اسلایس کرامبل هلو

بهاره وحید

اسلایس کرامبل هلو

Peach Crumb Bars
سه شنبه، 29 مرداد 1398، 07:21   مشاهده: 13,087

برو به رسپی دستپخت های کاربران

شاید تاپینگ Topping یا همون رویه، بخش کم اهمیتی از دستور به نظر بیاد و گاها از آماده کردنش صرفنظر کرده باشید. ولی خوبه بدونید که رویه همونقدر که ظاهر دسر رو زیباتر می کنه، در طعم و بافت هم نقش داره و در واقع امضای دستور به حساب میاد. وقتی اسم تاپینگ میاد اغلب یاد کرم های میوه ای، سس کارامل، سس های شکلاتی، سس براق و ... میوفتیم، اما باید بدونید که تاپینگ همیشه به شکل سس نیست و می تونه بافت های متفاوتی داشته باشه. مثلا یکی از رویه های پر کاربرد، مخلوطی از" آرد، کره و شکره" که در دستورات متفاوت مواد دیگه ای هم بهش اضافه میشه. این مخلوط نه تنها به عنوان رویه بسیار پرکاربرده، بلکه خالق چند دسر تابستونی هم هست که در لیست زیر می تونید نام ها و نقش های متفاوت این مخلوط رو ببینید، دونستن این اسامی و توضیحاتشون بسیار مفیده و می تونه در انتخاب دستورها بهتون کمک کنه. 

  • اشتروزل / استروزل German Streusel: معنی لغوی واژه اشتروزل Streusel که از Strew گرفته شده، به معنی "پاشیدن و پخش کردنه" که به نحوه استفاده از این رویه اشاره داره. مواد اصلی تشکیل دهنده این رویه که اصالتا آلمانیه مخلوطی از آرد، کره و شکره که گاها ادویه هایی مثل دارچین و جوز هندی هم بهش اضافه می شه. بافت اشتروزل به شکل بیسکویت خرد شده یا خرده نونه که در اکثر مواقع به عنوان تاپینگ روی دسر پاشیده می شه، ولی گاها به عنوان فیلینگ در لای کیک های عصرانه هم کاربرد داره. نقش این رویه که حتما باید در فر پخته شه، اضافه کردن بافت ترد، طعم دهی و غنی کردن دسره و به دلیل آسونی و خوشمزگی بسیار پرطرفداره. معمولا از اشتروزل به عنوان رویه Topping دستورات کیک، مافین و پای ها استفاده میشه. طرز تهیه این رویه رو قبلا در پست کیک عصرونه با رویه اشتروزل و پای هلو و کاستارد آموزش دادم.


منبع عکس: https://thebusybaker.ca/best-blueberry-streusel-muffins/

  • کرام crumb topping: واژه کرام crumb  به معنی "خرده ریزه" که این نام به دلیل شکل ظاهری این رویه روش گذاشته شده (در crumb حرف b تلفظ نمی شه و صامته). کرام crumb که گاها بهش کرامبل crumble هم گفته میشه، در واقع نوع آمریکائی اشتروزله و دقیقا کاربردی یکسان داره. البته طبق گفته این منبع، با وجود شباهت های زیاد، این دو رویه در نسبتِ موادِ اولیه فرق دارن و همین باعث ایجاد بافت و ظاهری متفاوت در اون ها می شه. در اشتروزل آلمانی میزان آرد بیشتر از کره و شکره که نتیجه رویه ای بیسکوئیتی و تُرده، درصورتیکه در کرامِ آمریکایی همواره میزان شکر و گاها میزان شکر و کره بیشتر از آرده که نتیجه رویه ای سنگین تر و برشته تره.
نکته: به دلیل شباهت زیاد این دو رویه، در بسیاری از دستورها این دو واژه (کرام و اشتروزل) به جای هم به استفاده می شه و اشتباه نیست. در منابع فارسی از واژه "کرامبل" برای اشاره به رویه اشتروزل و کرام استفاده می شه. در تصویر زیر کیک عصرونه با رویه کرام رو می بینید: 


منبع عکس:https://www.livewellbakeoften.com/banana-crumb-cake/

  • کرامبل Crumble: با وجود اینکه گاها به رویه اشتروزل یا کرام، کرامبل هم گفته می شه، اما استفاده اصلی این واژه برای اشاره به نوعی خوراکه که هم نوع شیرین و هم غذایی داره. برای تهیه کرامبلِ نوعِ شیرین که بسیار متداول تره، ابتدا یک لایه میوه تازه که به سبک کابلر یا پای آماده شده رو در کف ظرف ریخته، روی میوه ها رو با لایه ای از مخلوط کره، شکر و آرد که به شکل خرده نون در آوردن پوشش داده و بعد در فر میذارن. به دلیل راحتی و پرطرفداری این دسر در طی سال ها دستورهای متنوع تری برای رویه طراحی شده و مواد اولیه دیگه به سه ماده ختم نمی شه. 
خوبه بدونید که دسر کرامبل، حاصل قحطی ها و جیره بندی جنگ جهانی دومه، در این دوران به دلیل کمبود کره و شکر، دستور پای رو ساده تر کردن و با هدف حذف یک لایه از پای و استفاده از مواد کمتر ، این دسر خوشمزه به وجود اومد. گفته می شه دستور کرامبل اولین بار در کشور ایرلند نوشته شده.


