سوفله شکلات

بهاره وحید

سوفله شکلات

نکات پخت سوفله
دوشنبه، 16 فروردين 1395، 06:34   مشاهده: 19,438

برو به رسپی دستپخت های کاربران

سوفله چیه؟ 

سوفله Soufflé یکی از پختنی های دنیای آشپزی و شیرینی پزیه که می تونه به صورت غذایی یا دسر تهیه شه و در هر دو صورت، بافتی سبک و بر پایه تخم مرغ داره. سوفله بصورت دسر، در واقع نوع پودینگه که بافتش از سفیده تخم مرغِ زده شده و حجیم شده ایجاد می شه و طعمش از کِرِم یا پوره ای که با زرده تخم مرغ مخلوط می شه، بدست میاد. طعم دهنده دسرِ سوفله، معمولا میوه یا شکلاته. 



سوفله غذایی هم بر پایه تخم مرغه، اما با مخلوطی از سبزیجات، پنیر و گاها مرغ طعم دهی می شه و محبوب ترینش سوفله پنیر فرانسویه. 



 واژه سوفله، مشتق شده از فعل Souffler به معنی "پف کردن" و "بالا اومدنه"، که این اسم به خاطر ظاهر پفی این دسر روش گذاشته شده. سوفله با ظاهری زیبا، بافتی سبک و طعمی عالی در اوایل قرن هجدهم میلادی در کشور فرانسه ابداع شده. اولین دستور سوفله در سال 1724 توسط Vincent La Chapelle  در کتابِ آشپزی مدرن Le Cuisinier Moderne ثبت شده، این کتاب یکی از مهمترین کتاب های تاریخ آشپزیه. 



با وجود اینکه این دسر در قرن هجدهم میلادی ابداع شد، اما صد سال طول کشید تا کاملا جا بیفته و در اوایل قرن نوزدهم میلادی(1820) با متداول شدن فر و همزن در منزل ها، سِرو سوفله، چه به عنوان دسر، چه غذا روی میز مهمونی ها و به عنوان پیش غذا و دسر در رستوران های پنج ستاره جا افتاد.
حتی امروزه با وجود پیشرفتِ ابزار و تکنیک های قنادی، سوفله در رستوران های کمی سرو می شه و علت اصلیش، خوابیدنِ پفِ این دسر، بعد ازمدت زمانی کوتاهه. نحوه تهیه سوفله طوریه که باید دسر پف کنه و از ظرف بالاتر بره، اما سطحی که بالا اومده چون هیچ اتکایی نداره و بافتش بسیار لطیفه، بتدریج می خوابه و پفش رو از دست می ده و ظاهرش کاملا بهم می خوره. بجز این مسئله، سوفله چه به عنوان پیش غذا، چه دسر باید بصورت داغ سرو شه و به این دو دلیل سوفله رو نمی شه زودتر از موعد تهیه کرد و این کار رو برای رستوران ها سخت می کنه. 


ظرف سوفله: 

سوفله باید در ظرف سرامیکی تک نفره پخت شه و به هیچ وجه از جنس دیگه نمی شه استفاده کرد. بهترین وسیله برای پخت این دسر، ظرف های سرامیکی تک نفره با دیواره های استورانه ایه که بهش رَمکین ramekin گفته می شه و در سایز ها و رنگ های مختلف در فروشگاه های لوازم خانگی و برخی لوازم قنادی ها، به فروش می رسه. 



نکات پخت دسر سوفله: 

  • روشن کردن فر پیش از شروع کار و داغ بودنِ فضای فر از ابتدای پخت، از مراحل مهم، در تهیه سوفله و دسرهائیه که نیاز به شوک دمایی دارند و باید یکدفعه پف کنند. برای پخت سوفله همیشه تاکید می شه که قبل از شکوندن اولین تخم مرغ، فر رو روشن کنید و لحظه ای که به مرحله آخر تهیه سوفله، یعنی فولد کردن سفیده می رسید، فر باید داغ شده باشه وگرنه اون حرارت ناگهانی مورد نیاز بهش نمی رسه و خوب پف نمی کنه.

