نحوه پوره کردن کدو

بهاره وحید

نحوه پوره کردن کدو

Pumpkin Puree
يکشنبه، 20 دی 1394، 18:55   مشاهده: 22,040

دستپخت های کاربران

کدوم تنبل گیاه بومی قاره آمریکاست و هم خانواده گیاهی نه هزار ساله از کشور مکزیکه. مردمان بومی آمریکا از این گیاه قدیمی به عنوان غذا و دارو استفاده می کردن. برخلاف بسیاری از گیاهان که توسط مهاجران اروپایی به آمریکا آورده شدن، کدو تنبل راه برعکس رو طی کرد. این بار اروپایی های مهاجر، وقتی به آمریکا اومدن و با کدو آشنا شدن، دونه هاش رو از آمریکا به فرانسه و انگلیس بردن و اینجوری وارد فرهنگ غذایی اروپا شد. در زبان انگلیسی به کدو حلوایی پامکین pumpkin گفته می شه، که ریشه این واژه از لغت فرانسوی pompon گرفته شده که این واژه هم از لغت یونانی pepon  اومده که معنی اون " پخته شده توسط آفتابه". 
قدمت استفاده از کدو در آشپزی بسیاره زیاده ولی این گیاه از قرن هفدهم میلادی وارد دستورهای شیرینی پزی شد. مهاجران اروپایی که کلا دسر بخش بزرگی از فرهنگ غذاییشون بود، سر کدو رو می بریدن، دانه هاش رو خارج و توش رو پر از شیر و عسل می کردن و به عنوان دسر می خوردند.قدم بعدی نوشتن دستور پای کدو Pumpkin pie بود و دیرتر هم دستورهای کیک، شیرینی و نون با کدو  ابداع شدن. کدو از سبزیجاتیه که با فرهنگ آمریکا گره خورده و عضو جدا نشدنی میز شام جشن هایی مثل روز شکرگزاری Thanksgiving و هالووینه. 



کدو در پاییز و زمستون رشد می کنه و انواع مختلف داره که اغلب گونه هاش در شیرینی پزی قابل استفاده هستن. 


 بعضی از انواع کدو همینطور به رشدشون ادامه می دن بطوریکه کدو به عنوان بزرگترین گیاه زمین ثبت شده. کدو در ایران عمدتا در دو نوع کاشت و برداشت می شه. ظاهر نوع اول كاملاً گرد و طعمش شیرین تره و بهش کدو تنبل گفته می شه. نوع دوم، سر باریک، انتهای پهن و شکل نامتقارنی داره و بهش کدو حلوایی می گن.


(عکس بالا  متعلق به سایت یوتاب http://www.yotaab.com است)

موقع خرید، کدویی رو انتخاب کنید که سالم و بدون لَک باشه و وقتی با دست فشارش می دید له نشه. کدوی خیلی رسیده آب زیادی داره و مناسب شیرینی پزی نیست، پس حتما کدوهایی با وزن کمتر از سه کیلو رو انتخاب کنید، چرا که سایز بزرگتر طعم و بافت مورد نظر رو در پخت ایجاد نمی کنه. اين گیاه را قبل از برش زدن می تونید در جای خنک (بيرون از يخچال) نگه دارید، اما به محض بریدن و برداشتن تخمه‌های کدو، بايد اون در کیسه فریزر و در یخچال نگهداری کنید.
برای پخت هر نوع دسر و شیرینی با کدو حلوایی، استفاده از ادویه الزامیه. دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل با این گیاه استفاده می شه که بسته به دستور یکی یا مخلوط همشون به کار می ره. اگر می خواین از مخلوط هر چهار ادویه استفاده کنید، می تونید دو قاشق چایخوری پودر دارچین، یک چهارم قاشق چایخوری پودرمیخک، یک دوم قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یک دوم قاشق چایخوری جوز هندی رو با هم مخلوط و بعد استفاده کنید.




برای تهیه هر نوع دسر و شیرینی با این کدو، نیاز به کدوی پوره شده دارید که پوره همه انواع کدو با یک روش انجام می شه. 
برای تهیه پوره، باید کدوها پخته شن. شما می تونید کدوها رو در فر یا در تابه ای روی گاز بپزید. از اونجائیکه هر چه پوره کم آب تر باشه، نتیجه بهتری در شیرینی پزی می ده، پخت کدوها در فر بیشتر توصیه می شه و در این آموزش هم از همین روش استفاده شده ولی اگر به هر دلیلی پخت روی گاز رو ترجیح می دید، کدوها رو  برش بزنید و با پوست ته یک تابه بچینید، نصف استکان آب کف تابه بریزید، سر تابه رو بذارید و اجازه بدید بپزه و بعد باقی مراحل رو طبق آموزش انجام بدید. 

