اسکون توت فرنگی

بهاره وحید

اسکون توت فرنگی

Strawberry Scones
پنجشنبه، 08 ارديبهشت 1401، 07:04   مشاهده: 4,968

دستپخت های کاربران

وقتی حرف از دستورات بهاری می شه، اولین چیزی که به ذهن میاد، قنادی با توت فرنگیه. رنگ زیبا، عطر و طعم دلنشین و امکان استفاده در دستورهای متنوع، این میوه رو از محبوب های دنیای قنادی کرده. به همین دلیل تا امروز دستورهای زیادی با توت فرنگی آموزش دادم، اما جای یک دستور ساده، سریع، بی دردسر و بی نیاز به همزن برقی رو بینشون خالی می دیدم و اینطور شد که تصمیم گرفتم یکی از آیتم های پرطرفدار شیرینی پزی بهاری، یعنی اسکون توت فرنگی رو بهتون آموزش بدم. اما اول ببینیم اسکون چیه؟
اسکون ها Scone بافتی بین نون و شیرینی دارند و در دسته نون های سریع طبقه بندی می شند. نان های سریع (Quick bread) با بیکینگ پودر، جوش شیرین یا مخلوط هر دو عمل آوری شده و نیازی به استراحت برای ور اومدن ندارند. واژه اسکون Scone دو تلفظ داره، تلفظ رایج اون در انگلستان اسکان /ˈskɒn/ و تلفظ آمریکایی این نون اسکون /ˈskoʊn/ هست. خمیر اسکون رو بصورت دایره ای یا مثلثی، شکل می دند و همیشه بصورت تک نفره پخته می شه. اسکون، شیرینی کمی داره و برای مزه دار کردنش از خامه، مربا یا کره استفاده می کنند و به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می شه. اگر دوست دارید در مورد اسکون بیشتر بدونید و با تاریخچه و نکاتش آشنا شید، حتما سری به پست "آشنایی با اسکون" بزنید.

منبع: https://www.twopeasandtheirpod.com/strawberry-scones/

مواد لازم: 
آرد: یک پیمانه 
شکر سفید: دو قاشق غذاخوری
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری 
کره سرد: 40 گرم 
خامه صبحانه (هم دمای محیط): یک دوم پیمانه 
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری 
توت فرنگی تازه خرد شده: هفتاد گرم 
بیکینگ پودر: یک دوم قاشق غذاخوری

مواد لازم رومال (هم دمای محیط): 
شیر یا خامه صبحانه: دو قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای: دو قاشق غذاخوری

مواد لازم رو  آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید.

  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید دقیقا زمان استفاده از یخچال خارج شه و سرد باشه.
  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • در این دستور باید از خامه صبحانه، که در بسته بندی استوانه ای شکل و صورتی رنگ با مارک های میهن، پگاه، کاله... در سوپرمارکت ها بفروش می رسه استفاده کنید. خامه شیرین شده قنادی و خامه کم چرب قابل جایگزینی نیستند. اگر خارج از ایران زندگی می کنید، طبق گفته منبع heavy cream به کار ببرید. خامه باید هم دمای محیط باشه.
  • مقداری از لطافت و رطوبت این اسکون ها از توت فرنگی هاست، پس بهتره حذف نشند و برای اسکون ساده به پست کابلر هلو مراجعه کنید. توت فرنگی با باقی میوه های هم خانواده (بری ها berries) مثل شاه توت، بلوبری و تمشک قابل جایگزینیه، اما به هیچ وجه میوه فریز شده قابل استفاده نیست. 
  • در این وبسایت در صورت نیاز به شکر سفید دانه ریز، در طول آموزش به پالس کردن شکر اشاره میشه. پس در آموزش هایی که این مرحله گفته نشده، شکر رو عادی به کار ببرید.



در کاسه ای، آرد الک شده و بیکینگ پودر رو با هم با ویسک مخلوط کرده و مجدد یک دور با هم الک کنید. حالا شکر و نمک رو هم به مواد خشک اضافه کرده و با ویسک خوب هم بزنید تا یکدست پخش شه. 

