کیک موز با کرم پرتقال

بهاره وحید

کیک موز با کرم پرتقال

يکشنبه، 11 بهمن 1394، 16:39   مشاهده: 23,926

دستپخت های کاربران

بارها پیش میاد که موزهای بسیار رسیده و غیرقابل خوردن در یخچال موجوده و دنبال دستوری ساده برای استفاده از اون ها هستیم. این کیک موزی پائیزی، بسیار ساده، معطر و خوشمزست و برای عصرونه، پیک نیک و دورهمی ها قابل سِروه. کیک موز رو می تونید بصورت ساده یا با رویه کرم پرتقالی orange curd که نوعی کِرد Curd محسوب می شه آماده کنید. قبلا در پست چیزکیک لیمویی با لِمِن کرد آشنا شدید و می دونید که در قنادی کرم هایی که از ترکیب شکر، تخم مرغِ کامل، کره و معمولا نوعی مرکبات تشکیل شده و روی بخار آب غلیظ میشن رو با نام کِرد curd دسته بندی می کنن. این کرم ها به لطافت کرم های کاستاردی ولی معطرترن. از کِردها مانند مربا روی نان تُست، اسکون، کرپ و پنکیک زده، در ترایفل به جای مارمالاد ، در پوند کیک و باقی کیک های عصرونه به عنوان رویه استفاده می شه و برای طعم دهی در خامه زده شده قابل فولد کردنه و به عنوان فیلینگ تارت و کوکی انگشتی قابل استفاده هستن. 

منبع: https://www.amazon.co.uk/Gorgeous-Cakes-Vincent-Square-Books/dp/0857830384


 
مواد لازم کیک موز: 
موز رسیده: دو عدد
پوست مرکبات شکری:یک پیمانه (قابل جایگزینی)
روغن مایع: سه چهارم پیمانه
پودر قند: صد گرم
تخم مرغ: سه عدد
شیر: سه قاشق غذاخوری
آرد: دویست گرم
بیکینگ پودر: دو قاشق چایخوری
دارچین: یک قاشق چایخوری
زنجبیل: یک دوم قاشق چایخوری
وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری

مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • پوست پرتقال شکری رو طبق این دستور آماده کنید، به جای پوست پرتقال شکری، می تونید از قیصی یا برگه زردآلو خرد شده یا میوه های خشک دیگه استفاده کنید و یا اصلا هیچی نریزید و میوه خشک رو حذف کنید. 
  •  اگر از موز فریز شده استفاده می کنید، موزها رو حداقل سه ساعت در دمای محیط در آبکش بذارید که حین به دمای محیط رسیدن، آب اضافه حاصل از فریز شدن از موزها چکه کنه.
  • برای دستورات قنادی بهتره از شیر پرچرب کارخونه ای استفاده کنید.
  • هر نوع روغن مایع بی طعم و بو (کانولا، ذرت و آفتابگردان) برای این کیک مناسبه، ولی استفاده از روغن های طعم دار مثل هسته انگور، زیتون... و روغن مخصوص سرخ کردنی جایز نیست.
  • برای کیفیت بهتر و لطافت بیشتر، بهتره پودر قند از الک ریز یا حریر رد شه. برای راحتی کار، قبل از الک، ابتدا پودر قند رو در آسیاب برقی یا غذاساز یک دور دیگه آسیاب کرده و بعد از الک ریز رد کنید.



فر رو روی 190 درجه سانتی گراد، معادل 375 درجه فارنهایت یا درجه 5 فر روشن کنید تا گرم شه. برای این دستور قالب میان تهی بیست و سه سانت یا قالب گرد بیست سانت نیاز دارید. برای کیک های میوه ای، بهتره از قالب میان تهی استفاده کنید تا حرارت به صورت یکسان به اطراف و وسط کیک برسه و رطوبت حاصل از میوه اون رو شفته نکنه. قالب رو چرب کنید. 



اگر از قالب نو و جنس خوب استفاده می کنید، چرب کردنِ قالب کافیه، در غیر اینصورت بعد از چرب کردن آردپاشی هم کنید (منظور از جنس خوب قالب مارک خوب با روکش نچسبه). 
 برای آردپاشی، روی قالب چرب شده با الک آرد بریزید و بعد قالب رو خوب بچرخونید تا تمام قسمت ها سفید شه. 



قالب رو برعکس کنید و روی سینک ضربه بزنید تا آرد اضافه بریزه و بعد قالب آماده شده رو کنار بذارید. 



آرد الک شده رو در کاسه تمیزی بریزید، بیکینگ پودر، دارچین و زنجفیل رو به آرد اضافه کنید. مواد خشک رو خوب ویسک کنید تا یکدست پخش شه. 



دو عدد موز رسیده رو پوره کنید و در کاسه تمیزی بریزید. موز رسیده به راحتی با چنگال لِه می شه و نیازی به وسیله خاصی نیست، ولی برای سرعت بخشیدن و یکدست شدن می تونید از گوشکوب برقی یا غذاساز استفاده کنید. 



پودر قند رو اندازه گیری کرده، الک کنید و به موز پوره شده اضافه کنید. 



مخلوط موز و پودر قند رو با دور متوسط همزن برقی خوب بزنید تا یکدست و غلیظ شه. 



روغن مایع رو اضافه و با دور متوسط همزن مخلوط کنید. برای این دستور می تونید هر نوع روغن مایع بی طعم و بو (کانولا، ذرت و آفتابگردان) که مایلید رو به کار ببرید. بعد از اضافه کردن روغن، ابتدا مواد به صورت تکه ای و دو فاز می شه. 



بعد از دو دقیقه، مواد یکدست شده و بافتی کشسان پیدا می کنه. 



زرده های تخم مرغ رو در کاسه ای تمیز بریزید، وانیل رو به زرده ها اضافه کنید و خیلی کم با چنگال بزنید تا یکدست شه. وانیل برای رفع بوی زرده زده می شه و قابل حذف یا جایگزینی با رنده پوست پرتقال یا اسانس خوراکی دلخواهه. 



زرده ها رو به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. 



شیر رو اضافه کرده، دو دقیقه با دور متوسط همزن مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شه و بعد کاسه مواد تر رو کنار بذارید. 




قبل از زدن سفیده ها، پره های همزن و کاسه رو با آب داغ و مایع ظرفشویی یا سرکه بشورید و خوب خشک کنید. ابتدا سفیده ها رو یک دقیقه با دور متوسط همزن برقی بزنید تا فُرم کَف کرده (فومینگ Foaming)  پیدا کنه، هدف از این مرحله باز شدن بافت سفیده هاست. حالا سه تا چهار دقیقه سفیده ها رو با بیشترین سرعت همزن بزنید، در پایان این مدت ظاهر سفیده های زده شده مثل برفه، جای پره های همزن روش میوفته، اگر ظرف رو برگردونید سفیده ها نمی ریزه و وقتی پره های همزن رو از داخل سفیده زده شده بلند می کنید، تکه های سفیده چسبیده به پره های همزن حالت برجسته گرفته که البته این برجستگی کمی خوابیدست (سافت پیک Soft peak).  برای اطلاع از نحوه صحیح و مراحل زدن سفیده این پست رو مطالعه کنید.

