کیک پرتقال

بهاره وحید

کیک پرتقال

سس شکلاتی فاجی
پنجشنبه، 26 دی 1398، 17:19   مشاهده: 19,976

برو به رسپی دستپخت های کاربران

کیک پرتقال: 

کیک پرتقال، کیکی خوش عطر، با سطحی تُرد و بافتی لطیف از دستوراتِ کلاسیکِ پاییز و زمستونه و خوبه که بلد باشید. در این آموزش به عنوان مکملِ طعمِ پرتقال، از سس شکلاتی استفاده شده که بسیار پُر کاربرده. البته  ریختن سس شکلاتی روی این کیک الزامی نداره و می تونید کیک رو به صورت ساده هم سرو کنید. 

سوالات متداول پخت کیک های میوه ای: 
نکات زیر در واقع جواب به سوالات متداول و پُر تکراریه که در آموزش های کیک های میوه ای پرسیده شده. 

  • جایگزینی 
  • جایگزینی جوش شیرین: پر تکرارترین سوالی که در این دسته از کیک ها پرسیده میشه، در مورد نحوه جایگزینی جوش شیرین، به دلیل ناسالم بودنشه. اما اصلا ببینیم چرا از این ماده در کیک های میوه ای استفاده میشه و چه باید کرد: 

جوش شیرین یا بیکینگ سودا Baking soda، نوعی بازه که در مقابل مواد اسیدی واکنش نشون میده و گاز دی اکسید کربن تولید می کنه که این گاز، در واقع عامل اصلی پف کیک، پوکی و ماندگاریشه. بیکینگ پودر هم با واکنشی مشابه، عامل پف دهنده مواده، با این تفاوت که مثل جوش شیرین باز نیست و در مواد تشکیل دهنده بیکینگ پودر، عامل اسیدی هم وجود داره. وقتی میزان اسیدِ دستور از حدی بیشتره، بیکینگ پودر به تنهایی کارساز نیست و به کمک جوش شیرین نیاز داره و از اونجائیکه در اکثر میوه ها فارغ از داشتن یا نداشتنِ طعم تُرش، نوعی اسید وجود داره، در کیک های میوه ای علاوه بر بیکینگ پودر، از جوش شیرین هم استفاده می شه. با استفاده همزمان این دو ماده، جوش شیرین با اسید موجود در میوه ها، واکنش میده و به پف کردن کیک کمک کنه و با خنثی کردن اسید، طعم تیز و اسیدی رو از کیک می گیره. 

در مورد عدم سلامت جوش شیرین شکی نیست اما اگر مطالعه کنید می بینید که این ناسالمی به میزان استفاده مربوطه و یک استانداردی براش در نظر گرفته شده. مثلا در این دستور یک چهارم قاشق چایخوری برای این حجم از مواد باعث می شه مقدار جوش شیرین در هر اسلایس بسیار ناچیز باشه. دقت کنید که نگهدارنده و افزودنی هایی که در سس ها، رُب ها، کنسرو ها، سوپ های آماده، رنگ های خوراکی و ...استفاده می شه ضرری بیش از یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین داره. اما اگر باز تمایل به جایگزینی دارید، با وجود اینکه قدرت جوش شیرین چهار برابر بیکینگ پودره، ریختن چهار برابر باعث تلخی کیک می شه و برای جایگزینی جوش شیرین با بیکینگ پودر، باید میزان رو دو برابر کنید. یعنی مثلا در این دستور به جای یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین یک دوم قاشق چایخوری به بیکینگ پودر اضافه کنید که باز من به شخصه پیشنهاد نمی کنم. 

  • جایگزینی شکر با شیره: همه از مضرات شکر، به خصوص شکر سفید آگاهیم اما آیا می شه شکر سفید رو با شیرین کننده های سالم مثل شیره خرما، شیره انگور ... جایگزین کرد؟
در پست مفصلی در مورد شکر و شیرین کننده ها  توضیح دادم و گفتم که نقش شکر سفید، در شیرینی پزی فقط ایجاد طعم شیرین نیست، که همین موضوع جایگزینی رو مشکل می کنه. شکر سفید به چند طریق بعد از زده شدن با کره، تخم مرغ.. هوادهی انجام می ده، که این حفره های هوای ایجاد شده کمک به پف بیشتر و پوکی بافت نهایی می کنن، اما شیره این کار رو انجام نمی ده و گاها نه تنها محصول پف کمتری پیدا می کنه، بلکه حالت شفتگی هم داره. شکر سفید جاذب رطوبته که در محاسبات میزان مواد تَر دستور، روی این خصوصیت حساب شده، اما شیره جذب رطوبت نداره بلکه رطوبت اضافی هم به مواد میده. شکر سفید در مقابل حرارت حالت کاراملیزه پیدا میکنه و رنگی طلایی در کیک ها ایجاد می کنه، اما شیره تیره تره ضمن اینکه به دلیل طعم دار بودن روی مزه هم بی تاثیر نیست. ضمن اینکه شکر سفید به عنوان تثبیت کننده پف و نگهدارنده هم استفاده می شه و بسیاری نکات دیگه.... به همین دلیل در دستورها قابل جایگزینی با شیره ها نیست. اما اگر نخوایم شکر سفید مصرف کنیم و میل به شیرینیجات داشته باشیم راه حل چیه؟
شما می تونید به جای جایگزینی، از دستورهایی که از ابتدا با شیره طراحی شدن استفاده کنید، مثلا شف طیبه کتابی به نام خرمای شیرین نوشته که در اون فقط از شیره استفاده شده و یک دانه شکر هم به کار نرفته.

  • جایگزینی کره با روغن: اگر مشکلتون با مصرف کره، طعم و عطر کره یا به صرفه نبودنشه به راحتی می تونید از مارگارین استفاده کنید و نتیجه ای تقریبا یکسان بگیرید. اما اگر دلیل دیگری برای استفاده نکردن از کره دارید، از اونجائیکه مرحله اول این دستور، کریمینگ یعنی زدن کره و شکر برای ایجاد حباب های هواست و کره در هوادهی نقش داره،  با جایگزینی روغن بافتی فشرده تر و پف کمتری خواهید داشت.

  • جایگزینی قالب:  برای این دستور قالبی با گنجایش شش پیمانه آب مورد نیازه، در پست قالب ها در مورد انواع و نحوه اندازه گیری قالب ها توضیح دادم. کیک های میوه ، به دلیل میزان رطوبت زیاد بهتره در قالب میان تُهی پخته شن که حرارت به وسط مواد هم برسه و بافت یکدست تری ایجاد شه. البته اگر قالب میان تُهی مناسب ندارید، می تونید از قالبِ دیگری با این حجم استفاده کنید اما بدونید که ممکنه زمان پخت اضافه شه. پس بعد از اتمام زمان گفته شده در دستور، کیک رو هر پنج دقیقه با سیخ چوبی چک کنید و بعد از پختِ کاملِ کیک، فر رو خاموش کنید. 

 2. ظاهر کیک

  • ترک روی کیک های میوه ای: 
وقتی قالب کیک رو در فر میذارید، ابتدا سطوحی که با گرما تماس مستقیم دارن، یعنی رویه، کف کیک و دیواره ها میپزن و در مرحله بعد مغزِ کیک پخته میشه. در کیک های مرطوب، روندِ پختِ قسمت میانی کیک با بخار شدنِ رطوبت همراهه، که این بخار، سطحِ زودتر پخته و بسته شده روی کیک رو میشکافه و ایجاد قله و ترک می کنه. پس قله و ترک در کیک های میوه ای و مرطوب ایراد محسوب نمی شه و متاسفانه با بستن نوار پخت، کامل از بین نمیره و اجتناب ناپذیره. میزان ترک به نوع قالب ربط داره و هر چقدر عمق قالب بیشتر باشه (مثل قالب لوف)، مایه کیک بیشتر روی هم قرار میگیره و رطوبت سخت تر خارج میشه و ترک بیشتره.
اما برای اینکه این ترک ها مانع زیبایی کیک نشه، سرو این دسته از کیک ها بصورت برعکس انجام میشه. به این شکل که رویه کیک رو بعد از پخت در صورت نیاز صاف کرده ( به روش گفته شده در پست کیک نوتلا) و بعد کیک رو برگردانده و با سس یا پودر قند تزئین و بعد سرو می کنن. البته این روش سرو برای قالب لوف قابل استفاده نیست.

