آموزش اندازه گیری با پیمانه ها

بهاره وحید

آموزش اندازه گیری با پیمانه ها

تبدیل واحدها
جمعه، 07 اسفند 1394، 18:10   مشاهده: 2,467,841

دستپخت های کاربران

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در شیرینی پزی، اندازه گیری دقیق و صحیحه. آماده کردن و اندازه گیری مواد اولیه که اولین قدم در تهیه دستورهاست، باید در کمال دقت و وسواس انجام شه، چرا که حتی ذره ای کم و زیاد شدن مواد، تناسب دستور رو بهم می زنه و نتیجه دلخواه حاصل نمی شه. ابزار متنوعی برای اندازه گیری مواد موجوده که "پیمانه های اندازه گیری Measuring cup" یکی از متداول ترین اون هاست. در این پست با این ابزار و نحوه کار با اون آشنا می شیم: 

چرا پیمانه های اندازگیری؟

شاید اولین سوالی که براتون پیش بیاد این باشه که با وجود ابزارهای دقیق تر مثل ترازوی آشپزخانه، چرا هنوز پیمانه ها پرطرفدارترین ابزار اندازه گیریه؟ 

  • در زمان های قدیم ترازوی آشپزخونه کالای لوکس و گرونی محسوب می شد و در دسترس نبود، به همین خاطر در طی سالیانِ سال تمامی دستورهای خونگی بر اساس پیمانه ها نوشته و ساخته شدن. بعدها با وجود رایج شدن ترازو، به دلیل سادگی کار با پیمانه ها و نتیجه قابل قبولی که در طی سال ها از این دستورها گرفته شد به استفاده از اون ادامه دادن.
  • پیمانه های اندازه گیری نسبت به ترازوی آشپزخانه ارزون ترن، ضمن اینکه کم وزن و قابل حمل هستن. شما به راحتی می تونید یک سری پیمانه رو  همراه خودتون به جاهای مختلف ببرید و با خیال راحت شیرینی پزی کنید. 
  • علت بعدی محبوبیت پیمانه ها، بین الملی شدن دستورهاست. در مورد مواد خشک مثل آرد و شکر، به دلیل روند متفاوت تصفیه و غنی سازی در کشورهای مختلف، استفاده از حجم، به جای وزن توصیه می شه.مثلا یک پیمانه آرد معمولی در مناطق مختلف دنیا به دلیل تنوع در جنس گندم ها و نوع متفاوت تصفیه در کارخونه ها می تونه تا 20 گرم اختلاف وزن داشته باشه ولی یک پیمانه آرد حجم ثابتی داره. به همین دلیل برای مواد خشکِ آردی در  دستورهای ترجمه شده استفاده از پیمانه پیشنهاد می شه. 
  • اگر به شیرینی پزی علاقه مندید حتما هر دو وسیله رایج اندازه گیری (هم پیمانه های اندازه گیری و هم ترازو) رو در منزل داشته باشید و حتما و حتما بر اساس دستور عمل کنید، یعنی برای دستورهایی که در اون مواد اولیه بر اساس حجم نوشته شده از پیمانه ها و اگر بر اساس گرم نوشته شده از ترازو استفاده کنید. دقت کنید که برای دستورهای سنتی ایرانی مثل شیرینی نخودچی که در قدیم بصورت چشمی و بعدا بصورت گرمی تنظیم شدن و در هیچ زمانی پیمانه ها در اندازه گیری اون نقشی نداشته، مسلما استفاده از ترازو بهتره.  

انواع پیمانه

پیمانه ها، موادِ اولیه رو بر اساس حجم اندازه گیری می کنن و شامل یک سری پیمانه و یک سری قاشق اندازه گیری هستن که بهتره که در کنار این دو، یک پارچ مدرج هم تهیه کنید. کلیه این ابزار از فروشگاه های لوازم قنادی قابل خریده. 



پیمانه های اندازه گیری Standard Measuring Cup

اغلبِ مواد اولیه دستورها با همین وسیله قابل اندازه گیریه. جنس پیمانه های اندازه گیری موجود در بازار استیل، پلاستیکی و گاها چینیه. سِت پیمانه های اندازه گیری استانداردِ کلاسیک چهارتایی و شامل پیمانه های یک 1، یک دوم 1/2، یک سوم 1/3 و یک چهارمه 1/4. سِت های کامل تر هم موجوده که شامل پنج یا شش پیمانست. در سِت 5 تایی پیمانه "یک هشتم"  هم  اضافه شده و در سِت شش تایی پیمانه های "یک هشتم" و "دو سوم" هم علاوه بر چهار پیمانه اصلی موجودن . 
نکته: وقتی در مواد اولیه دستوری مقادیر "سه چهارم پیمانه"، "سه هشتم پیمانه".... ذکر می شه به این منظوره که پیمانه یک چهارم رو سه بار یا مثلا پیمانه یک هشتم رو سه بار استفاده کنید. 


نحوه اندازه گیری با پیمانه ها 

اندازه گیری مواد آردی: 

برای اندازه گیری مواد پودری مثل انواع آرد، انواع نشاسته، سبوس، شکر سفید، پودر قند، پودر کاکائو، قهوه..... به این شیوه عمل کنید:

  • همیشه قبل از اندازه گیری، مواد رو با  قاشق هم بزنید. مهم نیست مواد در چه نوع ظرفی (کیسه، پاکت یا ظرف دربسته) نگهداری شن، در همه حالات، مواد آردی بعد از مدتی حالت فشرده پیدا می کنن و در صورت هم نزدن، حجم بیشتری از مواد در پیمانه قرار می گیره و اندازه گیری رو غیر دقیق می کنه.  



2. با توجه به دستور، پیمانه مورد نظر رو انتخاب و با قاشق اون رو پُر کنید.



به هییییچ وجه پیمانه رو در ظرف شکر، آرد... فرو نکنید. اگر پیمانه رو توی ظرف فرو کنید و باهاش مواد رو بردارید، مواد فشرده تر و بیشتر از حد نیاز در پیمانه قرار می گیره و اندازه گیری غیردقیق می شه. 



3. روی پیمانه رو با یک چاقو یا پالت صاف کنید. حالا مواد اندازه گیری شده رو در ظرف مورد نظر بریزید.



اندازه گیری مواد مرطوب و فشرده

برای موادی مثل کره، شکر قهوه ای، کره بادوم زمینی، نوتلا و ..... پیمانه مورد نظر رو انتخاب کرده، با قاشق از مواد برداشته و پیمانه رو پُر کنید، بعد روی مواد رو با پشت قاشق یا لیسک فشار بدید. مواد مرطوب باید بصورت فشرده اندازه گیری شن و پیمانه باید بصورت کامل پر شه. برای اندازه گیری ماست و خامه علاوه بر اینکه پشت قاشق یا لیسک مواد رو فشرده می کنید یک بار هم به آرومی پیمانه رو روی سطح کار ضربه بزنید تا اگر حبابی ایجاد شده از بین بره. 
نکته: برای اندازه گیری مواد مرطوب چسبناک مثل عسل، پیمانه رو با روغن مایع کمی چرب و بعد اندازه گیری کنید. 




اندازه گیری مایعات با پیمانه های اندازه گیری: 

استفاده از پیمانه های اندازه گیری برای مایعات (شیر، آب، روغن مایع...)  از نظر حجمی مشکلی ایجاد نمی کنه و دقت لازمه رو داره، ولی از اونجائیکه این پیمانه ها طوری طراحی شدن که تا سر پیمانه باید کاملا پر شه، استفاده از اون برای مایعات می تونه مشکل باشه و بهتره از پارچ مدرج استفاده شه. ولی اگر به هر دلیلی تهیه پارچ براتون مقدور نیست، پیمانه ها رو روی میز کار بذارید، تا لبالب پُر کرده و با احتیاط به ظرف مورد نظر انتقال بدید. 


 
تبدیل گرم به حجم: 

بهتره در منزل کلیه وسایل اندازه گیری شامل ترازو، پیمانه ها، قاشق ها و پارچ مدرج رو داشته باشید ولی اگر در موقعیتی ترازو در دسترس نداشتید و دستور مورد نظرتون بر اساس وزن (گرم) نوشته شده بود، می تونید به سادگی مواد رو تبدیل کنید. در مورد تبدیل گرم به حجم، در سایت های مختلف کمی اختلاف بین اعداد وجود داره. تبدیل های زیر از سایت هایی که شخصا به عنوان مرجع استفاده می کنم برداشته شده. 

یک پیمانه آرد: 125 گرم
یک پیمانه نشاسته ذرت: 125 گرم
یک پیمانه آرد ذرت: 150 گرم
یک پیمانه کره: 200 گرم
یک پیمانه شکر: 200 گرم
یک پیمانه شکر قهوه ای: 210 گرم
یک پیمانه پودر کاکائو: 100 گرم
یک پیمانه پودر قند:  120 گرم
یک پیمانه روغن مایع: 224 گرم
یک پیمانه ماست: 240 گرم
یک پیمانه شکلات چیپسی: 170 گرم
یک پیمانه بادوم، گردو، فندق خرد شده: 100 گرم
یک پیمانه کشمش: 150 گرم
ممکنه توی رسپی ها به جای پیمانه از "اُنس ounces " یا  "پینت pint " استفاده کرده باشند برای تبدیل از این فرمول استفاده کنید. هر پیمانه هشت اُنس و یک دوم پینته 

قاشق های اندازه گیری

تعدادی از مواد اولیه مثل نمک، بیکینگ پودر، جوش شیرین .... همواره در مقیاس کم مورد استفاده هستن و پیمانه های اندازه گیری برای این مواد بزرگ و غیر قابل استفادست. برای این دسته از موادِ اولیه، از قاشق های اندازه گیری استفاده می شه. نکته بسیار مهم اینه که حجم قاشق های اندازه گیری با قاشق هایی که در منزل دارید و باهاش غذا میل می کنید فرق داره و بزرگتره، پس نمی تونید از اونها استفاده کنید و باید این قاشق ها رو از لوازم قنادی ها تهیه کنید. 
جنس قاشق های اندازه گیریِ موجود در بازار، استیل یا پلاستیکیه و سِت های چهار تایی تا شش تایی دارن. در سِت چهار تایی:
اولین و بزرگ ترین قاشق "یک قاشق غذاخوری" 
دومین قاشق "یک دوم قاشق غذاخوری"
سومین قاشق "یک قاشق چایخوری" 
چهارمین قاشق "یک دوم قاشق چایخوری"  نام داره.
در ست شش تایی علاوه بر موارد گفته شده، قاشق پنجمی با حجم "یک چهارم قاشق چایخوری" و قاشق ششمی با حجم "یک هشتم قاشق چایخوری" هم موجوده.روی قاشق های غذاخوری واژه Tablespoon یا بصورت مخفف (tbs یا tbsp) و روی قاشق های چایخوری واژه teaspoon یا به صورت مخفف (tsp) حک شده.
نکته: در قاشق های اندازه گیری، قاشق سه چهارم یا سه هشتم ... وجود نداره و وقتی در مواد لازم دستوری "سه چهارم قاشق چایخوری" نوشته می شه، به این منظوره که سه بار قاشق یک چهارم چایخوری رو استفاده کنید. 