مراحل پوره کردن کدو

فر رو روی 180 درجه ی سانتی گراد معادل 350 درجه ی فارنهایت یا درجه 4 فر روشن کنید تا گرم شه. کدو رو با آب سرد بشورید، خشک کنید و بعد  سر کدو رو با چاقو ببرید. 



کدو رو از وسط نصف کنید، دونه ها و فیبر هاش رو کاملا ازش خارج کنید. 



هر کدوم از نیمه های کدو رو به چند قسمت برش بدید. سینی شیرینی پزی رو با فویل یا سیلیکون مت یا چند لایه کاغذ روغنی بپوشونید و تکه های کدو رو طوری روش بچینید که سطح کدو رو به بالا باشه.



سینی رو بین نیم ساعت تا 45 دقیقه در فر بذارید. جنس کدوها و زمان پختشون متفاوته، بعد از نیم ساعت سینی رو دربیارید، در کدوها چنگال بزنید ببینید نرم شده یا نه اگر نیاز بود یک ربع دیگه در فر بذارید. بعد از اینکه کدوها پخته و نرم شدن، از فر بیرون بیارید و بذارید کاملا خنک شن. حالا کدوها رو با استفاده از قاشق از پوست جدا کنید. می تونید هم از چاقو استفاده کنید. 



 یک الک یا آبکش رو روی کاسه ای بذارید و کدوهای پخته شده و پوست گرفته رو نیم ساعت در آبکش بریزید تا آب اضافی ازش خارج شه و بافت شیرینی یا دسر رو خراب نکنه. می تونید از روی الک پارچه تنظیف (مَلمَل) بذارید ولی استفاده از اون الزامی نیست. 



حالا نوبت پوره کردنه برای این کار میتونید از غذاساز، گوشکوب برقی یا چنگال استفاده کنید. 



حین پوره کردن دستگاه رو خاموش کنید، با استفاده از لیسک یا قاشق مواد رو هم بزنید و بعد ادامه بدید. میزان پوره کردن زمان خاصی نداره هر وقت گلوله ای دیده نشه و صاف و یکدست شه یعنی آمادست. 
 


بهتره بعد از پوره کردن، کدوها رو دوباره به مدت نیم ساعت در الک بذارید تا اگر در غذاساز آب انداخته، آب اضافیش چکه کنه.  



پوره کدو مادست، با توجه به دستور از این پوره پیمونه بزنید یا وزن کنید و استفاده کنید. این پوره قابلیت فریز شدن داره، برای این کار پوره کدو رو در کیسه ای ضخیم (زیپ لاک) بریزید، درش رو خوب ببندید، روش تاریخ بزنید و در فریزر بذارید. پوره فریز شده تا شش ماه قابل استفادست. کافیه اون رو بیرون فریزر بذارید تا یخش آب شه و بعد به راحتی استفاده کنید. 

دستپخت های همراهان سایت
zohrehjooni
چهارشنبه، 08 آذر 1402، 13:41

استاد سلام من امروز یه کدو حلوایی خریدم. برای پوره کردن نصفشو توو فر گذاشتم حدود 1/30 دقیقه و یکیشو روی گاز ، بعد جداجدا پوره کردم اونی که توو الک دسته داره توو فر بوده ، همونطور که میبینید دستگاهم به اندازه اون آب پزه نتونست پوره کنه چون فکر کنم داخل فر آب کدو بخار شده بود و خشک بود همش حس میکردم وقتی داخل دستگاه پوره کن ریختم لازمه یه کوچولو آب اضافه کنم تا دستگاهم راحتتر پوره کنه ( که البته اینکارو نکردم) اون یکی که آب پزه خیلی پوره یکدست صاف و شای شده و آب بیشتری هم ازش در حال خارج شدنه، الان کدوم رو برای دستور کیک مسطح کدو استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 08 آذر 1402، 14:22

سلام عزیزم ،
چرا یک ساعت و نیم پختید؟ من که نوشتم نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه! اونیکه روی گاز پختید رو استفاده کنید.