  • شکل متفاوت ظاهر کیک:  
از سوالات متداول، علت تفاوت بین ظاهر کیک پخته شده با عکس های سایته. درسته که جنس قالب، میزان مهارت، نوع مواد اولیه و موارد زیاد دیگه ای در شکل ظاهری کیک موثره، اما پر اهمیت ترین عامل فره. این رو بدونید که یکی از مهم ترین خصوصیات افرادی که در زمینه شیرینی پزی موفقن، مسلط بودن به درجه، نوع پخت و نوع حرارت فر منزلشونه، چرا که تنظیم و دمای گفته شده در منابع، ممکنه برای فر شما صدق نکنه. اما ببینیم فر رو چطور باید بشناسید: 
1. اول یکی از دستورهایی که بهش اطمینان داشته و مهارت لازمه رو براش دارید (مثل کیک اسفنجی ساده، کیک صبحانه) انتخاب کنید. در قدم دوم کیک انتخابی رو با همون مواد اولیه و قالب یکسان، در درجه های مختلف (ده درجه بیشتر و کمتر) بپزید و ببینید در کدوم درجه بهترین نتیجه رو میگیرید. در این صورت می تونید متوجه اختلاف عملکرد فرتون با دستورات بشید و بیشتر یا کمتر تنظیم کنید.
2. اگر از فر گازی استفاده می کنید، توری رو طبقه وسط فر بذارید و حتما و حتما دماسنج فر مارک خوب (مثلا پرستیژ) تهیه کنید. متاسفانه تنظیم مناسب در برندهای مختلف فر برقی، متفاوتند، پس اگر از فر برقی استفاده می کنید، حتما دفترچه راهنما رو مطالعه کنید و ببینید کدوم یک از تنظیمات متداول و کدوم طبقه برای پخت شیرینی و کیک پیشنهاد شده. چرا که برای پخت کیک ها و شیرینیجات،  بسته به نوع فر، یکی از سه تنظیم زیر (خط قرمز کشیده شده) استفاده می شه. 

منبع عکس: https://www.belling.com.au/images/icon-sets/Icon_Set_FSE61IS.jpg

رشته های پرتقالی تزئینی

اگر مایلید، می تونید قبل از شروع کار برای تزئین روی کیک، نوار پرتقالی درست کنید. به این شکل که به وسیله رنده پوست لیموی مخصوص، یک رشته از دور پوست پرتقال جدا کنید، دور مداد، چاپستیک chopsticks یا هر وسیله میله ای باریکی که در منزل دارید بپیچید و بعد در جای خشک و گرمی بذارید که تا پایان درست کردن کیک، کاملا خشک شه. 
اگر زستر ندارید می تونید با پوست کن یا چاقوی مناسب یک نوار از پوست پرتقال ببرید و بعد نوارها رو با چاقوی تیز به شکل رشته های باریک برش بدید.



بعد از اتمام پختِ کیک، رشته های خشک شده به راحتی از میله درمیان و می تونید برای تزئین روی کیک ازشون استفاده کنید.  





منبع: https://cleobuttera.com/cakes/perfected-everyday-orange-cake/

مواد لازم (همه مواد هم دمای محیط): 
آرد: یک و یک سوم پیمانه 
نشاسته ذرت: سه قاشق غذاخوری (20 گرم) 
بیکینگ پودر: یک و یک دوم قاشق چایخوری
جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری
کره: صد گرم
شکر: سه چهارم پیمانه 
رنده پوست پرتقال: یک و یک دوم قاشق چایخوری (سه گرم) 
تخم مرغ: دو عدد
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
ماست خامه ای: یک چهارم پیمانه (60 گرم)
آب پرتقال: یک دوم پیمانه (118 میلی لیتر)


مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کلیه مواد اولیه رو نیم ساعت زودتر، از یخچال برای هم دما شدن خارج کنید، اما از اونجائیکه کره ها در ایران بسیار سریع شُل می شند، کره رو فقط و فقط ده دقیقه تا یک ربع زودتر از یخچال دربیارید. منظور از به دمای محیط رسیدن کره، دمایی بین 19 تا 23 درجه سانتی گراده. کره ای که به این دما رسیده، وقتی انگشتتون رو روش فشار بدید فرو می ره و جای انگشتتون روش میوفته و از اون مهمتر در این دما کره قابل برش دادن و قسمت شدنه.
  • این دستور برای آب پرتقال طبیعی طراحی شده، اما اگر پرتقال برای آب گرفتن در دسترس ندارید، می تونید از آب پرتقالِ کارخونه ای هم استفاده کنید، که در این صورت شکر رو باید "یک دوم پیمانه" بریزید. 
  • استفاده از ماست خامه ای، بهترین نتیجه رو در لطافت و بافت کیک داره ولی در صورتیکه به دلیلی مایل به مصرف نیستید، می تونید از ماست های همزده با مارک های میهن، کاله... استفاده کنید. متاسفانه در این دستور ماست های لبنیاتی های سنتی (ماست بندی) قابل استفاده نیستن. 
  • رنده پوست پرتقال، برای تشدید طعم پرتقال به کار میره و نقشی در بافت نداره و قابل حذفه.
  • دقت کنید که باید پرتقال ها رو ابتدا رنده کرده و بعد آب بگیرید، همچنین حین رنده کردن، مواظب باشید قسمت سفید رنده نشه. نحوه صحیح رنده کردن پوست مرکبات رو در این پست توضیح دادم. اگر از قاشق های مخصوص اندازه گیری استفاده می کنید، قاشق رو بصورت فشرده پُر کنید، یا می تونید از ترازوی آشپزخونه استفاده کنید. 
  • منظور از نشاسته ذرت، پودر سفید رنگیه که اگر کیسه حاوی اون رو فشار بدید غژغژ می کنه و برای لطافت در کیک ها به کار میره. این پودر رو باید از لوازم قنادی ها تهیه کنید. 
  • کره، ماست، آب پرتقال و تخم مرغ ها باید هم دمای محیط باشند.



کلیه مواد خشک به جز شکر شامل آرد الک شده، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نشاسته ذرت و نمک رو در کاسه ای بریزید و خوب با ویسک مخلوط کنید تا یکدست شه. از اونجائیکه خوب پخش شدن جوش شیرین و بیکینگ پودر در یکدستی بافت موثره اگر ویسک کردن براتون مشکله می تونید یک دور همه مواد خشک رو با هم الک کنید. 



فر رو روی 170 درجه سانتی گراد، روشن کنید تا گرم شه.اگر از فر گازی یا برقی استفاده می کنید، سینی های اضافی رو خارج کرده و یک عدد توری فر رو بر اساس دستورالعمل فر، در طبقه دوم یا وسط قرار بدید.
قالبی میان تُهی با ظرفیت شش پیمانه آب ( بزرگ ترین پیمانه در سِری پیمانه های اندازه گیری رو با آب پُر کنید و در قالب بریزید، قالب باید با شش تا هفت پیمانه آب تا سر پُر شه) رو چرب و آردپاشی کنید. برای آردپاشی، ابتدا قالب رو با استفاده از روغن مایع یا کره نرم شده چرب کرده و بعد به کمک الک روی قالب رو آردپاشی کنید. قالب آرد پاشی شده رو حسابی بچرخونید تا آرد به همه نقاط، به خصوص قسمت میانی قالب برسه و بعد روی سینک یکی دو ضربه بزنید تا آرد اضافه بریزه. نحوه صحیح آردپاشی رو در پست کیک سیب توضیح دادم.
یا می تونید از اسپری های جدا کننده استفاده کنید و از فاصله ده سانتی، قالب رو خوب اسپری کنید. 

نکته:پخت کاپ کیک سریع تر و ساده تره پس اگر فر خوبی ندارید، می تونید مایه کیک رو بصورت کاپ کیک آماده کنید. برای این کار در این مرحله، یک سینی کاپ کیک رو کپسول (لاینر) بندازید و آماده بذارید. 



کره رو در کاسه تمیزی بریزید و در حدود سی ثانیه با دور متوسط همزن برقی بزنید تا بافتش باز و یکدست شه. اگر از همزن ایستاده (استند میکسر) استفاده می کنید، در تمامی مراحل این کیک، مواد رو با سری پدالی paddle attachment هم بزنید.



 شکر دونه ریز رو به کره اضافه کنید و مواد رو با دور متوسط همزن به مدت سه تا چهار دقیقه بزنید تا روشن، یکدست و حجیم شه. نحوه صحیح زدن شکر و کره (کریمینگ) رو در این پست توضیح دادم. حتما بین کار، همزن برقی رو خاموش و مواد رو با لیسک از دیواره های کاسه به وسط جمع کنید و بعد ادامه بدید.



رنده پوست پرتقال رو اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم بزنید.



تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ یک دقیقه با تندترین سرعت همزن برقی، مواد رو بزنید تا کاملا مخلوط شه. ممکنه با اضافه کردن تخم مرغ، مواد حالت تیکه ای و بُریده به خودش بگیره، این حالت به خاطر بهم خوردن نسبت چربی و مایعات ایجاد می شه و با هم زدن و اضافه کردن مواد خشک رفع می شه. بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها، وانیل و ماست رو روی مواد ریخته و در حد مخلوط شدن هم بزنید. 



حالا نیمی از مواد خشک رو اضافه کنید. اگر همزن خوبی دارید، با  کندترین دور همزن برقی و اگر ندارید با لیسک، فقط و فقط در حد مخلوط شدن و تا جایی که آرد دیده نشه هم بزنید. دقت کنید که  هم زدنِ زیادِ آرد بافت کیک رو خراب می کنه. 



آب پرتقال رو اضافه کنید و با کندترین دور همزن یا لیسک در حد یکدست شدن هم بزنید.



باقی آرد رو اضافه کنید و در حد یکدست شدن هم بزنید. همونطور که در عکس می بینید بافتِ مایه کیک، نه شله و نه سفت و وقتی با لیسک بلند می کنید منقطع می ریزه و تکه ای می شه.



مایه کیک رو به آرومی و با فاصله کم در قالب بریزید و بعد با لیسک روش رو صاف کنید، یک دور روی میز کار بکوبید و بعد در فر بذارید. 



کیک رو به مدت نیم ساعت در فر بپزید و بعد از این مدت چک کنید. اگر سیخ چوبی از کیک تمیز در اومد و فقط خرده هایی خیلی ریزی روش بود، رویه کیک طلایی تیره شده بود و وقتی روی سطح کیک دست می زدید خشک و غیرچسبناک بود یعنی حاضره. بعد از اتمام پخت کیک رو روی توری خنک کننده بذارید. 
اگر کیک رو بصورت کاپ کیک پختید، بعد از 18 دقیقه چک کنید. 



یکی از نکات مهم کیک های مرطوب زمان صحیح خارج کردن از قالبه، که متاسفانه عدد دقیقی قابل گفتن نیست. مشکل اینجاست که اگر کیک های مرطوب، کامل در قالب خنک شن، عرق می کنن که این رطوبت اضافی روی لطافت کیک تاثیر منفی میذاره. از طرفی کیک وقتی داغه انسجام کافی نداره و به راحتی از هم میپاشه و اگر زود قالب رو برگردونید ممکنه کیک تکه شه. زمان صحیح بیرون آوردن کیک از قالب بسته به جنس قالب (قالب های آلومینیومی و گالوانیزه زودتر از چدنی خنک می شن) و دمای محیط متفاوته، پس هر زمانیکه به قالب دست زدید گرم بود ولی داغ نبود کیک رو از قالب خارج کنید. قبل از برگردوندن کیک با یک چاقو کیک رو از دیواره ها جدا کرده و بعد ظرف سرو رو روی قالب گذاشته و بعد برگردونید. 
 


کیک رو می تونید ساده سرو کنید، یا روش پودر قند بپاشید و یا روش سُس (گِلِیز Glaze) بریزید. مزیت ریختن سس (گلیز) اینه که با ایجاد رطوبت، رنگ دهی و طعم دهی، کیک رو زیباتر و خوشمزه تر می کنه. برای این کیک سس کارامل، کرم پرتقال و سس شکلاتی که در ادامه آموزش می بینید مناسبه. 
اگر مایل به ریختن سس هستید، کیک رو روی یک زیردیگی یا توری گذاشته و زیرش یک سینی قرار بدید و تا حاضر شدن سس، روی میز کار به همین شکل بذارید. 



سس شکلاتی فاجی

در مواد اولیه این سس شکلاتی، هم پودر کاکائو و هم شکلات خرد شده به کار رفته و اصطلاحا دبل چلکلته double chocolate، به همین دلیل از سس های خونگی رایج، یک درجه و از سس های شکلاتی آماده فروشگاهی مثل هرشیز، فو، سوربن، فرمند... دو درجه سفت تره و به همین دلیل (غظت بیشتر) بهش فاجی fudgy  گفته می شه. این سس بسیار سالم تر و خوشمزه تر از نوع فروشگاهیه و از اون می تونید برای روی کیک های شکلاتی (شیفون شکلاتی، کیک سریع شکلاتی...) و بستنی هم استفاده کنید. 


منبع: https://www.lifeloveandsugar.com/easy-homemade-hot-fudge-sauce/

مواد لازم (همه مواد هم دمای محیط): 
کره: 20 گرم 
خامه صبحانه: سه چهارم پیمانه ( 180 میلی لیتر)
شکر سفید: یک چهارم پیمانه (پنجاه گرم)
پودر کاکائو: یک و یک دوم قاشق غذاخوری (ده گرم)
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری 
شکلات: هشتاد گرم 
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری 

  • در این دستور باید از خامه صبحانه، که در بسته بندی استوانه ای شکل و صورتی رنگ با مارک های میهن، پگاه، کاله... در سوپرمارکت ها بفروش می رسه استفاده کنید. خامه شیرین شده قنادی و خامه کم چرب قابل جایگزینی نیستند. اگر خارج از ایران زندگی می کنید، طبق گفته منبع heavy whipping cream به کار ببرید. خامه باید هم دمای محیط باشه.
  • بسته به ذائقه می تونید از شکلات تلخ یا شیری استفاده کنید، طعم این سس فقط و فقط از شکلاته و باقی مواد برای ایجاد بافت استفاده شدند، پس هر چه شکلات مرغوب تر، دسر خوش طعم تر. همیشه از شکلاتی در استفاده کنید که به تنهایی خوش طعم باشند. در مورد انواع شکلات در این پست توضیح دادم.
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی (مارگارین) سوپرمارکتی استفاده کنید.
نکته: با مقادیر نوشته شده در مواد لازم، میزان سس مناسب پوشش کامل کیک (مثل کرم پرتقال در کیک موز) خواهد بود، پس برای تزئین مختصر، مواد رو نصف کنید. 



در شیرجوش ضخیمی، کره، خامه صبحانه، شکر، پودر کاکائو و نمک رو مخلوط کنید و روی شعله متوسط بذارید و هرزگاهی هم بزنید تا خامه و کره آب شده و مواد مایع شه. 



 وقتی مواد اولین یکدست شد و اولین حباب رو زد، شعله رو کم کنید و همونطور که مواد رو مداوم هم می زنید، اجازه بدید سه دقیقه بجوشه. 



بعد از اتمام جوشیدن، شیرجوش رو از روی حرارت بردارید، درجا شکلات خرد شده و وانیل رو یکباره اضافه کنید و خوب هم بزنید. 



وقتی مواد یکدست شد، روی میز کار استراحت بدید، تا از داغی افتاده و هم دمای محیط شه. 



سس شکلاتی، بعد از رسیدن به دمای محیط غلظت مناسبی داره، ولی در یخچال سفت تر از میزان دلخواه میشه.
 سس اضافه و باقیمانده رو می تونید در یک شیشه دربسته در یخچال تا دو هفته نگهدارید ولی برای استفاده مجدد باید روی بخار آب یا در مایکروویو گرم کنید و هم بزنید تا روون شه، بعد اجازه بدید به دمای محیط برسه و استفاده کنید. 



می تونید سس رو مثل کرم پرتقال کامل روی کیک بریزید، یا می تونید طرح بندازید (در این صورت نصف مواد کافیه).



در صورتیکه نوارهایی با پوست پرتقال آماده کردید، در همین مرحله روی قسمت های شکلاتی بچینید. 



بافت کیکِ های کره ای در دمای محیط بسیار لطیفه، اما در حالت سرد و یخچالی، به دلیل بسته و سفت شدن کره، لطافت و رطوبت کمتری داره. برای حل این مشکل، کیک رو نیم ساعت قبل از سرو از یخچال دربیارید تا به دمای محیط برسه.



برای چسباک نشدن کیک های مرطوب، علاوه بر پخت کافی و خارج کردن به موقع از قالب، تا خنک نشدن کامل در ظرف دربسته نذارید. کیک پرتقالی در ظرف دربسته، در یخچال چهار تا پنج روز ماندگاره. 