منبع عکس: https://www.onionringsandthings.com/mixed-berry-crumble/

  • کریسپ crisp: کریسپ به معنی تُرد و برشته، دسری مشابه به کرامبله با این تفاوت که در رویه کریسپ جو و مواد اولیه دیگر هم علاوه بر آرد، شکر و کره استفاده میشه که البته نتیجه اضافه شدن جو، رویه ای با انسجام کمتر اما تردتر و خوشمزه تره. با وجود اینکه کریسپ دسری نسبتا مدرن و قرن بیستمیه ولی جزو دسرهای سنتی انگلستان، کانادا و آمریکا دسته بندی میشه.
نکته: در آمریکا و کانادا برای اشاره به این دو دسر (کرامبل و کریسپ) از دو نام متفاوت استفاده میشه ولی در بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند به هر دو دسر کرامبل گفته میشه. در منابع فارسی زبان هم کریسپ وارد نشده و  استفاده از کرامبل برای هر دو دسر رایجه که اشتباه نیست. 


منبع عکس: https://www.thekitchn.com/apple-crisp-261648?utm_source=pinterest&utm_medium=tracking&utm_campaign=inline-img-share

  • کرام بار Crumb Bars: بارها Bars در واقع نوعی دسرن که در قالبِ مربع یا مستطیل پخته و بعد با برش های مربعی سرو می شن. کرام بار، که نوعی اسلایسه، به کرامبل بسیار شبیهه با این تفاوت که برای قابلیت برش خوردن، در زیر میوه هم لایه ای از خمیر وجود داره. تهیه این دسر بسیار ساده و سریعه، در واقع مواد اشتروزلِ آماده شده به دو قسمت تقسیم میشه و نیمی در کف ظرف پِرِس شده، بعد لایه میوه ای روش قراره میگیره و نیم دیگر اشتروزل روش ریخته میشه. در انتها دسر در فر پخته و بعد از خنک شدن برش های مربعی خوره.  


منبع عکس: https://www.joyousapron.com/mango-crumb-bars-4/

بطور خلاصه پایه ای از مخلوط آرد، کره، شکر یکی از تاپینگ های محبوب و قدیمیه که بعدتر خالق سه دسر جذاب (کرامبل، کریسپ، کرام بار) هم شد، که هر سه بسیار در تابستون پرطرفدارن. با شروع فصل گرما وبسایت های آشپزی و شیرینی پزی (فودبلاگ ها)، شبکه های اجتماعی مثل پینترست و اینستاگرام پر از عکس های جذابی می شن که با عنوان "دستورات تابستونی summer desserts recipes" دسته بندی شدن. چیزی که دستوری رو تابستونی می کنه، استفاده از میوه های تابستونی یا سرد و خنک بودن دستوره که خوشبختانه علاوه بر این خصوصیات بسیاری از اون ها با مواد اولیه در دسترس هم تهیه می شن. تا امروز از سری دستوراتِ معروفِ تابستونیِ دنیاِی شیرینی پزی، آموزش گَلِت با انواع میوه های تابستونی، کیک میوه ای تابستونی، کابلر هلو، پای آلبالو، شُرت کیک توت فرنگی، کیک لیمو، پای هلو و کاستارد، پودینگ لیمو و بستنی  در سایت آموزش داده شده و امروز یک دستور محبوب تابستونی دیگه یعنی اسلایس کرامبلی میوه ای رو هم یاد می گیرید:


منبع: https://www.livewellbakeoften.com/peach-crumb-bars/

مواد لازم خمیر: 
آرد: یک و یک دوم پیمانه 
شکر قهوه ای:یک چهارم پیمانه 
شکر سفید: سه قاشق غذاخوری 
بیکینگ پودر: یک دوم قاشق چایخوری
دارچین: یک دوم قاشق چایخوری
جوز هندی: یک هشتم قاشق چایخوری (قابل حذف) 
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری 
کره سرد: صد گرم
تخم مرغ ریز (هم دمای محیط): یک عدد 
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم فیلینگ: 
هلو: سه عدد 
شکر سفید: یک چهارم پیمانه 
نشاسته ذرت: یک و یک دوم قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه: یک قاشق چایخوری (قابل حذف)
دارچین: یک چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم رو  آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد اندازه گیری شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • در این دسر شلیل، زردآلو، گلابی و سیب هم به جای هلو قابل استفادست. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. منظور از کره گیاهی، مارگارین سوپرمارکتیه که با مارک های سوپرطلایی، آذربایجان، بهاران گل، مهگل.. در بسته ها پنجاه، صد و دویست و پنجاه گرمی به فروش می رسه. موقع خرید کره گیاهی دقت کنید که عبارت "مارگارین کم چرب" روش نوشته نشده باشه. کره باید سرد و یخچالی استفاده شه.
  • در این وبسایت در صورت نیاز به شکر دانه ریز، در طول آموزش به پالس کردن شکر اشاره میشه. پس در این دستور و باقی آموزش هایی که این مرحله گفته نشده، شکر رو بصورت عادی در مواد بریزید. برای خمیر می تونید از شکر قهوه ای روشن یا تیره به دلخواه استفاده کنید. 
  • در قسمت مواد داخلی (فیلینگ)، منظور از نشاسته ذرت، پودر سفید رنگیه که اگر کیسه حاوی اون رو فشار بدید غژغژ می کنه، این پودر رو می تونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید. نشاسته ذرت رو حتما از لوازم قنادی های معتبر بخرید تا از خالص بودنش مطمئن باشید. 



