نان سریع موز

بهاره وحید

نان سریع موز

Banana Bread
پنجشنبه، 29 بهمن 1394، 08:44   مشاهده: 19,406

برو به رسپی دستپخت های کاربران

نان سریع چیه؟ 

نون سریع (Quick bread)،  به نونی گفته می شه که از خمیر مایه به عنوان عامل پف دهنده در اون استفاده نمی شه، نیازی به استراحت برای ور اومدن نداره و اغلب در قالب مستطیلی عمیق یا همون "قالب لوف" پخته میشه. این نون ها دو نوعِ شیرین و غیر شیرین دارن، که نوع شیرینشون برای صبحانه و عصرانه سرو می شه و معروف ترنیش نون موزه Banana Bread،  بطوریکه هر قناد فرمول مخصوص به خودش رو داره و دستور نون سریع موز در اکثر کتاب های آشپزی دیده می شه. دستور نون های سریع بعد از قرن هجدهم و تولید بیکینگ پودر به صورت صنعتی، نوشته شد و به دلیل سادگی و خوشمزگی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در تصویر زیر، عکس قالب لوف که برای پخت نون های سریع استفاده می شه رو می تونید ببینید. 



منبع عکس: https://kitchenencounters.typepad.com/blog/2013/08/-the-lowdown-on-loaf-pans-what-kind-size-.html

نون های سریع، مثل نون موز  و نون کدو سبز zucchini bread با وجود شیرین بودن و داشتن بیکینگ پودر، در مجموعه "نان" به جای "کیک" دسته بندی می شن. اولین دلیلِ این نوع دسته بندی، عدم استفاده از تکنیک های هوادهی مثل فومینگ و کریمینگ در تهیه این دستورهاست، که باعث می شه بافتی متمایز از کیک ها داشته باشن. نکته دوم نوع مواد اولیه مصرفی و نسبت مواده که به نون شبیه تره تا کیک و در آخر نوع سرو این دستورهاست که مثل نان تُست سرو می شن و هرگز کرم، فراستینگ و تزئینی روی اونها انجام نمی شه و نهایتا با نوعی گلیز یا سس ساده پوشش داده می شن. 

نان موز از کجا اومده؟
دستور نون موز Banana Bread به عنوان نون سریع، با موز له شده و بیکینگ پودر در سال 1843 در آمریکا نوشته شد. برای تاریخچه این دستور دو تئوری وجود داره، از اونجائیکه دقیقا بعد از انتشار این دستور، آموزش پخت نون موز بوسیله بیکینگ پودر در بسیاری از برنامه های آشپزی تلوزیونی پخش شد، عده ای اعتقاد دارن که دستور نون موز برای تبلیغ بیکینگ پودر نوشته شده. اما دسته دوم معتقدن که خانوم های خانه دار، در دوران بحران اقتصلادی آمریکا این دستور رو طراحی کردن تا از دور ریختنِ موزهایِ رسیده و اضافه اومده در منزل خودداری کنن.در هر صورت از اونجائیکه نون موز بسیار ساده و سریعه، بدون همزن برقی قابل درست کردنه، قابل فریز کردنه و موندگاری بالایی داره و از همه مهمتر خوش طعمه، بسیار محبوبه و خوبه که بلد باشید. 

موز

موز، یکی از پر کاربردترین میوه ها در شیرینی پزیه و در انواع دستورات اعم از دسر، کیک، نون و ... استفاده داره. باستان شناس ها، شواهد رویش اولین درخت موز رو هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در گینه نو پیدا کردن و طبق گزارشاتشون این میوه از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، در تمام مناطق آسیای جنوب شرقی و هندوستان مورد استفاده مردم بوده.هندی ها موزهای رسیده رو لِه کرده، از صافی رد می کردن و در آفتاب می ذاشتن تا خشک شه و در نهایت موز خشک شده رو لای برگ می پیچیدن و همراه خود به سفر می بردن. این میوه خیلی زود شناخته شد و در قرن چهارم قبل از میلادِ مسیح، نام موز در اولین کتاب گیاه شناسی جهان که توسط فیلسوفی یونانی به نام ثئوفراستوس Theophrastus نوشته شده، به ثبت رسید. البته با وجود اینکه موز خیلی زود شناخته شد، قرن ها طول کشید که بصورت گسترده در تمامی مناطق دنیا عرضه و استفاده شه. 
موز به صورت سبز چیده می شه و در مغازه ها انواع کال و رسیده اون به فروش می رسه که بسته به نوع دستور هر دو نوع استفاده داره، این میوه در اغلب مناطق دنیا و در تمام طول سال در دسترسه و به همین دلیل استفاده از اون در دستورهای شیرینی پزی بسیار متداول شده. موز نوعی اسانس طبیعیه، شیرین کننده و طعم دهنده بوده و علاوه بر این خصوصیات، به محصولات قنادی رطوبت می ده و با کوتاه کردن رشته های گلوتنِ آرد، بافتی ترد ایجاد می کنه. این میوه در دمای محیط، یخچال و فریزر قابل نگهداریه.