توجه: کپی برداری از مطالب وبسایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. ذکر منبع به معنی نوشتن آدرس کامل وبسایت (https://spbaking.com/) یا آدرس کامل کانال تلگرام (https://t.me/spoonfeedbaking) یا تگ کردن صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/sp.baking/ است. 
دستپخت های همراهان سایت
zohrehjooni
چهارشنبه، 16 اسفند 1402، 23:08

استاد گرامی ممنونم  کیک پرتقال بسی خوش عطر و لطیف .من نصف رسپی در قالب ۱۸ درست کردم وسط قالبم یک استکان پر از سنگ گذاشتم شد میان تهی،😅 دو تا سوال ،یکی اینکه کیک من به اندازه کیک شما ترک نخورد فقط یک طرفش یک ترک ظریف افتاد چه ایرادی در کارم بوده؟ دوم اینکه وقتی قالب چرب کردم در قسمت آردپاشی مشکل داشتم اصلا راحت نبود که آردو یکدست و همگن توو قالب الک کنم مخصوصا در قسمت دیواره ها و احتمالا نسبت به شما آرد بیشتری هم حیف کردم. سوالم اینه آیا میشه در تمام دستوراتی که شما ذکر میکنید قالب را چرب و آردپاشی کنین من بجاش از روغن جداکننده که خودتون آموزش دادین درست کنم و استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 اسفند 1402، 06:56

سلام عزیزم،
در کیک های سنگین، مادامی که پخت کیک کافی باشه و بافت درست تشکیل شه، میزان ترک مهم نیست، به دلیل فن فر قوی تر یا کم قدرت تر ممکنه این ترک ها بیشتر یا کمتر شه، اما اگر بافت خیلی مرطوبه یا فشرده دما رو باید با فر خودتون ده درجه بیشتر کنید. می تونید هم از روغن جدا کننده استفاده کنید. عکس برش کیک متاسفانه واضح نیست،

M.CH
دوشنبه، 04 دی 1402، 13:32

البته این عکس اصلی کیک هست که لود نشده بود،با تاخیر ارسال شد🌹

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 04 دی 1402، 14:13

چقدر عالی و با سلیقه موفق باشید و ممنون از عکس

M.CH
يکشنبه، 10 دی 1402، 18:41

نظر لطفتونه.زنده باشید و سلامت.ممنون از شما🙏🌹🌹🌺🌺

M.CH
چهارشنبه، 29 آذر 1402، 11:18

سلام استاد عزیز،یلداتون مبارک.این هم کیک پرتقالی من،البته به جای سس فاجی از کرم پرتقال استفاده کردم و با پوست مرکبات شکری هم تزیین انجام دادم. کیک خیلی فوق العاده شد با پف عالی و طعم خوب پرتقال. کرم پرتقال هم تجربه جدیدی بود که به لطف شما تهیه کردم و خیلی هم خوش طعم بود. مثل همیشه ممنونم از شما که تجربیات نابتون رو با سخاوت در اختیار ما قرار میدین. همیشه سلامت و پایدار باشید.🌹🙏🙏🏆🏆🌹🌹

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 29 آذر 1402، 14:42

سلام عزیزم،
یلدای شما هم مبارک، چقدر بافتش عالی شده؛ آفرین به اینهمه هنر، نوش جونتون و ممنون از عکس

fafa. heydari
چهارشنبه، 15 آذر 1402، 16:25

سلام عزیزدلم، ممنونم بابت دستورهای بی نظیرت و انرژی فوق العادت، مثل همیشه عالی

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 15 آذر 1402، 16:42

سلام عزیزم،
به به چه کردید، چقدر عالی شده آفرین و نوش جان

Fmojii
دوشنبه، 09 آبان 1401، 18:01

سلام بهاره جون، ،کیک پرتقال با دستور شما،از همچیش راضی بودم ،بافتش عالی شد، پفش عالی ،بود راحت از تو قالب در اومد،مزشم‌بی‌نظیر بود،ممنون از دستورای کامل و بی نقصتون❤❤

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 10 آبان 1401، 06:38

سلام عزیزم،
چقدر عالی شده خیلی خوشحالم که از دستور راضی بودید، نوش جونتون باشه و ممنونه از عکس زیباتون

صالح
جمعه، 13 اسفند 1400، 20:03

سلام بهار نازنین. وقتت بخیر ایام بکام.

بهاره جان من این کیک پرتقال رو دوبار پختم ولی به مشکل برخوردم.
یکی اینکه همینطور که عکسشو براتون فرستادم تو فر پف کرد و بعد بهو پفش خوابید با اینکه در فرو باز نکردم و خب در نتیجه شفته شده و دوم اینکه حالا بعد از پخت با اینکه چاقویی که وسطش فرو کرده بودم تمییز بود هم خیلی چربه و هم حالت خیسی.
ممنون میشم بهم بگین مشکل کارم کجاس.
ممنون و سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 14 اسفند 1400، 07:36

سلام عزیزم،
خیلی متاسفم از تجربه بدتون، این کیک هم کره ایه هم مواد مرطوبش زیاده و نیاز به دمای فر دقیق داره، هر دو مورد که فرمودید مربوط به فره، یا دمای فر کم بوده یا زمان با فر شما کم بوده، اگر فر گازیه، طبقه وسط بذارید، دماسنج فر تهیه کنید و 5 دقیقه زمان رو افزایش بدید. اگر فر برقیه طبقه دوم از پایین بذارید، روی تنظیم کانوکشن بذارید و دما رو ده درجه زیاد کنید.

صالح
شنبه، 14 اسفند 1400، 10:28

سلام عزیزم. وقتت بخیر ممنون از وقتی که گذاشتین.
یه سوال دیگه هم اینکه یبار دیگه بهم گفته بودین اگه امکانش هست از جوش شیرین خارجی استفاده کنم.
حالا اگه امکانشو نداشتم چی؟ چیکار باید بکنم؟
ممنون و‌ سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 14 اسفند 1400، 15:13

جوش شیرین ایرانی مشکلی نداره عزیزم مگر معدتون بهش حساس باشه اگه اینطوره دو برابر بیکینگ پودر جایگزین کنید ولی در نتیجه تاثیر منفی میذاره. ضمنا کامل در این مورد در پست بیکینگ پودر و جوش شیرین توضیح دادم حتما مطالعه کنید.

صالح
شنبه، 14 اسفند 1400، 16:58

سلام مجدد
شرمنده که اینقدر سوال میپرسم.
آخه تو کیک لیمو سلامت ازتون پرسیدم چرا مواد کیک من قبل اینکه بره تو فر شروع میکنه به پف کردن؟ و بهم جواب دادین بخاطر فعال بودن جوش شیرین یا بکینگ پودر ایرانیه و اگه امکانش هس خارجیشو تهیه کنم. الان بکینگ پودرم خارجیه ولی جوش شیرین نه.
سر این کیک هم همینطور شد تا میاد مواد بره تو فر پف میکنه و تو فر پفش میخوابه.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 15 اسفند 1400، 09:03

چند تا مورد هست، یکی اینکه فاصله بین هم زدن مواد و گذاشتن در فر زیاد باشه، سرعت عملتون رو بیشتر کنید، دوم اینکه دمای فر کمه و دقیق نیست، اگر فر گازیه حتما و حتما دماسنج فر تهیه کنید و طبقه وسط بذارید و ده درجه بیشتر کنید. اگر فر برقیه طبقه دوم از پایین بذارید و رو کانوکشن قرار بدید. اگر این ها نباشه دیگه متاسفانه نمی دونم دلیلش چیه.

صالح
دوشنبه، 16 اسفند 1400، 13:22

سلام بهاره جان. خسته نباشین وقتتون بخیر.
خیلی خیلی ممنون از اینهمه حوصله و وقتی که میزارین.
والا نمیدونم چن وقته هرچی کیک درست میکنم که جوش شیرین داره خراب میشه.
احتمالا باید از دمای فر باشه.
باز هم ممنون و سپاسگزارم. ایام بکام

P.nasery1990
چهارشنبه، 03 آذر 1400، 16:31

سلام استاد عزیز . دستوراتون عالی هستن من کیک کدو و هویج درست کردم از تو سایتتون حرف نداشت واقعا . الان هم کیک پرتقال درست کردم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 03 آذر 1400، 18:36

سلام عزیزم،
چه رنگ و رویی هم داره آفرین به همت و هنرتون و ممنون از عکس

Mozhganchideh
دوشنبه، 24 آبان 1400، 19:56

سلام مهربون جان .چه کیک عالی چه عطر دل انگیزی من عاشق کیک پرتقال هرچی از خوشمزگی و لطافت  کیک بگم کم گفتم هرچقدر هم از شما مهربون تشکر کنم واقعا کمه تو بینظیری مهربان بانو گل😙🌷🌷اینم کیک خوش عطر من بهاره جان قالبم با ده پیمانه آب پرشد میتونم دستور رو یک و نیم برابر کنم؟تو قالب لوف ۶ پیمانه ای همین دستور رو میتونم درست کنم؟راستی روغن جدا کننده ای ک بهمون یاد دادی فوق العاده س ممنونم ازت

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 25 آبان 1400، 15:51

سلام عزیزم،
خییلی خوشحالم که کیک رو دوست داشتید بافتش هم عالی شده واقعا آفرین به شما. اصلا پیشنهاد نمی کنم کیک به این سنگینی رو در قالب لوف درست کنید مطمئن باشید روی بافت تاثیر منفی میذاره ولی می تونید در قالب یک و نیم برابر کنید.