قالب مربع 18 سانت رو آماده کنید، اگر قالب این سایز ندارید، برای روش جایگزینی به این پست مراجعه کنید. به دلیل بافت بسیار ساده و غیرحساس اسلایس کرامبل میوه، می تونید هر جنس قالبی که مایلید (پیرکس، تفلون، آلومینیوم، سرامیک...) به کار ببرید.
برای تهیه این دسر باید کف قالب رو کاغذ روغنی یا آلومینیوم فویل بندازید. اگر می خواید از کاغذ روغنی استفاده کنید، دقت کنید که در بارها و اسلایس ها مثل براونیز یا اسلایس کارامل و پسته کاغذ باید طوری باشه که بعد از اتمام پخت و خنک شدن، بتونید به کمکش دسر رو از قالب بیرون بیارید. پس قالب کاغذ رو بلندتر ببُرید تا از دو سمت قالب بیرون بزنه.



بعد از بریدن کاغذ، کف و دیواره های قالب رو با روغن یا کره نرم شده به کمک برس شیرینی پزی چرب کنید و کاغذ رو در قالب بندازید، هدف از چرب کردن چسبیدن کاغذ روغنیه. 



یا می تونید قالب رو با آلومینیوم فویل پوشش بدید. برای استفاده از آلومینیوم نیازی به چرب کردن قالب نیست، ابتدا قالب رو روی میز کار، بصورت وارونه بذارید و یک تکه بزرگ فویل ببُرید. فویل بریده شده رو روی سطح بیرونی قالب قرار بدید و با فشار دست پِرِس کنید بطوریکه آلومینیوم فویل، فُرم قالب رو به خودش بگیره. در پرس کردن دقت کنید که قسمت های تیز قالب آلومینیوم رو پاره نکنه. حتما از فویل ضخیم استفاده کنید.



فویل فُرم گرفته رو از پُشت قالب بلند کنید.



قالب رو برگردونید و فویل رو داخلش بذارید. با دست گوشه ها رو به آرومی فشار بدید و بعد قالب آماده رو کنار بذارید. بهتره قسمت مات فویل با اسلایس در تماس باشه.



فر رو روی 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت یا درجه 4 فر روشن کنید تا گرم شه. در کاسه بزرگی آرد الک شده، شکر قهوه ای، شکر سفید، بیکینگ پودر، دارچین، نمک و در صورت دلخواه جوز هندی رو بریزید و با ویسک خوب مخلوط کنید تا یکدست شه. 



کره رو از یخچال دربیارید و همونطور که سرده مکعبی برش بزنید و روی مواد خشک بریزید. 



مواد کرامبل، کرام یا اشتروزل رو می تونید با چنگال، نوک انگشت یا پیستری بلندر تهیه کنید و از مزایای این دسته از دستورها عدم نیاز به همزنه. من از همزن دستیِ مخصوصِ خمیر یا پیستری بلندر pastry blender استفاده کردم که وسیله ای برای خمیر گرفتنه و می تونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید. با پیستری بلندر از آرد بردارید و روی کره بصورت عمود فشار بدید، تا مواد مخلوط شه. 



بین کار، روی سطح میله های پیستری بلندر رو دست بکشید و مواد رو از بینش خارج کنید و دوباره به کارتون ادامه بدید. اگر کار با پیستری بلندر براتون سخته، می تونید با نوک انگشت مواد رو به آرومی ورز بدید و یا از چنگال استفاده کنید.  



مواد رو تا جایی مخلوط کنید که به شکل خرده نون دربیاد و حواستون باشه زیاد هم نزنید تا کره شُل نشه. ریز و درشتی تکه های خمیر هیچ اشکالی نداره. 



در کاسه ای تخم مرغ رو بشکنید، بهش وانیل اضافه کنید و با چنگال تا جایی مخلوط کنید که بافتش از هم باز شه. در سایت منبع برای این دستور یک عدد تخم مرغ درشت (با پوست در حدود 57 تا 60 گرم) استفاده شده، از اونجائیکه من به دلیل بزرگ بودن دسر، مواد رو نصف کردم، می تونید از یک عدد تخم مرغ ریز استفاده کنید یا تخم مرغ عادی رو بعد از شکستن در کاسه ای، با چنگال هم بزنید تا یکدست شه، بعد 25 گرم ازش جدا کرده، وانیل رو اضافه و استفاده کنید. تخم مرغ رو روی مواد بریزید و با لیسک، چنگال یا همون پیستری بلندر هم بزنید تا مخلوط شه. 



