دونات در فر

بهاره وحید

دونات در فر

Baked Cinnamon Sugar Donuts
پنجشنبه، 01 آبان 1399، 15:01   مشاهده: 12,541

دستپخت های کاربران

دونات پختنی چیه؟

قبلا آموزش دونات کلاسیکِ سُرخ کردنی در سایت داده شده و می دونید که خمیری لطیف و شیرینه که با خمیرمایه ور میاد و بعد از استراحت دوم در روغن فراوان سرخ می شه. در مقابلِ دونات کلاسیک، دونات پختنی قرار داره که بافتش از نان ها نرم تر و از کیک ها کمی متراکم تره و بافتی شبیه مافین داره. ضمنا  "بیکینگ پودر" و "جوش شیرین" عامل پف دهی در دونات پختنیه و بر خلاف دونات سرخ کردنی، خمیرمایه  در اون کاربرد نداره. دقت کنید که دونات پختنی، در قالب مخصوص در فر پخته می شه و به لذیذی دونات سرخ کردنی نیست، اما مزایای خودش رو داره و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده. اما چرا دونات پختنی؟

  • تهیه این نوع دونات نیاز به همزن برقی نداره 
  • در روغن سرخ نمی شه و سالم تره
  • نسبت به دونات سرخ کردنی تنوع بسیار بالاتری داره 
  • مثل دونات سرخ کردنی با انواع رویه ها قابل طعم دهیه
  • در کمتر از نیم ساعت آماده می شه
  • لطیف و کیکی و خوشمزست

منبع: https://sallysbakingaddiction.com/baked-cinnamon-sugar-donuts/

مواد لازم دونات (کلیه مواد هم دمای محیط): 
آرد: یک پیمانه
بیکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری
دارچین: یک دوم قاشق چایخوری
جوز هندی: یک هشتم قاشق چایخوری
تخم مرغ: یک عدد
شکر قهوه ای: یک چهارم پیمانه 
شیر: یک چهارم پیمانه 
ماست: یک چهارم پیمانه 
کره آب شده: 30 گرم
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم رویه: 
شکر سفید: یک دوم پیمانه
دارچین: یک دوم قاشق چایخوری
کره آب شده: 50 گرم

مواد لازم رو  آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید هم دمای محیط باشه.
  • از اونجایی که شکر قهوه ای با تنوع ایرانی و خارجی در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به وفور پیدا می شه و در دسترسه، شکر قهوه ای رو با شکر سفید جایگزین نکنید. چرا که این دو شکر خصوصیات متفاوتی دارند و جایگزینی، باعث تغییر بافت می شه.
  • برای دستورات قنادی بهتره از ماست و شیر پرچرب کارخونه ای استفاده کنید.



فر رو روی 180 درجه سانتی گراد معادل 350 درجه فارنهایت یا درجه 4 فر روشن کنید تا گرم شه. 
برای تهیه این دستور نیاز به یک قالب دونات دارید. شما می تونید از قالب دونات با سایزها و جنس های مختلف استفاده کنید. قالب رو چرب کنید و یا اسپری جدا کننده بزنید و آماده بذارید. 



آرد اندازه گیری و الک شده، بیکینگ پودر و جوش شیرین رو با هم ویسک کرده، یک دور الک کنید و در کاسه بزرگی بریزید. دارچین، جوز هندی و نمک رو هم اضافه کرده و مواد خشک رو خوب با ویسک هم بزنید تا یکدست پخش شه.



شکر قهوه ای، ماست، شیر و تخم مرغ رو در کاسه دیگری ریخته با ویسک یا دور کند همزن برقی خوب بزنید تا یکدست شه.



کره آب شده و هم دمای محیط و وانیل رو به مواد تَر اضافه کنید و با چنگال یا ویسک خوب مخلوط کنید تا یکدست شه. 



درست مثل تهیه اغلب مافین ها، در این دستور هم از روش دو مرحله ای استفاده می شه. یعنی مواد خشک جداگانه با هم و مواد تَر جدا با هم مخلوط و بعد مواد تَر به خشک اضافه می شه. 
وسط کاسه آرد رو گود کرده، مواد تر رو روی مواد خشک ریخته و با لیسک یا کندترین دور همزن فقط و فقط تا یکدست شدن و تا جائیکه رده ها آرد دیده نشه مخلوط کنید. 