آرامش
جمعه، 14 خرداد 1400، 10:13

عزیزم بی نهایت ممنون بخاطر دستورات بی نقص و کاملتون، از اینکه وقت میذارید و اینقدر کامل همه چی رو توضیح میدید متشکرم.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 14 خرداد 1400، 13:44

سلام عزیزم،
کیکتون و دیزاینش بسیار عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس زیبا

Ziba_kavoc
سه شنبه، 25 آذر 1399، 21:30

سلام بهاره عزیز
من این کیک خوش عطر و طعم رو درست کردم و کلی لذت بردیم.دیگه نگم از عطب بی نظیری که تو خونه پیچیده بود
چون قالب میان تهی من بزرگ بود توقالب کاپ کیک پختم
سر ۱۸ دقیقه نگاه کردم.فقط احساس کردم زیرش یه کم تیره س.به نظرتون درجه حرارتو کم کنم یا کمتر بپزم؟
من روغن مایع ریختم به جای کره چون عطر کره رو زیاد دوست ندارم.خیلی نرمو خوشمزه شد ممنون از شما

Ziba_kavoc
چهارشنبه، 26 آذر 1399، 06:15

و یه سوال دیگه،قالب میان تهی من ۲۶ سانته اگه این موادو دوبرابر کنم میتونم توش بپزم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 26 آذر 1399، 09:34

سلام عزیزم،
کاپ کیک هاتون عالی شدن نوش جان و ممنون از عکس
در مورد تیره شدن کف کلاپ کیک ها دما رو ده درجه کم کنید و بیست دقیقه بپزید.
در مورد قالب می تونید مواد رو دو برابر کنید و در قالب 26 بپزید.

ناستیا
پنجشنبه، 18 فروردين 1401، 07:20

بهاره جون سلام  تشکر فراوان از آموزشهای دقیق و اصولی شما ، ممکنه راهنمایی بفرمائید به جای ماست خامه ای میتونم از خامه ترش کاله استفاده کنم یا خیر؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 18 فروردين 1401، 07:55

بهتره این کار رو نکنید ولی خراب نمی شه

انار بانو
شنبه، 22 آذر 1399، 11:11

سلام روزتون بخیر
همون طور که فرمودین روش ترد و بافتش نرم بود و عطر و طعم کره داشت.
خیلی ممنون
فقط دو مسئله
یکی اینکه اصلا طعم و عطر پرتقال نداشت. طبیعیه یا من اشتباه کردم؟
و اینکه من وقتی ظرف یا قالب رو چرب و آرد پاشی میکنم قسمتی که با قالب تماس داره این شکلی دون دون میشه و ظاهر کیک رو خراب میکنه!
بجز اسپری جداکننده راه دیگه ای هست یا من روش آردپاشی رو اشتباه انجام میدم که اینجوری میشه؟
و اینکه بافتش درسته؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 22 آذر 1399، 14:01

سلام عزیزم،
بافتش درسته، دون دون شدن هم طبیعیه و تنها راهش اسپری جدا کنندست.
عطر پرتقال با رنده پوست پرتقال ایجاد می شه نه آب پرتقال رنده ریخته بودید؟

انار بانو
يکشنبه، 23 آذر 1399، 07:09

خیلی ممنونم
نه رنده رو حذف کردم...ولی فکر میکردم با آب پرتقال هم کمی طعمش رو داره. خیلی ممنونم از توضیحتون
(شما بذارین به حساب کم که نه تقریبا بی تجربگی =) )

Fourozan
يکشنبه، 09 آذر 1399، 10:47

سلام استاد عزیز من ، امروز کیک پرتقالی خوش طعم و لطیف را به کمک شما پختم ، قالب میان تهی سایز مناسب ندارم برای همین از این قالبها استفاده کردم بافت کیکم درسته ؟ و اینکه زمان پختش ۴۰ دقیقه طول کشید از دماسنج فر استفاده نکردم برای همین احتمالا دمای فر کم بوده

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 09 آذر 1399، 15:12

سلام عزیزم،
بافت کیکتون عالیه آفرین به شما و نوش جونتون، قطعا دمای فرتون کم بوده که انقدر طول کشیده با قالب های کوچیک حتما دماسنج تهیه کنید.

Fourozan
يکشنبه، 09 آذر 1399، 15:24

مرسی از شما و با آرزوی سلامتی برایتان

Negar77
پنجشنبه، 09 مرداد 1399، 18:13

سلام استاد امیدوارم حال دلتون خوش و تنتون سلامت باشه  این از کیک پرتقال من از بس خوشمزه بود دوباره درست کردم ممنونم از رسپی عالییی

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 09 مرداد 1399، 20:26

سلام عزیزم،
به به عجب کیکی چقدر هم با سلیقه واقعا آفرین بهتون و ممنون از عکس

Mahtab0681
سه شنبه، 24 تیر 1399، 07:36

سلام به استاد عزیزم
کیک رو طبق دستور درست کردم ولی چون ماست خامه ای نداشتم از ماست معمولی استفاده کردم ماست رو در کیسه نخی ریختم تا مقداری ابش گرفته بشه بعد اندازه گرفتم خیلی کیک خوب و خوشمزه ای دراومد ولی روی کیک من به جای اینکه طبق دستور خشک و غیر چسبناک باشه نرم بود ۵ دقیقه بیشتر از زمانی که گفته شده بود توی فر بود و کمی گریل کردم بابت همه چیز از شما ممنونم بهترینها رو براتون ارزو میکنم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 تیر 1399، 17:21

سلام عزیزم،
متاسفانه زمان گفته شده در دستورها تقریبیه و با فرهای مختلف زمان متفاوتی نیازه، هر زمانیکه روی کیک مرطوب بود، زمان رو افزایش بدید تا خشک شه و رنگ بگیره. ظاهر کیکتون که عالیه امیدوارم طعمش رو هم دوست داشته باشید
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

naghmes
شنبه، 14 تیر 1399، 05:49

عالی و متفاوت
سلام و تشکر ویژه از شما که عاشقانه داشته هاتونو با بقیه به اشتراک میگذارید. من مدت کوتاهی هست که با سایت شما آشنا شدم ولی خیلی به رسپی ها و توضیحاتتون اعتماد پیدا کردم. برای من که تجربه خیلی کمی در زمینه کیک داشتم واقعا راضی کننده بود. بازهم ممنونم. امیدوارم همیشه برقرار باشید.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 14 تیر 1399، 05:58

سلام عزیزم،
چقدر خوشحالم که از سایت راضی هستید، کیکتون هم بسیار عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس زیباتون.

Negar77
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1399، 16:13

خیلی خیلی خوشمزه  
یه دنیا ممنون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1399، 17:48

سلام عزیزم،
نوش جونتون باشه، کیکتون و بافتش عالیه فقط اگر فر گازیه، سه دقیقه آخر شعله پایین رو خاموش و گریل رو روشن کنید تا کیکتون خوشرنگ تر شه.