برای تهیه کابلرهای ترد و لایه ای بهتره به جای غذاساز، از چنگال یا پیستری بلندر (پیستری بلندرpastry blender، همزنِ دستیِ مخصوصِ خمیره که در لوازم قنادی ها به فروش می رسه) استفاده کنید تا مواد بیش از حد مورد نیاز مخلوط نشه. کره رو از یخجال خارج کرده، مکعبی برش بزنید، روی مواد خشک بریزید و با استفاده از پیستری بلندر از آرد بردارید و روی کره بصورت عمود فشار بدید، تا مواد مخلوط شه. بین کار مواد رو با دست از لای بلندر خارج کنید و دوباره ادامه بدید، از آرد روی کره بریزید و بصورت عمودی یا مایل فشار بدید. اگر از چنگال استفاده می کنید هم همین روش رو اجرا کنید. 



در واقع با این تکنیک شما در حال "برش زدن Cutting in" کره سرد در لابه لای مواد خشک، بدون نرم کردن کره یا آب شدن چربی هستید. که به جای یکدست شدن چربی و مواد خشک، خمیر حالت خرده نان به خودش می گیره که کلید تردی و شکنندگی در این دسته از خمیرهاست.



خامه و وانیل رو در کاسه ای با چنگال مخلوط کنید تا یکدست شه، به خمیر گوله ای شکل اضافه کنید و با لیسک یا قاشق چوبی یا کندترین دور همزن برقی، هم بزنید تا خمیر تشکیل شه. دقت کنید که دقیقا مثل بیسکوئیت ها برای ایجاد بافت ترد و لطیف هم زدن زیاد ممنوعه. 



توت فرنگی های تازه رو به سایز دلخواه خرد کرده، به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید، در این مرحله خمیر نسبتا چسبنده ای بدست میاد.



روی تخته کار خیلی کم آردپاشی کرده، خمیر رو روی آرد ریخته و به قطر چهارده تا پونزده سانت به شکل دایره ای با دست فُرم بدید. حالا تخته رو به مدت بیست دقیقه در فریزر قرار بدید. 


 
بعد از این مدت فر رو روی 200 درجه سانتی گراد معادل 400 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شه. 

  • اگر از فر گازی یا برقی استفاده می کنید، سینی های خودِ فر رو خارج کنید و توری فر رو در طبقه مناسب (طبقه وسط در فر گازی، طبقه دوم از پایین در فر برقی) قرار بدید. 
  • اینکه در فرهای برقی، تنظیم فر برای پخت شیرینی خشک روی "کانوکشن" یا "المنت بالا و پایین به همراه فن" یا "المنت بالا و پایین بدون فن" باشه در هر برندی متفاوته و باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید ولی حتما روی یکی از این سه تنظیم قرار بدید.
  • حتما یک دماسنجِ جنسِ خوب (مثلا پرستیژ) در فر بذارید تا از دقیق بودن دما مطمئن شید. استفاده از دماسنج فر برای کلیه فرهای گازی (چه مارک خوب، چه بد) و فرهای برقی ایرانی، چینی و مارک های متفرقه واجبه. ولی اگر از فر برقی مارک خوب (بوش، آریستون، میله، آ اِ گِ ...) استفاده می کنید نیازی به دماسنج نیست.

بعد از روشن کردن فر، سینی شیرینی پزی یا رولت که در لوازم قنادی ها با جنس آلومینیومی، گالوانیزه یا تفلون به فروش می رسه رو کاغذ روغنی، ورق تفلون یا مت سیلیکونی بندازید و آماده بذارید. این رو بدونید که فقط در چند مارکِ خاص فر، امکان استفاده از سینی خودِ فر وجود داره.

تخته کار رو از فریزر خارج کرده و به شکل پیتزا با چاقویی تیز برش بزنید. 



اسکون ها رو با فاصله روی سینی آماده بچینید و با استفاده از برس شیرینی پزی، شیر یا خامه رو روی اسکون ها بمالید. در انتها شکر قهوه ای رو روش بپاشید، اگر خارج از ایران زندگی می کنید می تونید به جای شکر قهوه ای، شکر توربینادو turbinado sugar  بپاشید. 



سینی رو در فر قرار داده و اسکون ها رو به مدت یک ربع تا هجده دقیقه بپزید و بعد سینی رو روی توری خنک کننده قرار بدید. بعد از پنج دقیقه اسکون ها رو از روی سینی برداشته و مستقیم روی توری بذارید تا عرق نکنند. 