  • درسته که سوفله باید تازه سرو شه اما می تونید دستور رو تا سر مرحله زدن و فولد کردن سفیده تخم مرغ اجرا کنید و این قسمت رو برای قبل از پخت و سرو بذارید. در واقع سوفله از دو قسمت تشکیل شده، قسمت اول کِرِم یا پودینگیه که در اون زرده تخم مرغ داره و قسمت دوم سفیده تخم مرغ زده شدست که با بقیه مواد مخلوط می شه و فرم پفکی به سوفله می ده، شما می تونید قسمت اول رو درست کنید و مرحله دوم رو قبل از زمان سرو انجام بدید. 

  •  نحوه حاضر کردن و پر کردن ظرف های سوفله در موفقیت پخت این دسر بسیار موثره. ظرف ها رو باید طوری حاضر کنید که مایه سوفله به هیچ وجه به ظرف نچسبه، چرا که چسبیدن مایه سوفله باعث می شه دسر به میزان لازم بالا نیاد و پف نکنه. آماده سازی رمکین به این شکله که ابتدا ظرف ها رو با کره چرب کرده و بعد بسته به نوع سوفله، سطح ظرف رو با پودرقند، شکر یا پودر کاکائو پوشش می دند. به این مرحله مهم در آشپزی فرانسوی، chemisage به معنوی پوشاندن و آستر کردن گفته می شه. این مرحله انقدر در تهیه سوفله حائز اهمیته که سرآشپز معروف " گوردن رمزی" که پر طرفدارترین سوفله ها رو در رستوران هاش سرو می کنه، پیشنهاد داده اول یک لایه کره بمالید، ظرف ها رو در فریزر بذارید تا کره کاملا خودش رو بگیره، بعد دوباره کره بمالید و در آخر شکر پاشی کنید.



  • مایه سوفله باید در ظرف ها کاملا لبریز شه، اگر تازه کارید می تونید پر کردن ظرف رو مثل پر کردن پیمانه اندازه گیری در نظر بگیرید، یعنی بیشتر بریزید و بعد سرش رو با چاقو صاف کنید. 



  • از اونجائیکه قالب، قبل از پر کردن، کاملا کره مالی و شکر/پودر کاکائو پاشی شده، از نچسبیدن سوفله به ظرف اطمینان داریم. اما برای خوب پف کردن، با گردوندنِ شصت دورتادورِ سرِ ظرف، از نچسبیدن مواد به لبه هم مطمئن شید. 



  •  در مورد میزان پخت سوفله به خصوص سوفله شکلاتی اختلاف عقیده وجود داره. در بسیاری از دستورها گفته می شه در انتهای پختِ سوفله، باید خلال دندون از وسطش تمیز ولی با کمی خرده کیک دربیاد و فقط کمی
  •  مرطوب باشه. ولی بعضی دستورها سوفله رو شل تر سرو می کنند.



منبع: https://www.amazon.com/Mary-Berrys-Baking-Bible-Classic/dp/1846077850




مواد لازم (هم دمای محیط):

شکلات: صد و بیست گرم
آب: دو قاشق غذاخوری
شیر: سیصد گرم
کره: چهل گرم
آرد: چهل گرم 
تخم مرغ: چهار عدد
پودر قند: پنجاه گرم 
کرم تارتار: یک چهارم قاشق چایخوری
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
کره و پودر کاکائو برای آماده کردن قالب ها



از عوامل موفقیت در اندازه گیری عدم تبدیل واحدها و استفاده از ابزار گفته شده در دستور منبعه، پس برای این دستور بهتره از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید. اما اگر ترازو در دسترس ندارید، برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیریِ مواد اولیه، باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 


  • در این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید هم دمای محیط باشه.
  • بهتره پودر قند از الک ریز یا حریر رد شه. برای راحتی کار، قبل از الک، ابتدا پودر قند رو در آسیاب برقی یا غذاساز یک دور دیگه آسیاب کرده و بعد از الک ریز رد کنید. 
  • زرده و سفیده تخم مرغ رو باید از هم جدا کرده و اجازه بدید تخم مرغ ها به دمای محیط برسند، دقت کنید که به هیچ وجه ذرات چربی نباید در سفیده ریخته شه.
  • در شیرینی پزی بهتره از شیر پرچرب کارخونه ای استفاده کنید. 
  • طعم این دسر فقط و فقط از شکلاته و باقی مواد برای ایجاد بافت استفاده شدند، پس هر چه شکلات مرغوب تر، دسر خوش طعم تر. همیشه از شکلاتی در دسرها استفاده کنید که به تنهایی خوش طعم باشند. 






