شیرینی تر برشی

بهاره وحید

شیرینی تر برشی

با کرم انار
چهارشنبه، 12 آذر 1399، 17:47   مشاهده: 15,236

دستپخت های کاربران

شیرینی تَر بُرشی، نوعی دسر لایه ایه که از حداقل دو لایه اسفنج ساده تشکیل شده، لا به لای این اسفنج ها، خامه فُرم گرفته یا انواع کرم زده می شه و در انتها، برش های یکدستی می خوره. برای رویه این شیرینی، تزئینات متفاوتی به کار می ره که محبوب ترینش ژله یا خامه زده شدست. این شیرینی در کنار سادگی نکات زیادی داره که تمامی این نکات در پست ذکر شده تا بتونید یه شیرینی تر بدون نقص داشته باشید.  شیرینی تر برشی در کنار نون خامه ای، شیرینی لطیفه و رولت، مجموعه شیرینی تَر کلاسیک قنادی ها رو تشکیل می ده که طرفداران زیادی داره و خوشبختانه آموزش تمامی موارد گفته شده در سایت موجوده و به راحتی می تونید برای مهمانی ها شیریتی تر خونگی تهیه کنید. 
همونطور که در ابتدا گفته شد، بین لایه های اسفنج، از کرم یا خامه استفاده می شه. در این آموزش، نوع بسیار ساده ای از کرم میوه ای انتخاب شده که طعم مطبوع تری برای دسر ایجاد کرده و اون رو مناسب شب یلدا می کنه. 

مواد لازم کرم انار:
آب انار: 200 گرم 
پودر قند: 50 گرم (قابل حذف)
نشاسته ذرت: دو قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری 
آب سرد (برای پودر ژلاتین): 40 گرم 
انار دانه شده: 200 گرم 
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری 
خامه قنادی: 250 گرم 

مواد لازم رو  آماده کنید و روی میز کار بذارید.
  • از عوامل موفقیت در شیرینی پزی، عدم تبدیل و استفاده از واحد گفته شده در دستور منبعه، پس بهتره برای این دستور از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید. اما اگر ترازو در دسترس ندارید، برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • منظور از خامه قنادی، خامه شیرین شدست که با مارک های کاله، کولاک، بن سا، پاک، شوکامه، گلرود... در لوازم قنادی ها به فروش می رسه استفاده کنید، یا خامه صبحانه رو با استفاده از پودر خامه به روش گفته شده در این پست فُرم بدید. اگر از خامه قنادی منجمد شيرين شده استفاده می کنید، باید چهل دقیقه قبل از شروع کار، خامه رو از فريزر خارج كرده و در دمای محيط قرار بدید تا نرم و خمیری شه. اگر خارج از ایران هستید طبق منبع می تونید از Heavy cream استفاده کنید. خامه رو ابتدا اندازه گیری کرده و بعد فُرم بدید.
  • برای این دستور می تونید از آب انار طبیعی یا کارخونه ای استفاده کنید. 
  • در صورتیکه آب انار ترش باشه یا از خامه صبحانه صورتی به جای خامه قنادی استفاده می کنید، حتما پودر قند ذکر شده در مواد اولیه رو به کار ببرید، در غیر اینصورت می تونید حذف کنید. برای اینکه کرم یکدست باشه و ذرات پودر قند زیر دندون نیاد، حتما پودر قند رو از الک ریز رد کنید. 
  • در فصل گرما، به جای آب انار می تونید از همین مقدار پوره توت فرنگی و به جای دانه های انار، از همین مقدار توت فرنگی خرد شده استفاده کنید. 
  • نشاسته ذرت پودریست سفید رنگ، که اگر کیسه حاوی اون رو فشار بدید غژغژ می کنه، این نشاسته از لوازم قنادی ها قابل خریده و نقش اون در دسرها ایجاد غلظت و در کیک و شیرینی افزایش لطافت و پوکیه.



قالب کمربندی مربع 24 سانت رو چرب کرده، با محافظ غذا (سلفون) پوشش بدید. اگر قالب کمربندی مربع ندارید می تونید از قالب کمربندی گرد 23 سانت استفاده کنید و شیرینی ترها رو برش پیتزایی بزنید ولی مسلما نتیجه کار در قالب مربع زیباتر می شه. 