منبع: http://www.onceuponachef.com/2009/08/banana-bread.html

مواد لازم (کلیه مواد هم دمای محیط):
آرد: یک و سه چهارم پیمانه 
بیکینگ پودر: یک و یک دوم قاشق چایخوری
جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری
کره آب شده: صد گرم
شکر سفید: سه چهارم پیمانه
تخم مرغ: دو عدد
موز رسیده و پوره شده: یک پیمانه (دو تا سه عدد)
آب لیموی تازه: دو قاشق غذاخوری
دارچین: یک قاشق چایخوری
گردو: یک پیمانه (قابل حذف)

مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید آب شده و به دمای محیط برسد.
  • گردو در این دستور قابل حذف یا جایگزینیه و می تونید به جای گردو از فندق یا بادوم خرد شده یا شکلات چیپسی استفاده کنید.
  • ادویه در این دستور قابل تغییره یعنی می تونید به اندازه یک قاشق چایخوری از مخلوط زنجبیل، دارچین و جوز هندی به مواد اضافه کنید، یا فقط یک قاشق چایخوری دارچین بریزید یا یک چهارم قاشق چایخوری وانیل استفاده کنید و یا سه قطره اسانس موز رو با مواد مخلوط کنید. 


 
فر رو روی 180 درجه سانتی گراد، معادل 350 درجه فارنهایت یا درجه 4 فر روشن کنید تا گرم شه. 
برای این نون به یک قالب لوف 12 در 22 سانت (9 در 5 اینچ) نیاز دارید. قبلا نحوه تبدیل قالب لوف رو در این پست توضیح دادم، اگر قالب لوف این سایز ندارید، قالبی انتخاب کنید که بین پنج تا شش پیمانه آب در اون جا شه.
بعد از انتخاب قالب مناسب، قالب رو چرب کنید و کفِش کاغذ روغنی بندازید. 



بعد از آماده کردن قالب، کره رو آب کنید که در حین آماده سازی بقیه موادِ اولیه، به دمای محیط برسه. این رو بدونید که اکثرا در تهیه نان های سریع و مافین ها، چربی جزو مواد تَر محسوب می شه و چربی جامد، مثل کره باید آب شه. کره رو در کاسه ای بریزید و در مایکروویو یا روی بخار آب قرار بدید، دقت کنید که کره نباید به جوش بیاد و جلزولز کنه. کره آب شده رو کنار بذارید تا به دمای محیط برسه. 

 اگر از گردو یا هر خشکباری استفاده می کنید، حتما اون رو تُست کنید. تُست کردن مغزها، مزه و بافتشون رو تشدید می کنه و کمک می کنه طعمِ مشخص تر و بهتری داشته باشن. نحوه تُست کردن در فر و روی گاز رو در این پستتوضیح دادم. من همیشه مغزها رو در سینی شیرینی پزی، روی کاغذ روغنی پخش و پنج دقیقه در فر 180 درجه حرارت می دم تا بوی مغزها در بیاد، رطوبتش گرفته شه و رنگش یک درجه تیره شه. بعد از تُست کردن، گردو رو خرد کنید و کنار بذارید. 



برای لطافتِ بافتِ نون، بهتره از شکر دونه ریز استفاده کنید چرا که دونه های درشت شکر در مقابل حرارت آب میشن و بافت محصول رو تغییر میدن. اگر شکر دونه ریز ندارید، شکر معمولی رو در آسیاب برقی یا غذاساز بریزید و فقط دو پالس بزنید. این رو بدونید که با این روش، دونه های شکر به صورت یکدست ریز نمی شن ولی این ریز و درشتی مشکلی ایجاد نمی کنه، پس به هیچ وجه بیش از این شکر رو آسیاب نکنید چون تبدیل به پودر قند می شه که نقش متفاوتی در شیرینی پزی داره.



در دستورهای نان های سریع، به دلیل داشتن بافتی نونی و خشک، اضافه کردن سبوس مجازه و می تونید یک هشتم پیمانه از آرد رو با سبوس گندم جایگزین کنید. این رو بدونید که استفاده از سبوس بافت نون رو کمی سفت می کنه. 



برای تهیه نون موز ابتدا کلیه مواد خشک به جز شکر یعنی آرد الک شده، نمک، بیکینگ پودر، جوش شیرین و در صورت دلخواه سبوس رو در کاسه ای بریزید و خوب ویسک کنید تا مواد یکدست پخش شه. کاسه مواد خشک رو کنار بذارید. 



حالا موزها رو در غذاساز، یا با استفاده از گوشکوب برقی یا با چنگال له کنید. لازم نیست موزها کاملا پوره ای و یکدست شن و همین که لِه شن کافیه. 



در انتخاب موز برای این دستور دقت کنید که هر چی موزها رسیده تر باشن، نون موز خوش عطر تر و خوشمزه تر می شه. موز رو بعد از لِه کردن در پیمانه بریزید، به اندازه یک پیمانه پُر جدا کنید و در کاسه ای بریزید.



دو قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه روی موز له شده بچکونید و هم بزنید. این کار باعث می شه موزها بین کار سیاه نشن ضمن اینکه اسید لیمو اجازه نمی ده شیره موز خارج شه.



همونطور که ابتدای پست توضیح دادم، ادویه در این دستور قابل انتخابه، من از مخلوط سه چهارم قاشق چایخوری دارچین و یک چهارم جوزهندی استفاده کردم. می تونید به جای استفاده از ادویه پودر شده، چوب دارچین و جوزهندی رو مستقیم روی مواد رنده کنید که خوش عطرتر شه. 