از اونجائیکه سوفله باید بعد از پخت درجا و بصورت داغ سرو شه، معمولا بصورت دونه ای پخت می شه. همونطور که گفته شد، ظرف سرو سوفله، رمکین نام داره که در سایزهای متنوع تولید می شه. برای این دستور می تونید از شش رمکین با گنجایش شش اونس (170 گرم آب) یا چهار رمکین با گنجایش هشت اونس (227 گرم آب) استفاده کنید. یا یک ظرف سرامیکی یا پیرکسی که حدود 1200 گرم آب در اون جا می شه رو بکار ببرید و کل مواد رو در اون بریزید.
برای آماده کردن رمکین ها ابتدا با برس قنادی کف و دیواره ها رو با کره نرم شده چرب کنید و بعد ظرف های کَره مالی شده رو به مدت پنج دقیقه در فریزر قرار بدید، بعد از این مدت دوباره با برس روی کف ظرف و دیواره ها کره بمالید. 



 روی ظرف ها پودر کاکائو بپاشید. 



 رمکین ها رو حسابی بچرخونید تا همه جای دیواره ها با پودر کاکائو پوشیده شه.



 حالا یک تیکه کاغذ روغنی روی سطح کار بذارید و رمکین ها رو روش بتکونید و سر ظرف ها رو روی کاغذ ضربه بزنید تا پودر کاکائوی اضافه ازشون بریزه. رمکین های آماده شده رو روی سینی شیرینی پزی آماده بذارید. 



روش تهیه این سوفله به این صورته که ابتدا کاستاردی شکلاتی آماده کرده و بعد سفید فرم داده رو در اون فولد می کنیم. برای تهیه کاستارد شکلاتی، شکلات رو خرد کنید و بعد به همراه آب و دو قاشق غذاخوری از شیر در شیرجوشی (تفلون یا استیل) بریزید. شیرجوش رو روی حرارت ملایم بذارید. بالای سرش وایستید و یه سره هم بزنید تا مواد یکدست شه. 
به محض یکدست شدن، بقیه شیر رو اضافه کنید و روی حرارت ملایم، مدام هم بزنید تا به جوش بیاد. وقتی یکی دو قُل زد، شیرجوش رو از روی حرارت بردارید. 



آرد و کره رو در یک دیگ بریزید و روی حرارت ملایم بذارید، مواد رو یکسره با قاشق چوبی یا لیسک هم بزنید. برای این مرحله دو دقیقه کافیه، خیلی زود آرد و کره به خورد هم می ره و یکدست می شه، نمی خوایم آرد سرخ شه. 



به محض اینکه مخلوط آرد و کره یکدست شد، شیرجوش تمیزی برداشته، مخلوط کره و آرد را در آن ریخته و بعد مخلوط شیر و شکلات رو بهش اضافه کنید. 



شیرجوش رو روی حرارت ملایم گذاشته، مدام هم بزنید تا جایی که مواد یکدست شه و به جوش بیاد. همونطور که یکسره هم می زنید اجازه بدید کمی غلیظ شه و به غلظت فرنی برسه. در این مرحله شیرجوش رو از روی حرارت بردارید و وانیل رو بهش اضافه کنید. کرم شکلاتی رو به کاسه دیگری منتقل کنید، روش کیسه فریزر یا سلفون (محافظ غذا) مماس کنید تا رویه نبنده و اجازه بدید به دمای محیط برسه. 
نکته: علت اینکه اجازه نمی دیم، کرم در شیرجوش خنک شه و به ظرف دیگری انتقال می دیم، اینه که داغی شیرجوش باعث ادامه پخت، حتی بعد از برداشتن از روی حرارت و کم شدن کیفیت کرم می شه.



فر رو روی 190 درجه سانتی گراد، معادل 375 درجه فارنهایت یا درجه 5 فر روشن کنید تا گرم شه.
پودر قند و زرده های تخم مرغ رو در کاسه تمیزی بریزید و با همزن برقی تا جایی بزنید که روشن و کشدار شه.