آب انار رو در شیرجوشی بریزید، نشاسته ذرت رو اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شه. 
شیرجوش رو روی حرارت متوسط بذارید، اجازه بدید مواد به جوش بیاد و دو دقیقه قُل بزنه تا غلیظ و ژلاتینی شه. آب انار رو از روی حرارت بردارید و روی میز کار بذارید تا به دمای محیط برسه. 



در زمان خنک شدنِ آب انار، ژلاتین رو آماده کنید. آب سرد رو در کاسه ای بریزید و پودر ژلاتین رو روش بپاشید تا بشکفه. بعد از پنج دقیقه، ژلاتین آب رو به خودش جذب می کنه و پفکی می شه ( از زمان پاشیدنِ ژلاتین تا شکفتن، مواد رو هم نزنید). بعد از پفی شدن، کاسه ژلاتین رو روی بخار آب یا در مایکروویو قرار بدید و گاها هم بزنید تا یکدست و شفاف شه و بعد روی میز کار بذارید تا از حرارت بیوفته. برای اطلاع از نکات کار با ژلاتین به این پست مراجعه کنید.



زمانیکه آبِ انار غلیظ شده و ژلاتین هم دمای محیط شدن، نوبت فُرم دادن خامه قنادیه. 
خامه یخ زدایی شده رو در کاسه بزرگی بریزید، وانیل و در صورت تمایل پودر قند رو به خامه اضافه کنید. حالا مواد رو دو دقیقه با دور کند همزن برقی بزنید تا باز بشه و بعد با تندترین دور همزن به زدن ادامه بدید تا فُرم بگیره. خامه فُرم گرفته کاملا مات بوده، حالت قُله ای داره و وقتی قاشق رو در خامه بزنید و بر عکس کنید از قاشق نمی ریزه. مدت زمان فرم دادن خامه با توجه به نوع همزن و برند خامه متقاوته و می تونه از سه تا هشت دقیقه طول بکشه.
نکته: اگر از همزن برقی دستی استفاده می کنید، در فصل گرما کاسه و پره های همزن رو نیم ساعت قبل از شروع زدن در فریزر بذارید.



آب انار غلیظ شده و هم دمای محیط رو در خامه فولد کنید. 



ژلاتین رو اضافه کرده و فولد کنید. 



در انتها دونه های انار رو اضافه کرده و به آرامی کرم رو هم بزنید تا دونه های انار یکدست پخش شه. 



کرم رو در قالب بریزید، روش رو صاف کنید و در فریزر بذارید تا کاملا یخ بزنه. مدت زمان یخ زدن بسته به سرمای فریزرها متفاوته ولی در حدی باید بمونه که کاملا سفت شه، حتی می تونید کرم رو روز قبل حاضر کنید.
 بعد از اینکه کرم کاملا خودش رو گرفت و سفت شد، قالب کمربندی رو باز کنید و کرم رو ازش خارج کنید. یک سلفون دور کرم بپیچید و همونطور سفت و منجمد مجدد در فریزر بذارید تا اسفنج حاضر شه. 



اسفنج ساده:
برای اسفنج ساده می تونید به دلخواه از یک دستور کامل کیک شیفون، یا یک برابر و نیم دستور کیک اسفنجی استفاده کنید و یا دستور زیر رو به کار ببرید. 

منبع: https://www.bettycrocker.com/recipes/jelly-roll-cake/ee3294a0-4d90-44bc-a6b3-f7cf937624e6

مواد لازم اسفنج ساده: 
آرد: یک و یک دوم پیمانه
شکر: یک پیمانه 
بیکینگ پودر: دو قاشق چایخوری 
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری 
تخم مرغ (هم دمای محیط): شش عدد 
آب (هم دمای محیط): دو سوم پیمانه 

مواد لازم شیرینی تر:
اسفنج: یک عدد 
خامه قنادی: چهارصد گرم
پودر ژله انار: یک بسته (صد گرم)
آب جوش (برای ژله): یک پیمانه
آب سرد (برای ژلاتین): یک دوم پیمانه
ژلاتین: یک قاشق چایخوری 
انار دانه شده: 150 گرم


مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • در این دستور منظور از شکر، شکر سفید معمولیه و قابل جایگزینی با شکر قهوه ای نیست. در این وبسایت در صورت نیاز به شکر دانه ریز، در طول آموزش به پالس کردن شکر اشاره میشه. پس در آموزش هایی که این مرحله گفته نشده، شکر رو عادی به کار ببرید.
  •  منظور از پودر ژله، بسته بندی های ژله طعم داریه که در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها با مارک های فرمند، دراژه، هاتی کارا... به فروش می رسه. در صورتیکه کرم آموزش داده شده رو با میوه ای به غیر از انار مثلا توت فرنگی آماده کردید، ژله رو با طعم همون میوه تهیه کنید. 
  • تخم مرغ و آب در دستور اسفنج باید هم دمای محیط باشه. 