Negar77
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1399، 17:53

سلام بهاره جون نه ما فر نداریم سولاردوم هست که منتها ترسیدم تو سولاردوم خراب بشه گذاشتم توی کیک پز

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1399، 18:51

خب برای همین رنگ نگرفته ولی مهم بافتشه که عالی شده نوش جان

sunny
يکشنبه، 07 ارديبهشت 1399، 12:27

سلام بر مهربان ترين استاد دنيا.اميدوارم بهاره جان حالتون خوب و عالي باشه و مرسي كه با دستورهاي عاليتون هميشه حال و هواي ما رو عالي ميكنيد.اينم كيك پرتقالي با دستور محشر شما،با يك دنيا تشكر.

sunny
يکشنبه، 07 ارديبهشت 1399، 12:32

عزيز دلم يه سوالم داشتم ،ببخشيد اينجا مطرح ميكنم.ميخواستم كيك رنگين كماني درست كنم (چند رنگ)از كدام يك از دستورهاي سايت استفاده كنم،ميخوام خامه كشي و تزيين هم انجام بدم.لطف ميكنيد راهنمايي بفرماييد،مرسي

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 07 ارديبهشت 1399، 13:40

سلام عزیزم،
به به عجب کیکی شده کیییف کردم، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس
برای کیک رنگین کمانی بهترین گزینه کیک کره ای 1234 و بعدش کیک اسفنجی

Zahra kiani
چهارشنبه، 03 ارديبهشت 1399، 10:24

سلام عزیزم. این کیک پرتقالی من.طعمش عالی بود.فقط احساس میکنم یه کم پفش کمه.ممنون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 03 ارديبهشت 1399، 13:19

سلام عزیزم،
قالبتون چند بوده؟ به نظرم بقالبتون بزرگه و بر اساسش پفش کافیه. دقت کنید که این کیک هم کره ایه یعنی سنگینه و هم فقط دو تخم مرغ داره پف زیادی نمی کنه.

Zahra kiani
چهارشنبه، 03 ارديبهشت 1399، 16:25

قالبم سایزش۲۵.جنسش هم روحی.
ببخشید اگر بخواهیم حجم مواد رابیشتر کنیم،خصوصا در مورد کوکی ها،لازمه همه مواد را دوبرابر کنیم؟( خصوصا کرینکل شکلاتی و کوکی لیمویی)

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 03 ارديبهشت 1399، 16:30

عزیزم قالبتون بزرگ بوده پُفش کافیه.
تا جای ممکن مواد رو بیش از دو برابر نکنید. برای دو برابر کردن تک تک مواد اولیه رو ضربدر دو کنید.

Mona A
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 17:08

سلام بهاره جون من کیک رو پختم اولش خوب پف کرد فن کانوکشن روشن بود دستم خورده بود خاموش شد چند دقیقه ای دیدم پیش خوابیده البته دما در هردو صورت ۱۷۰ بود مشکل چی بوده؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 17:15

عزیزم فن دمای خیلی بالایی ایجاد می کنه با خاموش شدنش دما یکهو کم شده، شوک وارد شده پف خوابیده.

Mona A
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 17:19

عزیزم من ۱۵ دقیقه بیشترم گذاشتم بپزه چون هنوز خام و رویش طلایی نشده بود و مغزشم شفته حالت شده میتونه برای شکر باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 17:21

یا برای فره یا بیکینگ پودر ربطی به شکر نداره.

Mona A
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 17:21

متاسفانه نمی تونم عکس بافتشو بزارم ممنون میشم راهنمایی کنید تا مشکلم رو رفع کنم ممنون آیا ایراد نپختنم مربوط به اشتباه  فن میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 فروردين 1399، 19:44

بیکینگ پودر رو در آب ولرم بریزید، اگر مثل نوشاه گازدار شد یعنی سالمه. اگر بیکیمنگ پودر سالم بود مشکل از تنظیم اشتباه  فره. حالا یا خاموش شدن فن یا دمای غیردقیق.

Mona A
دوشنبه، 25 فروردين 1399، 07:33

ممنون بکینگ پودرم سالمه از فن کا اشتباه خاموش شد هستش.

nasrin
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 07:13

عالی بود

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 10:20

نوش جان عزیزم و ممنون از عکس

مریم ۶۳
پنجشنبه، 22 اسفند 1398، 18:30

اینم کیک پرتغالی من فقط نمیدونم اندازه پفش کمه یا باید همینقدر پف میکرده

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 22 اسفند 1398، 21:46

سلام عزیزم،
آفرین چه کیک خوشرنگی شده، با توجه به بزرگ بودن سطح قالبتون پف کیک کاملا نرماله . عالی شده.

م. صالحي
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 08:59

سلام استاد عزيز، من اين كيك رو براي بار دوم درست كردم و اينبار تونستم عكس بگيرم ازش. خيلي ممنونم از رسپي خوبتون، البته من سس شكلاتي رو درست نكردم اينبار، و توي تزيين هم خيلي سليقه ندارم:)))) اگر نظر تخصصي تون رو هم بفرماييد ممنون ميشم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 09:39

عجب کیکی شده، بافتش و خودش عالیه واقعا آفرین و نوش جونتون

مژگان
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 22:43

سلام بهاره عزیز
خیلی خیلی خوشمزه شده بودش و خیلی هم خوب دراومد و اصلا روی کیک ترک برنداشت (دوبار پختم و تو هر دوتاشم ترک نداشت). برای سس شکلات فاجی من از شکلات فرمند استفاده کردم که طعمش رو خوشم نیومد واقعا درست گفتین طعم سس به شکلاتش ربط داره.
دست گلتون درد نکنه این همه با جزییات و با دقت تو تولید محتوا کیک و شیرینی زحمت میکشین. قدردان زحماتتون هستیم.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 06:18

سلام عزیزم،
کیکتون عالی شده نوش جونتون باشه خیلی خوشحالم که از دستور راضی بودید امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشید.

جمیله رستمی
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 12:07

سلام شف عزیزم من این کیک رو چندروز پیش درست کردم .همون موقع دیدم که چه خمیرلطیفی داره وبعدازپخت دیدم که اشتباه نکردم واین یک کیک خیلی خاص و متفاوته و همونطور که یکی ازدوستان بدرستی گفتند یک چنین بافت و طعمی رو توهیچ قنادی نمیشه پیدا کرد .واقعا ازتون ممنونم بهاره جون من دومدل کیک پرتقال دیگه درست کرده بودم ولی همه بامن هم عقیده بودند که این کیک یک چیزدیگه است .یکدنیا ممنون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 13:28

سلام جمیله جون هنرمند،
مثل همیشه عالی و بینظیر، واقعا آفرین بهتون که همت کردید و درست کردید.
نوش جون خودتون و خانواده عزیزتون و ممنون از عکس

عاطفه
چهارشنبه، 07 اسفند 1398، 20:04

اینم از کاپ کیک پرتقال

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 07 اسفند 1398، 20:33

عاطفه جان مثل همیشه عالی و با سلیقه
نوش جونتون و ممنون از عکس

homa
پنجشنبه، 17 بهمن 1398، 07:34

سلام بادستورشمااستادعزیزم کیکی پختم خوش طعم وعالی که توهیچ قنادی پیدانمیشه همواره ازشماسپاسگزارم این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 17 بهمن 1398، 13:24

سلام هما جون هنرمند،
چقدر خوشحالم کیک رو درست کردید و دوست داشتید، دستتون درد نکنه و ممنون از عکس

Far_zaneh
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 20:27

اینم کیک من . هفته پیش درست کردم اما اینترنت نداشتم زوتر بذارم . روش گلیز ریختم که از کیک دیگه مونده بود

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 بهمن 1398، 21:01

واقعا خوش به حال من که اینهمه کاربر زرنگ و هنرمند دارم خیلی عالی شده عزیزم نوش جونتون و ممنون از عکس زیبا

گیس گلابتون
يکشنبه، 06 بهمن 1398، 18:26

سلام خانم وحید گرامی
کیک خوشمزه ای شد، سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 بهمن 1398، 21:10

سلام عزیزم،
به به چه سرعت عملی و چه عالی هم درست کردید، نوش جونتون و ممنون از عکس

MH
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 10:27

سلام
من این کیک طبق توصیه شما برای مغز پخت شدن در قالب میان تهی و یک سایز بزرگتر درست کردم، البته گفته بودید که درجه حرارت را ۱۰ درجه اضافه کنم که با توجه به تغییر قالب از گرد به میان تهی فکر کنم نظر شما هم این بوده که حرارت اضافه نکنم.
۱-درجه حرارت ۱۸۰ ثابت و مدت پخت ۳۰ دقیقه تمام.
۲-سایز قالب ۲۳ با ارتفاع ۸
۳- باقی دستورات مو به مو اجرا کردم.
۴-بیکینگ پودر دکتر اتکر
۵- اسپری جدا کننده فعلا نداشتم قالب را چرب و آرد پاشی کردم.
لطفا عکس ها را نگاه کنید و ببینید چه اشکالاتی داشتم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 10:55

سلام،
من هیچ ایرادی در کیکتون نمی بینم به نظرم خیلی هم عالی شده و پیشرفتتون چشمگیره، لکه هایی که روی کیک افتاده از آردپاشیه که اسپری بخرید حل میشه. فقط کاش از بافت داخلش هم عکس میذاشتید تا خیالم راحت تر شه.