مثل همه نون ها اسکون هم بهتره تازه و گرم سرو شه. اگر دمای منزل خنکه اسکون ها رو در ظرف دردار در دمای محیط نگهداری کنید و در صورت گرم بودنِ فضای منزل، در یخچال بذارید. این اسکون ها چهار روز ماندگاری دارند و یک صبحانه و عصرانه فوق العاده هستند. 




دستپخت های همراهان سایت
جوانه
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 10:05

سلام بهاره جان.
وقت‌تون خوش.

امروز اسکون رو با رسپی بی نقص‌تون درست کردم.
هزار بار ممنونم که انقد دقیق نکات مهم رو می نویسین. برای من مبتدی، این امنیت خاطر خیلی مهمه.
دوست‌تون دارم❤🌿

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 01 اسفند 1402، 15:28

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که راضی هستید، واقعا آفرین بهتون بسیار عالی شده، نوش جون و ممنون از عکس زیبا

fafa. heydari
پنجشنبه، 04 آبان 1402، 17:08

سلام عزیزم.  طعم کم شیرین و خیلی خوبی داشت ممنونم عزیزم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 05 آبان 1402، 09:51

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم دوست داشتید، چقدر هم عالی شده، نوش جونتون و ممنون از عکس

گیس گلابتون
شنبه، 07 مرداد 1402، 18:10

سلام خانم وحید عزیز
با گیلاس درست کردم. پوک و کم شیرین و خوشمزه. ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 مرداد 1402، 15:14

سلام به روی ماهتون،
خیلی خوشحالم که دوست داشتید، نوش جونتون و ممنون از عکس

Soalnama
يکشنبه، 28 خرداد 1402، 19:40

با سلام استاد عزیزم
با سپاس از اینکه با توجه به تمام سوالات من جواب دادید.
با پوزش از اینکه من جواب سوال شما را میدهم،
البته خواستم یک بار دیگر این اسکون توت فرنگی دلپذیر را با آرد شیرینی و دقت بیشتر انجام دهم. ايندفعه ترد و عالی تر شد.
بسیار ممنونم
بهاره خانم، فرم گازیست.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 خرداد 1402، 05:01

سلام عزیزم،
چقدر اسکون هاتون عالی شده، نوش جونتون و ممنون از عکس، عزیزم فر گازی مادام اینکه دماسنج داشته باشید مشکلی ایجاد نمی کنه من خودم دوازده سال فر گازی داشتم و بیشتر آموزش های سایت با فر گازیه.

Soalnama
دوشنبه، 29 خرداد 1402، 15:24

سپاسگزارم 🌹

Soalnama
سه شنبه، 23 خرداد 1402، 13:08

با سلام استاد عزیزم
با سپاس از سایت عالی تون
انشاالله انسان هایی نظیر شما که خالصانه و مهربانانه در جهت رشد و آموزش هموطنان خدمت می نمایند، موفق و بیشتر شوند.
بهاره خانم، امروز اسکون توت فرنگی درست کردم، از شما به خاطر دستور پخت عالی تون سپاسگزارم. در ضمن بسیار خوشمزه و خوش عطر و با شیرینی ملایم دلچسب بود.
چند سوال داشتم، 1 - آیا بعد از پخت، باید بافت زیر و رو و وسطش نرم باشد.؟
2 من برای این نون، از ارد نون فانتزی از لوازم قنادی استفاده کردم، ایا درسته؟
3 قبل از داخل فر بگذارم، شیر و شکر قهوه ای را مخلوط کردم و بعدش رویش با برس کشیدم، آیا اشکالی دارد؟
ابتدا یکسری از اسکون ها را نزدیک سه ربع داخل فر گازیم گذاشتم تا سفت تر شود. که عکس اول من است.
سری دوم را بیست دقیقه داخل فر گذاشتم و کل بافتش نرمتر بود و برداشتم.
ممنون از لطف شما و راهنمایی تون
اگر خوب نشده، به بزرگواری تون ببخشید، انشاالله در پخت های بعدی با استفاده از راهنمایی های شما، تجربه ام بهتر می شود.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 23 خرداد 1402، 14:02

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که به شیرینی پزی علاقه مندید و انقدر زحمت می کشید. اسکون ها هم نوش جونتون.
در مورد آرد نباید از آرد فانتزی استفاده شه، آرد فانتزی گلوتن بیشتری داره، در اسکون باید محصول تُرد باشه ولی گلوتن بیشتر باعث تشکیل رشته هایی در آرد می شه که از شکننده بودن کم می کنه.
در مورد نرمی رویه باید تُرد باشه اگر بگید فر برقیه یا گازی من راهنماییتون می کنم. به نظرم دمای فر مشکل داره. در مورد رومال می تونید هر چیزی دوست دارید بزنید.