فر رو روی 180 درجه سانتی گراد معادل 350 درجه فارنهایت یا درجه 4 فر روشن کنید تا گرم شه. 
قالب کمربندی 24 سانت، که در اون کرم انار رو درست کردید رو بشورید و خشک کنید. کف قالب رو چرب کرده و کاغذ روغنی بندازید و آماده بذارید. 
آرد اندازه گیری و الک شده رو به همراه بیکینگ پودر در کاسه ای بریزید، با هم ویسک کرده و یک دور دیگه الک کنید.



تخم مرغ ها رو در کاسه بزرگی ریخته، شکر و وانیل رو بهش اضافه کنید. (همیشه ابتدا تخم مرغ رو در کاسه بشکنید و بعد شکر رو روی تخم مرغ ها بریزید.)
قبل از زدن مواد با دور تند، مخلوط تخم مرغ و شکر رو سی ثانیه با دور متوسط همزن بزنید و بعد یک دور با لیسک دورگیری کنید. این کار باعث می شه ذرات زرده که که به دیواره پاشیده جمع شده و کیک بوی تخم مرغ نگیره. حالا مواد رو با تندترین دور همزن برقی تا جایی بزنید که جای پره های همزن روی مواد بیوفته، حجم تخم مرغ ها سه برابر و رنگشون روشن شه و از لیسک روبانی بریزه یا اصطلاحا به مرحله روبانی "ribbon stage"  برسه. این مرحله بسته به قدرت همزن حدود پنج دقیقه طول می کشه.
 


آب رو به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کرده با دور متوسط همزن برقی سی ثانیه بزنید تا یکدست شه. حالا همزن رو خاموش کنید، مواد خشک رو در دو مرحله به مایه کیک اضافه کرده و فقط و فقط در حدی با لیسک فولد کنید که ذرات آرد دیده نشه. اگر فولد کردن با لیسک براتون مشکله می تونید در این مرحله از ویسک هم استفاده کنید. 



بعد از فولد کردن بلافاصله مایه کیک رو در قالب بریزید، روی مواد رو صاف کرده و قالب رو دو دور روی میز کار به آرومی بکوبید و بعد در فر بذارید. 



بعد از 35 دقیقه سیخ چوبی رو وسط کیک فرو کرده و کیک رو چک کنید. اگر سیخ چوبی تمیز دراومد و روی کیک طلایی تیره شده بود یعنی کیک حاضره. قالب رو از فر خارج کرده و روی توری خنک کننده بذارید. اجازه بدید کیک در قالب کاملا خنک شه.
بعد از خنک شدن، کیک رو از قالب خارج کنید، دور کیک دو دور محافظ غذا (سلفون) بپیچید و حداقل یک ساعت در یخچال استراحت بدید که موقع برش کاملا سرد باشه چرا که کیک سرد بهتر برش می خوره.



بعد از اینکه کیک کاملا خنک شد، نوبت سر هم کردن دسره، اول ژله رو آماده کنید. برای آماده سازی ژله، ابتدا نصف پیمانه آب سرد رو در کاسه ای بریزید و یک قاشق چایخوری پودر ژلاتین رو روش بپاشید تا بشکفه. بعد از پنج دقیقه، ژلاتین آب رو به خودش جذب می کنه ( از زمان پاشیدنِ ژلاتین تا شکفتن، مواد رو هم نزنید). کاسه ژلاتین رو روی بخار آب یا در مایکروویو قرار بدید و گاها هم بزنید تا یکدست و شفاف شه و بعد روی میز کار بذارید تا به دمای محیط برسه. 
تا زمانیکه ژلاتین به دمای محیط می رسه، یک بسته ژله انار رو در کاسه ای ریخته، یک پیمانه آب جوش به اون اضافه کنید، هم بزنید. برای شفافیت و کیفیت بهتر، کاسه ژله انار رو به مدت پنج دقیقه روی بخار آب بذارید و هرزگاهی هم بزنید تا کاملا شفاف شه. 
بعد از این مرحله، کاسه حاوی آب و ژلاتین هم دمای محیط رو به ژله انار اضافه کنید و به مدت 30تا 40 دقیقه در یخچال بذارید تا نیم بند شه و غلظتی مثل سفیده تخم مرغ به خودش بگیره. 
نکته: علت اینکه به جای آب سرد، مخلوط آب و ژلاتین به ژله اضافه می شه، زیباتر برش خوردنِ دسره. 