نحوه اندازه گیری با این قاشق ها بسیار راحت و بی دردسره. برای مواد خشک، با همون قاشق اندازه گیری مواد رو هم بزنید و بعد قاشق رو در ظرف فرو کرده، پُر کنید و سرش رو صاف کنید. 



برای اندازه گیری مایعات هم خیلی راحت قاشق مورد نظر رو انتخاب و پُر کنید. برای مواد چسبناک مثل عسل، کارامل و .... قاشق های اندازه گیری رو کمی چرب کرده و بعد اندازه گیری کنید. 



طبق جدول زیر می تونید پیمانه ها رو به قاشق غذاخوری و چایخوری تبدیل کنید.  



تبدیل گرم به حجم: 

اگر در منزل ترازوی آشپزخونه ندارید و مواد لازم در دستور به گرم نوشته شده، می تونید مواد رو به قاشق های اندازگیری تبدیل کنید: 

یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر/ جوش شیرین: 5 گرم 
یک قاشق غذاخوری عسل: 21 گرم 
یک قاشق غذاخوری خمیر مایه فعال: 9 گرم
یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت: 8 گرم 

پارچ مدرج (اندازه گیری مایعات) 

از اونجائیکه در اندازه گیری با پیمانه ها، مواد باید کاملا پر شه و به محض بلند کردن پیمانه، ممکنه مایعات ازش سر ریز شه و دیگه میزانش دقیق نباشه، استفاده از پارچ مدرج برای مایعات به خصوص در حجم بالای یک دوم پیمانه توصیه می شه. پیمانه اندازه گیریِ مایعات یا پارچ مدرج یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی پارچ ماننده که درجه ها روش حک شده. روی این نوع پیمانه درجه بندی به میلی لیتر هم وجود داره و کار رو برای رسپی هایی که مایعات رو به میلی لیتر نوشتن آسون می کنه. البته این رو بگم که برای مایعات خیلی کم می تونید از همون پیمانه های جامدات استفاده کنید. 
نکته: هرگز از پارچ مدرج برای اندازه گیری مواد جامد استفاده نکنید. 

نحوه اندازه گیری با پیمانه مدرج: 

اگر این پیمانه رو در دست بگیرد و مایع رو توش بریزید، تکون خوردن دست سطح مایعات رو تغییر می ده و دقت رو کم می کنه. برای همین پیمانه رو روی سطح صاف، مثلا کانتر یا میز کار قرار بدید و بعد مایع رو توش بریزید. مایع مورد نظرتون رو تا درجه گفته شده پُر کنید، بعد از ریختن مواد، خم شید و سرتون رو هم سطح پارچ ببرید تا اندازه گیری رو چک کنید. نکته ای که باید بدونید اینه که مایع باید تا بالای خط نشون درجه پر شه. توی عکسِ زیر نحوه اندازه گیری سه چهارم پیمانه رو نشون داده که روش سمت چپ صحیحه. 




برای نصف کردن مواد اولیه دستورها می تونید از جدول زیر استفاده کنید. 



برای دو برابر کردن مواد اولیه باز جدول های زیر استفاده کنید. 


دستپخت های همراهان سایت
Khadije
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 06:32

سلام عزیزم من پیمانه پلاستیکی خریدم ولی روش نوشته ۲۵۰ میل وقتی رو ترازو با آب پر میکنم مینویسه ۲۱۰
میخام بدونم ممکنه پیمانه ام استاندار نباشه
بعد از کجا بفهمم پیمانه ای که میخرم استاندارد هست

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 09:23

سلام عزیزم،
کاش قبل از خرید سوال می پرسیدید، پیمانه رو حتما باید از لوازم قنادی های معروف و معتبر خرید، اگر هم در شهر شما نداره آنلاین می تونید بخرید.تختلاف پیمانه با وزن نوشته شده روش در حد ده بیست گرم باشه مشکلی نیست، چون اصولا دستورهایی که با پیمانه نوشته شدند، دستورهای حساسی نیستند، ولی مال شما اختلافش زیاده، اگر از ترازو مطمئنید باید یک مقدار سرپر باید اندازه گیری کنید.
اگر می تونید هزینه کنید استیل بخرید،

https://omidbakeware.ir/product/%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%84-4-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%8C

اگر بتونید پرستیژ یا فابیو بخرید که باز بهتره، ارزون تر مد نظرتونه باز مارک دار بخرید، مارک بهگز هست. 

https://www.digikala.com/product/dkp-8948636/%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B2-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%85%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-4-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%8C/

Khadije
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 13:11

واقعیتش بعد از اینکه سایت شمارو دیدم حسرت خوردم که چرا قبلش با سایت شما آشنا نشده بودم.خیلی ممنون که راهنمایی کردین.یه سوال دیگه هم از خدمتتون داشتم من فر برقی مارو استیل البرز دارم و برای پخت شیرینی خشک نمیدونم ازچه عملکردی استفاده کنم داخل دفترچه هم چیزی نگفته .شما چه عملکردی رو پیشنهاد میدین و یه سوال دیگه اینکه قالب فرهای من از این تیره ها هست من شنیدم که پخت شیرینی تو این سینی ها اصلا خوب نیست و زیر شیرینی سریع تغییر رنگ میده راههی هست که نظام هزینه کنم براش و ازهمین سینی ها استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 15:27

سلام مجدد،
برای پخت شیرینی ها با فر برقی از المنت بالا و پایین به تنهایی یا علامت فنی که دورش دایره کشیده شده یعنی کانوکشن استفاده می شه، برای اینکه بدونید برای فر شما کدام مناسبه، یک کوکی ساده که باهاش راحتید رو درست کنید، دو عدد را با یک تنظیم، و دو عدد رو با تنظیم دیگر بپزید، بعد از خنک شدن تست کنید و نتیجه رو ببینید کدوم بهتره. برای تمامی شیرینی ها در تمامی فرها، بهتره یک عدد سینی شیرینی پزی کوتاه مثل برند موج سی در چهل دیواره دو سانت بخرید روی توری قرار بدید، هم گردش هوا بهتره هم به دلیل رنگ روشن پخت یکنواخت تری داره. اما اگر هزینه کردن براتون سخته نگران نباشید، می تونید روی همون بپزید ولی دو دقیقه زودتر بردارید.

زری
شنبه، 04 آذر 1402، 06:33

سلام گلم . میخام قاشقهامو راستی آزمایی کنم 😂 داشتم مواد نون کیک رو آماده میکردم . ۳/۴ ق چ مخمر داشتم . قاشق ۱/۴ رو سه بار سرصاف ریختم بعد همونو ریختمش تو یک قاشق چایخوری از سِری قاشقهای اندازه گیری _ که ببینم سه چهارمش میشه یا نه ؟ و از نظر من باید ۱/۴ ق خالی میموند ولی دیدم پر شد و ازشم ریخت . اینم ست قاشقهام که پنج تایی هستن قبلنها از بهارسایت تهیه کرده بودم .

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 آذر 1402، 07:38

سلام عزیزم،
یک آزمایشی کنید، قاشق غذاخوری رو آب پر کنید بعد بریزید در ترازو ببینید چقدر می شه

زری
شنبه، 04 آذر 1402، 08:58

۱۷ گرم شد

زری
شنبه، 04 آذر 1402، 09:00

البته رو خود قاشقم نوشته ۱۵ ml اما من لبریزش کردم ۱۷ تا شد

زری
شنبه، 04 آذر 1402، 09:02

ولی سوال اولم هنوز پابرجاست و راهنمایی میخام 🤓

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 آذر 1402، 09:09

عزیزم برای همین سوال اول پرسیدم آب بریزید می خواستم بدونم چقدر با 15 گرم فاصله داره که دو گرم زیاد نیست، ولی اونکه یک چهارم حجمش کمتر بوده، یعنی قاشق یک چهارمتون غیر استاندارده، یک کار دیگه کنید، حالا قاشق یک قاشق چایخوری رو با آب پر کنید و وزن کنید، اگر 5 گرم بود، مشکل قاشق یک چهارمه و باید سر خالی بریزید اگر نبود، یعنی کلا قاشق های استانداردی نیستن.

زری
يکشنبه، 05 آذر 1402، 05:05

چندین بار همه قاشق ها از جمله چایخوری رو تست کردم و متوجه شدم ۵ ml گنجایش داره  . ولی متاسفانه دیگه ترازوم حجم ۱/۲ و ۱/۴   رو نشون نداد . ولی کمی عجیبه چون وقتای دیگه که مثلا آرد و ... رو اندازه میگرفتم از ۲ گرم به بالارو نشون میداد فکر کنم لج کرده☺️

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 05 آذر 1402، 14:20

خب ظاهرا قاشق چایخوری و غذاخوریتون که مهم ها هستند درستند، من جای شما باشم یک چهارم رو سر خالی می ریزم.

زری
دوشنبه، 06 آذر 1402، 04:43

حتما 🩵🩷

Fatemehgharaei
دوشنبه، 23 خرداد 1401، 08:41

سلام بهاره عزیزم خیلی ممنون بهاره سایت خوبتون ببخشید قاشق اندازه گیری خریدم کدومش قاشق چایخوری  بیزحمت برای کیک اسفنجی میخوام پکنیک پودر بریزم  از اینکه من و خیلی راهنمایی کردین خیییلی تشکر میکنیم انشالله که همیشه بهترینا نصیبتون بهشه سلامت و موفق باشید

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 23 خرداد 1401، 09:21

سلام عزیزم،
از بالا بزرگ ترین غذاخوری، دومی چایخوری، سومی یک دوم چایخوری، چهارمی یک چهارم چایخوری

Aghaghia
پنجشنبه، 18 شهریور 1400، 13:01

سلام
این مت رو کدومش تهیه کنم

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 18 شهریور 1400، 13:06

سلام عزیزم،
در مورد مت سیلیکونی هر چی گرون تر بهتر

Aghaghia
جمعه، 19 شهریور 1400، 11:52

🙏🏻🌹

Aghaghia
چهارشنبه، 17 شهریور 1400، 03:59

سلام من این دو پیمانه ها رو دیدم موندم کدوم سفارش بدم لطفا راهنمایی کنید

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 17 شهریور 1400، 12:47

سلام عزیزم،
هر دو به نظر استاندارد میان ولی بسته بندی با مارک فابیو مطمئن تره.