 

تا اینجا یک کاسه مواد خشک (آرد، بیکینگ پودر، ادویه ها)، یک کاسه مواد تَر (موز، پودر قند، شیر، روغن، زرده ها) و یک کاسه سفیده زده شده آماده کردید. نیمی از مواد خشک رو به مواد تر اضافه کنید و با کمترین دور همزن یا لیسک فقط و فقط تا جایی که مخلوط و یکدست شه هم بزنید.



باقی مواد خشک رو اضافه کنید و فقط و فقط در حدی که رگه های آرد دیده نشه مواد رو مخلوط کنید. این رو بدونید که کیک های میوه ای با کمی بی دقتی بافتی شفته پیدا می کنن، پس هم زدن بیش از حد ممنوع!



همزن رو خاموش کنید و کنار بذارید.اول مقدار کمی از سفیده رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کیک غلظتش کم و کار باهاش راحت شه. بعد باقی سفیده رو در دو نوبت به صورت دورانی با ویسک یا لیسک به آرومی در مواد فولد کنید. 



برخلاف ذرات آرد که هیچ اثری ازشون نباید در مواد دیده شه، وجود رگه های سفیده در مواد هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه، پس زیاد هم نزنید و پف سفیده رو از بین نبرید. 



پوست مرکبات شکری یا میوه های خشک خرد شده رو اضافه کنید و به آرومی در مواد مخلوط کنید. 



مایه کیک رو در قالب آماده شده بریزید، روی مایه رو با پشت لیسک صاف کنید و قالب رو دو بار به سطح کار ضربه بزنید و بعد در فر گرم شده بذارید. 



کیک رو بین 30 تا 40 دقیقه در فر بذارید. مدت زمان دقیق  بستگی به جنس قالب و فر داره، بعد از نیم ساعت کیک رو چِک کنید. زمانیکه روی کیک طلایی شد، دور کیک از قالب کمی فاصله گرفت و خلال دندونی که وسط کیک فرو کردید، تمیز در اومد یعنی حاضره. کیک آماده رو روی توری خنک کننده بذارید، روی کیک ترک هایی دیده می شه که به دلیل رطوبت مواد اولیه کیک به وجود اومده و  در باقی کیک های مرطوب هم به وجود میاد و کاملا طبیعیه.



زمانیکه کیک خنک شد، دور تا دور کیک رو با چاقو از قالب جدا کنید، در صورتیکه از قالب میان تُهی استفاده کردید، وسط قالب رو هم فراموش نکنید.



 حالا ظرف سرو رو روی قالب قرار بدید، کیک رو برگردونید. یک ضربه پشت قالب بزنید، به راحتی کیک از قالب خارج می شه. 



  کِرِم پرتقالی  ORANGE CURD: 

مواد لازم کرم پرتقالی:
رنده پوست پرتقال: یک قاشق غذاخوری
آب پرتقال: دو قاشق غذاخوری
تخم مرغ: دو عدد
کره: چهل گرم
پودر قند: چهل گرم

مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بچینید. برای اینکه کرم یکدست شه حتما پودر قند رو بعد از اندازه گیری از الک ریز رد کنید. برای این کرم می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی (مارگارین) استفاده کنید. تخم مرغ ها باید هم دمای محیط باشن، اما دمای کره مهم نیست.



کرم پرتقال رو می تونید روی بخار آب یا روی حرارت مستقیم آماده کنید، استفاده از بخار آب زمان بیشتری میبره ولی کرم لطیف تری بدست میاد و تکه ای نمی شه. در صورتیکه کرم رو روی حرارت مستقیم آماده می کنید، حتما از شعله کم استفاده کنید و بی وقفه هم بزنید.
برای تهیه کرم روی بخار آب، کتری رو پر از آب کرده، روشن کنید تا به جوش بیاد. پرتقال ها رو خوب بشورید، خشک کرده و پوستش رو رنده کنید. دقت کنید که قسمت سفیدی پوست پرتقال رنده نشه، نحوه صحیح رنده کردن پوست مرکبات رو در این پست توضیح دادم. بعد از رنده کردن قاشق مخصوص اندازه گیری رو بصورت فشرده پُر کنید.



پرتقال رنده شده رو آب بگیرید. 



تخم مرغ ها رو در کاسه ای بشکونید و با ویسک یا چنگال هم بزنید تا بافتش باز شه.  برای تهیه کرم پرتقالی از کاسه استیل، بلور یا پیرکس استفاده کنید تا حرارتِ بخارِ آب به خوبی منتقل شه.



پودر قند رو اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر پودر قند کمی گوله شد نگران نباشید، روی بخار آب و در مقابل حرارت کاملا باز و یکدست می شه.



آب پرتقال رو اضافه کنید و هم بزنید. 



کاسه رو روی کتریِ در حال جوش بذارید. شعله گاز باید زیاد باشه و و بخار آب به کاسه بخوره. (اگر از حرارت مستقیم استفاده می کنید مواد رو در شیرجوشی ضخیم بریزید و روی حرارت بسیار کم بذارید.)



حتما و حتما بالای سرش وایستید و یکسره با قاشق چوبی، ویسک یا لیسک مواد رو هم بزنید تا کرمی یکدست تشکیل شه، پنج دقیقه اول کرم حالت کف کرده پیدا می کنه که کاملا طبیعیه. بین هم زدن، حتما مواد رو با استفاده از لیسک از کف ظرف به سمت بالا بیارید تا قسمت پایین زودتر نبنده.



غلیظ شدن کرم روی شعله مستقیم بین پنج تا ده دقیقه و روی بخار آب حدود 15 دقیقه طول می کشه. وقتی کرم پرتقالی کمی غلیظ شد، هر یک دقیقه اون رو تِست کنید. کرم وقتی حاضره که موقع هم زدن جای ویسک روی کرم بمونه و وقتی ویسک رو از کرم خارج می کنید لایه ای از مواد روش تشکیل شده باشه. 



برای تستِ کرم، می تونید یک قاشق چوبی رو در مواد بزنید، اگر لایه ای ضخیم پشت قاشق تشکیل شه و وقتی با انگشت روی این لایه بکشید، خط کشیده شده باقی بمونه، یعنی حاضره. 



راه دیگه برای تشخیص آماده شدن کرم، استفاده از دماسنج روغن و آبنباته. وقتی دماسنج به دمای 170 درجه سانتی گراد رسید و روی کرم رو با پشت چاقو خط کشیدید و دیر محو شد، یعنی حاضره. این کرم دقیقا در همون دمایی می بنده که تخم مرغِ خام میکروب زدایی می شه، پس نگران بیماری های مربوط به تخم مرغ خام نباشید. 



کاسه رو از روی حرارت بردارید، رنده پوست پرتقال رو اضافه کنید و هم بزنید. 



همونطور که کرم داغه، کره رو به ابعاد کوچیک تقسیم کنید، روی مواد بریزید و انقدر هم بزنید تا کرم یکدست شه. 