Far_zaneh
پنجشنبه، 31 فروردين 1402، 18:53

بالاخره درستش کردم . طعمش عالی بود
ممنون از رسپی های بی نظیرتون
فقط من فرم قدیمی بعضی وقت ها خیلی طول میکشه تا دما به ۲۰۰ درجه برسه .حدود یک ساعت خمیر تو فریزر بود تا فر به حد کافی داغ شه ولی باز هم هم بافت خوبی داشت هم طعم 😊

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 01 ارديبهشت 1402، 06:16

سلام عزیزم،
من خودم خیلی اسکون ها رو دوست دارم، خوشحالم شما هم پسندیدید بسیار هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

Afsaaane
پنجشنبه، 18 اسفند 1401، 10:51

ممنون از دستور بی نقص و کاملتون
طعمش بی نظیر و فوق العاده بود

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 18 اسفند 1401، 14:19

سلام عزیزم،
اسکون خیلی در ایران متداول نیست، ممنون که اعتماد کردید و امتحان کردید، نوش جونتون و ممنون از عکس

Faezekosar
يکشنبه، 08 خرداد 1401، 05:04

سلام استاد عزیزم. ممنون از اموزشتون. یه سوال داشتم که هر پیمانه خامه صبحانه روشما چند گرم درنظر میگیرین؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 خرداد 1401، 09:32

سلام عزیزم،
آفرین بهتون که انقدر فعال و هنرمندید. طبق منابع یک پیمانه خامه 240 گرمه

Faezekosar
يکشنبه، 08 خرداد 1401، 13:22

لطف دارین بهاره جونم. پس درست درنظر گرفتم. مرسی

محیا.ل
پنجشنبه، 29 ارديبهشت 1401، 19:26

سلام استادِ عزیز
من امشب این اسکون رو درست کردم و عاااالی شد.
ممنون که دستورهای عالی و خوشمزه به ما یاد میدید❤️

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 30 ارديبهشت 1401، 09:33

سلام عزیزم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

شهرزاد.م
شنبه، 10 ارديبهشت 1401، 16:01

سلام استاد عزیز طعمش خیلی خوب بود. ممنون از لطفتون

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 10 ارديبهشت 1401، 16:05

سلام عزیزم،
چقدر عالی درست کردید، خوشحالم طعمش رو دوست داشتید، نوش جونتون و ممنون از عکس

homa
شنبه، 10 ارديبهشت 1401، 05:48

سلام براستاد عزیزم قبلا که شمابزرگوار شف طیبه  رومعرفی کردین بادستورایشون اسکون نمکی درست کرده بودم واین اسکون بافت کیک مانند داره ولی مثل کیک نیست یک بافت جدید وتردی داره مثل کراست پای وتارت هم نیست ودرجای خودش یک بافت متفاوتی داره و عالیه ممنون هستم که چیزهای جدید اموزش میدین همواره ازشما سپاسگزارم این هم عکس درحدبضاعت

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 10 ارديبهشت 1401، 07:35

سلام عزیزم، مثل همیشه عالی و بی نقص واقعا آفرین بهتون و ممنون از عکس زیبا خوشحالم پسندیدید.

فاطمه زهرا
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 14:29

سلام استاد خیلی ممنونم بابت دستورهای عالی که میذارید
سایت شما تنها جاییه که با خیال راحت دستوراتش رو درست میکنم
خیلی عالی شدن
فقط یه مشکلی که داشتم این بود که یه مقدار موادم شل بود
از فریزر که در اوردم نمیشد با چاقو برش تیز داد
یه مقدار شکلش رو از دست میداد

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 14:43

سلام عزیزم،
متاسفانه جنس آردها متفاوته، آرد شما سفیدتر بوده ولی شکل اسکون همینطور بی نظم و خانگی زیباست، در اینترنت هم بزنید همین شکلی میاد به نظر من که عالیه امیدوارم طعمش رو هم پسندیده باشید.