Aghaghia
پنجشنبه، 18 شهریور 1400، 13:01

ممنون از راهنمایتون

Aghaghia
جمعه، 19 شهریور 1400، 12:01

خانم وحید عزیز اون سه تا قاشق کاربردشون رو می فرماید
مرسی

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 19 شهریور 1400، 12:26

به ترتیب یک هشتم، یه شونزدهم و یک پینچ روشون نوشته

Aghaghia
پنجشنبه، 25 شهریور 1400، 11:54

تشکر فراوان 🌹❤️🌺🌷

me
شنبه، 29 خرداد 1400، 16:49

سلام. وقت بخير. من اين مدل پيمونه ها و قاشق رو گرفتم. مارك فابيو. ايشالا كه درست و خوب باشه

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 29 خرداد 1400، 18:35

من خودمم همین رو دارم عالین

مژگان
جمعه، 10 خرداد 1398، 09:15

سلام، خیلی ممنون از این پارچها خریدم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 10 خرداد 1398، 09:31

عزیزم از ستون وسط استفاده کنید ولی به نظر من اصلا دقیق نیست و حتما پیمانه بخرید و اگر براتون مقدوره ترازوی آشپزخانه

مژگان
شنبه، 11 خرداد 1398، 07:45

خیلی ممنونم . چشم حتما میخرم

نظرات
میرزایی
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 17:46

خانم وحید عزیز ممنون میشوم وزن یک پیمانه شیره انگور را هم بفرمایید ؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:27

عزیزم منبع موثقی این رو نداشت جایی نوشته 338 گرم برای دستور وزنی از ترازو و برای دستور پیمانه ای از پیمانه استفاده کنید.

میرزایی
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 14:21

و اگر محبت کنید وزن یک پیمانه روغن جامد را هم به من میگید ؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:25

هم وزن کره ست .

میرزایی
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 14:12

سلام خانم وحید عزیز خسته نباشید
محبت میکنید بفرمایید یک پیمانه آرد نخودچی وزنش چقدر میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:24

سلام عزیز دلم منم اینا رو حفظ نیستم، چون به هیچ وجه اعتقادی به تبدیل ندارم و اعتقاد دارم تبدیل باعث بهم ریختن نتیجه می شه، هر وقت دستوری به پیمانه بود از پیمانه استفاده می کنم و برای دستور وزنی از ترازو بنابراین! شما می پرسید می رم در گوگل می زنم به بعد برای شما تایپ می کنم برای همین در گوگل بزنید سریع تر به جواب می رسید. یک پیمانه آرد نخودچی 92 گرمه.

میرزایی
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:32

خیلی ممنونم ببخشید اگر مزاحم شدم
به دلیل اینکه فرموده بودید دقت بشه خواستم دقیق کار کنم
باز هم ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:36

عزیزم اگر می خواید دقیق باشه اصلا تبدیل نکنید.

میرزایی
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:42

بله حتما خیلی ممنون

Fmojii
سه شنبه، 24 آبان 1401، 12:20

مثلا  سه چهارم پیمانه   ارد و‌میتونم وزن‌کنم؟بعد تقسیم‌بر ۲ یا ۳ کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 آبان 1401، 13:54

نه عزیزم تبدیل کردن، درصد خطا داره و بهتره انجام نشه

Fmojii
سه شنبه، 24 آبان 1401، 12:19

سلام
بهاره جون
۱/۵ قاشق چاییخوری
۲ قاشق چاییخوری
سه چهارم پیمانه

اینا نصفشون و یک سومشون چقدر میشه؟
من معمولا بیشتر دستورهارو با نصف یا یک‌سوم درست  میکنم،راهی هست‌که خودم بتونم‌حساب کنم،ممنون‌عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 آبان 1401، 13:53

سلام عزیزم،
این ریاضی سادست تو ماشین حساب هم بزنید یک و نیم تقسیم بر دو، یا دو تقسیم بر دو براتون میاد.

۱/۵ قاشق چایخوری : تقسیم بر دو سه چهارم قاشق چایخوری
۲ قاشق چایخوری: تقسیم بر دو یک قاشق چایخوری
سه چهارم پیمانه: تقسیم بر دو سه هشتم پیمانه

۱/۵ قاشق چاییخوری : تقسیم بر سه یک دوم قاشق چایخوری
۲ قاشق چاییخوری: تقسیم بر سه می شه دو سوم، چون قاشق یک سوم نداریم از نزدیک ترین یعنی یک دوم استفاده می کنیم.
سه چهارم پیمانه: تقسیم بر سه می شه یک چهارم پیمانه

Fmojii
سه شنبه، 24 آبان 1401، 15:10

ممنون‌
الان‌من‌ پیمانه هام به این‌صورت
۱ پیمان
۱/۲پیمانه
۱/۳پیمانه
۱/۴پیمانه
۱ ق غ
۱ ق چ
۱/۲ق چ
۱/۳ ق چ
۱/۴ ق چ
هست
۱/۲ ق غ ندارم
۱/۸ق چ هم‌ندارم
 شما گفتین‌  ۲ ق چ تقسیم‌ بر ۳ میشه دو سوم که ق چ  ۱/۳ نداریم ولی من‌قاشق چاییخوری ۱/۳دارم ،یعنی دوبار ق چ ۱/۳استفاده کنم؟
و ۳/۴پیمانه تقسیم‌بر ۳ میشه ۳/۸ ق چ؟؟؟درست متوجه شدم؟

Fmojii
سه شنبه، 24 آبان 1401، 15:12

و یکو نیم‌ ق چ  نصفش میشه  سه‌ چهارم ق چ=  یعنی سه بار از قاشق ۱/۴ استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 آبان 1401، 15:25

دو سوم قاشق چایخوری یعنی دو بار قاشق چایخوری ۱/۳ استفاده کنید.
۳/۴ پیمانه تقسیم‌ بر ۳ میشه یک چهارم پیمانه
یک و نیم قاشق چایخوری نصفش می شه سه چهارم قاشق چایخوری یعنی سه بار از قاشق یک چهارم 

Fmojii
سه شنبه، 24 آبان 1401، 16:00

مرسی بهاره جونم با صبوری جواب دادی   کامل متوجه شدم،مرسی از راهنماییت،فکر کنم  پیمانه هامم  عوض کنم کاملترشو بگیرم بهتر باشه،مرسی عزیزم❤❤❤❤

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 آبان 1401، 17:39

اگر استاندارده نیازی نیست عوض کنید، یک هشتم قاشق چایخوری رو چشمی یک چهارم رو نصف بریزید، یک هشتم پیمانه هم دو قاشق غذاخوریه

Fmojii
چهارشنبه، 25 آبان 1401، 11:50

راستش قاشق ها اندازش استاندارد خوبه ولی  تو پیمانه ها ۱ پیمانه  رو وقتی با قاشق پر ارد میکنم و روشو با کاردک صاف میکنم بعد که وزنش میکنم ۱۴۰ نشون میده مگر اینکه ۱ پیمانه و خیلی سرخالی بگیرم،،چند گرم‌بالاوپایین‌ باشه  نرماله؟؟یا در نهایت وزنش کنم خیالم‌راحت بشه!!!! بقیه پیمانها رو اندازه نگرفتم‌ببینم چقد با اسناندارد اختلاف داره،امروز همشون و تست میکنم!

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 25 آبان 1401، 14:21

عزیزم به همین دلیل گفته می شه به هیچ وجه تبدیل نکنید، بسته به طوبت و جنس آرد نرماله که تفاوت داشته باشه به همین دلیل یک ست پیمانه جنس خوب و استاندارد و یک ترازوی استاندارد داشته باشید، دقیقا طبق گفته دستور پیش برید، یعنی اگر به وزن بود، با ترازو اندازه بزنید، اگر به پیمانه بود با پیمانه، برای تست پیمانه ها آب رو باید اندازه بگیرید نه آرد رو اختلاف آرد نرماله

میرزایی
سه شنبه، 26 مهر 1401، 21:02

سلام خانم وحید عزیز
سوالی داشتم
میخواستم بدانم یک پیمانه روغن جامد وزنش چند گرم میشه
و اینکه طبق دستور شما میخواستم روغن جامد اصیل بخرم قیمتش را میگفتن ۴۸۰ هزار تومن
آیا قیمتش همینه ؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 مهر 1401، 04:22

سلام عزیزم،
یک پیمانه 217 گرمه قیمت چند کیلویی رو این مقدار گفتن؟

نیکان مقدم
يکشنبه، 23 مرداد 1401، 10:38

سلام خانوم وحید عزیزم. مثل همیشه خیلییی ممنونم از این پست مفید و کاربردی که زحمت کشیده‌اید. یه پیمانه پودر بادوم هم ۱۲۵ گرم است؟ (برای دستور مافین بدون آرد  که فرمودید ۲ پیمانه پودر بادوم لازمه، می‌خواستم با خلال بادوم درست کنم و خلال رو خودم پودر کنم.)  پیشاپیش و بی‌نهایت ازتون ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 24 مرداد 1401، 08:27

سلام عزیزم،
یک پیمانه 112 گرمه باز ولی تبدیل نکنید بهتره.

