کیک میوه سال نو

بهاره وحید

کیک میوه سال نو

Christmas Fruit Cake
پنجشنبه، 10 دی 1394، 13:31   مشاهده: 12,815

برو به رسپی دستپخت های کاربران

کیک میوه Fruitcakes  چیه؟

در این نوع کیک میوه، برخلاف کیک های میوه مرسوم مثل کیک میوه تابستانی، کیک آلبالو، کیک کرامبل سیب، کیک شکلات و گلابی، کیک پرتقال و کیک موز هیچ نوع میوه تازه ای در اون به کار نرفته، بلکه خشکبار، میوه خشک، میوه گلاسه و انواع ادویه در پختش استفاده می شه. به دلیل میزان بالای خشکبار، کیک میوه سال نو بسیار سنگینه و بافت سفتی داره و جُک های زیادی در مورد دست به دست شدنش در مهمونی ها ساخته می شه اما ببینیم چه چیز باعث شده که این کیک عضو جدا نشدنی جشن کریسمس باشه؟




منشا این کیک به مصر باستان برمیگرده، اون ها کیک میوه رو برای مرده هاشون می پختند و روی قبر می ذاشتند، با این تفکر که مرده ها این کیک رو با خودشون به اون دنیا ببرند و گشنه نمونند. در اون دوران، مصر پر از درخت های نخل، مرکبات و مغز بادوم بود و هر چه کیک پر مواد تَر درست می شد، نشون دهنده ثروتمندتر بودن خانواده عزادار بود. کمی بعدتر این کیک به دلیل انرژی زا بودن توسط رومیان باستان مورد استقبال قرار گرفت و سربازان رومی در جنگ ها با خودشون کیک میوه می بردند که البته متفاوت از دستور امروزی بود و برای پختش از جو پوره شده، دونه های انار، کشمش و دونه کاج استفاده می کردند.
بعد از سقوط امپراطوری روم، در قرون وسطی خشک کردن میوه در اروپا بسیار متداول شد و در اون دوره بود که میوه های خشک، عسل و ادویه به کیک میوه اضافه شد. علت اصلی درست کردن این کیک موندگاری بالا بود، چرا که میوه های خشک و خشکبار در کیک خراب نمی شدند و این خصوصیت این امکان رو میداد که برای مدت طولانی قابل حمل باشند، مثلا شکارچی ها وقتی از خونه دور می شدند با خود کیک میوه می بردند. 
در قرن شانزدهم میلادی، شکر با قیمت مناسب از قاره آمریکا وارد اروپا شد و اروپائی ها میوه های گلاسه و شکری شده رو درست کردند و به مرور این میوه ها هم به کیک میوه اضافه شد. در قرن هفدهم میلادی در آخر فصل برداشت، مخلوط مقداری از مغز بادوم و فندق برداشت شده با میوه های خشک رو برای تهیه کیک استفاده می کردند و برای سال نو نگه می داشتند. در اون زمان، اعتقاد داشتند خوردن این کیک در سال نو باعث می شه برداشت محصولشون در سال آینده هم موفقیت آمیز باشه. در اوایل قرن 18 به دلیل بحران اقتصادی و گرونی مواد داخل کیک، این کیک مختص مناسبت ها شد که یکی از این مناسبت ها سال نو بود. این سنت پایدار موند و هنوز هم کیک میوه جزو شیرنی های سال نوئه.



در کیک میوه سنتی سال نو، مغزها و میوه های خشک رو در یکی از مشروبات الکلی ( brandy ,Sherry, whisky, rum ) بین 24 ساعت تا پنج روز می خوابونند و بعد ابکش کرده، در کیک استفاده می کنند. بعد از خوابوندن میوه های خشک و مغزیجات در لیکور و پخت کیک، کیک پخته شده رو در پارچه نمناک می پیچند و در محیط خشک و خنک، هفته ها قبل از شب سال نو نگه می دارند. هر دو سه روز یک بار کاغذ دورش رو باز کرده و دیواره های کیک رو با لیکور نمناک می کنند و دوباره حسابی دورش رو می پیچند، با این روش مزه ها قوی تر و کیک مرطوب تر می شه. 