در این مرحله کرم پرتقالی آمادست، اگر می خواید از کرم به عنوان فیلینگ بیسکویت، کیک، تارت و... یا به عنوان طعم دهنده در خامه استفاده کنید،  کرم رو در کاسه ای بریزید، کیسه ای رو با سطح کرم مماس کنید تا رویه نبنده و در یخچال بذارید. ولی برای استفاده از کرم پرتقالی به عنوان رویه نیازی به استراحت در یخچال نیست، کافیه کرم رو در پارچ اندازه گیری یا لیوانی بریزید و برای روی کیک استفاده کنید. 
برای ریختن کرم، یک زیر دیگی فلزی یا توری خنک کننده کوچک، وسط یک سینی قرار بدید. 



کیک خنک شده رو با احتیاط روی توری یا زیردیگی بذارید و کِرِم پرتقال رو روش بریزید. 


 
اجازه بدید دو دقیقه کرم از روی کیک چکه کنه، کیک رو با توری از روی سینی بلند کنید و کنار بذارید. کِرِمی که در سینی چکه کرده رو با با لیسک جمع کنید و دوباره در پارچ بریزید.



کیک رو با کمک توری مجددا وسط سینی بذارید و کرم جمع شده رو برای بار دوم روی کیک بریزید. 



دقت کنید که کرم رو روی قسمت های خالی بریزید تا کل سطح کیک پوشیده شه، اگر نیازی بود یک بار دیگه مراحل رو تکرار کنید و کرم چکه کرده رو جمع کنید و روی کیک بریزید. 



بعد از اینکه کل سطح کیک با کرم پرتقالی پوشیده شد، اجازه بدید نیم ساعت به همون حالت بمونه و کرم اضافی کاملا چکه کنه. 



می تونید روی کرم رو با پوست پرتقال شکری، بادام پرک، برش های موز خشک شده، رنده شکلات، شکلات چیپسی تزئین کنید.



این هم از بافت کیک که بسیار لطیف و کمی مرطوبه. کیک به صورت ساده و بدون رویه در ظرف دربسته در دمای محیط یا یخچال قابل نگهداریه ولی با کرم باید در یخچال گذاشته شه. این کیک به مدت چهار تا پنج روز موندگاری داره. 

دستپخت های همراهان سایت
zohrehjooni
شنبه، 19 اسفند 1402، 00:03

استادجان سلام
کیک موز با مقدار کامل دستور در قالب میان تهی8پیمانه ای. خیلی لطیف و لذیذ من دوقطره اسانس موز هم زدم. کرم پرتقال رو هم طبق دستور درست کردم اما باوجودیکه نیمساعت گذشت و بخار هم کامل و با شدت زیاد به زیر کاسه بلور میخورد اما کرم غلیظ نشد ناچارا ریختم توو شیرجوش ضخیم و روی حرارت گذاشتم تقریبا بعد از 15 دقیقه خودشو گرفت اما مقدارش کم اومد و مثل مال شما کامل کیک رو بصورت لایه نسبتا ضخیم کاور نکرد( مقدار زیادی توو شیار بین اسلایس ها می موند و اونجا رو پر میکرد) یه مقدار هم سس شکلات فاجی از کیک پرتقالم اضافه اومده بود که اون رو هم ریختم روی کرم پرتقال و نگم براتون که با چه اشتیاقی خورده شد😋 خیلی سپاسگزارم ازتون که با این دستورات و توضیحات دقیق و همت و لطفی که در پاسخگویی و رفع اشکال هنرجوها و نیز این بنده کوچک و نوآموز دارید باعث میشید عطر خوش کیک و شیرینی از آشپزخونه هامون به مشام برسه و لحظاتمون رو شیرین تر کنه. عکس هم ارسال کردم مشتاقم مثل همیشه نظرتون رو بشنوم و در صورتیکه اشکالی هم در کارم وجود داره با گوشزد شما برطرفش کنم،🙏

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 19 اسفند 1402، 08:03

سلام به روی ماهت عزیزم،
چقدر خوشحالم انقدر با علاقه شیرینی پزی می کنید، عزیزم کاش عکس کرم رو برام می فرستادید، چون یک درجه از کاستارد شل تره، ولی وقتی اینطوری می شه، می تونید یک قاشق چایخوری بهش نشاسته ذرت اضافه کنید، به این شکل که یک قاشق غذاخوری از مواد بردارید، در کاسه ای بهش یک قاشق چایخوری نشاسته اضافه کنید؛ هم بزنید و بعد به کل مواد اضافه کنید.
بافت کیکتون عالیه نوش جان و ممنون از عکس

fafa. heydari
سه شنبه، 26 دی 1402، 13:33

سلام عزیزم، دستت درد نکنه ، بسیار کیک خوش بافت و طعمی بود. من توش تکه های خرما ریختم.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 دی 1402، 06:34

سلام عزیزم،
آفرین بهتون، چقدر بافتش عالیه، نوش جونتون و ممنون از عکس

Fatima66
پنجشنبه، 16 آذر 1402، 12:45

ضمن تشکر فراوان بابت زحماتتون و توضیحات مفصل،
من در ۳۲ دیقه کیک رو برداشتم، مشکل کیکم ترک بسیار عمیقی هست که همون اولای پخت دیدم روش ایجاد شد و علیرغم پخت مناسب بقیه قسمتاش، این بخش رویی که ترک برداشت و اومد بالا، برشته شد. ایرادم چی میتونه باشه؟

Fatima66
پنجشنبه، 16 آذر 1402، 12:46

فقط اینکه الان متوجه شدم دمای فر رو به جای ۱۹۰ رو ۱۹۵ تنظیم کردم اشتباها، ممکنه برشته شدنش به این ربط داشتع باشه؟

Fatima66
پنجشنبه، 16 آذر 1402، 12:47

سه تا عکس گذاشتم، نمیدونم هر سه تاش ثبت شد یا نه؟!

Fatima66
پنجشنبه، 16 آذر 1402، 14:13

من یه سوال کلی هم داشتم:
در دستور این کیک قسمتی که زرده تخم مرغ رو نوشتین مخلوط کنیم، منظور بازم با همزن بوده با دور متوسطش؟ چند دقیقه؟
بعد اون قسمتی که آردو نوشتین اضافه کنیم، نگفتین فولد کنین، نوشتین مخلوط. برای مخلوط کردن یعنی باید چیکار کرد؟ عادی هم بزنیم؟ آرد گوله نمیشه؟ در کل تو هم زدن ها ضعیفم فکر کنم.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 16 آذر 1402، 20:03

سلام عزیزم،
علت ترک و سوختگی زیاد بودن دماست، فر شما برقیه یا گازی من راهنمایی کنم؟
زرده ها با دور متوسط همزن تا جایی که کاملا یکدست شه باید هم بخوره،
آرد با کندترین دور همزن برقی فقط و فقط تا جائیکه رگه های آرد دیده نشه، اگر همزن برقیتون اولین سرعتش هم زیاده از ویسک استفاده کنید.