کرم شکلاتی هم دمای محیط رو به مخلوط زرده اضافه کنید. با دور متوسط همزن خوب بزنید تا مواد یکدست شه. 



پره های همزن رو با آب جوش و مایع ظرفشویی خوب بشورید و خشک کنید. سفیده ها رو در یک کاسه تمیز بریزید و کرم تارتار رو بهش اضافه کنید. سفیده ها رو یک دقیقه با دور متوسط همزن بزنید تا کرم تارتار با سفیده مخلوط شه و سفیده کف کنه (فومینگ). حالا دو دقیقه با تند ترین دور همزن برقی بزنید تا سفیده به سافت پیک برسه. یعنی وقتی ظرف رو برگردونید سفیده ازش نریزه و وقتی پره های همزن رو از داخل سفیده زده شده بلند می کنید، سفیده های روی پره های همزن، حالت برجسته ولی خمیده داشته باشند. برای یادگرفتن نحوه صحیح زدن سفیده تخم مرغ به این پست مراجعه کنید. 



همزن برقی رو خاموش کنید و کنار بذارید. سفیده تخم مرغ زده شده رو به آرومی و در چند مرحله در مواد شکلاتی فولد کنید. همیشه اول یک مقدارِ کمی از سفیده رو به مواد اضافه کنید تا مواد رقیق شه و کارتون آسون تر شه. حواستون باشه مواد رو بیش از حد هم نزنید که حباب های هوای تشکیل شده در سفیده از بین نره و پف سوفله نخوابه. فقط و فقط تا جایی سفیده رو فولد کنید که رگه های سفید در مواد دیده نشه. 



ظرف های آماده شده رو با مایه سوفله کاملا پر کنید. انگشت شصتتون رو دور سر ظرف بکشید تا مواد از دیواره جدا شه و راحت بالا بیاد. ظرف های سوفله رو در سینی شیرینی پزی گذاشته و در فر گرم شده قرار بدید. 



سوفله ها رو به مدت هجده تا بیست دقیقه در فر بذارید، یک ربع اول به هیچ وجه در فر رو باز نکنید. بعد از این مدت یک خلال وسط سوفله بزنید تا از پختش مطمئن شید. بعد درجا بدون گذاشتن روی توری خنک کننده سوفله ها رو سرو کنید. اگر کل مواد سوفله رو در یک ظرف ریختید، چهل دقیقه در فر بپزید.
بافت این سوفله نرم، سبک و مرطوبه. 



روی سوفله ها رو معمولا با پودر قند یا خامه زده شده تزئین می کنند. این دسر نهایتا تا ده دقیقه بعد از پخت باید سرو شه. بعد از این مدت سوفله کم کم پفش می خوابه. 

دستپخت های همراهان سایت
شایسته
جمعه، 19 ارديبهشت 1399، 17:39

سلام بهاره جان ..
اول تشکر بسیار دارم ازتون .
از وقتی با سایت شما آشنا شدم ودستورات نکات شیرینی پزی وکیک رو خوندم خیلی چیزها یاد گرفتم .از شیرینی فروشی ها ی مختلف دنبال طعم های متفاوتی بودم ولی همه کیک های تر وهمه یه مزه رو داشتند ..
وقتی اولین بار کیک صبحانه با دستور شما رو پختم وسوفله خوشمزه رو متوجه طعم های متفاوت وخوشمزه شیرینی ها شدم ..بازم متشکرم برا سایت خوب ومتفاوتتون ..همیشه شادکام باشید .با دختر ۱۲ ساله ام قراره همه انواع شیرینی ها وکیک ها درست کنیم ..
دخترم برا بار دوم سوفله شکلاتی درست کرد ولی اینبار خیلی خوب شد .بازم متشکرم طبق پیشنهادتون دما رو کم کردیم زمان رو بیشتر ..