حالا خامه رو با رعایت نکات فرم بدید و روی میز کار بذارید. در کاسه ای شربت دلخواه رو تهیه کنید. برای شربت می تونید یکی از موارد زیر رو انتخاب کنید: 
  • یک پیمانه آب رو به همراه یک چهارم پیمانه شکر مخلوط کرده، در شیرجوشی بریزید و روی حرارت متوسط بذارید وقتی جوشید و یکدست شد، از روی حرارت بردارید، اجازه بدید به دمای محیط برسه و بعد استفاده کنید. 
  • در یک پیمانه آب، یک قاشق غذاخوری عسل بریزید، روی بخار آب بذارید و هم بزنید تا یکدست شه، اجازه بدید به دمای محیط برسه و بعد استفاده کنید. 
  • از آبمیوه کارخونه ای رنگ روشن مثل آب سیب، آب آناناس... استفاده کنید. 
بعد از آماده کردن خامه و شربت، ابتدا اسفنج رو برش بدید. 
ارتفاع اسفنج بسته به نوع فر، میزان زدن تخم مرغ ها، نوع بیکینگ پودر بین سه تا چهار سانت متغیره. اما ببینیم اسفنج رو باید به چه ارتفاعی برش بدیم؟
اگر دوست دارید شیرینی تر به شکل قنادی داشته باشید، دو لایه یک سانتی از اسفنج برش بدید و باقی کیک رو برای درست کردن کیک پاپس در فریزر بذارید. اما اگر به سبک خونگی علاقه دارید که اسفنج های مرتفع تری داره، کیک رو به دو لایه یک سانت و نیم تقسیم کنید. برای این کار خط کش رو دور تا دور کیک بذارید و روی یک سانت و نیم با خلال دندون علامت بزنید. چاقوی بلند اره ای رو روی خلال ها قرار بدید و به آرومی دو سانت جلو برید. 



دور تا دور کیک رو به این روش علامت گذاری کنید و بعد به راحتی به کمک خطوط علامت گذاری شده کیک رو به دو نیم تقسیم کنید. 



قالب کمربندی رو مجدد روی میز کار قرار بدید، لایه اول کیک رو در قالب بذارید و در صورت دلخواه دور کیک یک لایه طلق بندازید. روی لایه اول رو با شربت خوب خیس کنید، شربت نقش چسب و مرطوب کننده رو داره و قابل حذف نیست. 



روی اسفنج شربت زده، یک لایه بسیار نازک خامه بزنید، این خامه فقط جنبه چسب رو داره و برای باز نشدن لایه هاست و بعد کرم انار رو از فریزر خارج کنید و روش بذارید. 



لایه دوم اسفنج رو روی میز کار بذارید، قسمت زیری رو ابتدا شربت بزنید و بعد یک لایه بسیار نازک خامه فُرم گرفته روی لایه زیری بزنید تا روی کرم انار بچسبه و بعد اسفنج رو روی کرم قرار بدید. روی لایه رویی هم شربت بزنید. باقی خامه فرم گرفته رو در قیف یکبار مصرف ریخته، سر قیف رو ببُرید و یک لایه خامه روی اسفنج دوم بریزید. 



روی خامه رو با کاردک یا پالت صافِ صاف کنید. 



ژله نیم بند رو از یخچال خارج کنید، دونه های انار رو بهش اضافه کنید، یک قاشق رو وسط دسر بگیرید و ژله رو روش بریزید. با این کار مطمئن می شید که خامه سوراخ نمی شه. 



دسر رو یک شب در یخچال استراحت بدید تا لایه ها بهم بچسبه، ژله خوب بگیره، کرم انار یخ زدایی و خامه سفت شه. 



