خلاصه ای از تاریخچه کیک شیفون

بهاره وحید

خلاصه ای از تاریخچه کیک شیفون

يکشنبه، 20 دی 1394، 16:52   مشاهده: 11,347



کیک شیفون Chiffon، کیکی جدید و  قرن بیستمی با بافتی سبک، اسفنجی و تزئین پذیره. این کیک به دلیل طعم پذیر بودن، تنوع زیادی در دستورهاش بوجود اومده و هر سرآشپزی دستور خاص خودش رو داره. داستان به وجود اومدن این کیک بسیار جالبه که چکیده ای از اون رو در این پست می خونیم. 

شیفون Chiffon به چه معناست؟
 شیفون Chiffon در زبان فرانسه، نام نوعی پارچه بسیار لطیفه که در ایران هم با همین نام عرضه می شه. 



در قدیم این نوع پارچه برای دوخت پیراهن های پف دار استفاده می شد و چون بافت کیک شیفون مثل این پارچه لطیف و پف داره، این شباهت باعث شد اسم این پارچه روی کیک گذاشته شه. در زبان فرانسه " Ch" صدای "ش"  می ده و از اونجائیکه شیفون واژه ای فرانسویه طبق قوانین آوایی این زبان تلفظ می شه.


داستان اولین کیک شیفون: 

دستور این کیک اولین بار در کشور آمریکا و توسط آقای Harry Baker نوشته شده. او در سال 1923 شهرش رو ترک کرد و با هدف پیشرفت و ایجاد تغییر در روند زندگیش به ایالت کالیفرنیا مهاجرت کرد. اولین شغل هری در کالیفرنیا مسئول فروش شرکت بیمه بود و در اوقات فراغت، بطور غیر رسمی حرفه آشپزی رو دنبال می کرد و در همین دوران بود که موفق به نوشتن دستور کیک شیفون شد. 
دستور کیک شیفون در روند تلاش های هری برای خوشمزه تر و مرطوب تر کردن آنجل فود کیک نوشته شد و در واقع انقدر دستور آنجل فود کیک رو تغییر داد تا به کیک شیفون رسید. هری در مصاحبه ای گفته بود 400 دستور نوشته تا به طعم و بافت مورد نظر رسیده. مهم ترین نکته کیک شیفون استفاده از روغن مایع در این دستوره، در واقع این اولین بار در تاریخ شیرینی پزی بود که در نوعی کیک اسفنجی از روغن مایع که در اون زمان به روغن سالاد معروف بود استفاده می شد. استفاده از روغن و مایعات در این کیک باعث شد، ضمن داشتن بافتی اسفنجی و سبک مرطوب هم باشه. این تنوع خاص باعث شد کیک شیفون رو اولین کیک کاملا جدید در صد سال گذشته نامگذاری کنن.



هری بعد از اینکه به نتیجه دلخواه رسید، نمونه کیک شیفون رو به رستوران معروف " Brown Derby restaurant " که در منطقه هالییود قرار داشت برد. با وجود اینکه در این رستوران هیچ نوع کیک و دسری سرو نمی شد، صاحب رستوران قبول کرد که آقای بیکر برای مدتی این کیک رو بپزه و به عنوان دسر سرو کنه. کیک شیفون به قدری در هالیوود محبوب شد که هری بیکر روزانه 42 کیک رو به تنهایی می پخت و سرو میکرد. تصاویر بسیاری از ستاره های هالیوود در حال خوردن این دسر در رستوران Brown Derby ثبت شده. 



او که قصد داشت دستور کیک شیفون رو انحصاری استفاده کنه، برای پختن این 42 کیک تمام روز در آشپزخونه بود. ولی بالاخره بعد از 20 سال دستور رو به  General Mills شرکتی که برند بتی کراکر از محصولاتشه با مبلغ بسیار قابل توجهی فروخت. در سال 1947 بتی کراکر دستور کیک شیفون رو به چاپ رسوند و در دسترس عموم مردم قرار داد و در دهه 50 میلاد مسابقه ای با موضوع کیک شیفون برگزار کرد و کم کم مجله ها پر از انواع دستور شیفون شد. بطوریکه در طول هر ماه بیش از 30 ورژن جدید از رسپی این کیک نوشته می شد.



مجله ی Better Homes and Gardens که هنوز هم جزو مجله های پر طرفداره، در سال 1948 این کیک رو اولین کیک جدید 100 سال گذشته معرفی کرد و خودش هم دستور کیک شیفون پرتقالی رو به چاپ رسوند.



شرکت های تبلیغاتی هم از حضور روغن مایع در این کیک حسابی بهره بردن، روغن مازولا که تازه پا گرفته بود تبلیغش این بود که: " تا حالا با مازولا کیک پختید؟"



تاثیر این کیک روی دسته بندی کیک ها:

تا قبل از کیک شیفون، کیک های پایه که برای تزئین و مراسم استفاده داشتن به دو دسته تقسیم می شدند. یک دسته کیک های کره ای که هوادهی در این دسته از طریق کریمینگ انجام می شه و دسته دیگر کیک های بدون چربی که زرده و سفیده در اون ها از هم جدا شده و هوادهیِ کیک از طریق زدن سفیده و فولد کردن اون در مواد (فومینگ) انجام می شه مثل آنجل فود کیک و کیک اسفنجی. کیک شیفون از یک طرف فومینگ سفیده رو داره و از طرف دیگر چربی در اون به کار رفته و در واقع پلی بین این دو گروه ایجاد کرد.
نظرات
وفا
سه شنبه، 02 دی 1399، 04:26

ممنون از تاریخچه و اطلاعاتی که در اختیار قرار دادید
زمانی که برای ترجمه و نگارش و تایپ مطالب میگذارید دیده نمیشه اما واکنش کاربران از نتیجه هاشون و محبت و سپاسی که دارن بازتاب انرژی خوب شماست

چقدر این مطالب و تاریخچه ها درس دارن
۴۰۰ بار آزمون و خطا
اینجاست که آدمی میبینه تجربه چقدر ناب هست و مستلزم پشتکار
باز هم ممنون بانوی بهاری

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 02 دی 1399، 09:20

خواهش می کنم عزیزم خوشحالم دوست داشتید.

میناا
پنجشنبه، 19 مهر 1397، 21:21

به خاطر همین کاراکترش هست که منم عاشق کیک شیفونم! شیفون پرتقالی با خامه یا با کرم چیز کیک معرکه ست! با اینکه کیک های اسفنجیم عالی میشه ولی شیفون یه چیز دیگه ست!
راستی دقت کردین بهاره جون، یک ویدئوهایی هست از این جوجه شف های ژاپنی ! که دستور کیک اسفنجی میذارن به اسم: کیک اسفنجی ژاپنی! که به سبک کیک ژنواز توش کره ذوب شده هست و مثل شیفون ،روغن مایع و شیر(یا هر مایع دیگری)هم  داره! در واقع ترکیبی از ژنواز و شیفون!

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 19 مهر 1397، 21:42

سلام مینا جان،
عزیزم نکته جالبی بود متاسفانه بر نخوردم حتما دنبال می کنم

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
بستنی
تاریخچه و توضیح انواع بستنی
توضیح و تاریخچه
کارامل
توضیح و نکات
توضیح و تاریخچه
آشنایی با اسکون
با مختصری از تاریخچه
توضیح و تاریخچه
گاناش
توضیح نکات و روش تهیه
توضیح و تاریخچه
کرم کره ای
معرفی انواع باترکریم
توضیح و تاریخچه