در انتها مایه ای یکدست و کشسان خواهید داشت. 



مایه دونات رو در قیف یکبار مصرف بریزید، سر قیف رو بِبُرید و حفره های قالب رو تا سه چهارم پر کنید. 



از اونجائیکه پخت دونات در فر کوتاهه، اگر مایه دونات اضافه اومد نگران نباشید، می تونید سری اول رو در فر بپزید و بعد از اتمام پخت، باقی مایه دونات رو مجدد در قالب بریزید و بپزید. دقت کنید که این کار فقط در این دستور مقدوره و برای کیک ها امکان منتظر موندن مایه بیرون از فر وجود نداره. 



اگر از قالب مینی دونات استفاده می کنید، سینی قالب رو به مدت هشت دقیقه روی توری فر قرار بدید و بپزید و اگر از قالب بزرگ دونات استفاده می کنید، دونات ها رو به مدت 10 تا 12 دقیقه بپزید. دونات ها رو پنج دقیقه بعد از اتمام پخت، از سینی خارج کرده و روی توری خنک کننده بچینید. 



بعد از اینکه دونات ها از داغی افتاد و گرم شد، مواد رویه رو آماده کنید. برای رویه دونات ها، در یک کاسه کره آب شده و هم دمای محیط رو ریخته و در کاسه ای دیگر مخلوط شکر سفید و دارچین رو بریزید.
ابتدا دونات رو در کره آب شده زده و بعد در کاسه شکرِ دارچینی بغلطونید. 



می تونید به جای شکر دارچینی از رویه شکلاتی طبق دستور دونات استفاده کنید. 
دونات ها تا دو ماه قابل فریز کردن هستند. اگر هوای منزل خنکه می تونید دونات ها رو تا پنج روز در دمای محیط و اگر گرمه در یخچال نگهداری کنید. 

تگ های جستجو
بدون همزن
دستپخت های همراهان سایت
گیس گلابتون
پنجشنبه، 08 دی 1401، 17:14

سلام خانم وحید گرامی
من از سرخ کردن و غوطه ور کردن غذاها در روغن، خوشم نمیاد. به همین دلیل فقط یک بار دونات پختم. علیرغم درخواستهای مکرر همسرم، دیگر سراغش نرفتم. امروز قالب دونات به دستم رسید و فوری دست به کار شدم. نتیجه کار این است: کم شیرین، کم چرب، آسان و سریع و خوشمزه! ممنونم از رسپی خوب شما💞

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 08 دی 1401، 17:40

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که از دستور راضی بودید، نوش جونتون و ممنون از عکس، قالب هم مبارکتون باشه.

Sarina ranji
يکشنبه، 16 آذر 1399، 20:25

سلام شف بهاره وای که چقدر من منتظر شدم تو این دستورو بزاری منتظر شدم منتظر شدم و بلاخره انتظار ها به پایان رسیددددد  یعنی هرچقدر من از بافت و خوشمزگی و خوشگلیه اینا بگم کم گفتم واقعا بافت معرکه ای داشت خیلی پوک بودش (/^o^\)  اینم عکس کلی شبی در تاریکی بود دیگه دفعه بعدی یه عکس خوشگل میزارم((:  من ۱۴ سالمه خیلی مممنونم از سایت و کانال و پیج خوبی که داری خسته نباشی شف جان(:اهان راستی من طعم جوز تو این کیکو خیلی دوست داشتم واقعا طعم خوبی داشت(o)

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 16 آذر 1399، 21:00

سلام عزیزم،
چقدر خوشحالم که هنرمندی به جوونی شما در جمع ماست، دونات هاتون عالی شدن عکسشم عالیه نوش جونتون باشه

KimPoo
سه شنبه، 20 آبان 1399، 14:47

سلام، ممنون اموزش تکمیل و خوبتون. من همیشه از درست کردن دونات دوری میکردم به خاطر این که باید توی روغن زیاد سرخش میکردم ولی عاشق این دونات فری شدم. ممنون. شیرینی خود دونات بدون رویه هم عالیه برای کسایی که شیرین‌دوست ندارن، من خودم بدون رویه اش رو خوردم چون زیاد طرفدار شکر و شیرینی نیستم، ولی برای بقیه روش سس شکلات زدم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 20 آبان 1399، 18:52