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 20 ارديبهشت 1399، 04:49

سلام عزیزم،
چقدر خوبه که شما و دختر گلتون دنبال طعم های جدید هستید خیلی هم خوشحالم که سایت براتون مفیده.
سوفله هاتون هم عالی شدن نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

شایسته
دوشنبه، 08 ارديبهشت 1399، 17:02

سلام بهاره جان سوفله های ما سرریز شد .تمام نکات رو هم رعایت کردیم .ولی مواد ما شل تر از عکس شما بود .
کامل هم نپخته بود یعنی روش پخته بود ولی زیرش نرم وخام یود

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 08 ارديبهشت 1399، 17:32

سلام عزیزم،
فرتون چیه و در چه دمایی پختید، به نظر میاد دما زیاد بوده، هم یکدفعه پف کرده هم قبل از پخت کامل رویه گرفته

شایسته
دوشنبه، 08 ارديبهشت 1399، 18:50

از این اجاق گاز های فر دار .دماسنج فر هم تهیه کردم .دقیقا همون دمای پیشنهادی تو دستور بود .روی سینی فر هم گذاشتم هر ۵ظرف رو .از فر هم درآوردم سریع پفش خوابید ولی دوباره چند روز دیگه انجام میدیم .ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 08 ارديبهشت 1399، 19:39

این بار ده درجه کمتر بذارید، زمان رو چند دقیقه طولانی تر کنید.

:)Fatemeh
جمعه، 06 مهر 1397، 12:12

سلام بهاره جان
از این رسپیتون هم خیلی سپاسگزارم این دسر بافت جالبی داشت فقط نمیدونم چرا مال من روش ترک خورد من همه ی مواد رو توی یک قالب ریختم میتونه علتش تنگ بودن ظرف باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 06 مهر 1397، 14:49

سلام فاطمه جون،
عزیزم ماشالا خودتون استاد شدید و اشکالاتتون رو خودتون متوجه می شید. دقیقا همینه سوفله باید حتما تک نفره درست شه چون مقاومت حرارت زیاد و طولانی مدت رو نداره و بافتش بهم می ریزه مال شما هم حجمش زیاد بوده و نباید همه رو در یک قالب می ریختید.
ولی آفرین به شما که این دسر رو امتحان کنید تنها راه پیشرفت در شیرینی پزی تجربه ست که مرتب کسب می کنید.

Feri
يکشنبه، 19 فروردين 1397، 22:06

سلام و تشکر بابت دستور خوبتون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 20 فروردين 1397، 06:17

سلام عزیزم
وای ماشالا چقدر عالی شده خیلی ممنون از عکس زیباتون
موفق باشید

homa
شنبه، 11 آذر 1396، 15:56

سلام استاد من این سوفله رویایی رو درست کردم ولی بعدازده دقیقه که سوفله داشت جلوی چشام بالامیومدومن خیلی ذوق زده شده بودم یادم افتاددورظرف سوفله روباانگشتم پاک نکردم وهمینطورکه داشتم فکرمیکردم یعنی پاک نکردن دورظرف تاثیرداره که درعرض چندثانیه تاثیرکم کاری خودم رو دیدم سوفله پف کردم جلوی چشمای هیجان زدم سرریزکردومنم وارفتم ولی فوق العاده خوشمزه شدتااینجاکه دراولین فرصت دوباره بارعایت تمام نکات درست میکنم این هم عکس جهت عبرت خودم

نظرات
sa.asadi
شنبه، 27 ارديبهشت 1399، 06:14

سلام برای لاواکیک از دستور زیر خوبه استفاده کنم؟
به نظر آسون میاد چون گویا در این نوع حتی سخت گیری درباره استرکشی دیواره ظرف هم وجود نداره
https://sarashpazbashi.com/1393/10/16/lava-cake/

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 27 ارديبهشت 1399، 06:48

شرمنده عزیزم تا درست نکنم نمی تونم توصیه کنم بهتون

pany
شنبه، 08 تیر 1398، 07:54

سپاس از توضیح و توجهتون

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 08 تیر 1398، 19:24

خواهش می کنم عزیزم موفق باشید

pany
چهارشنبه، 05 تیر 1398، 09:41

سلام بهاره جان ممنون از سایت عالیتون.سوالم خنده داره یه ذره ! با توجه به اینکه سوفله باید بصورت داغ سرو بشه در مورد ظرفهای تک نفره سوفله که دسته ندارند غذا رو چطور سرو کنم که دست مهمان نسوزه !