به محض یکدست شدن کافیه، خمیر باید بصورت گلوله های بزرگ باشه و وقتی فشار می دید، انسجام پیدا کنه. 



نیمی از مواد رو بردارید و کف قالب بریزید و نیم دیگر رو برای روی دسر در یخچال بذارید. خمیر رو با دست یا کف پیمانه پرس کنید، یک لایه نازک در کف قالب کافیه. اگر در گوشه ها مواد کم بود می تونید از خمیر رویه بردارید و در کناره ها بریزید. 
اگر دوست دارید می تونید روی خمیر رو با غلتک صاف تر کنید ولی الزامی نیست. حالا  قالب رو ده دقیقه در فر گرم شده بذارید. 
نکته:  پخت این دسر در دو مرحله انجام میشه، اول خمیر پایه رو به مدت ده دقیقه پیش پخت pre-bake می کنیم تا وقتی مواد داخلی (فیلینگ) اضافه می شه، استحکام لازم رو داشته باشه و بعد از اضافه کردن فیلینگ و رویه، اسلایس رو کامل میپزیم.



بعد از ده دقیقه از فر خارج کنید و روی توری خنک کننده بذارید و اجازه بدید پنج تا ده دقیقه خمیر استراحت کنه و از گرما بیوفته، در این مدت فیلینگ رو آماده کنید. 



اولین مرحله برای تهیه فیلینگ کندن پوست میوه هاست. برای این دسر به دو پیمانه و نیم یعنی بین 350 تا 400 گرم میوه پوست کنده و هسته گرفته نیازه که حدود سه عدد هلو یا شلیل می شه. برای پوست کندن از یکی از دو روش زیر می تونید استفاده کنید. 
اگر هلوها سفتن توصیه می کنم در این بی آبی در مصرف آب صرفه جویی کنید و از پوست کن Peeler یا چاقوی تیز استفاده کنید. کافیه هلو رو در دستتون بگیرید و پوست کن رو از بالا به پایین بکشید. 
اما اگر هلوها کمی رسیده یا نرمن، ابتدا در قسمت انتهایی هلو با چاقو بصورت ضربدری برش بزنید. 



دو سوم یک دیگ یا شیرجوش رو پر از آب کنید و روی شعله زیاد بذارید تا به جوش بیاد، در کنارش هم یک کاسه آب سردِ پر از یخ بذارید. 



وقتی آب به جوش اومد، هلوها رو در آب جوش بندازید و اجازه بدید بین سی ثانیه تا یک دقیقه بجوشن. علت متغیر بودن زمان اینه که هر چقدر میوه کال تر باشه، مدت زمان بیشتری باید در آب جوش بمونه.



بعد از سی ثانیه تا یک دقیقه، میوه ها رو در حمام آب سرد بندازید تا از حرارت بیوفته. به محض خنک شدن (30 - 40 ثانیه)، هلوها آماده در آوردن از آب سرد و پوست کندنن. به روند ریختن میوه ها و سبزیجات در آب در حال جوش به صورت کوتاه مدت و بعد شوک دادن در آب سرد بلانچ کردن Blanching گفته می شه که در آشپزی بسیار کاربردیه و هدفی متفاوت از پوست کندن داره.   



بعد از این مرحله پوست هلوها به راحتی کنده می شه. هلوها رو به شکل نگینی برش بزنید و در کاسه تمیزی بریزید.



شکر، نشاسته ذرت، دارچین و آبلیموی تازه (لیموی زرد یا سبز) رو اضافه کنید. کل مواد رو با لیسک خوب مخلوط کنید تا یکدست شه. متاسفانه میزان شکر در قسمت مواد داخلی تقریبیه و بر اساس طعم میوه باید تنظیم شه، پس بعد از مخلوط کردن مواد فیلینگ از میوه تِست کنید و در صورت نیاز یک قاشق یک قاشق شکر به مواد داخلی اضافه کنید تا به طعم دلخواه برسید.



میوه ها رو با قاشق روی خمیر پخش کنید. دقت کنید که تا جای ممکن آبِ خارج شده از میوه خرد شده در ظرف باقی بمونه و روی دسر ریخته نشه. خیالتون جمع باشه که این کار باعث کم شیرینی یا بیمزگی نمی شه. 



وقتی میوه ها رو کامل روی خمیر پخش کردید، باقی خمیر رو از یخچال دربیارید، با دست خرد کنید و روی هلوها پخش کنید. 



قالب رو به مدت 40 دقیقه در فرم گرم شده بذارید. زمان پخت، بسته به نوع فر کمی متغیره، پس بعد از 35 دقیقه دسر رو چک کنید زمانیکه روی خمیر طلایی شه و در اطراف قالب، فیلینگ در حال قل زدن باشه یعنی کافیه.
  بعد از اتمام پخت قالب رو روی توری خنک کننده بذارید و وقتی کاملا خنک شد، به کمک کاغذ روغنی یا فویل دسر رو از قالب خارج کنید و روی میز کار یا یک تخته بزرگ قرار بدید. 