ارامش
جمعه، 16 ارديبهشت 1401، 22:39

بهاره جان وقتی تو دستور نوشته آرد دو سوم، من بخوام نصف کنم میشه یک چهارم+ یک قاشق غذاخوری؟ ممنون بابت راهنمایی

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 18 ارديبهشت 1401، 16:47

سلام عزیزم،
دو سوم تقسیم بر دو می شه یک سوم، سومین پیمانه.

sunny
يکشنبه، 30 خرداد 1400، 19:28

سلام بهاره جون عزيزم استاد خوبم ببخشيد اول از همه آرزوي تندرستي كامل براتون دارم
ببخشيد تصميم دارم ترازو تهيه كنم مارك خوبي رو لطف ميكنيد بهم معرفي كنيد
يه سوال هم هميشه مدام ذهن من رو درگير كرده
عزيزم من هميشه طبق فرمايش شما يك پ آرد رو ١٢٥گرم در نظر ميگيرم
الان سوالي كه دارم اينه كه اول از همه پ شماره يك من روش زده ٢٤٠
٢٤٠درسته يا ٢٥٠؟كدوم ميشه استاندارد؟
يك پيمانه آرد كه ١٢٥گرمه تو كدوم هست؟
سوال بعديم كه هميشه دارم اينه كه مگه ليوان دسته دار فرانسوي معادل يك پ استاندار نيست؟چرا يك ليوان آرد رو در ليوان دسته دار فرانسوي همه جا ١٥٠گرم اعلام ميكنن تو دستورها و منابع؟
اين طور مواقع بايد يك پ يا يك ليوان فرانسوي آرد رو چطور در نظر بگيريم؟١٢٥يا١٥٠ گرم
يك دنيا ممنون ميشم اگر فرصت كردين من رو راهنمايي بفرماييد استاد مهربانم🙏🌹

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 31 خرداد 1400، 16:16

سلام عزیزم،
240 یا 250 که روی پیمانه ها نوشته می شه وزن آبه نه جامدات، یک پیمانه آرد 125 گرم یا کمی بیشتره و علت اینکه می گیم به هیچ وجه واحدهای گفته شده در دستور رو تبدیل نکنید همینه، نه تنها دقیق تر نیست بلکه اشتباه هم به شدت رخ میده پس اگر در دستور به پیمانه گفته شده از پیمانه و اگر به گرم گفته شده از گرم استفاده کنید. پیمانه استاندارد استیل و مارک خوب تهیه کنید اینکه روش 240 یا 250 نوشته باشه مهم نیست.
در مورد ترازو اگر حرفه ای می خواید از این پیج تهیه کنید
https://www.instagram.com/pastryshop.ir/
اگر عادی می خواید کمری یا پارس خزر بخرید
در مورد لیوان دسته دار به هیییییییییییییییییچ وجه استاندارد نیست، اندازه پیمانه هم نیست اصلا و ابدا ازش استفاده نکنید و اگر در دستوری گفته شده دستور رو هم درست نکنید چون دقیق نیست.

sunny
سه شنبه، 01 تیر 1400، 07:43

چشم،حتما 🌹🙏يك دنيا سپااااس
مثل هميشه كلي عشق و انرژي مثبت تقديم شما كه انقدرررر مهربان و سخاوتمندين بهترين استاد دنيا❤️

خورشید
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400، 14:12

سلام خانم وحید عزیزم روزتون بخیر
ممنون ازسایت خوبتون که این امکان رو به مامیده که ازشماهم اموزش بگیریم هم راهنمایی
میشه لطفا به من یه دماسنج مایعات خوب معرفی فرماییدوازکجامیشه تهیه کردچون من تهران نیستم.ونیز پیمانه های استاحدارد جنس پلاستیکی هم داره.استیلش گرونه بنظرم.
من یه ست پیمانه پلاستیکی دارم که بعدازآشنایی باسایت خوبتون متوجع شدم پیمانه یک چهارمش درست نیست
بازم ممنونم که برام وقت میگذارید.دوستون دارم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400، 14:42

سلام عزیزم،
دماسنج مایعات مارک مشخصی نداره، مارک دارهاش خیلی وقته دیگه وارد نمی شه تنها راهتون اینه که از یه لوازم قنادی معتبر، پیمانه ها یا دماسنج رو بخرید که خیالتون راحت باشه منم شهرستان هستم و از این سه لوازم قنادی که براتون اسمشون رو ارسال می کنم خرید می کنم:"
https://www.instagram.com/prestigeshops1/

https://www.instagram.com/modaber_ghajar2/

https://www.instagram.com/lavazemghanadi/

sepiafm
پنجشنبه، 09 ارديبهشت 1400، 23:51

ممنون از پاسخگویی شما

sepiafm
دوشنبه، 06 ارديبهشت 1400، 00:36

سلام خانم وحید عزیز
لوازم قنادی اطراف ما، مارکی که شما تایید کرده بودید رو نداشتند ممکنه لطف کنید  ی لوازم قنادی خوب معرفی بفرمایید
ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 06 ارديبهشت 1400، 06:16
yas_66
جمعه، 03 ارديبهشت 1400، 00:04

سلام بهاره جان. واسه دو برابر کردن دستورا (دستورای کیکا  و شیرینیا) هم میشه توضیح بدین؟ مثلا اگه نوشته بود آرد ۲ پیمانه باید بشه 4 پیمانه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 03 ارديبهشت 1400، 08:04

برای دو برابر کردن هیچ نکته ای وجود نداره صرفا ضربدر دو می کنید مثلا دو پیمانه می شه چهار پیمانه

sepiafm
شنبه، 28 فروردين 1400، 16:20

سلام خانم بهاره ی عزیز
استاد محترم
از پاسخگویی شما  واز دریغ. نکردن ‌شما در پاسخ کامل بسیار سپاسگزارم
سلامت باشید انشاءالله

sepiafm
دوشنبه، 23 فروردين 1400، 04:16

با عرض سلام و خسته نباشید
بنده ترازوی آشپزخانه  با دقت 1 گرم رو دارم ولی پارچ مدرج و پیمانه ها رو ندارم فقط قاشق های اندازه گیری رو دارم آیا لازم هست تهیه کنم
و لطف میکنید اگه راهنمایی بفرمایید که برای دما سنج
فر یا اگر نیاز به پیمانه بود برای پیمانه ها ی اندازه گیری مارک خاصی بهتر هست یا اینکه همه ی مارک ها دقت لازم رو دارند

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 23 فروردين 1400، 08:09

سلام عزیزم،
شما هم خسته نباشید، پارج مدرج نیاز ندارید ولی حتما و حتما پیمانه ها رو تهیه کنید که در دستورهایی که به پیمانه نوشته شده بدون تبدیل بتونید دستور رو درست کنید چون در تبدیل حجم به وزن درصد خطا وجود داره.
برای پیمانه ها مارک فابیو، پرستیژ یا ویلتون رو پیشنهاد می کنم که لوازم قنادی های خوب دارن. برای دماسنج فر حتما و حتما پرستیژ بخرید مارک های متفرقه دقت ندارن و کار بیهوده ایه نصبش

مژگان
پنجشنبه، 28 اسفند 1399، 17:45

سلام خانم وحید
وقتتون بخیر
برای دماسنج مایعات چه مارکی بگیرم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 28 اسفند 1399، 17:56

سلام عزیزم،
مارک خاصی نمیشناسم متاسفانه

Tahurazar
يکشنبه، 17 اسفند 1399، 11:17

سلام استاد , میشه لطفا بیشتر درباره اینکه چرا نباید با پارچ اندازه گیری جامدات رو اندازه گیری کنیم توضیح بدید , و اینکه اون ترازو دیجیتالی هایی که بصورت پیمانه هستند رو میشه جایگزین ترازو آشپزخانه کرد ؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 17 اسفند 1399، 14:06

سلام عزیزم،
برای دقت در اندازه گیری جامدات نیازه که سر مواد مثل تصویر با چاقو یا جسم صافی صاف بشه یعنی وقتی پیمانه فرضا یک دوم رو پر می کنید سر مواد رو با چاقو کاملا صاف می کنید ولی در پارچ مدرج این مار مقدور نیست.
ترازوی دیجیتالی پیمانه ای رو متاسفانه استفاده نکردم اطلاعی نداره ولی چون وزن بالا رو اندازه گیری نمی کنن مطمئنن جایگزین ترازو نمی تونن باشن

Tahurazar
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 12:26

بله خیلی ممنون

رستا
يکشنبه، 27 مهر 1399، 07:22

سلام وقت بخیر 110 گرم آرد و 30 گرم پودر کاکائو با قاشق چقد میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 مهر 1399، 09:19

عزیزم با کدوم قاشق؟ بزرگ ترین قاشق ست پیمانه های اندازه گیری؟ چون با قاشق عادی اندازه گیری نمی شه کرد.

sepiafm
شنبه، 01 شهریور 1399، 19:50

با سلام و عرض ادب خدمت سرکار خانم بهاره  وحید
از توضیحات همراه با دقت  حوصله ظرافت شما لذت بردم انچه  دیده یا شنیده ایم این بوده که افرادحرفه ای راز موفقیت خود را حتی به شاگردانشان بروز نمیدهند .
برای حقیر جای بسی خرسندی است اشنایی با استاد سخاوتمند از خدا برای شما در این ایام توفیقات بیشتر ارزومندم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 02 شهریور 1399، 06:20

سلام به شما،
خیلی خوشحالم که سایت براتون مفیده و ممنون از پیام پر مهرتون.
موفق و سلامت باشید

الميرا
يکشنبه، 18 خرداد 1399، 08:22

سلام بهار جون ممنون از سايت خوبت عزيزم نصف پيمانه روغن يعني چند گرم؟ وقتي ميگم نصف پيمانه كدام شماره درج شده ممنونم؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 18 خرداد 1399، 09:29

عزیزم یک پیمانه روغن 224 گرمه، یک دوم پیمانه باید تقسیم بر دو کنید می شه 112 گرم، در سری پیمانه ها روی یک دوم پیمانه 120 نوشته شده.

Sevda
يکشنبه، 07 ارديبهشت 1399، 07:05

سلام استاد،۳/۵گرم نمک تقریبا چه مقدار میشه با قاشق بخوام اندازه بگیرم؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 07 ارديبهشت 1399، 09:56

سلام عزیزم،
یک دوم قاشق غذاخوری رو کمی سرپُر بگیرید

رستا
يکشنبه، 27 مهر 1399، 00:28

سلام ببخشید میشه لطفا بگید 110 گرم ارد و 30 گرم پودر کاکائو چقد میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 مهر 1399، 09:19

عزیزم با کدوم قاشق؟ بزرگ ترین قاشق ست پیمانه های اندازه گیری؟ چون با قاشق عادی اندازه گیری نمی شه کرد.

Raha Rad
جمعه، 01 فروردين 1399، 09:11

سلام عزیزم
یک سوال دارم. معمولا خیلی ها در ایران از واحد یک لیوان در اندازه گیری ها استفاده میکنند. منظور هم شاید  همان لیوانهای شیشه ای دسته دار هست. من ایران زندگی نمیکنم و دسترسی به اون لیوانها برای اندازه گیری مواد اولیه کیکم ندارم. میشه به من بگین منظور از یک لیوان ارد چند گرم/ پیمانه و یک لیوان شکر چند گرم/ پیمانه شکر هست؟!