بعد از اتمام استراحت، کمربند قالب رو باز کرده و طلق رو از دور دسر باز کنید. یک لیوان بلند رو پر از آب جوش کنید، چاقوی بلندی رو ابتدا در آب جوش بزنید، با پارچه ای پاک کنید و بعد برش بزنید، برای هر بار برش زدن این کار رو تکرار کنید. برای برش زدن منظم از خط کش استفاده کنید. 



بزرگی و کوچکی برش ها بسته به میل شما متغیره و می تونید دسر رو به سایز دلخواه تقسیم کنید. دسر رو بعد از برش زدن در ظرف دربسته در یخچال نگهدارید. شیرینی تر برشی چهار روز در یخچال ماندگاری داره. 

دستپخت های همراهان سایت
مهدیه نوایی
چهارشنبه، 01 دی 1400، 14:26

مدتها بود میخواستم این دستور رو امتحان کنم، تا اینکه یلدای امسال همت کردم ، عالی بود مثل تمام دستورهای سایت،ممنونم،فقط اینکه برش زدنش خیلی سخت بود تمیز در نمیومد🙈🙈

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 01 دی 1400، 14:46

سلام عزیزم،
بسیار عالی درست کردید برشش هم به نظر من عالیه حرف ندارید نوش جان و ممنون از عکس

sunny
يکشنبه، 30 آذر 1399، 10:19
sunny
يکشنبه، 30 آذر 1399، 10:26

سلام به استاد مهربانم بهاره جون عزيز،يلداتون مبارك و اينم از شيريني تر يلداي امسال ما با رسپي عالي شما و البته كه به تميزي كار شما نيست.من كيك شيفون رو انتخاب كردم و كمي به شكل ماربل درآوردم و البته با نصف مواد در قالب بيست درست كردم.واقعا شما بي نظير و بسيار سخاوتمند و مهربانيد و آرزو ميكنم لحظات شاد زندگيتون به شيريني همين شيرين هاي تر و به بلندي شب يلدا باشه.مثل هميشه بي نهايت ممنون.يك سوال هم داشتم كه در قسمت سوالات ميپرسم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 30 آذر 1399، 15:19

سلام عزیزم،
شیرینیتون بسیار عالی و تمیز شده، شب یلدای شما هم مبارک باشه و موفق باشید

homa
جمعه، 21 آذر 1399، 06:52

سلام استادعزیزم امیدوارم درپناه ایزدمنان سالم وسلامت باشید وقتی این پست یلدارودیدم میخواستم منتظربمونم تاشب یلداولی درقسمت کیک اسفنجی کنجکاوبودم ببینم میتونم اونطورکه شماتوضیح دادین عمل کنم همه وسایل روهم داشتم واسه همین دست به کارشدم واین هم شیرینی تربرشی بادستوراستادعزیزم همواره ازشماسپاسگزارم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 21 آذر 1399، 14:55

سلام به روی ماهتون،
واقعا هنرمندید هما جون کیف کردم برش هاتون از مال من تمیزتر و یکدست تر شده واقعا آفرین بهتون و ممنون از عکس

نظرات
Nooshin
دوشنبه، 28 آذر 1401، 21:42

ممنونم،لطف کردین،دقیقا همینطور بود خامه سرد بود چون بعد از اینکه فرم گرفت گذاشتم تو یخچال.

Nooshin
دوشنبه، 28 آذر 1401، 15:20

ی سوال دیگه هم داشتم،میشه کیک اسفنجی رو تو قالب پیرکس درست کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 28 آذر 1401، 19:52

بله عزیزم می شه ولی کمی رنگ می گیره.

Nooshin
دوشنبه، 28 آذر 1401، 13:36

سلام بهاره خانم وقت بخیر،من الان کرم انار رو درست کردم ک فردا بقیه کار رو انجام بدم،ولی متاسفانه با اینکه ژلاتین ب دمای محیط رسیده بود و حتی اول مقداری از اب انار غلیظ شده بهش اضافه کردم بعد با خامه فولد کردم،با اینحال ژلاتین گلوله  و تکه ای شد،کجای کارم اشتباه بوده؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 28 آذر 1401، 19:52

سلام عزیزم،
ژلاتین هم دمای محیط بوده ولی خامه نبوده، به خامه سرد اضافه شده خودش رو بسته، خامه رو وقتی به میزان کافی بزنید دیگه سرماش می ره ولی احتمالا خامه شما زود فرم گرفته.