با چاقوی بلند و تیز، دسر رو به برش های مربعی تقسیم کنید. می تونید به دوازده یا شونزده قسمت تقسیم کنید.



اسلایس های هلو یک عصرونه تابستونی متنوع و متفاوتن که می تونید با نوشیدنی های سرد، گرم یا کنار بستنی سرو کنید. اسلایس ها، در ظرف دربسته در یخچال چهار روز ماندگاری دارن. 


توجه: کپی برداری از مطالب وبسایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. ذکر منبع به معنی نوشتن آدرس کامل وبسایت (https://spbaking.com/) یا آدرس کامل کانال تلگرام (https://t.me/spoonfeedbaking) یا تگ کردن صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/sp.baking/ است. 
دستپخت های همراهان سایت
fafa. heydari
يکشنبه، 25 تیر 1402، 11:53

ممنونم عزیزم، بی نهایت خوشمزه بود😍

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 25 تیر 1402، 13:31

سلام عزیزم،
به به کیف کردم عالیه.

محیا.ل
چهارشنبه، 21 تیر 1402، 09:45

درود بر استاد عزیز
اسلایس کرامبل هلو با دستور عالی و دقیق شما.
خیلی خوشمزه بود و خیلی هم راحت طوری که اصلا توقع نداشتم😁❤️
ممنون که خوراکی‌های خوشمزه به ما یاد میدید😍
فقط یک سوالی داشتم، میتونم مقدار میوه رو بیشتر کنم؟چون دوست داشتم طعم هلو رو بیشتر حس کنم.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 21 تیر 1402، 18:47

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که دوست داشتید، چقدر هم عالی شده، بله میوه رو می تونید بیشتر بریزید هیچ مشکلی نداره.

شهرزاد.م
سه شنبه، 10 خرداد 1401، 15:00

سلام استاد عزیزم
اسلایس کرامبل توت فرنگی لذیذ، با دستور دقیق شما.
از تمامی زحماتتون سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 10 خرداد 1401، 17:08

سلام عزیزم،
چقدر خوشرنگ و عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس زیباتون

Nasimyri
پنجشنبه، 01 مهر 1400، 16:01

اینم کرامبل گلابی من،ممنون از رسپی خوبتون♥️

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 01 مهر 1400، 20:32

سلام عزیزم،
واقعا عدلی شده چه عکس های زیبایی هم گرفتید نوش جونتون.

الارز
چهارشنبه، 30 مهر 1399، 11:03

سلام بهاره جان
ممنون از دستور خوبت
فقط ی سوال توش ی مزه خامی حس میکردم به نظرتون ممکن از نشاسته ذرت باشه؟!

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 30 مهر 1399، 18:12

سلام عزیزم،
مرسی از عکس زیباتون، خامی به دلیل عدم پخت کافیه، اگر از دمای فر مطمئنید زمان رو بیشتر کنید، دما و زمان ذکر شده در دستورها تقریبیه و بسته به دستور متفاوت می تونه باشه.

یاسمن ۲
پنجشنبه، 10 مهر 1399، 12:57

بهاره جون سلام. من این دسر رو با گلابی جنگلی درست کردم. نمیتونم بگم چقدر خوشمزه شد و همه عاشقش شده بودن... واقعا ممنون که انقدر رسپی های بی نقص برامون میذارید. ببخشید که عکسام اینجوریه دسرم زود خورده شد و چیزی از کرامبل نموند واسه عکس گرفتن ولی اینو واسه قدردانی از شما گذاشتم استاد مهربون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 10 مهر 1399، 14:39

سلام عزیزم،
عکس هاتون خیلی هم عالی هستن، خیلی خوشحالم که دسر مورد پسندتون واقع شده، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

elahesa
جمعه، 03 مرداد 1399، 16:01

سلام بهار عزیز
من این دستور درست کردم خیلی خیلی خوشمزه شده. خیلی لطیفه یعنی موقع برش یکم وا می رفت البته از اونجایی که طاقت نداشتم یکم گرم بود بخاطر همینه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 03 مرداد 1399، 19:26

سلام عزیزم،
بسیار دسرتون عالی شده واقعا آفرین به شما، باید بذارید خنک شه بعد منسجم می شه.

مهدیه نوایی
جمعه، 13 تیر 1399، 14:25

سلام بهاره جان، ممنون برای دستور فوق العاده خوشمزه، سلامت و شاد باشید

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 13 تیر 1399، 17:04

سلام عزیزم،
به به واقعا عالی در آوردید عکسشون هم بسیار زیباست، خسته نباشید و ممنون از عکس

Fatemeh V
يکشنبه، 01 تیر 1399، 18:25

سلام. عالی بود این دستور. وقتی یه شب موند به نظرم خوشمزه‌تر شد. ممنون از شما

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 02 تیر 1399، 06:21

سلام عزیزم،
خواهش می کنم خیلی خوشحالم که دوست داشتید، نوش جونتون و ممنون از عکس

Zahra kiani
يکشنبه، 25 خرداد 1399، 08:10

سلام عزیزم.ممنون از شما.فوق العاده طعم خوبی داشت.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 25 خرداد 1399، 10:24