Fatima66
جمعه، 17 آذر 1402، 05:08

از سولار ال جی با پخت کانوکشن استفاده میکنم.
آرد رو یعنی با لیسک نباید میزدم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 آذر 1402، 08:40

سلام عزیزم،
به دلیل محیط کوچیک سولار، حتما ده تا پونزده درجه از دماهای گفته شده در سایت کم کنید، به جز برای نون، آرد با لیسک مشکلی نداره.

Fatima66
جمعه، 17 آذر 1402، 11:10

من کیک هویج رو با همون ۱۸۰ درجه درست کردم عالی شده بود، الان برا کیک موز و هویج هر دو دماشونو کم کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 آذر 1402، 12:50

اونکه خوب شده رو تغییر ندید ولی کلا برای سولار چون محیط کوچیکه باید دما کم شه

محیا.ل
پنجشنبه، 11 آبان 1402، 18:14

سلام به استاد عزیز
کیک موز خوشمزه با سس شکلات و کمی انار برای تزیین...کنار هم عااااالی بودن
کلی ممنونم ازتون بابت دستور عالی♥️♥️

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 12 آبان 1402، 07:30

سلام عزیزم،
به به چقدر قشنگ شده، چقدر خوشحالم که دوست داشتید و چه تزئین زیبایی نوش جونتون

گیس گلابتون
دوشنبه، 12 تیر 1402، 15:41

سلام خانم وحید عزیز
کیک لطیف و خوشمزه ای است. متشکرم.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 تیر 1402، 05:22

سلام عزیزم،
به به عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس زیبا

محیا.ل
يکشنبه، 21 خرداد 1402، 19:09

سلام استاد عزیز
باید بگم با این موز میوه مورد علاقه من هست، ولی طعمش رو توی خوراکی‌ها اصلا دوست ندارم و همیشه از درست کردن کیک موزی دوری میکردم.
اما...
این کیک عااااالی شد...بافت عاااالی و خوشمزه...اصلا توی دهن آب میشه انقدر که سبکه...
البته من پوست مرکبات شکری رو حذف کردم ولی خب بازم عاااالی شد.
ممنونم از دستور بی نقصتون.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 21 خرداد 1402، 19:46

سلام عزیزم،
چه جالب منم عاشق موزم، خیلی خوشحالم پسندید، چقدر هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

هانیه ۷۳
يکشنبه، 18 دی 1401، 19:56

عالی ، خوشمزه ، لطیف ، دست گُل شما درد نکنه استاد عزیز ، چقدر بافتش پوک و نرم بود

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 دی 1401، 06:30

سلام عزیزم،
عالی درست کردید، آفرین بهتون، نوش جونتون و ممنون از عکس

مریم صفری
يکشنبه، 06 آذر 1401، 14:10

سلام استاد عزیزم...اینم کیک من با مغز گردو.خیلی خوش طعم و بافت سبک و نرم..بهاره جون وزن یه دونه موز متوسط که گفتید ۱۱۸ گرم بدون پوست منظورتون هست یا با پوست؟ ممنون از راهنمایی تون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 آذر 1401، 16:15

سلام عزیزم،
کیکتون عالی شده آفرین بهتون و ممنون از عکس
با پوست عزیزم.

وفا
دوشنبه، 21 تیر 1400، 17:11

درود خانم بهاره وحید عزیز
ممنون از اینکه هستید . برای بار سوم کیک و درست کردم و بافتش و براتون میگذارم . ممنون میشم نظرتون و بدونم . کف قالب گردو خرد شده ریختم . به نظرم مزه تست شده اش خوب بود . چقدر کیک کم شیرین و خوش بافتی هستش. بانو جان یک سوال دیگه ، برای روی کیک چه چیزی میشه استفاده کرد . چون بافت کیک موز داره چه فیلینگ یا کاور هایی همخونی داره؟ برای کیک تولد مناسب هست؟ تشکر بابت نظر شما در مورد نتیجه کارم و سوالاتم
بهترینها رو برای وجود پرمهرتون آرزومندم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 تیر 1400، 04:21

سلام عزیزم،
خیلی عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس برای کیک تولد می تونید از خامه زده شده استفاده کنید از همه با کیک موز بهتر میشه.

شروین عطرسایی
شنبه، 05 مهر 1399، 05:29

سلام خانم وحید
خواستم همچنان ازتون تشکر کنم بخاطر آموزش های بسار بسیار کامل و خوبتون.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 05 مهر 1399، 09:43

سلام به شما،
خیلی خوشحالم که راضی هستید، کیکتون هم عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

آذر دخت
جمعه، 07 شهریور 1399، 16:30

سلام خدمت خانم وحید عزیز
ممنون از شما بابت رسپی خوبتون
اینم کیک موز

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 07 شهریور 1399، 17:12

سلام عزیزم،
کیکتون بسیار عالی و با سلیقه شده، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Ala
جمعه، 17 مرداد 1399، 15:56

سلام بهاره جون
کیک موز روبالاخره درست کردم اونم تو قابلمه
ازبافتش هم عکس دادم که لطف کنید بگید درست تشکیل شده یانه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 مرداد 1399، 17:00

سلام عزیزم،
خیی عالیه که در قابلمه تونستید همچین کیکی درست کنید نوش جونتون باشه

مهربان
پنجشنبه، 09 مرداد 1399، 08:07

سلام شف عزیز
خیلی سپاسگزارم از رسپی عالیتون
طعم و بافت فوق العاده داشت
واقعا سپاسگزارم از شما به خاطر وقتی که میزارید هم برای آموزش هم پاسخگویی به سوالات
من یک مشکلی که با قالب میان تهی دارم همیشه وسط کیک پف میکنه ولی کناره ها  پف نمیکنه با قالبهای دیگه که کیک درست میکنم این مشکل رو ندارم فر من برقی هست و مارک بوش ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
ان شاء الله که همیشه سلامت و شاد باشید

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 09 مرداد 1399، 09:52

سلام عزیزم،
برای فر بوش طبقه دوم بذارید روی 4D و ده درجه دما رو کم کنید. وقتی دما بالا باشه و قالب نازک، دیواره ها زود می بنده عزیزم

مهربان
پنجشنبه، 09 مرداد 1399، 13:08

ممنون از راهنماییتون حتما نتیجه رو بهتون میگم

حامد
دوشنبه، 26 خرداد 1399، 20:17

سلام
ممنون از رسپی خوبتون
طعم کیک و کرم عالی شد اما با این که برای تهیه کرم نیم ساعت وقت صرف کردم اما اصلا ظاهر جالبی پیدا نکرد بخار آب هم خوب زیر ظرف پیرکس می خورد اما غلیظ نشد بعد از نیم ساعت روی شعله مستقیم گذاشتم که مثل نیمرو به کف ظرف می چسبید با این که دائم هم می زدم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 27 خرداد 1399، 06:03

سلام،
وقتی به هر دلیلی کرم منسجم نمی شه می تونید بهش نشاسته ذرت اضافه کنید به این شکل که دو قاشق از مواد رو بردارید، یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت رو درش خوب هم بزنید و بعد این مخلوط رو به باقی مواد اضافه کنید تا خودش رو ببینده، حرارت رو هم می تونستید بیشتر کنید تا بخار شدت بیشتری داشته باشه.