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 05 تیر 1398، 10:06

سلام گلم،
رمکین که همون ظرفای سوفله باشن رو باید تو سینی بچینید و در فر بذارید، وقتی آماده شد سینی رو از فر خارج کنید با کمک دستکشِ فر، هر کدوم از ظرف ها رو روی پیش دستی جلوی مهمان قرار بدید و مهمان با قاشق میل کنه. یعنی اصلا قرار نیست دستشون به ظرف بخوره ضمن اینکه این ظرف ها هم خیلی سریع خنک می شن.

AZIN DA
شنبه، 18 آذر 1396، 13:21

شف یه سوال مهم دارم من چند روز پیش برا اولین بار سوفله درست کردم ولی سرریز کرد چکار باید بکنم سرریز نکنه میشه سریع جوابمو بدین؟ ممنون چون میخوام سوفله درست کنم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 18 آذر 1396، 16:07

سلام آذین جان،
عزیزم انگشتتون رو دورتادورش مثل عکس کشیدید؟

AZIN DA
يکشنبه، 19 آذر 1396، 13:44

سلام نه این دفعه امتحان میکنم ممنون

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 11 آذر 1396، 16:47

سلام هما جان،
سوفله دسر بسیار مشکلیه و همینش رو هم عالی در آوردید این تجربه ها بارها و بارها برای هممون پیش میاد و کاملا نرماله.

nazanin
سه شنبه، 18 مهر 1396، 06:54

سلام بهاره جان .چشم الان برایتان می فرستم

nazanin
دوشنبه، 17 مهر 1396، 12:10

سلام بهاره جان . چگونه می توان شکلات مایع درست کرد ؟منظورم درست کرد ن چاکلت لاوا کیک نیست . راستش یه کتاب به دستم رسیده که رسپی  40مدل ماگ رو داره . میشه داخل ماگ رو شگلات مایع ریخت(البته بعد از پختن) تا زمانی که با قاشق تکه ای از ماگ رو برمی داریم شکلات بطور مایع از بیرون بیاد؟  یه چیزی مثل فراستیگ کردن کاپ کیک ها که بعد از پختن کاپ کیک قسمتی از وسط کاپ کیک رو بیرون می آورند و با خامه پر می کنند؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 17 مهر 1396، 14:47

سلام نازنین جان،
عزیز دلم من اصلا متوجه منظورتون نمی شم عکس چیزی رو که می گید رو تو دایرکت اینستاگرام برام بفرستید.
https://www.instagram.com/sp.baking/

hila
شنبه، 30 بهمن 1395، 14:04

من خیلی دنبال ظرف سفیدا گشتم برای لاوا کیک، توی لوازم قنادیا و ظرف فروشی اما پیدا نکردم ... اگه ممکنه بفرمایید از کجا میشه تهیه کرد؟ تشکر

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 30 بهمن 1395، 15:25

سلام عزیزم،
فروشگاه های لوکس لوازم خانگی مثل "خانه و آشپزخانه" رمکین برای فروش دارن. متاسفانه از لوازم قنادی ها قابل تهیه نیستن.

baharan
دوشنبه، 25 بهمن 1395، 07:56

باز هم مثل همیشه عالی بود استاد، فقط ما در یک کافی شاپ یک نوع سوفله دیدیم که با یک برش کوچک از داخل آن شکلات داغ بیرون می ریخت بافتش هم حالت ژله ای داشت می خواستم بدونم رسپی این سوفله با چیزی که شما گفتید خیلی تفاوت می کنه یا نه ؟  

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 بهمن 1395، 08:50

سلام عزیزم،
اون دستورش کاملا متفاوته، برای پیدا کردن دستور اون نوع سوفله کلید واژه " چاکلت لاوا کیک" یا " کیک شکلاتی با مرکز مذاب" رو در گوگل جستجو کنید. مطمئنم دستورهای مشابه رو پیدا می کنید.

Mojgan
چهارشنبه، 18 فروردين 1395، 03:50

بهاره جون بینظیره، چشم آدم از تماشا سیر نمیشه، مرسی برای حسن انتخاب

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 18 فروردين 1395، 04:16

خواهش می کنم عزیزم

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
بستنی شکلاتی
بستنی چوبی با روکش شکلاتی
دسر
موس توت فرنگی
موس میوه ای
دسر
چیزکیک باقلوا
Baklava Cheesecake
دسر
کرم ملون
کرم طالبی
دسر
شکلات دو لایه میوه ای
Fruit and vanilla chocolate ganache
دسر