منبع: http://www.joyofbaking.com/FruitCake.html

مواد لازم (هم دمای محیط):

کره: صد گرم
شکر قهوه ای: یک دوم پیمانه
تخم مرغ: دو عدد
رنده پوست لیمو: یک دوم قاشق غذاخوری
رنده پوست پرتقال: یک دوم قاشق غذاخوری
آب پرتقال: یک دوم پیمانه
بادوم، فندق یا گردوی خرد شده: 50 گرم معادل یک دوم پیمانه
میوه خشک: نیم کیلو معادل یک و یک هشتم پیمانه
آرد: یک پیمانه
پودر بادوم درختی: سه هشتم پیمانه
بیکینگ پودر: یگ ئوم قاشق چایخوری
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری

مواد لازم رو  آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید.

  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کلیه مواد اولیه رو نیم ساعت زودتر، از یخچال برای هم دما شدن خارج کنید، اما از اونجائیکه کره ها در ایران بسیار سریع شُل می شند، کره رو فقط و فقط ده دقیقه تا یک ربع زودتر از یخچال دربیارید. منظور از به دمای محیط رسیدن کره، دمایی بین 19 تا 23 درجه ی سانتی گراده. کره ای که به این دما رسیده، وقتی انگشتتون رو روش فشار بدید فرو می ره و جای انگشتتون روش میوفته و از اون مهمتر در این دما کره قابل برش دادن و قسمت شدنه.
  • خوبی این کیک اینه که نوع میوه ها و مغزها رو خودتون انتخاب می کنید. مثلا برای پنجاه گرم مغز، می تونید کل مقدار رو بادوم بریزید یا از بادوم زمینی، گردو، پسته، فندق یا مخلوطی از این ها استفاده کنید. 
  • در این دستور به عنوان میوه خشک می تونید از کشمش، مویز، خرما، کرنبری، آلبالو خشکه، انجیر خشک، برگه آلو، برگه زردآلو، قیصی، انواع میوه گلاسه و انواع پوست مرکبات شکری استفاده کنید.
  • در دستور اصلی به جای یک دوم پیمانه آب پرتقال، پنج قاشق غذاخوری آب پرتقال و سه قاشق غذاخوری مشروبات الکلی مثل Grand Marnier, brandy, sherry, rum به کار رفته، از اونجایی که الکل نقش نگهدارنده داره وقتی الکل حذف می شه ماندگاری کیک میوه مثل باقی کیک ها پنج روزه و نمی شه یک ماه نگه داشت. 
  •  شکر قهوه ای با تنوع ایرانی و خارجی در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به وفور پیدا می شه و در دسترسه، بنابراین شکر قهوه ای رو با شکر سفید جایگزین نکنید. چرا که این دو شکر خصوصیات متفاوتی دارند و جایگزینی، باعث تغییر بافت می شه. 



میوه های خشک رو حاضر کنید، من از 80 گرم خرما، 100 گرم مویز، 50 گرم کشمش پلویی، 120 گرم پوست پرتقال شکری و 150 گرم آلبالو خشکه استفاده کردم شما می تونید نسبت ها و مواد رو به دلخواه عوض کنید فقط جمعشون باید نیم کیلو بشه. 
اگر تمایل دارید از آلبالو خشکه استفاده کنید، باید نوع غیر شور رو بخرید، بعد اون رو در کاسه ای ریخته و تا جایی آب جوش بریزید که روش رو بپوشونه و در جا آبکش کنید با این کار خاک و کثیفی آلبالوها از بین می ره. مجدد آلبالو ها رو در کاسه ای ریخته و تا جایی آب جوش بریزید که روش پوشیده شه، این بار اجازه بدید آلبالوها ده دقیقه در آب جوش استراحت کنند و بعد آبکش کنید. با این کار آلبالوها نرم شده و به راحتی هسته گرفته می شند.



برای خرما می تونید از چیپس خرما استفاده کنید ولی من خرمای خشک (پیارم) رو نگینی کردم، نوع خرما به انتخاب شماست. مویزها رو وزن کنید و بعد از وسط دو نیم کنید. 



مویز، کشمش پلویی و خرمای خُرد شده رو با هم در یک کاسه بریزید. روش آب جوش ریخته و در جا آبکش کنید. با این کار هم شسته شده، هم نرم می شند، بعد با یک دستمال آشپزخانه روش فشار بدید آب اضافه گرفته شه. 