Nooshin
دوشنبه، 29 آذر 1400، 18:47

برای ماسوره نه،بله میدونم نمیشه،فقط برای روی کیک بریزیم

Nooshin
دوشنبه، 29 آذر 1400، 08:59

سلام بهاره خانم وقت بخیر،ی سوال داشتم،میتونم کیک شکلاتی سریع رو بصورت کاپ کیک درست کنم و یک سوم قالبها رو مایع کیک بریزم،بعد ک خنک شد روی اونها از این کرم انار بریزم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 آذر 1400، 15:25

عزیزم کیک سریع شکلاتی رو می تونید کاپ کیک کنید ولی این کرم که قابلیت ماسوره زدن نداره

zeinab irani
جمعه، 29 اسفند 1399، 06:26

سلام خانم بهاره وحید عزیز, ببخشید من دنبال کیک شربتی بودم که این پست رو دیدم میخواستم بدونم که این شیرینی تر که پایه این دسر هست همون کیک شربتیه

zeinab irani
جمعه، 29 اسفند 1399، 06:28

چون روش شربت ریختید برای مرطوب شدنش , چون من کیک شربتی میخواستم درست کنم ولی برای تولد ولی نمیدونم چجوری میشه با خامه تزیینش کرد اصلا میشه, خیلی شیرین نمیشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:15

سلام عزیزم،
من کیک شربتی در سایتم ندارم ولی شف طیبه دارن خیلی هم خوشمزه ست در گوگل جستجو کنید کیک شربتی شف طیبه براتون میاره ولی مناسب خامه کشی نیست.

zeinab irani
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:18

ممنون از اینکه انقدر سریع پاسخ میدید به نظرتون اگر روش سس شکلاتی فاجی دستور خودتون رو بریزم خوب میشه طعمش

zeinab irani
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:45

یعنی روی کیک شربتی ببخشید البته اینجا میپرسم,

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 اسفند 1399، 14:04

نه عزیزم کیک شربتی باید خالی و بدون هیچ روکش و سسی سرو شه

zeinab irani
جمعه، 29 اسفند 1399، 14:09

ممنون از شما

Fateme khorshid
سه شنبه، 28 بهمن 1399، 18:06

بهاره جون من کیک اسفنجی که میپزم وقتی داخل فر بعد سی دقیقه سیخ داخلش فرو میکنم پفش میخابه

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 28 بهمن 1399، 18:37

سلام فاطمه جان،
اگر باز کردن در فر و فرو کردن سیخ باعث خوابیدن پف می شه یعنی زود در رو باز کردید، بعد از چهل دقیقه باز کنید.

Fateme khorshid
سه شنبه، 28 بهمن 1399، 20:03

مرسی بهاره جون مهربون و حرفه ای

Mohammad
شنبه، 25 بهمن 1399، 12:18

سلام خسته نباشید
یه سوال داشتم اینکه چرا این کیک بعد از استراحت موقع برش بعضی قسمت های کیک لایه هاش از هم باز میشدن؟با اینکه شربت زده شده...

و سوال دوم اینکه آیا حالت خیس کیک به دلیل زیاد زدن شربت است؟یا دلیل دیگه داره؟اخه دیگه واقعا از یه لایه شربت که کمتر نمیشه زد
خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 25 بهمن 1399، 14:55

سلام،
چسب لایه های این کیک خامه ست، نه شربت، اگر حین برش باز می شدند یعنی یا میزان خامه رو کم زدید یا حین فرم دادن خامه رو زیادی هم زدید خشک شده.
اگر کیک برای شما حالت خیس داره به خاطر عدم پخت کافیه، این کیک میزان آب زیادی داره و با توجه به اینکه زمان و دمای گفته شده برای فر برقیه درصورتیکه فر شما گازی باشه به پخت طولانی تر نیاز داره.