فاطمه زهرا
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 17:17

طعمش از نظر من عالی بود
مزه خامه کاملا حس میشد که خیلی دل نشین بود

نظرات
گیس گلابتون
جمعه، 23 تیر 1402، 11:22

سلام خانم وحید گرامی
بجز توت فرنگی، چه میوه ای رو میشه در این رسپی استفاده کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 23 تیر 1402، 18:18

سلام عزیزم،
آلبالو، گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل

دکتر الهام
پنجشنبه، 22 تیر 1402، 11:47

سلام وقت به خیر
اگه تو اون مرحله ای که خمیر رو بیست دقیقه تو فریزر میذاریم، بذاریم چند روز بمونه و بعد بپزیم مشکل ایجاد میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 22 تیر 1402، 12:29

سلام عزیزم،
بیشتر بمونه برش زدن غیرممکن می شه، برای بیشتر موندن روش رو سلفون بکشید، نیم ساعت قبل از پخت، برش بزنید بعد در فر بذارید.

Soalnama
سه شنبه، 23 خرداد 1402، 13:16

با تشکر، عکس هایم را ارسال می کنم

avin
چهارشنبه، 11 خرداد 1401، 17:43

سلام ممنون از آموزش خوبتون .ببخشید عزیزم امکان داره برای اینکه شیرینی اسکون ها بیشتر بشه شکر بیشتری اضافه کنیم بهش؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 12 خرداد 1401، 04:59

سلام عزیزم،
نهایتا بتونید دو برابر کنید.

minam
جمعه، 06 خرداد 1401، 04:32

این پیستری بلندرو از کجا پیدا کنیم؟ کاش یه فروشگاهی هم معرفی کنین. من یه ساله دارم می‌گردم هیچکس اسمشم نشنیده!

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 06 خرداد 1401، 05:13
فاطمه زهرا
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 13:14

سلام خدمت استاد عزیز
یه سوالی داشتم
بعد از این که خمیر رو پهن کردیم و گذاشتیم فریزر میشه مدت بیشتری صبر کنیم؟
یعنی به جای بیست دقیقه چند ساعت تو فریزر باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 13:53

بله عزیزم،
فقط روش سلفون بکشید بو نگیره.

فاطمه زهرا
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 14:30

ممنونم

ناستیا
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 08:03

سلام استاد ممنون از آموزشهای دقیق با توضیحات کاملتون. فرمودید از توت فرنگی فریز شده نمیشود استفاده کرد میتونیم  همان اندازه  70 گرم توت فرنگی را با کمی نشاسته ذرت به صورت مارمالاد کمی بپزیم و در مواد خمیر استفاده کنیم ؟ چون از پارسال سه تا بسته دارم سوال کردم ممنون از پاسختون

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 ارديبهشت 1401، 13:55

سلام عزیزم،
متاسفانه فقط میوه تازه می شه، مارمالاد رو می تونید در دستور پای آلبالو استفاده کنید. یا می تونید مارمالاد درست نکنید با فریز شده موس توت فرنگی سایت رو یا کرم باواریای توت فرنگی سایت رو درست کنید.

Mrz
پنجشنبه، 08 ارديبهشت 1401، 16:10

سلام. بسیار ممنون از آموزشهای خوب شما که سخاوتنمدانه در اختیار همه میگذارید. سوالی داشتم.  آیا میشه برای مخلوط کردن کره سرد و آرد از مخلوط کن استفاده کرد؟
و دوم اینکه با دمای فر 180 و زمان بیشتر هم میشه نتیجه مطلوب گرفت؟ (چون فر من حداکثر تا 180میرسه)

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 08 ارديبهشت 1401، 16:59

سلام عزیزم،
مخلوط کن اون دستگاهیه که باهاش شیرموز و مواد رقیق درست می کنند و مناسب این کار نیست. فقط از چنگال، پیستری بلندر و غذاساز می شه استفاده کرد. با فر 180 مشکلی نداره.

Mrz
شنبه، 10 ارديبهشت 1401، 05:05

ممنونم از راهنماییتون

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
دونات کدو
با کرم کاستارد کدو
نون
گاتا
Gata գաթա
نون
نون کیک مالزی
نون
نان سریع کدو تنبل
Pumpkin Bread
نون
نان شیر ژاپنی
Japanese Milk Bread
نون