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که از دستور راضی هستید، دونات هاتون هم عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس زیباتون

homa
سه شنبه، 13 آبان 1399، 10:38

سلام استادعزیزم عیدمیلادپیامبرعزیزمون روتبریک میگم این دونات درفر لطیف سبک وسریع رودرست کردم وخیلی پسندیدم کاملامتفاوت بادونات سرخ کردنی جای خودش یک شیرینی عالیه همواره ازشماسپاسگزارم این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 آبان 1399، 16:16

سلام به هما جون هنرمند،
عید شما هم مبارک باشه، شیرینی هاتون بسیار عالی شدن مثل همیشه نوش جونتون باشه و ممنون از عکس زیباتون

نظرات
Khadije
جمعه، 24 فروردين 1403، 17:08

و یه سوال دیگه اینکه منظور از کره آب شده اینه که رو حرارت غیر مستقیم مثب بخار کتری روبش کنیم و بعد بزاریم همدمی محیط بشه؟

Khadije
جمعه، 24 فروردين 1403، 17:06

سلام بهاره جان ماستی که دارم پرچرب محلی دست ساز خودم هست فقط شیرین نیست اشکالی داره ازش استفاده کنم .و یه سوال دیگه جوز هندی باید آسیاب بشه و مقدارش یک هشتم قاشق چای خورری بشه؟

Khadije
دوشنبه، 28 اسفند 1402، 19:26

سلام بهاره جان برای پخت این دونات چه قالبی مناسبه تفلون باشه یا سیلیکونی؟  و اینکه این مایه ای که درست میشه چندتا دونات میشه اگر قالبم چهارتایی باشه میتونم موادو نگه دارم  سری بعد درست کنم .وقتی پخت سری اول تموم شد.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 02 فروردين 1403، 14:24

سلام عزیزم،
تفلون با اختلاف بهتره، سایز قالبتون چیه که بتونم بگم چند تا می شه! بله می شه یک سری رو بذارید تو فر، باقی تو کاسه بریزید، روش سلفون بکشید بره تو یخچال!

R_gh
سه شنبه، 05 دی 1402، 14:15

سلام و تشکر بابت دستور خوبتون. ببخشید سوالی داشتم امکانش هست جوش شیرین رو با بکینگ پودر جایگزین کنیم؟ در این صورت مقدار بکینگ پودر چقدر باید باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 05 دی 1402، 14:55

سلام عزیزم،
بله می تونید با دو برابر بیکینگ پودر جایگزین کنید، ولی حتما حتما پست مربوط به جوش شیرین و بیکینگ پودر رو مطالعه کنید چون بافت کمی تغییر می کنه.

Simtac
شنبه، 02 ارديبهشت 1402، 16:44

سلام بهاره جون.
استاد پخت دونات با قالب سیلیکون نه تایی چه تایم و چه درجه ای باید باشه؟لطف می فرمایید.مرسی ازتون.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 03 ارديبهشت 1402، 06:01

سلام عزیزم،
دما فرقی نمی کنه، زمان رو پنج دقیقه افزایش بدید.

گیس گلابتون
پنجشنبه، 15 دی 1401، 15:40

سلام خانم وحید گرامی
من برای بار دوم دونات پختم و با کندی ملت تزئینش کردم. خیلی زییا شد، ولی مزه بسیار بدی داشت. شما کدام برند کندی ملت رو پیشنهاد می کنید؟
پیشاپیش از پاسخ تون تشکر می کنم.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 15 دی 1401، 20:46

سلام عزیزم،
من هر برندی امتحان کردم افتضاح بود.