ادویه، موز له شده و آبِ لیموترش رو خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شن و بعد کاسه موز رو کنار بگذارید. 



حالا کاسه مواد تَر رو آماده کنید. در کاسه ای تخم مرغ ها، شکر، کره آب کرده و خنک شده و مواد کاسه موزِ لِه شده رو بریزید.



و بعد مواد رو با ویسک یا دور متوسط همزن دو دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شن.  



در وسطِ کاسه موادِ خشک، گودی ایجاد کنید و مواد تر رو به مواد خشک اضافه کنید. 



برای مخلوط کردن مواد خشک و تر، بهتره از لیسک یا ویسک استفاده کنید. در صورتیکه همزن برقی ای مارک خوب و مناسب دارید، می تونید مواد رو با کندترین دور همزن در حد مخلوط شدن بزنید. دقت کنید که در صورتیکه دور کند همزن برقی به میزان لازم آهسته نباشه، مواد رو بیش از حد به خورد هم می ده و رگه های شفتگی و فشردگی در بافت نون بوجود میاد. 
مواد رو فقط و فقط تا جایی هم بزنید که آرد کاملا مخلوط شه و رگه های آرد دیده نشه. زیاد هم زدن در این قسمت باعث شفته شدن نان موز می شه. 



گردوها یا خشکبار مورد نظر رو آروم در مواد فولد کنید. 

 

مواد رو در قالب آماده بریزید و روش رو صاف کنید.



قالب رو به مدت 45 دقیقه در فر بذارید.



همونطور که در عکس زیر می بینید، نون های سریع چه تولید خانگی چه صنعتی وسطی کوهی، برآمده و ترک خورده دارن پس منتظر رویه لطیف کیکی و مسطح نباشید.


منبع عکس: https://couponcravings.com/the-very-best-banana-bread-recipe/

بعد از 45 دقیقه نون رو تِست کنید، اگر روی نون طلایی باشه و خلال دندون از وسط نون تمیز دربیاد یعنی حاضره. قالب رو از فر دربیارید و روی توری خنک کننده قرار بدید.



بعد از یک ربع خنک شدن، قالب رو روی دستتون برگردونید و نون موز رو از قالب خارج کنید، کاغذ روغنی رو از ته نون بکنید و دوباره روی توری خنک کننده بذارید تا کاملا خنک شه. 



نون موز رویه ای (کراست crust) تُرد و شکننده و بافتی لطیف و مرطوب داره این هم از بافت توش. این نون به صورت گرم یا هم دمای محیط سرو می شه، پس اگر برای دوام بیشتر در یخچال نگهداری کردید، نیم ساعت قبل از سرو بیرون بیارید تا به دمای محیط برسه. 



یکی از دلایل پرطرفدار بودن دستورهای موزدار، مصرف شدن موزهای بسیار رسیده و زیاده اومده در منازله ضمن اینکه این نون با داشتن موز، تخم مرغ و گردو یک عصرونه کامل برای بچه هاست. برای نگهداری نون موز می تونید دورش محافظ غذا (سلفون) بپیچید و یا از ظرف دربسته استفاده کنید. این نون به دلیل رطوبت بالا، موندگاری زیادی در دمای محیط نداره و فقط تا سه روز بعد از پخت در دمای محیط قابل نگهداریه. نون موز رو یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر می تونید نگه دارید.  

دستپخت های همراهان سایت
fafa. heydari
يکشنبه، 17 دی 1402، 07:41

سلام عزیزم، من گردو نداشتم بجاش شکلات چیپسی ریختم و تو قالب مافین پختم که مهمونام راحتر بخورن، بی نظیر شد ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 17 دی 1402، 07:47

سلام عزیزم،
کار خیلی خوبی کردید، چقدر هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس زیباتون

Eghtedar
پنجشنبه، 09 تیر 1401، 13:05

سلام بهاره جون. من این نون رو دو بار درست کردم و واقعا از همه‌ی کیکا و نونایی که درست کردم بیشتر دوستش داشتم خودم. سپاس از آموزش خوبتون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 09 تیر 1401، 13:17

سلام عزیزم،
به به چه رنگ و رویی و چه عکس هایی، بسیار عالیه ممنون از عکس ها

وفا
يکشنبه، 17 مرداد 1400، 09:48

بانو بهاره عزیز درود
زحمات شما با کلام جبران نمیشود
ممنون از دستور ارایه شده
عطر موز واقعا دوست داشتنی بود
چقدر راحت و سریع و کارآمد هست این دستور
این خوشمزه و دلبر یک کیک خواستنی هستن
مثل همیشه از سخاوت و مهر شما سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 17 مرداد 1400، 17:20

سلام عزیزم،
بسیار عالی شده خوشحالم که از دستور راضی هستید نوش جونتون و ممنون از عکس

وفا
سه شنبه، 19 مرداد 1400، 04:08

بزرگوارید

انار بانو
دوشنبه، 21 تیر 1400، 14:58

سلام
خیلی ممنونم از دستور خوبتون
مزه ی خوبی داشت
خداروشکر مورد استقبال هم قرار گرفت
مثل همیشه عالی هستین ♥