سلام زهرا جان،
خوشحالم دسر رو پسندیدید، عالی شده نوش جان و ممنون از عکس

Mahshid Mokhtari
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 11:25

سلام من این دسر رو با سیب درست کردم عالی شد فقط خیلی شیرین شد به نظرم که اون هم به خاطر خاصیت دسر بودنش هست حتما و اینکه من به طور کلی نمی‌دونستم باید کیم رو تو طبقه وسط بپزم همیشه یا اگه کف مایکروفر باشه هم مشکلی پیش نمیاد ؟ میشه راهنمایی کنید

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 15:13

سلام عزیزم،
متاسفانه در مورد کیک ها و دسرهای میوه ای میزان شیرینی ثابت نیست و با طعم میوه متغیره این بار از میوه کم شیرین تر مثل گلابی می تونید استفاده کنید.
در مورد مکان قرار دادن کیک منظورتون توستر آوونه یا مایکروویو. مایکروویو که طبقه نداره

Mahshid Mokhtari
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 17:26

فر سولاردام من یه پایه داره که وقتی قالب ها رو روی این پایه میذارم در واقع وسط فر قرار میگیره بعضی از دستورها متذکر میشن طبقه وسط به خاطر همین من دیگه می‌دونم که باید از پایه استفاده کنم ولی اصولا مردد هستم که از پایه استفاده کنم که وسط فر قرار بگیره یا نه
یه سوال دیگه رو مورد سرو این دستور بهتره گرمش کنیم برای سرو یا اینکه سرد و یخچالی هم میشه سرو بشه؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 18:19

به هر دو شکل سرو می شه، من هم دمای محیط می پسندم ولی یخچالی هم سرو می کنن
در مورد سولاردوم من متاسفانه اطلاعی ندارم اما در چند پست در این پیج توضیح داده شده لینکش رو براتون میذارم:
https://www.instagram.com/p/npTkjlmVDS/?igshid=18rjrijq9mh4r
https://www.instagram.com/p/npUIaJmVDm/?igshid=rvrp6bch1f3f
https://www.instagram.com/p/npUP7AmVDu/?igshid=tqpujce4j1qw
https://www.instagram.com/p/npXpoiGVGD/?igshid=60nlxr6outte
https://www.instagram.com/p/npX3RRmVGP/?igshid=1fbv1qc2ykoq4
https://www.instagram.com/p/npxDLRmVHi/?igshid=1gvjk0si7oejp

افسانه نوروزناصری
شنبه، 11 آبان 1398، 08:51

اسلایس کرامبل هلو....مرسی....خیلی آسون و خوشمزه بود.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 آبان 1398، 08:57

خییییلی عالی شده، نوش جونتون باشه

homa
جمعه، 29 شهریور 1398، 06:15

سلام استادعزیزم اسلایس کرامبل هلو عالی وجدید.میشه درقسمت میوه تنوع ایجاد کردوبامیوهای دیگه هم درست کردودرقسمت کرامبل ایامیشه ازمغزهااستفاده کردهمواره ازشماسپاسگزارم این هم عکس اسلایس کرامبل هلو

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 شهریور 1398، 18:17

سلام هما جان،
به به مثل همیشه هنرنمایی کردید و عالی درآوردید. برای کرامبل می تونید از میوه های دیگه مثل شلیل، آلو، زردآلو، سیب، گلابی ... استفاده کنید و لاش گردو خرد شده یا بادوم پرک هم می تونید بریزید.

Maryam_sbr
دوشنبه، 18 شهریور 1398، 07:33

سلام بهاره جون
من این دسر خوشمزه رو با آلوخاکی درست کردم یکم ترش بود ولی باز دوستش داشتیم باید یکم شکرش رو بیشتر میکردم بازم عالی بود
ممنون بابت رسپی عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 18 شهریور 1398، 07:47

سلام مریم جون،
چقدر خوشگل و خوشرنگ شدن، متاسفانه دسرهای میوه ای اینطوری هستن، باید شکرشون رو خودتون بر اساس میوه تنظیم کنید.
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس زیباتون

Far_zaneh
سه شنبه، 12 شهریور 1398، 16:09

خیلی خاص و متفاوت . ممنون از توضیحات کاملتون. فقط هر چی صبر کردم روش طلایی نشد یکم شعله های رو رو روشن کردم که طلایی شه
اینکه انقدر لایه رویی میریزه طبیعی ؟ اشترودزل انقدر نمیریخت

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 شهریور 1398، 19:13

سلام فرزانه جان،
اگر فر گازی دارید می تونید بعد از اتمام زمان پخت، شعله پایینی رو خاموش و پنج دقیق شعله بالا رو روشن کنید تا رویه طلایی شه ولی با فر برقی بهتره این کار رو نکنید. در مورد ریختن بله طبیعیه، اشتروزلی که روی کیک و کاپ کیک و پای قرار میگیره به مایه چسبناک کیک میچسبه ولی این اشتروزل روی میوه ها میلغزه و کمی خرد میشه.