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 01 فروردين 1399، 09:32

سلام عزیزم،
منظور از لیوان دسته دار فرانسوی همون پیمانه استاندارد اندازه گیریه و یک لیوان آرد معادل یک پیمانه استاندارد و معادل 125 گرم و یک لیوان شکر معادل دویست گرمه

میترا
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 08:31

سلام. میخواستم ببینم درست متوجه شدم. برای قالبمون وقتی تعداد تخم مرغ رو میخوایم اندازه بگیریم. تا نصف قالب رو با پیمانه‌ی ۲۲۴ گرمی پر میکنیم تا ببینیم چند تا جا میشه. درسته؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 11:41

از پیمانه یک باید استفاده کنید البته فقط و فقط برای کیک های گروه اسفنجی، ضمن اینکه ممکنه مواد زیاد بیاد باید دقت کنید فقط قالب تا نیمه پر شه و باقی مواد رو در قالبی دیگه بریزید.

میترا
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 12:02

آخه دو تا از دوستان انگار اینجا نوشتن آب ۲۵۰ گرم میشه هر پیمانه.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 15:56

میترا جان از پیمانه یک، که بزرگ ترین پیمانه در سری پیمانه های اندازه گیری باید استفاده کنید، من فرض رو گرفتم منظورتون از پیمانه 224 گرم همونه ولی دوستان درست می گن روش 224 نمی نویسن. اگر مال شما 224 نوشته عکسش رو برام بفرستید ببینم.

میترا
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 16:48

من پیمانه ندارم. فقط میخوام بدونم بزرگترین پیمانه که نوشتین برا اندازه گیری تعداد تخم‌مرغ کیک اسفنجی  هست چند گرم آب توش جا میشه. من پیمانه ندارم و لیوان دسته دار دارم. فقط ترازو دارم و میخوام بدونم وزن هر پیمانه آب چندگرم هست.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 21:00

میترا جان پیمانه های اندازه گیری بسیار داشتنشون واجبه، ضمن اینکه قیمت کمی هم دارن و در تمامی لوازم قنادی ها موجوده پس حتما بخرید. تا اون زمان 250 گرم در نظر بگیرید.

ترمه
شنبه، 04 آبان 1398، 21:26

بهاره جان من خیلی از لوازم قنادی‌ها رو  در تهران گشتم ولی متاسفانه نتونستم آرد All purpose flour پیدا کنم، ممنون میشم اگه شما جایی رو میشناسید که حتما دارن رو به من معرفی کنید. اگر هم احیانا جایی رو سراغ ندارید لطفا بگید وقتی که در دستور اومده که این نوع آرد استفاده بشه وقتی با آرد کیک بخواهیم جایگزین کنیم تفاوت مقدارش در هر پیمانه چقدر باید باشه.ممنون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 05 آبان 1398، 06:46

سلام عزیزم،
آردی که در لوازم قنادی ها و فروشگاه ها در بسته بندی با مارک هایی مثل تک، زر، رشد... فروخته میشه همون آرد همه کاره یا All purpose flour هستش، در ایران آرد کیک نداریم و خودتون باید با اضافه کردن نشاسته ذرت بسازید که در دستور چیزکیک ژاپنی نسبتش رو توضیح دادم. حتما یک سر به پیج قنادباشی بزنید، در مورد آرد توضیح دادن
https://www.instagram.com/ghanadbashi.magazine

sarina216
جمعه، 15 فروردين 1399، 20:56

در ایران شرکت گلها ارد 4 صفر تولید می کنه که از ارد 3 صفر سبک تره میشه از اون استفاده کرد؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 فروردين 1399، 06:03

سلام عزیزم،
منم ایرانم و از اون آرد هم استفاده کردم و خوب بوده، بله عزیزم می شه.

ژیلا
دوشنبه، 22 مهر 1398، 00:26

سلام استاد ببخشید که میخوام پا توی کفشتون کنم. نظرات رو که میخوندم متوجه شدم خیلیا پیمانه ی استاندارد ندارن و شاید براشون مقدور نیست بخرن. خواستم بگم اون قاشقهای پلاستیکی سفید توی شیشه های شربت که از داروخانه برای بچه‌ها مون میخریم گنجایشش 5 میلی لیتره یعنی همون قاشق چایخوری استاندارد و سه تا از این قاشق میشه یک قاشق غذاخوری. (البته تو پزشکی به این قاشق 5 سی سی میگن قاشق غذاخوری یه وقت شربت زیادی به بچه تون ندین). در مورد پیمانه هم اون لیوانهای دسته دار فرانسوی قدیمی که روش نوشته arc  یک پیمانه ی استاندارده. من با ترازوی دیجیتال آب رو وزن کردم دقیقا 250 گرم بود. ببخشید استاد که جسارت کردم. گفتم شاید کار یه بنده خدایی رو راه بندازه

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 22 مهر 1398، 06:13

ممنون عزیزم لطف کردید.

ژیلا
دوشنبه، 22 مهر 1398، 00:06

ببخشید یه سوال دیگه. آیا یک پیمانه شکر دونه ریز و یک پیمانه شکر معمولی هم وزن هستند و اگه نیستند در دستورها وزن کدوم رو باید ملاک قرار بدیم. خیلی ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 22 مهر 1398، 06:34

آره عزیزم هر دو هم وزن هستند. ولی از اونجائیکه پیمانه های اندازه گیری نسبتا ارزونن، توصیه می کنم تبدیل واحد انجام ندید. از عوامل موفقیت در اندازه گیری عدم تبدیل واحدها و استفاده از واحد گفته شده توسط دستوره. یعنی شما باید در منزل پیمانه های استاندارد اندازه گیری، قاشق های استاندارد اندازه گیری، پارج مدرجِ میلی لیتری و ترازوی آشپزخانه داشته باشید. جدول تبدیل واحد ها  که در کلیه منابع ذکر شده دقت صد در صدی نداره و با درصد خطای جزئی همراهه ولی با استفاده از واحد نامبرده در دستور، نتیجه بی خطایی خواهید داشت.

ژیلا
دوشنبه، 22 مهر 1398، 00:02

سلام استاد گرامی. یه سوال مهم آیا یک پیمانه شیر با یک پیمانه آب هم وزن هستند؟ یعنی یک پیمانه شیر هم 250 گرمه؟ آبلیمو چطور؟ سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 22 مهر 1398، 06:35

سلام عزیزم،
چیزهایی که تقریبا هم غلظت آب هستند همون وزن رو دارن. شیر و آبلیمو وزن یکسانی دارن.

آسمونی
جمعه، 15 شهریور 1398، 16:22

ممنونم از راهنماییتون.پودر کیک ردولوت آماده داشتم که روی بسته بندیش میزان آب و روغن و تخم مرغ رو به این شکل ذکر کرده بود.برای همین شک داشتم معادل پیمانه مواد رو درست حساب کردم یا نه.به راهنمایی شما عمل کردم و ترازو تهیه کردم و مواد رو به همون میزان که گفته شده بود استفاده کردم.شکرخدا نتیجه خوبی هم داد.بازم تشکر میکنم از محبت بی دریغی که به ما مبتدی های کیک و شیرینی پزی دارید.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 شهریور 1398، 16:45

بسیار کار خوبی کردید، دقت در اندازه گیری بسیار مهمه و واجبه که همه وسایل اندازه گیری رو تهیه کنید. ردولوت هم نوش جونتون،
موفق باشید

آسمونی
جمعه، 15 شهریور 1398، 08:49

سلام خانوم وحید.روزتون بخیر.میخواستم ببینم 175 گرم تخم مرغ معادل چند عدد تخم مرغ هست و اینکه 112 گرم آب و 150 گرم روغن معادل چند پیمانه میشه.ببخشید سوالم طولانی شد.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 شهریور 1398، 10:38

عزیزم حتما و حتما ترازوی آشپزخانه تهیه کنید چون حتما دستور حساسیه که تخم مرغ رو به گرم گفته با تبدیل قطعا درصد خطایی دارید. از عوامل موفقیت در اندازه گیری عدم تبدیل واحدها و استفاده از واحد گفته شده توسط دستوره. یعنی شما باید در منزل پیمانه های استاندارد اندازه گیری، قاشق های استاندارد اندازه گیری، پارج مدرجِ میلی لیتری و ترازوی آشپزخانه داشته باشید. جدول تبدیل واحد ها  که در کلیه منابع ذکر شده دقت صد در صدی نداره.
روغن: سه چهارم پیمانه
آب: یک سوم + یک هشتم
تخم مرغ: سه عدد و نیم

محمد معین
سه شنبه، 01 مرداد 1398، 10:48

سلام خانوم بهاره وحید .می خواستم ببینم قاشق مربا خوری  کدام قاشق است . و یک دستور کیک اسفنی خوب وانیلی می خواستم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 01 مرداد 1398، 16:50

این از دستور کیک اسفنجی، روی لینک بزنید واردش می شید:
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AC%DB%8C-t84

در مورد قاشق مرباخوری معمولا توافق وجود نداره ولی خیلی ها اعتقاد دارن که در دستورات شیرینی پزی می شه از همون قاشق چایخوری که سومین قاشق میشه استفاده کرد.