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 تیر 1400، 04:18

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم راضی بودید نوش جونتون باشه

انار بانو
چهارشنبه، 23 تیر 1400، 14:49

ممنونم🧡

آذر دخت
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400، 18:31

سلام خدمت استاد عزیز
برای دوم نون موز رو پختم عالی بود
خیلی ممنونم از شما و سایت درجه یکتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 ارديبهشت 1400، 07:39

سلام عزیزم،
چقدر عالی شده واقعا نوش جونتون و آفرین به شما

فلفل
شنبه، 11 بهمن 1399، 16:08

سلام بهاره جان.من این نون رو درست کردم جای گردو شکلات چیپسی ریختم و مثل دستور شما و دو قطره هم وانیل مایع ریختم واقعا خوشمزه و عالی شد.خیلی ممنونم ازت بابت تمام رسپی های خوب و خوشمزه.خدا به زندگیت رزق و روزی و برکت فراوون بده عزیزم❤😍

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 بهمن 1399، 18:23

سلام عزیزم،
چه نون موز خوشگلی خوشحالم دوست داشتید عزیزم نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

sunny
دوشنبه، 29 دی 1399، 11:35

سلام به استاد مهربانم،بهاره جان عزيز.اميدوارم شاد و سلامت باشيد.عزيزم اين هم از نان موز ما با عطر و طعمي بي نظير به لطف رسپي عالي و سخاوتمندي هميشگي شما در راهنمايي ها و بيان كامل تمام جزييات مراحل كار.رويه ي نان كريسپي و ترد و بافت داخلش لطيف و بي نظير.واااقعا ممنونم عزيزم♥️

sunny
دوشنبه، 29 دی 1399، 12:01

راستي من روي نان و داخلش گردو و شكلات چيپسي ريختم(بيشتر روي سطحش ريختم)و از تركيب يك قاشق چ دارچين و زنجبيل و جوز هندي استفاده كردم كه واقعا تركيبشون بي نظير بود.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 دی 1399، 16:02

به به عجب نون موزی شده واقعا کیف کردم چه ترکیب خوبی هم ساختید نوش جونتون باشه عزیزم و ممنون از عکس

arezoosp
شنبه، 27 دی 1399، 17:01

سلام وقتتون بخیرمن این دستورو امتحان کردم و از طعمش لذت بردیم ممنون از شما
فقط اینکه اگراشتباه نکنم طبق صحبت های شما یکسری از دستور ها ترک خوردن سطحشون نشونه ی اینه که درست عمل کردیم مثل همین دستور. اگر ترک نخوره دلیلش چیه؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 27 دی 1399، 20:48

سلام عزیزم،
دمای کم، کهنه بودن جوش شیرین و بیکینگ پودر و رطوبت کم باعث ترک نخوردن می شه.

naghmes
دوشنبه، 07 مهر 1399، 07:56

سلام استاد عزیز و دوست داشتنی
من این نون رو برای پسرم درست کردم خیلی موردپسند واقع شد. من هم بافتش و هم کم شیرین بودنش رو خیلی دوست داشتم.
باز هم ممنون بابت سایت خوبتون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 مهر 1399، 08:53

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که راضی بودید، نونتون هم عالی شده، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Fatemeh.hasankhani
دوشنبه، 27 مرداد 1399، 19:12

سلام بهاره جون
نان سریع موز خیییلی عالی بود،مثل کیکه
خوش عطروخوشمزه،واقعا سریع آماده میشه.
ازتون بابت این رسپی سپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 27 مرداد 1399، 20:07

سلام فاطمه جان،
خیلی خوشحالم دستور مورد پسندتون بود خیلی هم عالی درست کردید نوش جونتون باشه

آذر دخت
جمعه، 17 مرداد 1399، 18:16

سلام
نون موز خیلی خوشمزه و عالی بود
خیلی ممنون از خانوم وحید عزیز

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 مرداد 1399، 19:11

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که از نتیجه راض بودید نوش جونتون و ممنون از عکس

sa.asadi
سه شنبه، 31 تیر 1399، 05:09

سلام باز هم متشکرم از آموزش های خوبتون.
ترک های روی نان به خاطر اینه که داغ از قالب درآوردم (بیشتر وقتها این عجله رو انجام میدم)
اما برخلاف تصوری که داشتم از طعم موز پخته خیلی خوشم نیومد شاید هم طعم ابلیمو تاثیر گذار بود. و نان کدو رو بیشتر پسندیدم.
ولی پسرم با اشتها خورد.باز هم ممنون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 31 تیر 1399، 06:43

سلام عزیزم،
خیلی عالیه که نون های سریع رو درست می کنید و پسر عزیزتون با علاقه نوش جان می کنن، در مورد آبلیمو قابل حذفه و می تونید یک بار بی آبلیمو امتحان کنید.

sa.asadi
شنبه، 28 تیر 1399، 06:14

نان سریع کدو سبز نتونستم در قسمت خودش ثبت کنم.سپاس فراوان

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 28 تیر 1399، 06:41

سلام عزیزم،
24 ساعت باید صبر کنید بعد مجدد می شه عکس گذاشت عزیزم، از عکس زیباتون هم ممنونم عالی شده نوش جونتون باشه

outdoorman
دوشنبه، 23 تیر 1399، 08:33

سلام و تشکر ازرسیپی فوق العاده تون. من به جای گردو، توش کمی چاکلت چیپس ریختم که عالی شد، همینطور چند قطره اسانس وانیل به بخش تر اضافه کردم که بوی زهم(زخم؟) تخم مرغ رو خنثی کنه.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 23 تیر 1399، 10:03