Far_zaneh
چهارشنبه، 13 شهریور 1398، 05:54

بله فر گازی دارم . ممنون از راهنمایی هاتون.  ی دنیا ممنون از آموزش های کامل و بی نقصتون

Jasmin
سه شنبه، 12 شهریور 1398، 14:30

سلام
من با شلیل درست کردم و فوق العاده شد ممنون از دستور دقیق و با جزئیاتتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 شهریور 1398، 19:12

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که از دستور راضی بودید، دستتون درد نکنه و ممنون از عکس زیبا

Afsane
يکشنبه، 10 شهریور 1398، 06:55

سلام بهاره جان واقعا این کرامبل طعم بی نظیری داشت البته من یکم تغییر دادم با اجازه تون....من کرامبل سیب درست کردم و از شکر سفید به جای شکر قهوه ایی استفاده کردم ولی بازم عالی شدو مرسی

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 شهریور 1398، 10:27

سلام عزیزم،
خیلی کار خوبی کردید خوبی این دسر اینه که از میوه دلخواه میشه استفاده کرد، خیلی هم عالی شده.
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس زیباتون

Fatemeh.hasankhani
جمعه، 08 شهریور 1398، 17:59

سلام بهاره جانم،عجب دسر دلبریه مرسی از رسپی خوشمزه وبی نظیرتون.
من از قالب گرد ۲۰سانتی استفاده کردم،میوه هم هلو، طعم متفاوتی داشت.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 شهریور 1398، 19:06

سلام فاطمه جون،
چقدر عالیه که دوست دارید دسرهای جدید رو امتحان کنید بسیار هم شیک درست کردید نوش جونتون باشه عزیزم و مرسی از عکس زیباتون

Hani
جمعه، 08 شهریور 1398، 13:47

سلام
بسیییییار خوشمزه و ساده بود!
مرسیییی

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 شهریور 1398، 19:05

هانی جون عالی شده عزیزم نوش جونتون باشه چه برش های خوشگلی هم زدی

مهلا
جمعه، 08 شهریور 1398، 08:19

سلام
اینم اسلایس کرامبل شلیل
با حذف شکر قهوه ای و اضافه کردن یکم پودر کاکائو
خیلی خوشمزه بود
ممنون از اموزش خوبتون

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 شهریور 1398، 13:07

سلام مهلا جون،
چقدر با سرعت عمل و عالی، واقعا دستتون درد نکنه و آفرین به شما، عکسش هم بسیار زیبا شده نوش جونتون باشه.

نظرات
شهرزاد.م
يکشنبه، 11 دی 1401، 14:07

سلام استاد عزیزم
امکان داره این دستور خوشمزه رو با خرمالو در فصل زمستان درست کرد؟
ممنون از زحماتتون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 11 دی 1401، 14:49

سلام عزیزم،
بله می شه.

روژین احمدی
پنجشنبه، 17 تیر 1400، 01:54

سلام خانم وحید عزیز
من به ادویه حساسیت دارم میخواستم بدونم میشه این دسر رو بدون دارچین و جوز درست کرد؟ واینکه امکان جایگزینی هلو تازه با کمپوت هلو هست؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 تیر 1400، 17:39

ادویه ها در تمامی دستورهای این سایت قابل حذف هستند از کمپوت هم می شه استفاده کرد.

گیس گلابتون
پنجشنبه، 19 تیر 1399، 11:34

سلام خانم وحید گرامی
میشه با آلبالو یا گیلاس یا توت فرنگی این کرامبل را درست کرد؟ یا بهترین مزه با هلو و شلیل بدست میاد؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 19 تیر 1399، 11:42

عزیزم با هلو یا شلیل بهتره ولی با گیلاس هم میشه درست کرد، آلبالو خیلی آب میندازه و دسر رو خراب می کنه.

گیس گلابتون
پنجشنبه، 19 تیر 1399، 13:45

ممنونم

رکسانا
سه شنبه، 26 شهریور 1398، 09:49

سلام بهاره جان. من این دسر رو درست کردم خیلی خوشمزه بود. اما متاسفانه هر کجا مایع از هلو خارج شده بود به شدت به کاغذ روغنی چسبیده بود.. راهی برای نچسبیدن یا جدا کردن بدون خرد شدن دسر پیشنهاد می کنید؟ از این همه توضیحات خوب و دقیقتون خیلی متشکرم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 26 شهریور 1398، 17:00

سلام رکسانا جان،
دسر نوش جونتون باشه
برای رفع مشکلتون، هلوها رو نیم ساعت قبل از شروع کار خرد کنید که وقت کافی برای آب انداختن داشته باشه و بعد با قاشق طوری روی دسر بریزید که آب اضافه همراهش نباشه. اینطوری مشکل قل زدن مایعات زیادی و چسبیدنش بعد از خنک شدن از بین میره.
اگر باز هم بعد از پخت مایعات زیادی ازش خارج شده بود وقتی ولرمه از کاغذ جدا کنید یعنی 5 تا ده دقیقه بعد از پخت، آبمیوه کاراملی بعد از خنک شدن به شدت میچسبه ولی وقتی ولرمه راحت جدا میشه.