محیا جهانبخش
يکشنبه، 04 خرداد 1399، 19:20

سلام بهاره عزیز
من این کیک چون پرتقال نداشتم داخلش گردو ریختم و روش سس کارامل ریختم،عااااااااااالی شد همه چیزش.سس کارامل هم بینظیر شد.اولین بار بود که درست میکردم.
باز هم ممنون از وقتی که برای این سایت گذاشتی

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 04 خرداد 1399، 19:28

سلام عزیزم،
کیک های میوه ای با سس کارامل عالی می شن، کیک شما هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

ونوس
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 10:03

اینم از کیک من. خیلی بافت جالبی داره. من البته به  جای کرم پرتقالی باقی مونده گلیز کیک سیبم رو ریختم روش ولی هنوز نخوردم که ببینم چه شاهکاری شده .
ولی پوست پرتغالای شکری هم که درست کردم به قشنگی مال شما نشد. چهار بار آبکشی کردم اما احساس میکنم هنوز یه رگه ی تلخی کوچیک داشت. حالا ایشالا دفه بعدی سعی میکنم بهتر درست کنم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 13:20

سلام عزیزم،
برای پوستپرتقال شکری، بسته به جنس پرتقال هر چقدر لازمه می تونید بجوشونید و آبکشی کنید. برای قشنگ شدنش هم باید کاتر بزنید و پوست پرتقال ها رو دستی برش ندید.
کیکتون هم عالی شده عزیزم واقعا آفرین به شما و ممنون از عکس

مهدیه نوایی
شنبه، 30 فروردين 1399، 21:23

عالی شد
ممنونم بهاره جان

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 05:56

سلام عزیزم،
مرسی از خودتون که انقدر با ذوق و هنرمندید.
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Nooshin
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 17:52

سلام شف عزیز اینم کیک موز با رسپی عالی شما

MH
سه شنبه، 24 دی 1398، 06:12

Nooshin
جمعه، 20 دی 1398، 16:34

سلام بهاره خانم اینم کیک موز دست پخت من از رسپی فوق العاده شما،واقعا عالی بود مممنون از راهنمایی های دقیقتون

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 20 دی 1398، 21:11

سلام عزیزم،
عجب کیک خوش آب و رنگ و خوش بافتی درست کردید، واقعا عالیه
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Maryam_sbr
دوشنبه، 21 مرداد 1398، 15:21

ممنون بهاره جون مثل همه ی رسپی ها کیک موز هم عالی بود

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 21 مرداد 1398، 18:26

وااای مریم جون چه کرده، چه قالب خوشگلی هم استفاده کردید عزیزم واقعا عالی شده نوش جونتون عزیزم

مائده
يکشنبه، 19 اسفند 1397، 15:01

سلام استادعزیزم، کیک موز رو درست کردم بافتشو دوست داشتم و طعمش رو.البته دوست داشتم طعم موزبیشتر مشخص باشه.فک کنم بخاطر کرم روش این طعم کمتر احساس میشه.البته کرمش بسیار خوش مزس .ولی انگار ب طعم موز غالبه(البته ازنظر حس چشایی بنده)میشه کرم یا شربت یا...روش ریخت و جایگزین کرم لیمو یا پرتقال کرد یا اصلا"نریخت؟
ممنون از زحمات وسخاوتمندی شما همیشه پایدار و برقرار باشید.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 19 اسفند 1397، 15:14

سلام عزیزم،
چقدر کیکتون عالی شده واقعا لذت بردم، یک مقداری موزها بی عطر و طعم شدن و به اون دلیل هم هست، به کمک چند قطره اسانس این مشکل حل می شه. ولی در کل می تونید این کیک رو بدون کرم یا با هر کرمی که مایل هستید سرو و نوش جان کنید.

سپیده قاسم خانی
جمعه، 27 بهمن 1396، 18:40
ركسانا
جمعه، 22 دی 1396، 17:29

اينم كيك موز من كه با رسپى خيلى خوب استاد م٠

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 22 دی 1396، 20:08

رکسانا جون چقدر فعال و با استعداد، عالیه عزیزم نوش جونتون

homa
چهارشنبه، 24 آبان 1396، 10:52

باسلام به استادعزیزم این کیک طعم خاص وویژه ای داره ادم باخوردنش سورپرایزمیشه وحس چشایی ادم تعجب میکنه این طعم فوق العاده تاحالاکحابودوبااون کرم بی نظیر ممنون استاداین هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 آبان 1396، 11:44

هما جان چقدر کیک رو عالی و خوب در آوردید، خوشحالم که طعم ها و تجربه های جدید رو دوست دارید و به خوبی از پسشون بر میاید. ممنون از عکس و موفق باشید

آمستریدا
يکشنبه، 28 خرداد 1396، 16:26

کیک موز با طعم پرتقال من.عالی بود بهاره جون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 28 خرداد 1396، 17:43

به به عزیزم عالی شده، نوش جوتون و ممنون از عکس

معصومه خزائی
چهارشنبه، 26 آبان 1395، 05:35

کیک موز و باترکریم سوئیسی با دستور شف بهاره عزیز
ممنوووونم

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 12 فروردين 1400، 07:03

عالی شده عزیزم حرف نداری

نظرات
zohrehjooni
چهارشنبه، 16 اسفند 1402، 23:40

یا شکلات چیپسی مقاوم به حرارت  بریزیم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 اسفند 1402، 06:50

سلام عزیزم،
می شه شکلات چیپسی بریزید.

zohrehjooni
چهارشنبه، 16 اسفند 1402، 16:21

و یه سوال دیگه اینکه برای میوه خشک میتونیم از ورقه های موز خشک شده استفاده کنیم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 اسفند 1402، 06:50

سلام عزیزم،
هر میوه خشکی دوست دارید، می تونید بریزید.

zohrehjooni
چهارشنبه، 16 اسفند 1402، 15:03

سلام شف بهاره عزیز
برای کرم میشه بجای آب پرتقال همون مقدار شیر جایگزین کرد و بجای رنده پوست پرتقال هم از یکی دو قطره اسانس موز استفاده کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 اسفند 1402، 06:51

سلام عزیزم،
بله می شه، ولی به دلیل میزان اسیدیته بیشتر آب پرتقال، بافت کرم متفاوته ولی مشکلی ایجاد نمی شه.

zohrehjooni
پنجشنبه، 04 آبان 1402، 18:02

سلام عزیزم
دو تا سوال داشتم
اگر بخوام گردو داخل مواد کیک فولد کنم خوب میشه؟ چقدر بریزم؟ باید آرد پاشی کنم گردوها رو؟
دوم اینکه من موز پوست کنده داخل فریزر دارم که حسابی یخزدس ، میخواستم بپرسم برای این دستور دوتا موز که فرمودین چند گرم موز یخزده میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 05 آبان 1402، 09:51

سلام عزیزم، هر موز رو 120 گرم در نظر بگیرید، دقت کنید که موز در الک یخ زدایی شه بعد اندازه گیری شه. یعنی کمی بیشتر بردارید که باقی مونده بشه هر کدوم 120 گرم.
100 گرم گردو رو تست کنید، خرد کنید، آرد پاشی کنید، اضافه کنید.