مژگان
چهارشنبه، 01 خرداد 1398، 21:09

سلام مرسی از سایت فوق العاده تون.
من بتازگی پارچی خریدم که سه تا ستون اندازه گیری داره یک ستونش ccm هست دو ستون دیگه g هستن که یکیش تا 1000 هست و یکیش تا 800 ، اونیکه تا 1000 هست نسبت به 800 فشرده تر هست. الان من نمیدونم وقتی میخام روغن 120 گرمی اندازه بگیرم معیارم کدومش باشه.
خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 02 خرداد 1398، 08:04

سلام عزیزم،
عکس دو تا ستونی که گرم هست رو برام بفرستید بگم بهتون از کدوم استفاده کنید. اگر هم براتون مقدوره ترازو بخرید.

elaaa
جمعه، 10 اسفند 1397، 23:27

عزيزم من توى قاشقاى اندازه گيرى،قاشق يك هشتم رو ندارم،ميتونم از روش جايگزينى استفاده كنم بتونم مثلا يك هشتم قاشق چايخورى وانيل بر دارم؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 اسفند 1397، 05:57

سلام عزیزم قاشق یک چهارم رو بصورت چشمی تا نیمه پر کنید می شه یک هشتم

elaaa
شنبه، 11 اسفند 1397، 15:32

مرسى عزيزم

Hamedkhan83
دوشنبه، 22 بهمن 1397، 09:59

سلام
مثل همیشه جامع و کامل...
فقط یک سوال
یک پیمانه شکر سنگینتر از یک پیمانه پودر قنده؟؟؟
این منطقی نیست که
البته الان دسترسی ندارم که امتحان کنم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 22 بهمن 1397، 15:37

حتما امتحان کنید، پودر قند خیلی سبکه و رطوبت کمتری داره.

sunny
پنجشنبه، 22 آذر 1397، 07:38

درودبهاره جان،ممنون از مطالب مفيدتون ،عزيزم طبق فرمايش شما يك پ آرد١٢٥گرم هست و با شانزده ق س (پيمانه ي استاندارد)برابره .پس هر ق س آرد تقريبا معادل ٨گرم ميشه ؟يعني مثلا اگر دستوري ١٥٠گرم آرد بخواد من بايد يك پيمانه آرد با چند تا ق س (پيمانه هاي استاندارد1tbs) اضافه كنم؟سه تا tbs?آخه بعضي منابع نوشتن ا ق س آرد معادل بيست گرم آرد ميشه.ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد عزيزم

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 22 آذر 1397، 08:04

نکته بسیار مهم:

به دلیل اینکه روند تصفیه و تولید آرد بسیار متفاوته و وزن های متفاوتی ایجاد می کنه در همین ایران یک پیمانه آرد بر اساس نوع تصفیه با مارک های مختلف بین 125 تا 150 گرمه. بر اساس منطقه (مناطق مرطوب آرد سنگین تره چون جاذب رطوبته) باز وزن آرد متفاوته.
تبدیل پیمانه ها برای بیشتر مواد اولیه مقدوره ولی تاکید اکید من اینه که به هیچ وجه آرد رو تبدیل نکنید و از همون وسیله ای که در دستور ذکر شده استفاده کنید یعنی اگر 150 گرم خواسته بود ترازو رو بردارید و 150 گرم وزن کنید، اگر یک پیمانه خواسته بود پیمانه رو بردارید و اندازه گیری کنید. من خودم با ترازوی خودم در خونه چند وزن از یک پیمانه آرد گرفتم، پس تفاوت اعدادی که در منابع گفته می شه اشتباه نیست و واقعا اختلاف وجود داره.
اگر واقعا به شیرینی پزی علاقه مندید و دوست دارید در اون موفق شید، این رو بدونید که اندازه گیری در این رشته بسیار مهمه. از عوامل موفقیت در اندازه گیری عدم تبدیل واحدها و استفاده از واحد گفته شده توسط دستوره. یعنی شما باید در منزل پیمانه های استاندارد اندازه گیری، قاشق های استاندارد اندازه گیری، پارج مدرجِ میلی لیتری و ترازوی آشپزخانه داشته باشید. جدول تبدیل واحد ها  که در کلیه منابع ذکر شده دقت صد در صدی نداره و با درصد خطای جزئی همراهه ولی با استفاده از واحد نامبرده در دستور، نتیجه بی خطایی خواهید داشت. انتخاب اینکه چه واحدی برای دستور بهتره (گرم، میلی لیتر، پیمانه ....) تصمیم تخصصی طراح دستوره و در تخصص ما نیست.

sunny
پنجشنبه، 22 آذر 1397، 09:12

ممنون از راهنماييتون

sunny
شنبه، 07 ارديبهشت 1398، 10:36

سلام خدمت شمااستاد عزيزم،بهاره جون لطفا كمكم ميكنيد من ترازوي آشپزخانه ندارم و در دستوري كه دارم مواد رو به گرم گفته من هم ميخوام تبديل كنم به ق غ همون tbs.در سايتتون مطالعه كردم دقيق متوجه نشدم. مثلا براي شكر بيست گرم و روغن  ٣٥ گرم در دستور دارم يك ق غ از اين مواد چند گرم هست عزيزم؟يا كلا موارد ديگر را بخوام وزنشون رو به ق غ تبديل كنم چگونه هست لطفا راهنمايي ميفرماييد ممنون در اينجا اگر اشتباه نكنم شما وزن ٤مورد رو به ق غ فرمودين

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 07 ارديبهشت 1398، 15:18

سلام عزیز دلم تو آخرین جدول نوشتم که هر پیمانه 16 قاشق غذاخوریه
در جدول بالاترش هم نوشتم که یک پیمانه شکر می شه 200 گرم
حالا 200 تقسیم بر 16 یعنی هر قاشق غذاخوری شکر می شه دوازده گرم و نیم!
35 تقسیم بر دوازده و نیم می شه دو و یک چهارم پس 35 گرم می شه دو قاشق غذاخوری و یک قاشق چایخوری سر خالی ولی من جای شما باشم با اینهمه مهارت و علاقه حتما یک ترازوی آشپزخانه ارزون هم شده تهیه می کنم.
ولی در کل مقدار به گرم نوشته شده هر چیزی رو در جدول تقسیم بر 16 کنید می شه مقدار هر قاشق غذاخوریش. ولی چون خیلی خرده داره و دقیق نیست به همین دلیل کار کمی سخت می شه.

sunny
دوشنبه، 09 ارديبهشت 1398، 19:17

ممنون عزيز مهربان از راهنماييتون،چشم حتما ترازو تهيه ميكنم

Narges eyvazi
سه شنبه، 20 آذر 1397، 11:35

سلام و تشکر فراوان از سایت خوبتون.
روی بزرگ ترین پیمانه ای که من ازش استفاده میکنم نوشته شده ( 1cup=250ml)
و روی بزرگترین قاشق غذاخوری اندازه گیری هم نوشته ( 1tbsp=15ml).
اما پیمانه 1cup من معادل 12 قاشق غذاخوری یا همون 1tbsp هستش. ماده مورد استفاده هم آب بود.
میخواستم بپرسم ایا با توجه به تفاوت چگالی مواد مختلف با اب اندازه پیمانه هام با چیزی که شما تو جدول ذکر کردین فرق میکنه یا در کل پیمانه هام اشتباه هستن؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 20 آذر 1397، 11:53

سلام نرگس جان،
روی همه پیمانه های اندازه گیری چه استاندارد چه غیراستاندارد مطالب یکسان پرینت شده، یعنی روی بزرگ ترین همشون نوشته شده ( 1cup=250ml) و ..... چرا که قلابیش هم از روی اصل نوشته ها رو کپی کرده.
من همین الان که شما فرمودید باز رفتم امتحان کردم دیدم پیمانه های من هم با منابع یکسانن . یک پیمانه رو الان با 16 قاشق غذاخوری آب پر کردم و در عمل با منابع یکی بود. این یعنی پیمانه هاتون مشکل داره و چه خوب که تِست کردید عزیزم. اگر براتون هزینه کردن مقدوره پیمانه مارک پرستیژ یا Fabio بخرید. اگر نه ست استیل از لوازم قنادی های خوب بخرید.
استفاده از آب هم بسیار به جا بوده با آب همیشه میسنجن.

صدیقه
چهارشنبه، 14 آذر 1397، 19:49

یه دنیا سپاس . اتفاقا میخواستم بگم زیر اون رسپی جای نظر نمی‌بینم فقط جای ارسال عکسهاست  راهنمایی کنین چشم و ممنون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 15 آذر 1397، 04:58

زیر قسمت گذاشتن عکس ها، قسمت نظرات هست، عکس ها رو بیاید پایین حتما می بینید. واقعا از همکاریتون ممنونم

صدیقه
چهارشنبه، 14 آذر 1397، 18:33

بهار جان خیلی ممنون . سوال در مورد کرم پاتیسیر داشتم اینکه آیا در فیلینگ کیک میتونیم استفاده کنیم?و چند مورد فیلینگ بهم میگین،. ممنون .

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 آذر 1397، 19:13

بله عزیزم کرم رو کمی غلیظ تر از روی گاز بردارید، اجازه بدید در یخچال خنک شه و خودش رو بگیره و بعد استفاده کنید، فقط دقت کنید که موندگاری این کرم زیاد نیست و کیک باید دو روزه خورده شه. در سایت آموزش های زیادی برای فیلینگ هست که براتون لینک هاش رو میذارم روش بزنید و ببینید. این رو بدونید که کرم پنیرخامه ای بسیار برای فیلینگ مناسبن و شور نیستند.

 کرم پنیرخامه ای با پایه کره
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B3%D8%B7%E2%80%8C%D8%AD-%DA%A9%D8%AF%D9%88-%E2%80%8C%D8%AD%D9%84%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-t26
،
کرم پنیرخامه ای با پایه خامه قنادی
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D9%84%D9%88%D8%AA-(%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%85%D8%AE%D9%85%D9%84%DB%8C)-t137

، کرم پنیرخامه ای شکلاتی با پودر کاکائو

https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%E2%80%8C%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-t121

کرم پنیرخامه ای شکلاتی با شکلات
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D9%85-%D9%BE%D9%86%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%E2%80%8C%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C-t124

گاناش
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%E2%80%8C%D8%B4-t91

، موس شکلات

https://spbaking.com/recipes/%D9%85%D9%88%D8%B3-%E2%80%8C%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-t51

کرم نوتلا
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%84%D8%A7-t110

کرم لیمویی
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D9%85%D9%88-t86

همه موارد بالا برای فیلینگ مناسبند.

فقط اگر ممکنه سوال ها رو زیر پست مرتبط ارسال کنید و اگر پستی در این مورد نیست به ایمیل من bahareh.vahid.2@gmail.com
یا در دایرکت اینستاگرام https://www.instagram.com/sp.baking/ بپرسید.