«وانیل»
شنبه، 09 شهریور 1398، 10:00

سلام
روزت بخیر
بهاره جان من زیاد میونه ی خوبی با میوه ها توی شیرینی ها و کیک ها و... ندارم. به چه نحو میتونم این برش های هلو رو تبدیل به پوره یا کاستردی چیزی بکنم برای فیلینگ کار؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 09 شهریور 1398، 14:48

سلام عزیزم،
این دستور هیچ جوره برای کیک و فیلینگ کاربردی نیست، صرفا تکه های میوه ایه که کمی با شکر و دارچین طعم دار میشه و برای کمتر آب انداختن بهش نشاسته اضافه شده اصلا برای فیلینگ کاربرد نداره.
برای فیلینگ میوه ای در دستور موس نسکافه با سس براق دسر براق یک لایه ژله انبه و یک لایه کرم انبه آموزش دادم اون ها دقیقا دستوراتی هستن که با میوه های دیگه مثلا همین هلو می تونید برای فیلینگ کیک ها استفاده کنید.
https://spbaking.com/recipes/%D9%85%D9%88%D8%B3-%D9%86%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-t141
در کانال خانوم وفا https://t.me/elhamsugarartnew هم سرچ کنید کیک روسی همچین فیلینگ هایی براتون میاد.

«وانیل»
شنبه، 09 شهریور 1398، 15:08

فکر کنم بد توضیح دادم ؛) منظورم این بود بجای تکه های میوه، بتونم برای فیلینگ همین دستور از یه کرم یا کاسترد میوه ای استفاده کنم.
الان دارم تو لینک هایی که دادین دنبالش میگردم...

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 09 شهریور 1398، 15:59

من بد متوجه شدم عزیز دلم فکر کردم فیلینگ کار، منظورتون فیلینگ کار کیک پزیه. کرم های ژلاتینی و پوره های میوه ای غلیظ که من براتون لینک هاشون رو فرستادم متاسفانه قابلیت پخت در فر ندارن و این دستور به فیلینگی نیاز داره که بشه در فر پخت، باید ببینم چه نوع کاستاردی هست که میوه داشته باشه و قابلت پخت داشته باشه، یک نوع بدون میوه در پای هلو کاستارد آموزش دادم ولی حقیقتش نمی دونم با این خوب میشه یا نه.
https://spbaking.com/recipes/%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%84%D9%88-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AF-t54

«وانیل»
شنبه، 09 شهریور 1398، 16:19

ممنونم مهربان جان
سرچ میکنم ببینم چطور میشه همین کاستردی که شما لینک دادی، میوه ای و طعم دار کرد.
بازم ممنونم از صبوری و کمکت بهاره جان

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 09 شهریور 1398، 17:22

خواهش می کنم عزیزم شرمنده دقیق اطلاع نداشتم.

«وانیل»
چهارشنبه، 13 شهریور 1398، 09:26

میدونین آخرش چیکار کردم؟ از خیر کاسترد میوه ای گذشتم، با همین مقادیری که شما برای فیلینگ گذاشتین پیش رفتم، وقتی هلو آب انداخت با گوشتکوب برقی پوره ش کردم و روی حرارت غلیظش کردم. انقد خوشمزه شد که با مامانم قاشق قاشق افتادیم به جونش...
در نهایت کرامبل من یه مشکل داشت. موقع خوردن لایه زیر و رو جدا میشد، ینی یه جورایی رو هم چفت نبودن. طبیعیه یا من جایی رو اشتباه انجام دادم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 13 شهریور 1398، 10:30

چقدر خوب عزیزم نوش جونتون باشه، ولی لایه زیر و روی نباید جدا شه علتش این بوده که زیاد پوره رو غلیظ کردید، رطوبت لازمه ازش حین پخت خارج نشده و بهم لایه ها رو نچسبونده. در واقع ما وقتی میوه خام رو روی لایه اولی می ریزیم در حین پخت از خودش آب خارج می کنه و بخار میشه و حباب میزنه که همین آبِ میوه لایه ها رو به هم می چسبونه البته که کمی اشتروزل حین برش زدن ممکنه خرد شه ولی لایه ها از هم جدا نیست.

مهلا
چهارشنبه، 06 شهریور 1398، 16:15

سلام
شبتون خوش
جایگزینی شکر قهوه ای و سفید امکان داره؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 06 شهریور 1398، 16:44

سلام عزیزم این دسر بسیار ساده و ابتدائیه و جایگزینی توش ممکنه ولی مسلما استفاده از شکر سفید به جای قهوه ای روی ظاهر و بافت تاثیر منفی میذاره و کمی از رطوبت و تیرگی کم میشه.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
بستنی شکلاتی
بستنی چوبی با روکش شکلاتی
دسر
موس توت فرنگی
موس میوه ای
دسر
چیزکیک باقلوا
Baklava Cheesecake
دسر
کرم ملون
کرم طالبی
دسر
شکلات دو لایه میوه ای
Fruit and vanilla chocolate ganache
دسر