کشمش، مویز، خرما، آلبالو خشکه و پوست پرتقال شکری رو در کاسه ای آماده بریزید. 50 گرم فندق، بادوم یا گردو یا مخلوطی از سه تاشون رو تست کنید. تُست کردن مغزها، مزه و بافتشون رو تشدید می کنه و کمک می کنه طعمِ مشخص تر و بهتری داشته باشند. پس بدون توجه به نوع مغز و میزان تازگیش، حتما اون ها رو تُست کنید. نحوه تُست کردن در فر و روی گاز رو در این پست توضیح دادم. من همیشه مغزها رو در سینی شیرینی پزی، روی کاغذ روغنی پخش و هفت دقیقه در فر 180 درجه حرارت می دم تا بوی مغزها در بیاد، رطوبتش گرفته شه و رنگش یک درجه تیره شه. بعد از تست کردن اجازه بدید به دمای محیط برسه و بعد خرد کنید. 

آرد رو اندازه گیری کرده و در کاسه ای بریزید، بیکینگ پودر و نمک رو اضافه کرده، با ویسک هم بزنید تا یکدست شه و بعد دو بار الک کنید. در انتها بادام آرد شده رو اضافه و ویسک کنید. می تونید آرد بادام رو آماده بخرید یا به روشی که در پست حاجی بادوم  یا مافین موز و بادوم یاد دادم خودتون آرد کنید. مواد خشک رو حسابی با هم ویسک کنید تا یکدست پخش شند.

 

پوست لیموتُرش تازه و پرتقال تازه رو با زستر یا رنده مخصوص رنده کنید و بعد پرتقال رو آب بگیرید. دقت کنید که قسمت سفید زیر پوست که ایجاد تلخی می کنه رو رنده نکنید، در مورد نکات رنده کردن پوست مرکبات در این پست توضیح دادم. 



فررو روی 160 درجه سانتی گراد معادل 325 درجه فارنهایت یا درجه 3 فر روشن کنید تا گرم شه. این کیک باید در مدت زمان زیاد، در دمای ملایم بپزه پس دما رو بیشتر نکنید. 
قالب گرد 20 سانت رو آماده کنید، چون کشمش و مویز در تماس با دیواره های قالب زود می سوزند و سیاه می شند، تمام قالب رو چرب کنید و بعد هم کف قالب، هم دیواره ها رو کاغذ بندازید.
 برای دیواره ها یک نوار بلند کاغذ روغنی ببرید و دور دیواره ها بذارید، روغن باعث می شه که این کاغذ به دیواره بچسبه و در واقع نقش چسب رو داره.



کره رو یک دقیقه با دور متوسط هم بزنید تا بافتش باز شه.



شکر قهوه ای رو اضافه کنید و سه دقیقه با دور متوسط همزن بزنید تا کریمینگ انجام شه، بین کار حتما مواد رو با لیسک از دیواره ها به وسط ظرف جمع کنید. بعد از اینکه مواد حجیم و پفی شد، تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ یک دقیقه با دور تند همزن بزنید تا  کاملا مخلوط شه و بعد رنده پوست پرتقال و لیمو رو اضافه کنید.



آب پرتقال طبیعی رو اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید.



فندق ها، پوست پرتقال شکری، مویز، کشمش، آلبالو خشکه و خرما رو در یک کاسه بریزید و روش دو قاشق غذاخوری آرد بریزید و خوب با لیسک یا دست مخلوط کنید. این کار برای ته نشین نشدن مواده.



میوه های خشک رو به موادتون اضافه کنید و با دور کند همزن یا با لیسک هم بزنید. آرد رو با لیسک در مواد فولد کنید، مقدار میوه خشک خیلی زیاده و هم زدن رو سخت می کنه، اگر لیسک از نوع نرمه از قاشق چوبی استفاده کنید. مواد رو در قالب بریزید و روش رو صاف کنید.



حالا قالب رو در فر گذاشته و به مدت یک ساعت بپزید. بعد از این مدت اگر روی کیک تیره شده بود و خلال دندون از وسط کیک تمیز دراومد یعنی زمان پخت کافیه در غیر اینصورت پنج دقیقه دیگر بپزید. قالب رو از فر در بیارید و روی توری خنک کننده بذارید تا کاملا به دمای محیط برسه و بعد از قالب خارج کنید. این هم از برش داخل کیک پر میوه.



این کیک فقط در حالتی لطافت و بافت عالیش حفظ می شه که هم دمای محیط سرو شه،  پس اگر فضای منزل خنکه اصلا کیک رو در یخچال قرار ندید و در ظرف دربسته در دمای محیط نگهداری کنید. اما در فصل گرما که مجبور به نگهداری کیک ها در یخچال هستید نیم ساعت قبل از سرو کیک رو از یخچال خارج کنید. کیک میوه سال نو پنج روز ماندگاری داره. 
اگر از مشروبات الکلی در مواد اولیه استفاده کردید، بعد از به دمای محیط رسیدن، روی کیک رو با سیخ چوبی سوراخ هایی ایجاد کرده با همان مشروب با برس شیرینی پزی مرطوب کنید. کیک را ابتدا در محافظ غذا (سلفون) بپیچید و بعد دورش آلومینیوم پیچیده، در جای خنک نگهداری کنید. برس زدن با مشروب را هفته ای دو بار تا سه هفته تکرار کنید، بعد سرو کنید.