Mohammad
شنبه، 25 بهمن 1399، 20:55

بله خامه خیلی کم زدم به خاطر همینه پس
بله کیک هم بعد از پخت کمی جمع شد که پختش ناکافی بوده
واقعا ممنون از راهنماییاتون
کامل روشن شدم ایرادم کجا بوده

sunny
يکشنبه، 30 آذر 1399، 10:40

استاد عزيزم همانطور كه عرض كردم من مواد رو نصف كردم و در قالب بيست كيك شيفون رو پختم.موردي كه برام پيش آمد كيك رو كه از قالب خارج كردم سرد شه بعد از سرد شدن از هر طرف حداقل نيم سانت جمع شد و به اصطلاح آب رفت و موقعي كه مجدد ميخواستم تو قالب بذارم براي سر هم كردن لايه ها كيكم كوچكتر از قالب شده و بود و ديگه خوب نميشد لايه ها رو رو هم چيد چون از لبه ي قالب فاصله داشت.البته من قالب كمربندي فقط گرد داشتم و براي قالب مربع بيست سانتي ام از روش طلق استفاده كردم كه با توجه به اين شرايط اونم خيلي به كارم نيومد و در نهايت لايه ها رو رو هم گذاشتم و ژله رو گذاشتم كاملا نيم بند شه و بعد روي لايه ها ريختم و از لبه هاي كار كمي فاصله دادم كه نريزه و خدا رو شكر با همه ي اين تفاسير همه چيز خيلي خوب پيش رفت و موقع برش دور كار رو بريدم و برشها رو زدم.ميخواستم علت اينكه كيكم موقع سرد شدن اندازه اش كوچكتر شد رو بپرسم اگر لطف كنيد در اين مورد راهنماييم كنيد خيلي خيلي ممنون ميشم.خودم فكر كنم كيك بايد كامل در قالب سرد ميشد و من زود از قالب درش آوردم و هنوز گرم بوده و براي همين موقع خنك شدن كمي آب رفته بود.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 30 آذر 1399، 15:21

سلام عزیزم،
در مورد کیک شیفون و اسفنجی کیک باید کاملا در قالب سرد شه. در واقع کیک با چسبیدن به دیواره ها کمک می گیره که حباب های هوا با تغییر دما از بین نرن و کیک کوچک نشه. دلیل دیگه می تونه عدم پخت کافی باشه این بار کیک رو طولانی تر بپزید.

sunny
يکشنبه، 30 آذر 1399، 22:17

واقعا ممنونم عزيزم كه مثل هميشه لطف ميكنيد با محبت راهنمايي ميكنيد.من هميشه از نكاتي كه شما ميفرماييد و راهنمايي عاليتون كلي انرژي ميگيرم براي بهتر شدن،صميمانه ممنونم استاد مهربانم.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 01 دی 1399، 09:45

خواهش می کنم عزیزم موفق باشید

nina mah
شنبه، 29 آذر 1399، 04:52

سلام استاد عزيز
ممنون از نكات ريز و دستور عالي شما ،آيا امكان داره از كرم انار براي فيلينگ كيك ردولوت استفاده كرد؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 29 آذر 1399، 08:55

بله عزیزم می شه خیلی هم عالی می شه فقط قالب رو چرب کنید، سلفون بندازید، کرم رو درست کنید بذارید خودش رو بگیره بعد دربیارید و لای کیک بذارید.

gibil
پنجشنبه، 27 آذر 1399، 17:10

سلام استاد عزیزم
میشه بجای قالب ۲۰ سانتی از قالب ۲۵*۳۵ استفاده بشه؟
ارتفاعش خیلی کم میشه برای برش دادن ؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 27 آذر 1399، 17:16

سلام عزیزم،
خیلی نازک و کم ارتفاع می شه شیک نمی شه باز سلیقه ایه این شیرینی خراب بشو نیست ولی خب لایه هاش نازک می شه.

gibil
جمعه، 28 آذر 1399، 07:08

ممنونم از پاسخگوییتون
برای قالب ۲۵*۳۵ با چه مقیاسی مواد رو درنظر بگیریم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 28 آذر 1399، 16:01

مواد رو یک برابر و نیم کنید درست می شه عزیزم. اگر قالب ارتفاع داره دو برابر هم می تونید بکنید.

gibil
جمعه، 28 آذر 1399، 21:23

خیلی ممنونم استاد گل و مهربونم از راهنماییتون
مثل همیشه بی نظیرید و خیلی دوستتون دارم.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 29 آذر 1399، 08:55

لطف دارید عزیزم منم دوست دارد هنرمند

homa
جمعه، 21 آذر 1399، 17:26

سلام استادعزیزم تشکرمیکنم ازلطف شما اون تکنیک فریزرباعث این برشهای تمیزشدممنون ازاموزش دقیق شما