به به مطمئنم عالی شده نوش جونتون باشه عکستون هم بسیار زیباست

Negar77
شنبه، 31 خرداد 1399، 18:12

مثل همیشه رسپی شما عالی و خوشمزه بود
فقط قالب من خیلی کوچولو بود خیلی اومد بالا

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 31 خرداد 1399، 18:15

سلام نگار جان،
خوشحالم که طعمش رو پسندیدید فقط به دلیل کوچیکی قالب یا زیاد هم زدن دو بافته شده

Negar77
شنبه، 31 خرداد 1399، 18:37

بله متاسفانه خیلی قالبم کوچیک بود ولی خیلی خوش طعم بود ممنونم

Sh.mhz
يکشنبه، 25 خرداد 1399، 17:13

سلام استاد نازنین..دلتون شاد و تنتون سلامت...از اینکه خونه هامون رو پراز بوی خوش شیرینی میکنید و همه افراد خانواده رو دور هم جمع میکنید و لبخند به لبهامون میارید بسیار بسیار سپاسگزارم...(از جملات قشنگ خودتون استفاده کردم)امیدوارم خداوندبهترین هارو براتون رقم بزنه...
اینم نون موزی من..

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 25 خرداد 1399، 19:03

سلام عزیزم،
خیلی خیلی خوشحالم که از دستورات راضی هستید، نون موزیتون هم واقعا عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

azin-1368
دوشنبه، 19 خرداد 1399، 23:14

سلام بهاره جان، نون موزی بی نظیر با دستور بی نقص شما، این نون رو بارها درست کردم، و هر بار لذت بردم، ازتون ممنونم .

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 20 خرداد 1399، 05:33

سلام عزیزم،
بافت و رنگش عالی شده، بسیار با سلیقه واقعا آفرین و ممنون از عکس

Nazika
دوشنبه، 19 خرداد 1399، 12:20

سلام بهاره جان اينم كيك يا نون موز من با دستور عالي شما  استاد عزيز هم خوشمزه هم خوش بافت. ديروز هم كيك هويج درست كردن اونم عالي ممنون شما فوق العاده هستين

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 خرداد 1399، 13:18

سلام عزیزم،
چقدر خوشحالم از دستورات راضی هستید، نوش جونتون و ممنون از عکس

mansoureh
دوشنبه، 12 خرداد 1399، 18:18

سلام اینم نون موز من.ممنون بابت دستور

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 12 خرداد 1399، 19:10

سلام عزیزم،
به به چقدر عالی شده، بسیار خوش رنگه نوش جونتون و ممنون از عکس

Mahboob.Pi
چهارشنبه، 17 ارديبهشت 1399، 16:01

سلام بانو
ممنونم از دستورهای فوق العادتون
واقعا طعمش عالیه. اولین بار بود درست کردم
بی نهایت سپاسگزارم
انشاالله بهترین ها نصیبتون باشه و همیشه در پناه خدا سلامت باشید

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 17 ارديبهشت 1399، 16:04

سلام عزیزم،
چقدر خوشحالم که از دستور راضی بودید، بسیار هم عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Faezekosar
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399، 16:50

بهاره جون باز هم‌ممنون از رسپی بسیار خوشمزه. واقعا لذت بخش بود

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399، 17:35

سلام عزیزم،
چقدر عالی درست کردید واقعا آفرین به شما و ممنون از عکس

garen
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 03:50

سلام بهاره جون، ممنون این نون سریع هم    عالی بود. اگر فرصت شد لطفا نون های سریع دیگر رو هم بهمون آموزش بدین.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 05:14

چقدر خوشگل درست کردید عزیزم، چشم حتما بازم میذارم.

مامان فهیمه
پنجشنبه، 14 آذر 1398، 17:11

سلام.
اینم چندمین نون سریعی که با رسپی خوب شما پختم.
ممنون از سایت خوبتون.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 آذر 1398، 08:31

سلام عزیزم،
خیلی خیلی عالی شده، چه عکس زیبایی هم انداختید، واقعا آفرین و ممنون از عکس

مامان فهیمه
شنبه، 16 آذر 1398، 03:52

این نون جایگاه خاصی تو خونه ی ما پیدا کرده. ممنون از آموزش خوبتون.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 آذر 1398، 07:54

خواهش می کنم عزیزم نوش جونتون باشه

مریم صفری
شنبه، 18 آبان 1398، 17:19

سلام بهاره جون..من عاشق نان موز هستم بسیار خوشمزه و خوش عطر..ممنون بابت تمام زحمت هایی که میکشید....این بار بکینگ پودر و یه کم سر خالی ریختم بهتر شد

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 18 آبان 1398، 20:40

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که طعمش رو دوست دارید، خیلی عالی شده نوش جونتون باشه