صدیقه
دوشنبه، 12 آذر 1397، 16:11

بهار جان اگر بخوام دستور کیک شیفون ساده ای که داریم به صورت شکلاتی درست کنم از آرد چقدر کم کنم و به جایش پودر کاکائو بزنم؟منظورم همون که با ۷سفیده تخم مرغه..ممنون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 12 آذر 1397، 16:50

عزیزم دستور کیک شیفون شکلاتی هم در سایت موجوده می تونید اون رو دو برابر کنید یا در دستور کیک شیفون یک چهارم پیمانه از آرد کم کنید و همون مقدار پودر کاکائو بریزید

صدیقه
دوشنبه، 12 آذر 1397، 13:49

سلام خونم وحید عزیز. من یه سوال در مورد کیک شیفون شکلاتی داشتم من اگر بخوام برای ۱۴ نفر درست کنم مواد چند برابر کنم و در چند قالب چند سانتی بریزم ؟ممنون میشم جواب بدین

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 12 آذر 1397، 15:14

سلام عزیزم،
میزان مواد لازم موجود در دستور کیک شیفونِ سایت برای 14 نفر کاملا کافیه روی لینک زیر بزنید آموزش رو می بینید
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%E2%80%8C%D8%B4%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-t53

صدیقه
شنبه، 10 آذر 1397، 12:13

سلام و یه دنیا سپاس بابت مطالب بسیار عالی و کاربردیتون. موفق و موید باشید.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 10 آذر 1397، 15:52

سلام عزیزم،
ممنون از لطف و محبتتون شما هم موفق باشید

shivaa
پنجشنبه، 29 شهریور 1397، 23:31

بهاره ی عزبز، اگر در دستوری بهمون اجازه ی جایگزینی کره.. با روغن رو داده باشه، به جای هر ۱۰۰ گرم کره چه مقدار روغن باید استفاده کنیم. لطفا راهنماییم کنید

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 30 شهریور 1397، 05:38

سلام شیوا جان،
 برای جایگزینی، یک پیمانه کره (دویست گرمه) رو با 7/8 پیمانه روغن جایگزین می کنن یعنی یک هشتم پیمانه کمتر که یک هشتم پیمانه معادل دو قاشق غذاخوریه. صد گرم کرم نصف پیمانه ست، برای جایگزینی نصف پیمانه روغن رو اندازه گیری کنید و یک قاشق غذاخوری ازش کم کنید.
در این مورد مفصل در پست انواع روغن و کره توضیح دادم دوست داشتید مطالعه کنید.
https://spbaking.com/recipes/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D9%87-t100

gibil
چهارشنبه، 21 شهریور 1397، 19:24

درود بهاره عزیزم
من هم مثل یکی دیگه از دوستان که پیام راجع به مشکوک بودن قاشقهای اندازه گیری بودم گذاشتن به همین مشکل برخوردم,
قبلها قاشق اندازه گیری تهیه کرده بودم که اندازه هاش به ترتیب ۱۰_۷_۵ و۲ گرم هست, که من فکر میکردم یک قاشق غذاخوری_۱/۲ قاشق غذاخوری_ ۱  قاشق چایخوری و ۱/۲ قاشق چایخوری هستن, بعداز آشنایی با سایت
شما بهتر دونستم ک قاشق جدید استیل ک فکرمیکرد دقیقتره بخرم , متاسفانه بعداز خرید متوجه شدم ک قاشقهایی که تهیه کردم به ترتیب ۱۵میلی لیتر_ ۵میلی لیتر_ ۲/۵ میلی لیتر و ۰/۵ میلی لیتره بعداز مقایسه با قاشقهای شما متوجه شدم که ک سری جدید اصلا ۱/۲ قاشق غذاخوری نداره که اندازه ش باید ۷/۵ گرم باشه
حالا لطفا منو راهنمایی کنید که با قاشقایی که دارم کدوم ۱قاشق غذاخوریه و کدومها مابقی
سایزهای قاشق؟
از پاسخگویتون ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 21 شهریور 1397، 19:43

سلام عزیزم
قاشق  ۱۵میلی لیتر همون یک قاشق غذاخوریه
قاشق ۵ میلی لیتر همون یک قاشق چایخوریه
قاشق ۲/۵ میلی لیتر همون یک دوم قاشق چایخوریه
قاشق ۰/۵ میلی لیتر همون یک پینچ یا یک پنسه ست که برای نمک اضافه کردن به شیرینیجات استفاده می شه.
در واقع شما یک دوم قاشق غذاخوری و یک چهارم قاشق چایخوری رو ندارید و بهتره که یک ست کامل از لوازم قنادی معتبر خریداری کنید.
قاشق های قبلیتون اصلا استاندارد نبودن، قاشق هفت باید هفت و نیم باشه و دو باید دو نیم باشه اون رو اصلا استفاده نکنید.

gibil
پنجشنبه، 22 شهریور 1397، 17:09

سپاس از راهنمایی شما استاد عزیزم
حتما توصیه شما رو انجام میدم

Sepidar
يکشنبه، 18 شهریور 1397، 13:46

سلام بهاره جون
من اگه بخوام سس کارامل مثل هرشیز درست کنم باید با خامه باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 18 شهریور 1397، 14:12

سلام عزیزم در مورد کارامل در این پست کاملا توضیح دادم
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%84-t111

می تونید از این دستور کارامل استفاده کنید:
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%84-t113

ولی دستور زیر هم آسون تره هم بسیار شبیهه
https://spbaking.com/recipes/%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-t73

«وانیل»
جمعه، 09 شهریور 1397، 07:53

بهاره جان
من خیلی به این قاشق های اندازه گیریم شک دارم! روشون فقط حجم نوشته. من خیلی سرچ و مقایسه کردم. و در نهایت به این نتیجه رسیدم که اینها یک قاشق غذاخوری- یک قاشق چای خوری- یک/دوم قاشق چای خوری- یک/هشتم قاشق چای خوری هستن.
ولی همیشه سر وانیل ریختن به نتایجم مشکوک میشم. چون اغلب حس میکنم طعم وانیل شیرینیام خیلی قویه.
وانیلم خیلی قویه یا من قاشقا رو اشتباه در نظر گرفتم؟
http://s8.picofile.com/file/8335913526/photo_2018_08_31_11_26_04.jpg

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 شهریور 1397، 14:58

سلام عزیزم،
کاملا درست متوجه شدید ولی قاشق های اندازه گیریتون اصلا نوع خوبی نیستن، به لوازم قنادی برید و یک سِت استاندارد بخرید. در سِت استاندارد، قاشق غذاخوری، یک دوم قاشق غذاخوری، قاشق چایخوری، یک دوم قاشق چایخوری و یک چهارم قاشق چایخوری در سِت موجوده الان شما دو تا از قاشق های مهم رو ندارید.
در مورد وانیل، نوع وانیل چینی که به نوع خرسی هم معروفه و در لوازم قنادی ها خودشون بسته بندی می کنن بسیار قویه شما مقدار موجود در دستور رو سر خالی بریزید.  

«وانیل»
جمعه، 09 شهریور 1397، 15:35

درست میگین دوتا قاشق مهم رو ندارم. البته واسه یک/چهارم ق چای دوتا یک/هشتم میریزم ولی واسه نصف غذاخوری با همین میلی که روش نوشته کار میکنم.
در مورد وانیلم دقیقا، وانیل خاصل فله ای بود، ظاهرا خیلی تیز و قویه. البته من که عاشق وانیلم ولی خب باید استانداردها رو رعایت کنم.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 شهریور 1397، 15:53

اگر خود سِت قاشق های اندازه گیری کامل باشه فوق العاده دقیق تره. در مورد وانیل خالصِ فله ای هم دقت کنید کم بریزید، درسته بوی خیلی خوشی داره ولی کمی بیشتر باشه مسمومیت ایجاد می کنه.

فرحناز
چهارشنبه، 17 مرداد 1397، 12:07

این مقدار وزنی که براییک پیمانه کره گفتید برای روغن جامد قنادی هم صدق میکنه؟اگه بخواییم روغن جامدو پیمونه بزنیم باید چکار کنیم؟روغنو اب کنیم؟یا با قشق توش بریزیم و فشرده کنیم؟

مهسا ملک ثابت
سه شنبه، 09 مرداد 1397، 08:49

سلام بهاره جان .ایا اندازه یک لیوان شکر بایک پیمانه شکر تفاوت داره؟؟
واینکه اگرتفاوت داره میشه مقادیر یک لیوان ازهرموادی رو بزنید.
ویه سوال دیگه اینکه مثلا نوشتبد روغن مایع 224گرم....چه جوری باید اون 24گرم رو اندازه بگیریم؟؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 09 مرداد 1397، 14:00

سلام مهسا جان،
عزیزم لیوان دسته دار فرانسوی حجم همون بزرگ ترین پیمانه رو داره ولی اصلا به دقت پیمانه ها نیست. در قدیم که خرید پیمانه های اندازه گیری در ایران مقدور نبود از این لیوان ها استفاده می شد ولی مدت زیادیه که پیمانه ها در تمام لوازم قنادی ها فروخته می شه و واجبه که تهیه کنید.
در مورد روغن نوشتم یک پیمانه 224 گرم به این منظوره که اگر در دستوری دیدید نوشته یک پیمانه روغن مورد نیازه می تونید از بزرگ ترین پیمانه استفاده کنید یا می تونید روی ترازوی آشپزخانه یک کاسه بذارید و روغن رو تا جایی بریزید که ترازو عدد 224 گرم رو نشون بده.
کلا در اندازه گیری یا پیمانه استفاده می شه یا ترازو، پیمانه ها با یک، یک دوم، یک سوم و یک چهارم در دستورها بیان می شه و وزن های ترازو به گرم، برای وزن های ترازو تا جایی مواد رو می ریزیم که ترازو اون هدد مثلا 224 رو نشون بده.

gibil
يکشنبه، 27 خرداد 1397، 13:30

ممنون بهاره عزیز مثل تمام قسمتهای دیگه ی سایتتون عالی و کامل و بسیار کارامد
براون آرزوی سلامت و موفقیت دارم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 خرداد 1397، 16:53

ممنون عزیزم سلامت باشید

Parasto1996
دوشنبه، 21 خرداد 1397، 06:12

سلام خیلی عالی بود سپاس

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 خرداد 1397، 16:53

خواهش می کنم پرستو جان

sarton
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1397، 08:29

سلام واقعا عالی بود ممنون خیلی بهم کمک کرد

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1397، 09:12

خواهش می کنم عزیزم خوشحالم براتون مفید بوده
 موفق باشید

علی رضا
پنجشنبه، 06 ارديبهشت 1397، 09:46

سلام خانم وحید
ببخشید توی یه دستوری از قاشق سوپخوری استفاده کرده بود.منظورش همون قاشق غذاخوریه؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 06 ارديبهشت 1397، 10:28

با سلام،
در این مورد بین اساتید اختلاف هست و از اونجائیکه این مشکل فقط در ایران موجوده، یعنی در ایران اون هم در قدیم در نگارش ها و ترجمه ها از دو اصطلاح (غذاخوری و سوپخوری) برای قاشق بزرگ اندازه گیری استفاده شده و در بقیه کشورها این مشکل وجود نداره، به همین دلیل نمی شه به منابع خارجی برای رفع ابهام رجوع کرد.
بعضی اساتید اعتقاد دارن قاشق سوپخوری همون قاشق غذاخوریه که در سِت قاشق های پیمانه های اندازه گیری موجوده بعضی دیگه اعتقاد دارن کمی بزرگ تره و در کتاب فنی فنی حرفه ای حجمش رو 15 گرم نوشته. خوشبحتانه در سال های اخیر این مشکل حل شده و همه در دستورها و آموزش ها از قاشق غذاخوری استفاده می کنن.
من به شخصه در این مورد نتونستم منبع موثقی پیدا کنم و نظری ندارم، ولی توصیه می کنم در صورتیکه براتون مقدوره از دستور نوشته شده در مجله، سایت، اینستاگرام ... استفاده می کنید، از نویسنده دستور سوال بفرمائید در غیراینصورت از همون قاشق غذاخوری استفاده کنید.  