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 24 آذر 1399، 14:58

خواهش می کنم عزیزم موفق باشید

انار بانو
چهارشنبه، 19 آذر 1399، 05:39

سلام
وای نمیدونید خوندن همچین رسپی جذّابی بعد از کلاس فیزیک اونم زمانی که انتظار پست جدید ندارید چقدررر حال آدمو خوب میکنه
ان شاءالله بتونم درست کنم
خیلیی ممنون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 19 آذر 1399، 08:25

خوشحالم دوست داشتید عزیزم امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

انار بانو
چهارشنبه، 19 آذر 1399، 08:27

خیلی ممنون

MH
شنبه، 15 آذر 1399، 21:44

سلام
به نظرم اسفنج من خوب نشد .
بافت کیکی نداره، بیشتر شبیه خاگینه پفکی شده.
هم در بافت داخلش هم در سطحش حباب های کوچک وجود داره.
همه دستورات را مو به مو اجرا کردم.
به نظر شما چرا؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 16 آذر 1399، 08:11

سلام،
این اسفنج آب زیادی داره و کار باهاش کمی سخته از دستور کیک اسفنجی برای این کیک تر برشی استفاده کنید.
وجود حباب ها مشکلی نداره ولی اگر شبیه خاگینه شده یعنی یا تخم مرغ ها کم زده شده یا مواد خشک زیاد هم زده شده.

MH
يکشنبه، 16 آذر 1399، 11:56

تخم مرغ ها را با شکر و وانیل طبق دستور ۵ دقیقه با دور تند زدم. ۳ برابر شد، حالت روبانی گرفت و رنگش تغییر کرد.
مواد خشک با مواد تر خیلی کم با ویسک زدم.
در ضمن کف کیک فشرده و متراکم و مغز کیک و روی آن پر از حباب بود.
بافت کیک خیلی بد بود، روی آن چسبنده بود و بدرستی برش نمیخورد، متلاشی میشد.
به نظر شما از بیکینگ پودر زیاد و خراب نمیتواند باشد؟
مارک بیکینگ پودر ایرانی خوب چیست؟

MH
يکشنبه، 16 آذر 1399، 12:08

منظورم از بیکینگ پودر خراب بیش فعال است، زیرا بیکینگ پودر من در آب واکنش نشون میده و غیر فعال نیست.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 16 آذر 1399، 13:51

ای وای چقدر متاسفم که همچین تجربه ای داشتید، ظاهرا کیک پخت خوبی هم نداشته که رویه چسبناک داشته، رویه چسبناک به معنی عدم پخت کافیه.
من متاسفانه تا حالا از بیکینگ پودر ایرانی استفاده نکردم و تجربه ای ندارم همیشه تیارا یا دکتراوتکر میخرم ولی با توجه به اینکه واقعا نمی دونم مشکل از کجا بوده عذرخواهی می کنم و پیشنهاد می کنم همون کیک اسفنجی ساده که خوش قلقه رو برای یلدا درست کنید.

MH
يکشنبه، 16 آذر 1399، 19:46

ممنون
کیک اسفنجی یا  شیفون دستورات قبلی شما  با جدا سازی سفیده و زرده بینظیر بوده.

1381@.fateme.vkz
پنجشنبه، 23 بهمن 1399، 09:55

سلام

1381@.fateme.vkz
پنجشنبه، 23 بهمن 1399، 09:56

ببخشید من در این سایت غگعضو شدم اما نمیدونم چگونه باید در این سایت میام ارسال کنم و مشکلاتمو بگم میشه کمکم کنید خیلی ممنون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 23 بهمن 1399، 10:12

سلام عزیزم،
ببخشید متوجه سوالتون نشدم همونطور که الان سوالتون رو لطف کردید و پرسیدید زیر هر پستی سوال دارید بنویسید و ثبت نظر رو بزنید. من در هایلایت اینستاگرام تصویری هم توضیح دادم نگاه کنید باز سوالی بود در خدمتم
https://www.instagram.com/sp.baking/

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
کنفی میوه
Fruits confits
کیک
چیزکیک هلو
کیک
مدلن
Madeleines de Pierre Hermé
کیک
مافین آلبالو
کیک
رولت طرح دار
با خامه شکلاتی
کیک