مریم صفری
دوشنبه، 27 شهریور 1402، 18:29

مواد اولیه رو بین دو قالب تقسیم کنم یا دوبرابر کنم و توی دو قالب بیست؟؟...‌بعد دو سری بپزم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 05 آبان 1402، 09:40

مواد رو باید بین دو قالب تقسیم می کردید می شد دو لایه، بعد مجدد می پختید بین دو قالب با هم می شد 4 لایه.

مریم صفری
دوشنبه، 27 شهریور 1402، 18:13

سلام بهاره جون با آرزوی سلامتی و شادی براتون....من میخواستم کیک تولد ۴لایه درست کنم با این مقدار مواد باید توی ۲ تا قالب بیست سانت درست کنم که نخوام لایه ها رو از وسط  برش بزنم...یعنی دو سری کیک بپزم و هر سری توی دوتا قالب.. که ۴تا لایه کیک داشته باشم...ممنون میشم راهنمایی کنید استاد جانم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 05 آبان 1402، 09:40

سلام مریم جان،
واقعا متاسفم نمی دونم چرا پاسخ های من ارسال نشده، البته دیگه الان فایده نداره ولی بله باید بین دو قالب بیست تقسیم می کردید و دو بار می پختید که بشه 4 لایه.

مریم صفری
سه شنبه، 23 آبان 1402، 15:45

سلام دوباره بهاره جانم...همین کارو کردم...بازم ممنونم از راهنمایی تون عزیزم

ZIBA1365
پنجشنبه، 15 تیر 1402، 18:52

سلام خانم وحید خسته نباشید
ببخشید من میخوام برای اولین بار این کیکو بپزم له خاطر همین با نصف دستور درست میکنم،میشه موادو در قالت کاپ کیک ریخت؟اگر نمیشه قالب ساده ۲۰ سانت دارم اون میشه؟زمانش تغییر میکنه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 16 تیر 1402، 06:28

سلام عزیزم در قالب کاپ کیک بریزید زمان پخت بیست دقیقه‌

مریم صفری
شنبه، 05 آذر 1401، 10:03

سلام استاد عزیزم....ببخشید میشه مقدار موز که گفتید ۲عدد رو به گرم یا به پیمانه بگید ممنون میشم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 05 آذر 1401، 10:08

سلام عزیزم،
میوه ها رو در شیرینی پزی متوسط در نظر می گیریم. وزن یک موز متوسط 118 گرمه، برای اینکه برای سوال های اینچنینی معطل پاسخ دادن من نشید در گوگل بزنید. مثلا برای موز بزنید weight of one medium banana براتون همون بالا بدون رفتن در وبسایتی میاره.

Fourozan
پنجشنبه، 12 فروردين 1400، 06:59

سلام استاد عزیزم ، سال نو مبارک
 برای درست کردن کیک موز برای من یه ابهامی ایجاد شده ، توی متن سایت، شما نوشتید که قالب میان تهی ۲۰ سانت یا قالب گرد ۲۳ سانت . ولی با توجه به  نظرات دوستان و همچنین پاسخ شما فکر میکنم قالب میان تهی ۲۰ سانت کوچیک باشه چون اگه اشتباه نکنم شما هم گفتید داخل قالب میان تهی ۲۵ سانت  درست کردید و خانم‌Bahare.m هم گفتند که داخل قالب ۲۳ میان تهی تقریبا پر شد .

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 12 فروردين 1400، 07:03

سلام عزیزم سال نو شما هم مبارک،
مرسی از توجهتون برعکس نوشته شده، منظور قالب میان تُهی بیست و سه یا قالب گرد بیست سانت بوده چون حجم قالب میان تهی به دلیل وسط خالی کمتره باید بزرگ تر باشه الان اصلاح می کنم.

Fourozan
پنجشنبه، 12 فروردين 1400، 10:39

بله ، حالا متوجه شدم ، ممنون از شما برای همه تلاشی که برای ما انجام میدید

Bahare.m
جمعه، 23 آبان 1399، 15:14

وقت بخیر.ممنون از رسپی عالی و آموزش خوبتون.من این کیک رو تو قالب ۲۳ سانت میان تهی درست کردم تقریبا قالب پر شد ،ترسیدم خراب بشه کیک ولی خوب شد راضی بودم بافتش مرطوب و اسفنجی و خیلی خوش طعم شد یه مقدارم پف کرد از قالب اومد بالاتر.میخواستم بپرسم اگه بین ۲ تا قالب تقسیم کنم بهتر میشه؟ و اینکه هر دو کیک رو با هم باید بذارم تو فر؟ دما و زمان تغییر نمیکنه؟.ممنون

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 23 آبان 1399، 16:16

بله عزیزم اگر در قالب بزرگ تر یا دو قالب باشه بهتر می شه. برای دو قالب باید قالب هایی انتخاب کنید که همزمان داخل فر بره چون به هیچ وجه این کیک نمی تونه بیرون منتظر بمونه دما تغییر نمی کنه بعد از اتمام دو سوم زمان گفته شده کیک ها رو چک کنید.

MH
سه شنبه، 24 دی 1398، 06:08

سلام
من این کیک را دیروز درست کردم و با مسایلی به شرح زیر مواجهه شدم:
اول اینکه مقدار مایع خیلی زیاد شد. در حالی که من دستورات را مو به مو اجرا کردم. من از موز متوسط هم استفاده کرده بودم.
مایع دو سوم یک قالب میان تهی با سایز 25 و ارتفاع 8 بود.
 اول خواستم مقداری از مایع را در قالب دیگری بریزم بعد وسوسه شدم و این کار را نکردم و در اینجا اولین خطا را مرتکب شدم.
دومین خطا :در دستور آمده بود که قالب نو آرد پاشی نمیخواهد. قالب من نو بود و من هم آنرا آرد پاشی نکردم. بعدا در خارج کردن کیک اندکی با مشکل مواجهه شدم.
سومین خطا: بعد از پایان پخت رویه کیک طلایی شده بود و کیک اندکی از جدار فاصله گرفته بود اما خلال دندان تمیز نبود (احتمالا چون حجم مایع کیک خیلی زیاد بود) لذا تصمیم گرفتم 10 دقیق دیگر کیک را در فر خاموش رها کنم این کار سبب شد که کیک مغز پخت شود ولی زیر آن بسوزد.
چهارمین خطا: من با مایع کیک برگه قیسی فولد کردم که متاسفانه بعضی از آنها ترش بود و هنگام مصرف آدم را ناراحت میکرد.
پنجمین خطا: موقع درست کردن کرم پرتقال بعد از اینکه تخم مرغ و پودر قند را مخلوط کردم آنرا روی شعله قرار دادم و فراموش کرده بودم آب پرتقال را اظافه کنم در نتیجه تخم مرغ بسته شد بعدا که آب پرتقال را اظافه کردم بریده بریده شد و با هم زدن های زیاد و با سرعت بالا هم مشکل حل نشد

در آخر کار زیر سوخته کیک را تراشیدم و سس بریده بریده را هم به آن اضافه کردم و روی آن طبق دستور پودر شکلات ریختم ظاهر کیک بد نبود ولی اصلا طعم موز نداشت طعم خاصی داشت طعم پرتقال و برگه قیسی و شکلات گاهی حس میشد.