MH
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 11:59

سلام
یعنی کیک من نسوخته؟
تا الآن فکر میکردم سوخته.
پس این لکه ها مربوط به آرد پاشی؟
بافت داخل کیک عالی
مزه کیک عالی
طعم کیک عالی
عطر کیک عالی
من سس پرتقال درست کردم ریختم روی کیک فوق العاده بود.
ممنون از استاد ارجمند
امشب در جمع فامیل به لطف شما سر بلند خواهم بود.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 16:04

نه خیالتون جمع به هیچ وجه نسوخته، آردپاشی و روغن به دلیل جنس قالبتون گلوله و تیره شده، بسیار هم عالیه، هنر و پشتکار خودتون سربلندتون می کنه.
موفق باشید

Fatemeh.hasankhani
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 10:15

سلام بهاره جون،صبح زود دوباره دست به کار شدم وبرای دومین بار این کیک خوشمزه رو درست کردم.                  
ممنون از شما بهترین شف دنیا

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 10:53

سلام عزیزم،
واقعا این سرعت عمل و اینهمه سلیقه شما دوستانه که منو به ادامه کار تشویق می کنه، عاشق اینم که دستور رو کامل با سس و رشته پوست پرتقالی درست کردید، واقعا لذت بردم خیلی عالی شده، ممنون از عکس

Feri
چهارشنبه، 02 بهمن 1398، 12:54

سلام بهاره جون ... ممنون از دستور خوب و عالیتون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 02 بهمن 1398، 14:33

سلام عزیزم،
ممنون از اینهمه زرنگیتون باورم نمی شه انقدر زود دست به کار شدید، چه کامل و با سس هم درست کردید، واقعا آفرین و نوش جان

نظرات
zohrehjooni
سه شنبه، 15 اسفند 1402، 08:33

راستی ببخشید من الان نگاه کردم دیدم نشاسته ذرت تموم کردم اما به جاش از قبل آردکیک دارم( ازچیزکیک ژاپنی که آموزش داده بودین اضافه اومده) میشه بجای 20گرم نشاسته ، کلا آردکیک بریزم یا یه درصدیش رو؟ یا بافت یکسان بدست نمیاد!

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 15 اسفند 1402، 13:34

سلام عزیزم ،
این کیک خیلی حساس نیست، بیست گرم رو با آرد کیک جایگزین کنید.

zohrehjooni
يکشنبه، 13 اسفند 1402، 09:48

استاد مهربانم سلام
من اول که با ساییتون آشنا شدم بعد از خوندن پست قالبها رفتم ۶-۷تا قالب مختلف از سایزهای پرکاربرد گرفتم اما الان میبینم از اونجا که ما دو نفریم و من اکثرا دستورات سایت رو نصف میکنم خیلی هاش به کارم نمیاد. الان میخام کیک پرتقال درست کنم با نصف دستور، سایز قالب میان تهی یکی ۸پیمانه و یکی ۱۳ پیمانه که احتمالا خیلی بزرگه. مادربزرگم قبلنا یه استکان کوچک مقاوم به حرارت فر رو چرب میکرد میذاشت وسط قالب گرد و اینجوری قالب میان تهی میساخت. بنظرتون برا نصف مواد از قالب گرد ۱۸ استفاده کنم و با روش مادربزرگم میان تهیش کنم میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 13 اسفند 1402، 10:19

سلام عزیزم،
بله می شه، چرا به شکل کاپ کیک درست نمی کنید؟

zohrehjooni
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 08:58

باید کاغذ بگیرم

M.CH
جمعه، 21 بهمن 1401، 11:16

سلام خانم وحید عزیز،وقت شمابخیر، قالب میان تهی من حدود پنج و نیم پیمانه گنجایش آب داره،آیا برای پخت این کیک مناسب هست یا خیر؟ممنون از زحمات شما

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 21 بهمن 1401، 13:16

سلام عزیزم،
قالبتون کوچیکه و مناسب نیست.

M.CH
جمعه، 21 بهمن 1401، 16:28

زنده باشید،ممنون از راهنماییتون🙏🌹

Mozhganchideh
شنبه، 17 مهر 1400، 11:19

سلام بهاره جان این کیک و میشه با آب نارنگی هم درست کنیم پوست پرتقال بزنیم؟من پوست پرتقال خشک کردم و آسیاب ولی الان ک هنوز پرتقال نیست میشه از نارنگی و پوست پرتقال استفاده کنم یا باید پوست نارنگی باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 17 مهر 1400، 18:18

سلام عزیزم،
بله می شه از آب نارنگی استفاده کرد.

Fateme khorshid
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 14:31

راستش بافتشم موقع برش خرد میشد😭
و وقتی کیم فشار میدادم تکه هاشو یه حالت خمیر میگرفت😭
خیلی زحمت کشیدم اخه😭

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 20:18

متاسفانه در مورد این کیک اطلاعی ندارم. حتما ازشون سوال کنید.

Fateme khorshid
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 13:47

میشه یه کیک شکلاتی ک تو قالب میان تهی بشه پخت آموزش بدید لطفا

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 20:17

حتما

Fateme khorshid
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 20:53

خیلی ممنون
خیلی خوش خال شدم
رسپی های شما خیلی خوب و دقیقه
منتظر هستیم 🥰🥰🤍🤍

Fateme khorshid
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 13:46

سلام بهاره جان خوبید وقتتون بخیر
خیلی ناراحتم ،😞کیک شکلاتی پختم خمیر کیم هم از این غلیظ ها بود
برای بار دوم میپختم
سطح کیکم خیلی خشک شد
گریل هم دو دیقه زدم آخر
فرم گازیه
ببخشید مایه کیک شل با غلیظ چ فرقی‌میکنه
راستش از یه پیج برداشتم ک ترجمه شده بود رسپی هم گفته بود دما ۱۶۰ سری اول گذاشتم ۱۶۰ خیلی طول کشید تا بپزه
این سری گذاشتم رو ۱۸۰

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 20 اسفند 1399، 20:17

سلام عزیزم،
من کیکی که خودم نپختم رو نمی تونم رفع اشکال کنم از جایی که برداشتید بپرسید.
مایه کیک غلیظ و شل دو نتیجه متفاوت میده مایه غلیظ کیکش منسجم تر میشه.

مریم صفری
شنبه، 09 اسفند 1399، 23:48

سلام بهاره جون ..ممنون از آموزش های حرفه ای شما.....کیک پرتقال و درست کردم خیلی خوشمزه و بسیار بسیار خوش عطر ...عطر و طعم عالی پرتقال حرف نداره

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 اسفند 1399، 07:57

سلام عزیزم،
چقدر عالی که دوست داشتید نوش جونتون باشه

انار بانو
پنجشنبه، 06 آذر 1399، 19:30

سلام
شبتون بخیر
میشه این میزان مواد رو تو قالب ساوارین با ظرفیت 8 پیمانه درست کرد؟ یا میزان مواد رو باید تغییر بدم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 06 آذر 1399، 21:10

بله عزیزم می شه سرش یه ذره خالی می مونه که مشکلی نیست

انار بانو
جمعه، 07 آذر 1399، 12:01

خیلی ممنون

Ziba
سه شنبه، 27 آبان 1399، 21:19

سلام و خسته نباشید خانم وحید عزیز،من این کیک و درست کردم و بعد گذشت نیمی از زمان چراغ فروروشن کردم تا ببینم نتیجه زحمتم چی شده ولی متاسفانه دیدم که انگار کیک تا لبه قالب بالا اومده وبعد دوباره رفته پایین(قالبم قالب بیست سانته که برای کیک اسفنجی ازش استفاده میکنم)کلی حالم گرفته شد.وقتی هم که از فر دراوردم نتیجه خیلی عالی نبود.وکیک چربی شده بود.اون لحظه اینقدر حالم گرفته شد که کلا انداختمش دور و عکسی ننداختم که ببینید.ولی چون کیک پرتقالی و قبلا از دستور شما درست کردم و خوب شده و خیلی طعمشو دوست دارم نمیتونم که چشم پوشی کنم و دیگه درست نکنم.گفتم بیام از شما بپرسم که به نظرتون چرا اینجوری شد؟البته من ماست لبنیاتی داشتم که ریختم توش.حالا نمیدونم علت از ماست بوده؟قالب نامناسب بوده؟چی میتونه باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 28 آبان 1399، 08:44

سلام عزیزم،
اگر از دمای فر و سلامت بیکینگ پودر و جوش شیرین مطمئنید مشکل از قالب بوده، قالبتون کوچیک بوده برای مواد.