Elmira
شنبه، 18 فروردين 1397، 10:52

ممنون خیلی کامل و دقیق بود

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 18 فروردين 1397، 19:12

خواهش می کنم عزیزم خوشحالم براتون مفید بوده

elika mousavi
پنجشنبه، 05 بهمن 1396، 13:56

وای عاشق سایتتون شدم .شما بی نظیرین.کارتون حرف نداره .مطالب کامله کامله .ادم کیف میکنه .تمام ریز و خم های اشپزی رو پوشش می دین .
یه دنیا ممنونم ازتون .ارزو میکنم همیشه موفق باشین و بدرخشین.عالیییی

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 05 بهمن 1396، 15:01

ممنون از پیغام پر محبتتون خیلی لطف کردید شما هم سلامت و موفق باشید

Uunknown
يکشنبه، 22 مهر 1397، 19:28

بی نظیر فقط خدای متعالست بقیه همه نظیر دارند ان شاءا... تعالی
به اندازه ای که شایسته افراد باشد میتوان تشکر نمود .
این آموزشها و ... اگر واجد شرایط باشد در حد خود خوب و به اندازه میتواند باشد و عنوان "اگر خدا بخواهد" را در کارها ، دعاها و مبارکبادها و ... باید گفته شود.
ان شاءا... تعالی

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 22 مهر 1397، 20:12

ممنون از دعای خیرتون

زیبا
شنبه، 25 آذر 1396، 09:40

بهاره جان سلام.ممنون بابت مطالب عالی و کاربردی. یه سوال داشتم، یک پیمانه روغن مایع معادل چند گرم هست؟ (چون تو اون قسمت تبدیل پیمانه ها به گرم نوشتین متوجه نشدم منظورتون روغن مایع هست یا جامد) ممنون میشم پاسخ بدین

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 25 آذر 1396، 15:54

سلام عزیزم،
عزیزم یک پیمانه روغن مایع 224 گرمه
زیبا جان به چه نکته خوبی اشاره کردید همین الان سایت رو اصلاح می کنم، عزیزم روغن جامد فقط در شیرینی پزی ایرانی و خاورمیانه و هند استفاده داره و در سایت های خارجی وقتی از واژه روغن استفاده می شه، منظور روغن مایعه، منم منبع خارجی استفاده کردم و روغنم همون روغن مایعه.

زیبا
شنبه، 02 دی 1396، 15:17

خیلی ممنون از محبتتون.

F.ebrahimi
دوشنبه، 15 آبان 1396، 19:35

وای سایتتون عالیه دنبال یک رسپی اصلی برای پای سیب بودم که پیداتون کردم حالا نمیتونم دل بکنم. اکثر سوالایی که همیشه داشتم جوابشون رو پیدا کردم واقعا ممنون.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 16 آبان 1396، 11:33

ممنون از لطف شما خوشحالم که براتون مفید بوده

میترا سادات
چهارشنبه، 26 مهر 1396، 11:07

سلام بهاره جان، ترازو دیجیتال چه مارکی خوبه بخرم?

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 26 مهر 1396، 12:25

با سلام،
به ترتیب کیفیت مارک های بیورر beurer, ساپر sapor،  تفال، هاردستون، فلر خوب هستند.

میترا سادات
چهارشنبه، 26 مهر 1396، 13:06

بسیار سپاسگذارم که صبورانه به سوالات پاسخ میدهید عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 26 مهر 1396، 18:42

خواهش میکنم عزیزم

عاطفه
جمعه، 07 مهر 1396، 19:55

سلام
شما تو دستوراتتون مثلا رولت که صحبت از قاشق غذا خوری یا جای خوری کردین منظورتون معمولیه یا قاشق اندازه گیریه ؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 07 مهر 1396، 20:45

سلام عاطفه جان،
در این سایت و همه سایت های شیرینی پزی ایرانی و خارجی فقط و فقط منظور قاشق های اندازه گیریه! همونطور که در پست هم توضیح دادم قاشق های اندازه گیری سایزی متفاوت دارند و نمی تونید از قاشق های منزل استفاده کنید

baran1393
سه شنبه، 05 بهمن 1395، 19:11

سلام استاد عزیزمن چندین بار به روشی که گفتید اندازه زدم پیمانه من استیل است و۲۵۰ میلی لیتر ولی ارد رو که اندازه میزنم ۱۱۰ گرم بیشتر نمیشود لطفا راهنمایی کنید .در ضمن روش پر کردن همان روش شماست

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 06 بهمن 1395، 08:02

سلام عزیزم،
سوالتون بسیار خوبه و نشونه توجه و دقت شماست. باران جان جنس آردها و درصد خلوصشون در جاهای مختلف دنیا و حتی در کارخونه های مختلف هر کشور متفاوته و در نتیجه وزن آرد رو کمی متفاوت می کنه. این وزنی که برای هر پیمانه آرد در سایت ها گفته میشه، بصورت میانگینه و دقیق نیست.
در دستورهایی که مواد لازم با استفاده از پیمانه ها لیست شده، اون حجم آرد مورد نظره و کمتر بودن وزنش مشکلی ایجاد نمی کنه. پس تنها کاری که شما باید بکنید اینه که به دستور توجه کنید و اگر دستور وزن مواد رو نوشته از ترازوی آشپزخانه و اگر حجم مواد مورد نظر بوده، با پیمانه های اندازه گیری مواد رو اندازه گیری کنید. در مورد آرد این مسئله متداوله و مشکلی ایجاد نمی شه.

مامان نیما و پارسا
شنبه، 18 دی 1395، 09:21

سلام استاد گرامی من یه مشکل با پیمانه کردن دارم .در واقع دو باره که از مغازه لوازم قنادی پیمانه میگیرم 1پیمانه ارد در نوع پلایستیکیه 105 گرم ودر استیله 135 گرمه چه کار کنم که اندازه گیریم با پیمانه هام دقیق  و مطمئن بشه متشکرم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 18 دی 1395، 11:12

سلام عزیزم،
پیمانه های استیل استانداردترند و بهتره از نوع استیل استفاده کنید

مامان نیما و پارسا
سه شنبه، 16 آذر 1395، 10:58

بهاره جون واقعععععا از این همه اطلاعات که به ما منتقل کردید ذوق زده ام .اگه ممکنه انواع اصلی ماسوره و چند تا تزیین با خامه و درست کردن گل  را هم اموزش بدید ممنون میشم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 16 آذر 1395، 11:46

چشم حتما در اولین فرصت در خدمتم

کومیکو
چهارشنبه، 07 مهر 1395، 08:55

خیلی مفید، عالی و کاربردی بود.
یه دونه ای
در ضمن مختوای سایت و همین طور طراحی سایت واقعا زیباست و تا به حال هیچ سایت ایرانی در این سطح ندیده بودم. واقعا شگفت زده شدم. ممنونم عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 07 مهر 1395، 15:14

مرسی از اینهمه حمایت و محبت! امیدوارم با حمایت های شما سایت بهتر و کامل تر هم بشه

Mojgan
شنبه، 15 اسفند 1394، 05:24

مرسی بهاره عزیزم، این یکی از صدها اموزش فوق العاده ای هست ک شما یادمون دادید، واقعا سپاس...

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 15 اسفند 1394، 14:56

خوشحالم به دردتون خورد. مرسی از توجهتون

Amiri
چهارشنبه، 20 فروردين 1399، 04:44

سلام ببخشید اخه تو سایتا نوشتم یک‌لیوان ۱۵۰‌گرم آرده اما یک پیمانه ۱۲۵ گرم اینا که با هم‌جور نیستن؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 20 فروردين 1399، 05:40

سلام،
اول از همه اینکه اصلا و ابدا از لیوان دسته دار فرانسوی استفاده نکنید به هیچ وجه استاندارد نیست  گاها هم در منابع گفته می شه لیوان یا لیولان فرانسوی، ترجمه Cup و منظور همون پیمانه هاست
در مورد آرد بسته به سنگینی آرد، میزان رطوبت محل زندگی متاسفانه وزنش متغیره و تنها راه از بین بردن خطا استفاده از واحد گفته شده در دستوره یعنی تبدیل نکنید، اگر پیمانه گفته شده، از پیمانه های استاندارد استفاده کنید و اگر وزن گفته شده از ترازو.

فرین
دوشنبه، 24 شهریور 1399، 07:22

سلام بهاره جان , عزیزم اگه بخوام ترازوی اشپزخونه بخرم دیجیتالیه بهتره یا ترازوی عقربه ای چون  نمیدونم سراغ چه مارکی برم رنج قیمت متفاوت هست معلوم نیست کدوم کارشون بهتره   مارکای داخلی یا خارجی خوب ترازو معرفی میکنید دقیق باشه   

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 24 شهریور 1399، 08:23

سلام عزیزم،
از لوازم قنادی های خوب ترازوی دیجیتال تهیه کنید، مارک های خوب الان موجود نیستن متاسفانه برای همین فروشگاه خوب رو انتخاب کنید یا از لوازم خانگی های معتبر

فرین
سه شنبه، 25 شهریور 1399، 20:30

ممنون از پاسخگویی ولطفتون و همیشه سلامت وسر بلند باشید

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
قالب های شیرینی پزی
انواع قالب ها و نحوه جایگزینی
ابزارها و تکنیک ها
وردنه ها
کاربرد انواع وردنه
ابزارها و تکنیک ها
همزن ها
انواع و کاربرد آنها
ابزارها و تکنیک ها
فولدینگ (هم زدن مواد حجم دار)
Folding
ابزارها و تکنیک ها
نکات پخت کیک های اسفنجی
ابزارها و تکنیک ها