و اما سوالات: چرا اینقدر حجم مایع کیک زیاد شده بود؟
 قبل از اضافه کردن برگه های قیصی هم مایه زیاد بود
سوال بعد: یک پیمانه میوه خشک زیاد نیست؟
عکس کیک را بعد از خروج از فر ارسال کردم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 دی 1398، 06:42

سلام متاسفانه عکس لود نشده،
1.  حجم مایه کیکتون به طرز غیرطبیعی زیاد شده، چون این کیک رو در قالب 25 با ارتفاع هشت خودم پختم به زور نصف قالب پر شد. قالب 25 با ارتفاع هشت ده تا یازده پیمانه گنجایش داره و اصلا کیک سه تخم مرغی نباید براش زیاد بیاد، والا منم موندم و پاسخی ندارم! ولی در کل هرگز قالب رو بیشتر پر نکنید.
2. در مورد قالب من دقیقا نوشتم "اگر از قالب نو و جنس خوب استفاده می کنید"  قالب نو جنس خوب یعنی همون هایی که پرسیدید و خدمتتون با مارک و لینک ارسال کردم که روکش نچسب دارن و آرد بهشون وقتی نو هستن اصلا نمی چسبه، گوله میشه و می سوزه، ولی حتما توضیحش رو بیشتر می کنم که متوجه منظورم از جنس خوب بشن و شخص دیگه ای دچار اشتباه نشه ممنون از تذکر. 
3. دقیقا به دلیل پخت زیاد طعمی حس نمی شده، یکی از دلایلی که به پر نکردن قالب تاکید میشه اینه که زمان پخت رو طولانی می کنه و حتی اگر زیر کیک نسوزه به دلیل تبخیر زیاد طعم ها از بین میره. ضمن اینکه متاسفانه در کیک های میوه ای طعم بسیار شانسیه، یعنی ممکنه موز خوش عطر باشه یا نه که خوشبختانه این مشکل با اسانس حل می شه این بار به جای سه قطره 4 یا 4 قطره اسانس موز بریزید. نکته دیگه ای که باید بدونید و در مبحث طعم ها بسیار مهمن غالب بودن مواده، این رو بدونید که طعم میوه ها به جز مرکبات کلا شدید نیستن و اگر مایلید حس بشن باید باقی سس ها و تزئینات رو حذف کنید، یعنی شکلات و سس رو نریزید. از طرفی سس بریده رو باید دور می ریختید هم خوش طعم نیست هم به دلیل زیاد هم خوردن و حرارت دیدن قطعا طعمش شدید شده. برعکس کیک ها که در طولانی شدن پخت، خشک میشن و طعمشون از بین میبره، پختن طولانی و غلظت زیاد سس هاطعمشون رو تشدید می کنه.    
5. در مورد میوه خشک خوشبختانه اختیاریه، می تونید هر چقدر دوست دارید بریزید یعنی کم یا اصلا حذفش کنید. من با برگه و پوست پرتقال شکری امتحان کردم به نظرم خوب اومد، باز میل خودتونه خوشبختانه این داستان کاملا به سلیقه ربط داره.

MH
سه شنبه، 24 دی 1398، 06:44

اشتباه شد ، قالب ۲۳ سانت با ارتفاع ۸ بود

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 دی 1398، 06:49

متاسفانه باز نمی دونم چون قالب 23 با ارتفاع 8 می شه هشت پیمانه که باز مقدار نهایتا کمی از نیمه رو پر می کنه و کاملا کافیه. شرمنده اصلا پاسخی به ذهنم نمی رسه چه قالب 23 چه 25 نباید حجم زیاد بیاد چون خودم دقیقا در همین دو قالب تهیه کردم کیک رو می گم!
در مورد چسبیدن هم نوشته بودم جنس خوب در متن، که با تذکر شما توضیحی در پرانتز در مورد جنس خوب اضافه کردم مشکل برای شخص دیگه ای پیش نیاد.

ام اچ
سه شنبه، 24 دی 1398، 22:06

سلام
رسپی های شما آنقدر عالیه که حتی وقتی ما نو آموزها اونو بد اجرا میکنیم، کیفیت کیک ها آنقدر خوبه که قبل از ۲۴ ساعت خورده میشه و چیزی ازش نمی مونه، همه فامیل های ما که از مزه اش تعریف کردن.
ممنون از لطف شما

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 25 دی 1398، 05:52

خواهش می کنم، خوشحالم که انقدر مشتاقید، موفق باشید

MH
دوشنبه، 23 دی 1398، 06:12

سلام
کرم موز هم وجود داره؟
اگه بخواهیم کیک بیشتر طعم موز داشته باشه چکار باید بکنیم؟
میشه اسانس زد؟چه جوری؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 23 دی 1398، 08:59

بله کرم موز هم داریم ولی دستورش متاسفانه در سایت موجود نیست. برای طعم و عطر بیشتر موز در همون مرحله ای که وانیل رو اضافه می کنید سه قطره اسانس خوراکی روغنی موز (از لوازم قنادی بخرید) هم بریزید.

MH
دوشنبه، 23 دی 1398، 11:45

سلام
ممنون
اگه میشه کرم موز هم به ما یاد بدید

gharehvaliloo
جمعه، 28 تیر 1398، 11:37

سلام بهاره جون
براى درست كردن كرم ميوه هاى ديگه مثل توت فرنگى يا مثلا هلو و شليل هم ميشه از همين دستور استفاده كرد و به جاى آب پرتقال از ميوه پوره شده استفاده كرد؟!