Mitra1350
جمعه، 10 مرداد 1399، 20:31

سلام بهار جان من این کیک رو درست کردم و البته تمامه دستورات رو نصف کردم دفعه اول خوب نشد ولی اینبار هنوز داغ یه سوال مواد این کیک خیلی سفت هست و یه مقدار سخت وارد قالب شد به نظرتون باید این طور باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 مرداد 1399، 07:14

سلام عزیزم،
نسبت به کیک های روغنی غلظت بیشتری داره ولی نباید انقدر سفت باشه. مطمئنید اندازه گیری ها درست انجام شده؟

AHMAD3
سه شنبه، 31 تیر 1399، 20:31

ببخشید من نمیدونم چجوری عکسامو بزارم نمی تونم میشه یه همراهی کنین لطفا

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 01 مرداد 1399، 05:51

در پیج اینستاگرامم هایلایت کردم توضیح دادم ببینید اگر باز اشکالی بود در خدمتم

AHMAD3
چهارشنبه، 01 مرداد 1399، 16:08

سلام،
دیدم ممنون

AHMAD3
سه شنبه، 31 تیر 1399، 20:29

ببخشید یه سوال نوع قالب کیک تو پختنش تاثیری داره یا نه

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 01 مرداد 1399، 05:51

بستگی به کیک داره در اغلب کیک ها تاثیر داره.

sarina216
جمعه، 15 فروردين 1399، 20:42

ببخشید روی نیم پ من نوشته 125 میل اما شما زدین 118 میل ایا اشتباهی شده؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 فروردين 1399، 06:02

سلام عزیزم،
عدد نوشته شده روی پیمانه ها وزن آب و مواد هم جرم آب، فرض کنید پیمانه یک دوم رو پر از شکر کنید وزنش 100 گرمه، پر از آرد کنید وزنش 65 گرمه، پر از آب پرتقال کنید وزنش 118 گرمه..... و پر از آب کنید وزنش 125 گرمه!
اینطور تصور کنید یک کاسه رو پر از سنگ کنید و وزن کنید یا یک کاسه رو پر از آب کنید و وزن کنید درسته که حجم کاسه یکیه ولی وزن متفاوتی داره.

sarina216
شنبه، 16 فروردين 1399، 12:40

خیلی ممنونم

سما
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 17:57

سلام بهاره خانم لطفا در مورد نحوه خامه کشی کیک هم آموزش بذارین. ممنونم از همه سخاوتمندی تون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 18:08

سلام عزیزم،
من چون کار دکور کیک انجام نمی دم فعلا در برنامم نیست اما پیج استاد عمرانی رو دنبال کنید زیاد آموزش میذارن
https://www.instagram.com/omrani.academy/
https://www.instagram.com/omrani.academy/

م. صالحي
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 11:05

استاد جان براي درست كردن كاپ كيك اين دستور، حدودا چندتا كپسول لازمه؟؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 11:10

بسته به سایز کپسول 10 تا 12 تا

م. صالحي
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 11:21

ممنونم. يه سوال ديگه اينكه من قالب ميان تهيم ٨ پيمانه ظرفيت داره، ميشه ازش استفاده كرد يا به شكل كاپ كيك درست كنم بهتره؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 13:29

استفاده از قالب میان تهی 8 پیمانه ای هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه فقط سرش خالی می مونه، و کیک کمی کم ارتفاع می شه ولی در کیفیت کیک مشکلی پیش نمیاد، 5 دقیقه هم زودتر چک کنید.

م. صالحي
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 15:08

استاد جان من توو همون ٨ پيمانه اي درست كردمش، منتها تا وقتي سرد بشه رفتم بيرون خريد ميوه، وقتي برگشت ديدم خانواده محترم خوردن و فقط يه تيكه ازش مونده:)))) نشد عكس بگيرم، ولي خيلي خوشمزه شد، و عطر خوبي هم داشت، دفعه بعدي كه درست كردم حتما خودم بالاسرش وايميستم كه بشه ازش عكس بگيرم :))))

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 15:36

کار خوبی کردن کیک تازش خوشمزست نوش جون خانواده عزیزتون

عاطفه
دوشنبه، 05 اسفند 1398، 10:32

سلام بهاره جان
من این کیک رو درست کردم و منتظر بودم از تو قالب دربیارم تا عکاسی کنم. که متاسفانه موقع دراوردن از قالب متلاشی شد.
بافتش بینهایت عالی و مزش هم عالی شده بود.
دیگه چیزی ازش نمونده . فک کنم خوب هم قالبم کمی بزرگ تر بود هم خوب ارد پاشی و کره مالی نشده بود.
حالا فردا کاپ کیکیشو درست میکنم . ان شاالله

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 05 اسفند 1398، 10:49

سلام عزیزم،
خیلی متاسفام که کیکتون متلاشی شد، شاید داغ بوده.
به نظرم یا از اسپری جدا کننده استفاده کنید، یا اگر فکر می کنید جنس قالبتون طوریه که خوب آردپاشی نمی شه اجازه بدید کاملا خنک شه بعد از قالب دربیارید یه ذره عرق می کنه که قابل چشم پوشیه.

سما
سه شنبه، 22 بهمن 1398، 09:48

سلام استاد عزیزم/میشه لطفا آموزشها رو بصورت پی دی اف بذارین پرینت کنیم نگهش داریم. قربون دست مهربونتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 بهمن 1398، 20:51

سلام عزیزم،
متاسفانه فعلا امکان تغییر طراحی سایت نیست ولی اگر روی لپتاپ سایت رو باز کنید و نرم افزار پرینت رو داشته باشید خودش گزینه پی دی اف داره.

MH
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 10:29

به نظر خودم سایز بزرگتر قالب عامل ایجاد مشکل شده؟

mehrsan
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 08:55

خیلی خوب و کامل همه موارد رو توضیح میدید. واقعا ممنون ازتون
سایت شما مثل یه کلاس شیرینی پزی برام. کلی اطلاعات خوب و مفید ازتون یاد گرفتم
خدا خیرتون بده

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 بهمن 1398، 20:50

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم سایت براتون مفیده و ممنون از دعای خیرتون
موفق باشید

MH
چهارشنبه، 02 بهمن 1398، 22:17

سلام
در لیست مواد به نشاسته ذرت اشاره شده
ولی در متن ذکری از آن به میان نیامده.
البته اشاره شده مواد خشک با هم مخلوط شوند.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 03 بهمن 1398، 05:52

سلام،
نوشتم مواد خشک به غیر از شکر این رو هم منظورم بود ولی چشم اصلاح می کنم.

1381@.fateme.vkz
پنجشنبه، 23 بهمن 1399، 11:33

سلام استاد ببخشید چرا کیک من موقع برش میریزه و اینکه قالب من میان تهی نچسب هست رو با روغن مایع چرب میکنم و هنگامی که کیکم رو از قالب جدا میکنم هم کیک میچسبه و هم رویه کیک تمیز و صافنیست حالت گرده کیک روش هست خیلی ممنون میشم جواب بدید

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 23 بهمن 1399، 11:42

خرد شدن کیک یا انسجام کم اون از مشکلات رایج کیکه که یکی از عوامل زیر می تونه دلیلش باشه:
1. اولین و رایج ترین دلیل بیکینگ پودر یا جوش شیرین بیش از حده یعنی یا درست اندازه گیری نشده باشه یا استاندارد نباشه و بیش از حد فعال باشه.
2. دلیل بعدی باز به بیکینگ پودر برمیگرده، اگر ماده اسیدی (سرکه یا باترمیلک) زیاد باشه و درست اندازه گیری نشه فعالیت بیکینگ پودر یا جوش شیرین  زیاد می شه و باعث عدم انسجام می شه.
3. دمای کم فر یا باز کردن در فر بین پخت همین حالت خرد شدن رو ایجاد می کنه. حتما برای کیک های حساس از دماسنج فر استفاده کنید.
4. هم زدن زیاد مواد که باعث می شه رطوبت به خورد آرد بره و کم شه و همین حالت رو ایجاد می کنه

در مورد چسبیدن به قالب میان تُهی یا زمان پخت کمه دقت کنید که زمان گفته شده در دستورها تقریبیه و بسته به فر متغیره و یا آماده سازی قالب درست انجام نشده، این بار قالب رو چرب و بعد آردپاشی کنید و یا از لوازم قنادی های معتبر اسپری جدا کننده بخرید.
رویه کیک های میان تهی هرگز صاف نیست و همیشه ترک داره.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
کنفی میوه
Fruits confits
کیک
چیزکیک هلو
کیک
مدلن
Madeleines de Pierre Hermé
کیک
مافین آلبالو
کیک
رولت طرح دار
با خامه شکلاتی
کیک