نظرات
مامان فهیمه
سه شنبه، 12 آذر 1398، 18:11

سلام بهاره جان.
من با روش شما کدو حلوایی رو پوره کردم ولی مثل کدوی شما، به این شکل نرم نشد. حدودا یک ساعت گذاشتم تو فر. پوست کدو ها سوخت. شاید چون یک لایه کاغذ گذاشتم. تو غذا ساز پوره کردم و چند ساعت تو تنظیف گذاشتم فقط دو قطره آب پس داد.
کدو هام درسته؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 13 آذر 1398، 07:25

سلام عزیزم،
وقتی کدوها در فر هستن، باید چنگال بزنید و هر وقت چنگال به راحتی فرو رفت و نرمی حس کردید یعنی پختن، چون گاها جنس کدوها دیرپز هستن و زمان گفته شده تقریبیه.
در مورد آب به جنس کدو ربط داره و می تونه کم آب باشه و مشکلی نیست ولی باید حتما نرم و لطیف شه، نیازی هم به کاغذ روغنی نیست.

مامان فهیمه
چهارشنبه، 13 آذر 1398، 19:52

چنگالم راحت تو کدو فرو رفت.
بافتش هم کاملا نرم شده.
امیدوارم تو شیرینی هم خوب جواب بده.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 13 آذر 1398، 21:47

پس مشکلی نیست عزیزم نگران نباشید

مرضیه۴۷
سه شنبه، 29 آبان 1397، 13:29

سلام خسته نباشیدمیشه کدوروبه جای فرتوقابلمه بپزیم ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 29 آبان 1397، 14:56

سلام عزیزم،
بله در قابلمه هم می شه فقط تایم چکه کردنِ پوره در الک یا صافی رو طولانی تر کنید.

gibil
شنبه، 07 مهر 1397، 16:25

درود بهاره جون
این آموزش پوره کردن کدو حلوایی شما اونقدر راحت بود که وسوسه شدم و برای اولین بار این کدو رو خریدم و تو فر طبق توضیحاتتون پختم و پوره ش کردم .و البته تو ظرف دردار تو یخچال تا تو همین چند روز آینده کیک کدوحلوایی سایت رو تهیه کنم.
از توضیحات عالی و واضحتون خیلی ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 07 مهر 1397، 16:58

چقدر عالی منتظر هنرنمائیتون هستم عزیزم

عاطفه
شنبه، 28 بهمن 1396، 17:39

واقعا مرسی بهاره جان

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 28 بهمن 1396، 17:50

خواهش می کنم عزیزم

AZIN DA
يکشنبه، 20 فروردين 1396، 12:42

چه جالب!!! من عاشق تارت کدو حلوایی هستم اتفاقا مثل شما چند تا بسته هم تو فریزرم میذارم البته الان دیگه یه بسته دارم ولی اینجوریشو دیگه ندیده بودم که با این روش پوره درست کرد باید حتماً امتحان کنم البته اگر تو این فصل کدویی باشه اگر نه که صبر میکنم تا پائیز اون موقع با این روش پوره درست میکنم داخل فر نمیسوزه؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 20 فروردين 1396، 13:10

کدو توی فر نمی سوزه و حسابی نرم و مغزپخت می شه. حتما پاییز بخرید و با این روش یک بار درست کنید.

Armaghansz
چهارشنبه، 06 مرداد 1395، 22:35

سلام خسته نباشید.
با خارج شدن آب کدو حلوایی آیا باعث نمیشه که بیشتر مواد مقویش از بین بره؟
اگر همونجور که آب داره، ازش استفاده کنیم، بافت کیک تغییر میکنه؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 07 مرداد 1395، 04:28

سلام ارمغان جان،
میزان آبی که از کدو خارج می شه، بسیار ناچیزه و در واقع مواد زیادی از دست نمی ره. خوبی این روش به اینه که حینِ پختِ کدو آبی بهش اضافه نمی کنیم و در واقع مواد مغذی کدو با آب حین پخت بخار نمی شه و این میزان کم قابل چشم پوشیه. با وجود اینکه آبی که از کدو خارج می شه یکی دو قاشق غذاخوریه ولی همین میزان کیک رو شفته و بیش از حد مرطوب می کنه و بهتره که تو کیک استفاده نشه.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
قالب های شیرینی پزی
انواع قالب ها و نحوه جایگزینی
ابزارها و تکنیک ها
وردنه ها
کاربرد انواع وردنه
ابزارها و تکنیک ها
همزن ها
انواع و کاربرد آنها
ابزارها و تکنیک ها
فولدینگ (هم زدن مواد حجم دار)
Folding
ابزارها و تکنیک ها
آموزش اندازه گیری با پیمانه ها
تبدیل واحدها
ابزارها و تکنیک ها