دستپخت های همراهان سایت
M.CH
يکشنبه، 10 دی 1402، 18:38

سلام استاد بهاره عزیز،کیک میوه من با دستور عالی شما.طعم خیلی جالب و جدیدی داشت.تجربه فوق العاده ای بود. بینهایت ممنون از بزرگواری شما🙏🙏🌹🌹🌺🌺 سال نو میلادیتون هم مبارک باشه.🎉🎉

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 دی 1402، 19:09

سلام عزیزم،
چقدر خوشحالم که دوست دارید طعم های جدید رو امتحان کنید، سال نو شما هم مبارک، موفق و سلامت باشید.

sa.asadi
سه شنبه، 21 مرداد 1399، 04:33

خیلی ممنون این کیک خیلی مزه ی جالبی داشتن و بسیار لذت بخش بود.
من از بادوم و مغز تخمه کدو و هندوانه و آلبالو خشکه و آلوچه خشک و گز مغز دار برای خشکبار استفاده کردم .

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 مرداد 1399، 07:48

سلام عزیزم،
خوشحالم که دوست داشتید، خیلی عالی شده نوش جونتون باشه

homa
چهارشنبه، 12 دی 1397، 15:21

سلام استادعزیزم ازشماواقعاسپاسگزارم حهت اینکه این همه ذستورهای متفاوت به مایادمیدین این کیکوجندباردرست کردم وباراهنمایی شمااین دفعه به صورت کوکی درست کردم وخیلی خوشم اومداین هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 12 دی 1397، 15:34

سلام هما جان،
عزیزم چه ابتکار جالبی زدید واقعا عالیه نوش جونتون و ممنون از عکس

homa
جمعه، 15 دی 1396، 14:51

سلام استاددوباره این کیک بینظیرباالوچه های فراوان وخیلی خوشمزه همواره ازشماسپاسگزارم این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 دی 1396، 17:19

به به چقدر خوب و عالی نوش جونتون هما جان

homa
جمعه، 26 آبان 1396، 06:50

سلام استادبادستورهای بینظیرومتفاوت شماماخوردنی های جدیدی میخوریم که خیلی لذت بخشه ویک سوال دستوراین کیک رومیشه تبدیل به کوکی کرد این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 26 آبان 1396، 11:15

سلام هما جان،
عالی شده عزیزم، بعله دستور رو می تونید به صورت اسکوپ های کوچیک روی سینی بذارید و کوکی های تپلی درست کنید.

نظرات
زینب.م
دوشنبه، 02 دی 1398، 08:27

سلام بهاره جان.میشه از میوه هایی که تو دستگاه خشک کن ،خشک میکنیم، یا تو اجیل فروشی ها هستن استفاده کرد؟ چقدر از هرکدوم بریزم؟ مثلا برگه هلو، موز و کیوی و پرتقال خشک شده، آخه من خرما و مویز و پوست پرتقال و.. دوست ندارم.
ممنون میشم راهنمایی کنید

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 02 دی 1398، 09:31

سلام زینت جان،
شما یک و یک هشتم پیمانه میوه خشک دستور رو با هر میوه خشکی که دوست دارید می تونید جایگزین کنید.

Mojgan
شنبه، 03 بهمن 1394، 02:56

بهاره جان ضمن تشكر ازت بابت اين رسپي عالي كه واقعا متفاوت خوشمزه است
يه سوال دارم و تو قسمت كيكها دنبال كيك شيفون بودم اما نبود!!البته من يادداشت داشتم ازش كارم راه افتاد اما كلا ميخواستم بدونم
ممنون معلم عزيزم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 03 بهمن 1394، 06:12

مژگان جان بعضی از کیک ها رو هنوز وقت نکردم بذارم به زودی رسپیش رو می ذارم و لینکش رو براتون می فرستم

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
کنفی میوه
Fruits confits
کیک
چیزکیک هلو
کیک
مدلن
Madeleines de Pierre Hermé
کیک
مافین آلبالو
کیک
رولت طرح دار
با خامه شکلاتی
کیک