افسانه نوروزناصری
شنبه، 11 آبان 1398، 08:56

نان موز، آسون و پرطرفدار

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 آبان 1398، 08:57

به به رنگ و بافتش عالی شده، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

مریم صفری
شنبه، 04 آبان 1398، 13:12

سلام بهاره جون. بابت تمام زحمت هایی که میکشید خسته نباشید...نان موز که درست کردم اواخر پخت توی فر پفش خوابید  ..ممنون میشم راهنماییم کنید که اشکال کجا بوده؟..زمان پخت در فر باز نکردم عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 آبان 1398، 15:15

سلام مریم جان،
سلام عزیزم فرو رفتن کیک دلایل زیادی می تونه داشته باشه:

1. بیکینگ پودر کهنه یا خراب قدرت کافی برای پف کردن نداره ، که باعث می شه فقط قسمت های دور کیک به کمک دیواره پفشون باقی می مونه و وسط کیک فرو بره.
2. عدم اندازه گیری صحیح بیکینگ پودر و بیشتر بودنش، باعث می شه کیک پف کاذب داشته باشه و بعد فرو بره.
3زمان بندی اشتباه و فاصله زیاد بین آماده کردن مایه کیک و گذاشتن کیک در فر، فعالیت بیکینگ پودر رو خنثی می کنه و کیک فرو میره.
4.  عدم اندازه گیری صحیح مواد مرطوب و زیاد بودن رطوبت در وسط فرو می ره.
5. زیاد هم زدن باعث خشکی و بهم ریختن ساختار کیک می شه و فقط دور کیک به کمک دیواره ها قدرت پف دارن و وسط کیک فرو می ره.
6.دقیق نبودن دمای فر هم همین مشکل رو ایجاد می کنه.  

مریم صفری
شنبه، 04 آبان 1398، 15:51

ممنونم از راهنمایی تون بهاره جون...بیکینگ پودر و تازه بود و سعی کردم اندازه گیری مواد اولیه و دقیق انجام بدم...فکر میکنم دمای فر دقیق نبوده ..آخه زمان پخت هم حدود ۶۰ دقیقه طول کشید... اندازه قالب هم ۱۰ در ۲۵ بود...

مریم صفری
شنبه، 04 آبان 1398، 16:31

 بهاره جون بافت کیک خوب بود شفته نشده بود.و طعم بسیار خوبی داشت

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 آبان 1398، 17:45

نوش جان عزیزم، حتما یک دماسنج فر تهیه کنید که خیالتون راحت باشه

گیس گلابتون
شنبه، 02 شهریور 1398، 12:15

سلام خانم وحید گرامی، این نان، خوشبو، زیبا با بافت عالی شد،  ولی ته مزه تند داشت. وانیل ملودی، بیکینگ پودر و جوش شیرین دکنر اوتکر استفاده کردم. با اندازه های دقیق. همسرم تندی را حس نکرد، ولی خودم کاملا حس می کردم همراه ترش کردن. می دانم مربوط به حوش شیرین است. شاید من نسبت به جوش شیرین حساس هستم. برای حذف جوش شیرین از دستورات، بعضی منابع نوشته مقدتر بیکینگ پودر را دوبرابر کنید و برخی منابع نوشته سه یا چهار برابر! به نظر شما می شود در رسپی ها، جوش شیرین را حذف کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه مقدار جایگزین بیکینگ پودر پیشنهاد می کنید؟ پیشاپیش از پاسخ شما تشکر می کنم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 02 شهریور 1398، 16:18

سلام آناهیتا جان،
کیکتون بسیار عالی شده عزیزم خسته نباشید و ممنون از عکس.
در مورد جوش شیرین تا جای ممکن جوش شیرین رو کم کردم ولی باز اگر براتون طعمش آزاردهندست می تونید با دو برابر بیکینگ پودر جایگزین کنید ولی مشکل اینجاست که نتیجه مشابه نمی گیرید و کمی از پف و لطافت کم میشه. جوش شیرین یه باز هست و وقتی با اسید ترکیب میشه واکنش میده و درطی واکنش دی اکسیدکربن تولید میکنه که عامل اصلی پف مایه کیک و کوکی هست. جوش شیرین در دستوراتی به کار میره که اسید هم داخل مواد پیدا میشه که این اسید میتونه باترمیلک، شکرقهوه ای، ماست، آبلیمو، میوه ..... باشه. پس حتما داخل رسپی به این اسید نیاز هست تا با جوش شیرین واکنش بده و فعال بشه و دی اکسیدکربن تولید کنه. حالا اگر به این ماده حساسید یا می تونید سرخالی بریزید یا کلا با بیکینگ پودر جایگزین کنید با در نظر گرفتن تغییر کیفیت یا مارکش رو عوض کنید. البته دکتر اوتکر مارک خیلی خوبیه و اگر اشتباه نکنم بدون آلومینیوم هم هست ولی به هر حال گاها یک مارکی با ذائقه ممکنه سازگار نباشه.

گیس گلابتون
شنبه، 02 شهریور 1398، 16:26

سپاسگزارم. بله. کارکرد جوش شیرین را مطالعه کرده ام، ولی باهاش مشکل دارم. پس به جای 1ق چ بیکینگ پودر + 1 ق چ جوش شیرین، دو ق چ بیکینگ پودر بریزم. ممنونم. من این رسپی را خیلی دوست داشتم.