Fmojii
شنبه، 07 آبان 1401، 10:04

سلام بهاره جون  وقت بخیر
بهاره جون  میش تو این دستور  فقط از ماست‌استفاده کرد اگه اره چقدر؟ و اینکه ممنون از اموزش های خیلی خوبتون وضییحات کاملتون❤

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 آبان 1401، 06:16

سلام عزیزم،
می تونید جای شیر آب بریزید ولی در کیفیت کمی تاثیر داره.

gharehvaliloo
چهارشنبه، 05 مرداد 1401، 07:47

سلام
وقتتون بخیر
بهاره جون شما تو مطلب شکر و شیرین کننده ها توضیح دادید که وقتی شکر سفید رو جایگزین شکر قهوه ای کنیم، نتیجه شیرین تری می گیریم. پس من اگر بخوام از شکر سفید برای پختن دونات استفاده کنم، لازمه مقدار کمتری شکر بریزم؟
یه مورد دیگه راجع به زمان پخت بود. توضیح داده بودید که زمان پخت تو دستورهای با شکر قهوه ای، کوتاهتره چون جذب حرارت بالاتره. من اگر از شکر سفید استفاده کنم، باید زمان بیشتری رو در نظر بگیرم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 05 مرداد 1401، 08:07

سلام عزیزم،
یک قاشق غذاخوری از مقدار شکر کم کنید کافیه، ولی برای زمان همیشه چک کنید، اجازه بدید زمان گفته شده طی شه بعد خلال دندون بزنید چون زمان به خیلی چیزا مثل شدت فن فر، جنس قالب و .... بستگی داره و رنگ شکر در مقابلشون خیلی ناچیزه.

gharehvaliloo
شنبه، 25 تیر 1401، 19:10

خيلى ممنونم
يه سوال ديگه هم داشتم. تو اين دستور ميشه شكر سفيد رو جايگزين شكر قهوه اى كرد؟ چون شكر قهوه اى باعث ميشه رنگش تيره بشه

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 26 تیر 1401، 08:07

سلام عزیزم،
می شه ولی از لطافتش کم می شه.

gharehvaliloo
يکشنبه، 26 تیر 1401، 10:11

خيلى ممنونم از شما. محبت كرديد

gharehvaliloo
شنبه، 25 تیر 1401، 17:34

سلام بهاره جون
وقتتون بخير
براى درست كردن دونات با طعم هاى ديگه مثل شكلاتى ( منظورم خود دونات هست، نه رويه) يا ليمويى و .. مى تونيم از اين دستور استفاده كنيم؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 25 تیر 1401، 17:49

سلام عزیزم،
برای شکلاتی کردن، آرد رو اندازه گیری کنید، دو قاشق غذاخوری از آرد کم کنید و به جاش پودر کاکائو بریزید و بعد با هم الک کنید. دارچین و جوز رو هم حذف کنید.
برای لیمویی دارچین و جوز رو حذف کنید، رنده پوست لیمو یک قاشق چایخوری اضافه کنید.

gharehvaliloo
سه شنبه، 02 فروردين 1401، 06:33

سلام بهاره جون
سال نوتون مبارك. من يه سوال داشتم و اون اينكه رنگ رويه دونات هاى من بعد از هشت دقيقه هنوز كاملاً روشن بود. يعنى مثل كيك رنگ نگرفت. همين طورى درسته يا ايرادى تو كارم بوده؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 02 فروردين 1401، 18:01

سلام عزیزم،
کمتر از کیک رنگ می گیره ولی اگه خیلی روشنه ده درجه دما رو بیشتر کنید.

gharehvaliloo
چهارشنبه، 03 فروردين 1401، 20:50

خیلی ممنونم

Kiana s
پنجشنبه، 14 اسفند 1399، 08:40

سلام.میتونم تو قالب مافین بپزم؟چونکه قالب دونات ندارم.بعد تو قالب مافین هم ⅓ بریزم و بعد از پخت لاش کرم پاتیسبر بریزم؟میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 14 اسفند 1399، 11:00

سلام عزیزم،
در قالب مافین هم می شه پخت البته نتیجه کمی متفاوت می شه، قالب رو تا نیمه پر کنید، لاش هم می تونید کرم بزنید.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
کنفی میوه
Fruits confits
کیک
چیزکیک هلو
کیک
مدلن
Madeleines de Pierre Hermé
کیک
مافین آلبالو
کیک
رولت طرح دار
با خامه شکلاتی
کیک