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 28 تیر 1398، 19:10

سلام عزیزم،
متاسفانه نمی شه، موز بافت سفت و خاصی داره که با باقی میوه ها متفاوته و نسبت های خاص خودش رو داره، ضمن اینکه میزان اسیدیته باقی میوه ها با موز فرق می کنه و در اثرش میزان بیکینگ پودر دستور هم متفاوت میشه.

gharehvaliloo
شنبه، 29 تیر 1398، 03:17

بهاره جون منظور من كيك نبود. منظورم كرم روى كيك بود.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 29 تیر 1398، 07:39

ای وای واقعا شرمنده پیغام شما کاملا واضح بود من خسته بودم خوب نخوندم، بله عزیزم میشه، فقط اینکه باید از آبمیوه همون میوه استفاده کنید و در انتها پوره میوه رو بهش اضافه کنید و اجازه بدید غلیظ شه. فرضا برای هلو باید آبِ هلو بخرید، کرم رو طبق دستور درست کنید و به جای آب پرتقال، آب هلو بریزید در انتها پوره هلو رو اضافه کنید هم بزنید و سه دقیقه گرم رو روی حرارت مستقیم بذارید تا مواد به خورد هم بره و غلیظ شه و بعد استفاده کنید.

gharehvaliloo
شنبه، 29 تیر 1398، 18:58

خيلى ممنونم از شما.
خيلى خوبيد كه اطلاعاتتون رو بى دريغ در اختيار ما ميذاريد.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 29 تیر 1398، 20:42

خواهش می کنم عزیزم موفق باشید

maryam rezaaie
يکشنبه، 12 خرداد 1398، 21:29

سلام خسته نباشید
میشه این کیکو کاکائویی کنیم ؟ممنون بابت تمام زحماتی که برای تمام اموزش هاتون میکشید

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 13 خرداد 1398، 05:37

سلام مریم جان،
می تونید سه قاشق غذاخوری از آرد بردارید و به جاش پودر کاکائو بریزید، با هم الک کنید و بقیه رو طبق دستور پیش برید.

gibil
يکشنبه، 06 آبان 1397، 18:05

درود شف عزیزم
من امروز کیک موزی رو درست کردم.
البته بدلیل اینکه هنوز پرتقال نیومده ( شاید هم اومده من بیخبرم:-! ) برای پوشش روی کیک گلیز ساده رو بکار بردم و البته چون مقدار شیرینی گلیز خیلی زیاده من مقدار پودر قند رسپی رو نصف کردم. و همچنین بجای پویت پرتقال شکری از گردوی تست شده استفاده کردم.
نتیجه کار یک کیک با بافت مخملی و لطیف و طعم جدید و خیلی خاص و عالی شد.
شف عزیزم از تمام زحماتتون ممنونم , رسپیهای شما عالی و بینظیر هستند به جرات و با اطمینان کامل میتونم بگم که حداقل تو ایران  سایت پخت شیرینی و کیک نظیر سایت شما وجود نداره. توضیحاتتون کامل و دقیق و انتخاب رسپیهاتون با دقت و وسواس خاصی انجام میشه که حتی من که اینقدر بی تجربه و تازه کارم , هم نتیجه کار خیلی خوب میشه.
 البته یه سوال :
میشه بجای کرم پرتقالی از کرم لیمویی که تو یه دستور دیگه تون هست, برای این کیک استفاده کرد؟ طعمشون با هم خوب میشه؟
سپاس از لطفتون
متاسفانه نتونستم عکس بذارم, و از این بابت خیلی ناراحتم :-(

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 آبان 1397، 20:32

سلام عزیزم،
مسلما هنر و دقت خودتونه که نتیجه داده، خوشحالم که سایت براتون مفیده.
در مورد کرمِ روی کیک موز، کرم لیمویی یکی از گزینه های بسیار معموله و اگر در اینترنت کرم روی کیک موزی رو جستجو کنید، گزینه Banana cake with lemon icing خیلی محبوبه و به این معنیه که با هم هماهنگی دارن. ولی من به شخصه به دلیل غالب بودن طعم لیمو، کرم لیمویی رو برای این کیک نمی پسندم به خصوص که جدیدا موزها خیلی بی عطر و بو شدن، ولی از بابت استاندارد شیرینی پزی مشکلی نیست و می تونید امتحان کنید. در مجموع عطر لیمو در کرم لیمویی از عطر پرتقال در کرم پرتقالی بیشتره.

gibil
دوشنبه، 07 آبان 1397، 04:02

سپاس از پاسخگوییتون

سپیده قاسم خانی
جمعه، 27 بهمن 1396، 18:28

سلام استاد عزیز.بهاره جان
من این کیک رو امروز درست کردم.طعم کیک بسیار عالی،و کرم پرتقال هم که بینظیر بود .یه طعم ترش و شیرین خاصی داشت.البته من از قیصی استفاده کردم.
فقط اینکه بافت کیک بسیار نرم و شکننده بود و در قسمت کردن باید خیلی احتیاط میشد.
یه مشکلی که برای من پیش اومد اینکه کیکم خوب از قالب جدا نشد و مقداری از قسمت بالای کیک به قالب چسبید.البته خودم فکر میکنم بخاطر این باشه که کاملا خنک نشده بود و یا خوب آرد پاشی نکردم و شاید هم قالبم جنس مرغوب نبود؟!!!
بنظره شما اشکال کار کجا بوده؟ممنون میشم راهنمایی کنید.چون مزه کیک فوق العاده بود و دوست دارم دوباره امتحانش کنم.فقط ظاهر خوبی دریافت نکردم!!

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 27 بهمن 1396، 19:41

سلام سپیده جان،
عزیزم حتما و حتما یک بار دیگه امتحان کنید، این بار سه نکته رو رعایت کنید، اول از همه اگر قالب رو خوبِ خوب چرب و آرد پاشی کنید اصلا و ابدا نمی چسبه حتی اگر جنس قالب خوب نباشه.
دوم اینکه کیک هایی که بافت لطیف دارن باید کاملا خنک شه بعد از قالب خارج شه و کیک های میوه ای همه لطیف دسته بندی می شن.
نکته سوم زدن سفیدست، حدس می زنم سفیده رو بیش از حد زدید، زدن بیش از حد سفیده کیک رو بسیار شکننده و غیر منسجم می کنه. در کیک های میوه ای سفیده به اندازه کیک های اسفنجی نیاز به زدن نداره.

مهلا
چهارشنبه، 27 دی 1396، 13:47

سلام شف
چجوری تو این برنامه های ششیرینی کرم لیمو هاشون انقد فرم میگیره؟؟؟؟؟
نمیشه ازش به عنوان تزیین کیک فنجونی استفاده کرد؟؟؟ چجوری ؟؟
ممنونم از وقتی که میزارین

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 دی 1396، 16:18

سلام مهلا جان،
عزیزم این کرمی که آموزش دادم، با اونی که شما می گید دو چیز کاملا متفاوتن ولی چون تو فارسی ما به همه اینا می گیم کرم کمی گیج کننده می شه. کرم پرتقالی که اینجا آموزش داده شده نقش طعم دهنده و رطوبت دهنده داره و دستورش برای تزئین طراحی نشده، به همین دلیل عامل حجم دهنده نداره. اون کرم هایی که شما می گید در بافتشون نوعی ماده حجم دار مثل خامه زده شده یا سفیده تخم مرغ زده شده داره و در واقع فراستینگ لیموئیه.
شما اگر بخواید از کرمی که من آموزش دادم برای تزئین کیک فنجونی استفاده کنید باید چند ساعت بذارید در یخچال خودش رو کاملا بگیره بعد دربیارید کمتر از یک دقیقه با همزن برقی بزنید و بعد در همون مقدار خامه فرم گرفته فولد کنید و باهاش تزئین کنید.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
کنفی میوه
Fruits confits
کیک
چیزکیک هلو
کیک
مدلن
Madeleines de Pierre Hermé
کیک
مافین آلبالو
کیک
رولت طرح دار
با خامه شکلاتی
کیک