گیس گلابتون
شنبه، 02 شهریور 1398، 16:37

معذرت می خواهم جوابم را در نوشته شما پیدا کردم. شما نوشته اید با دوبرابر بیکینگ پودر جایگزین کنم. ببخشید باز هم پرسیدم. امکان حذف سوالاتم نیست، وگرنه حذف می کردم. سپاس و شب خوش

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 02 شهریور 1398، 17:06

آره عزیزم کلا دو قاشق چایخوری بیکینگ پودر بریزید.

مامان فهیمه
سه شنبه، 24 ارديبهشت 1398، 06:23

سلام بهاره جون.
نمیدونی چقدر خوشحالم بالاخره تونستم یک رسپی رو دقیق اجرا کنم و نتیجه بگیرم.ممنونم از آموزش مرحله به مرحله تون.
این نون خیلی آسون بود پختش. عکسش رو میذارم ببینین اگه نکته ای بود بفرمایین.
دمای فرم رو هم خودم بیشتر گذاشتم چون  تو پخت کیک هام متوجه شدم استاندارد نیست. اینبار روی ۲۰۰ گذاشتم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 ارديبهشت 1398، 09:58

سلام عزیزم،
چه نون خوشگل و خوش بافتی درست کردید واقعا عالی شده، عکستون هم خیلی زیباست و حرف نداره. متاسفانه هر فری قلق خاص خودش رو داره و باید پیداش کرد خوبه که با تجربه به دست آوردید.
موفق باشید عزیزم و ممنون از عکس

مامان فهیمه
يکشنبه، 29 ارديبهشت 1398، 06:58

سلام بهاره جان.
عزیز من از وقتی با سایت شما آشنا شدم، کلی کیک ها و شیرینی های خوشمزه درست میکنم، در نتیجه کلی هم چااااق شدم، میشه دستورات رژیمی هم بذارین؟ یا مثلا نون ها و شیرینی هایی که شیرینی طبیعی داشته ۸باشه.
ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 29 ارديبهشت 1398، 07:11

سلام عزیزم،
من تمام تلاشم اینه که شیرینی پزی پایه رو آموزش بدم که کاربران نکات و تکنیک های اصلی رو یاد بگیرن و بتونن به راحتی از هر منبعی استفاده کنن. به همین دلیل دستورها بر اساس معرفی مواد اولیه، تکنیک یا معرفی دستور پایه انتخاب می شه و دستورهای رژیمی نکته خاصی ندارن ولی حتما سعی میکنم بین آموزش ها بگنجونم.  

Sh saniei
سه شنبه، 27 شهریور 1397، 15:37

سلام اینم کیک موزی من البته با کشمش درست کردم  من هیچ تجربه ای در شیرینی پزی ندارم ممنون از سایت خوبتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 27 شهریور 1397، 15:53

شیرینی پزی بیشترش تجربه و تمرینه همین که درست می کنید مطمئن باشید روز به روز بهتر می شید، نان موزیتون هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

عاطفه
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1397، 07:45
بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1397، 10:03

عاطفه جان مثل همیشه عالی و بی نقص و با سلیقه مرسی از عکس و خسته نباشید

AZIN DA
چهارشنبه، 14 تیر 1396، 03:59

اینم از صبحانه امروز ولی چقدر راحت بود درست کردنش ممنون از اون دستورای مورد علاقه ام شد البته من آبلیمو رو حذف کردم چون احساس کردم شاید ترش مزه بشه و شکر هم همون یک دوم ریختم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 تیر 1396، 05:03

سلام آذین جان،
عزیزم ممنون از عکس خیلی عالی شده، کم کردن شکر باعث می شه پف کیک کم شه و ساختارش خوب تشکیل نشه، مواقعی که برای جمع می پزید این کار رو نکنید. آبلیمو به این میزان ترش نمی کنه ولی حذف کردنش هم مشکلی ایجاد نمی کنه. مرسی از عکس و نوش جونتون

AZIN DA
چهارشنبه، 14 تیر 1396، 11:59

واقعا ممنون از توصیه اتون حتما همین کار رو میکنم

homa
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1396، 06:33
بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1396، 08:58

سلام هما جان،
عزیزم ممنون از عکس خوبتون نوش جونتون

نظرات
golnaz
يکشنبه، 05 مرداد 1399، 10:00

بهار جون من گیج شدم :(( آرد نول باشه یا آرد نون؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 05 مرداد 1399، 19:23

سلام عزیزم،
آرد نول باشه

golnaz
يکشنبه، 05 مرداد 1399، 19:53

مرسییی از پاسختون

azin-1368
دوشنبه، 05 خرداد 1399، 13:53

سلام بهاره جون، ممنون از دستور عالی شما، بهاره جون من اگه بخوام این دستور رو در قالب لوف 10x20cmدرست کنم، مواد رو چجوری تغییر بدم، بازم ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 05 خرداد 1399، 14:10

عزیزم دو سانت در قالب لوف مشکلی نیست همین مواد رو بریزید.

زینب.م
سه شنبه، 24 دی 1398، 12:51

سلام خداقوت. طعمش بینظیره.رسپی این کیک رو میشه دوبرابر کرد تو قالب23گذاشت؟ یا 1/5برابر تو قالب 20؟
میخوام برای مهمونام درست کنم، میخوام ارتفاع داشته باشه.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 24 دی 1398، 17:18

سلام عزیزم،
این کیک خیلی مرطوبه شفته می شه، همون یک و نیم برابر در قالب 23 عالیه. اگر می خواید ارتفاعش زیاد شه دو دور دستور رو کامل بپزید و بعد روی هم بذارید ولی دو برابر نکنید.

زینب.م
سه شنبه، 24 دی 1398، 17:27

ممنونم مهربون

عاطفه
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1397، 07:33

سلام بهاره جان
من این نون رو درست کردم. خوب شده.
حالا عکسشو میزارم .
فقط یه سوال
مقدار بکین پودر رو گفتین یک و یک دوم قاشق چایخوری . که البته قاشق های استاندارد تقریبا میشه یک و یک دوم قاشق مرباخوری خودمون.
به نظرت این مقدار زیاد نیست ؟ یا اینکه طبیعیه

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1397، 10:02

سلام عاطفه جان،
عزیزم مثل همیشه عالی، در مورد قاشق های اندازه گیری دقت کنید که در قدیم از واژه های سوپ خوری و مربا خوری استفاده می شد و چون فقط و فقط در ایران این دو واژه کاربرد داشت و ابدا با هیچ منبعی هماهنگ نبود و با توجه به رواج استفاده از دستورهای بین المللی در سال های اخیر دیگه از این عبارات استفاده نمی شه. متاسفانه سر این عبارات هم به شدت اختلافه و همون بهتر که دیگه استفاده نمی شن. مدتیه که سِت قاشق اندازه گیری استانداردی که در تمام دنیا استفاده می شه برای دستور ها به کار برده می شه که به بزرگ ترین قاشق، قاشق غذاخوری گفته می شه که ترجمه Tablespoon هست که روش هم به صورت اختصار tbs درج شده، قاشق بعدی نصف قاشق غذاخوریه و قاشق سومِ سِت قاشق پیمانه ها، قاشق چایخوریه که ترجمه Teaspoon هست و روش به اختصار Tsp درج شده. برای این دستور سومین قاشق و چهارمین مورد استفاده بود که مطمئنم درست بکار بردید و فقط خواستم بگم که اون اصطلاحات قدیمی به دلیل اختلاف نظری که وجود داره توافق شده دیگه استفاده نشه چرا که تعدادی از اساتید اعتقاد دارن گنجایش سوپ خوری بیش از غذاخوریه و تعدادی اعتقاد دارن یکیه. خوشبختانه چند ساله این سِت ها در همه لوازم قنادی ها به فروش می رسه که همه دستورها هماهنگه و بهتره از عبارات خودش استفاده شه.
در مورد میزانش اگر به منبع که قبل از مواد اولیه لینکش رو گذاشتم، مراجعه کنید می بینید که خیلی از این بیشتره و در اصل منبع یک قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر بکار برده. من هی میزان رو تغییر دادم که کمتر و بی جوش شیرین شه و فقط تا همین حد قابل کاهش بود. علت استفاده از این میزان عامل پف دهنده نقش موز در شیرینی پزیه، موز به شدت مواد رو سنگین می کنه و نیاز به نیروی کمکی برای پف کردن داره.

عاطفه
سه شنبه، 25 ارديبهشت 1397، 18:29

ممنون عزیزم

homa
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1396، 06:33

باسلام وسپاسگزاری ازاموزشهای مفیدشمابه تازگی سایت شماروپیداکردم سوالی داشتم درمورد لوف موزاین لوف طعمی بسیارعالی داردوبافتی ابری مانند داردمن درقالب گردکمربندی 20سانت پختم دیروزطعم موزی مشهودی داشت دریخچال گذاشتم امروزصبح طعم آن عوض شد وطعمی نزدیک به الکل گرفت ایااین طعم ومزه طبیعی است ازوقتی که میگذاریدسپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1396، 09:01

سلام هما جان،
خوشحالم به جمع ما پیوستید و سایت براتون مفید بوده. عزیزم متاسفانه این مسئله کم شدن عطر موز در یخچال کاملا عادیه. اگر محیط منزل گرم و شرجی نیست، روش صحیح نگهداری از این نون به این صورته که خوب با محافظ غذا (سلفون) بپوشونید و در دمای محیط نگهداری کنید. علت طعم الکل می تونه خوب له نشدن و خوب مخلوط نشدن موز له شده باشه.

معصومه خزائی
چهارشنبه، 05 اسفند 1394، 06:30

بهاره جون خیلی عالی  چقدر هم بافتش عالیه

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 05 اسفند 1394، 08:46

عزیزم پختش خییییلی آسون و سریعه درست کنید مطمئنم خوشتون میاد

Mojgan
شنبه، 01 اسفند 1394، 07:56

بهاره جونم عالی، من عاشق این نون و نون کدو سبز هستم، هم سریع هستن هم فوق‌العاده خوشمزه و مهمون پسند و از همه مهمتر همزن برقی نمیخواد، واقعا ممنون، مثل همیشه عالی

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 01 اسفند 1394، 12:06

خواهش می کنم عزیزم

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
دونات کدو
با کرم کاستارد کدو
نون
گاتا
Gata գաթա
نون
نون کیک مالزی
نون
نان سریع کدو تنبل
Pumpkin Bread
نون
نان شیر ژاپنی
Japanese Milk Bread
نون