شیرینی نخودچی

بهاره وحید

شیرینی نخودچی

نان نخودچی
چهارشنبه، 16 دی 1394، 19:28   مشاهده: 232,650

دستپخت های کاربران

برای من عیده و شیرینی نخودچیش! خوش عطر، خوشرنگ و خوشمزه دیگه از شیرینی چی می خواین؟
این شیرینی کاملا ایرانی و اصالتا متعلق به شهر قزوین و نام اصلیش "نان نخودچیه"، بسیاری از شیرینی های اصیل ایرانی مثل نان چای قزوین به نام "نان" به جای "شیرینی" ثبت شدن که علت این نامگذاری، نسبت بالای آرد در مقابل باقی مواد و کم شیرین بودن اونهاست. نخودچی به صورت سنتی و کلاسیک از مواد اولیه محدودی تشکیل شده که استفاده از مواد با کیفیت، نوع خونگیش رو از قنادی متمایز و بسیار خوشمزه تر می کنه. برای این شیرینی دستورهای متنوعی موجوده، ولی دستور اصیل و سنتی نخودچی از ترکیب آرد نخودچی ، روغن جامد و پودر قند تهیه می شه که نبود لبنیات عمر این شیرینی رو زیاد کرده و باعث شده در لیست شیرینی های نوروزی قرار بگیره. علاوه بر این نخودچی به دلیل نداشتن لبنیات و آرد گندم برای کسانی که منع مصرف گلوتن و لاکتوز دارند و رژیم بدون محصولات حیوانی (وگان) رو دنبال می کنند، هم قابل استفادست. پخت شیرینی های سنتی ایرانی، نیاز به تمرین و رعایت نکات زیادی داره، پس اگر بار اول به نتیجه مطلوب نرسیدید ناامید نشید. 

نکات پخت شیرینی نخودچی: 

  • همونطور که در پست چربی ها توضیح دادم، روغن ساختار کاملا متفاوتی با کره داره و در این دستور نمی تونید به جای روغن صاف یا جامد از کره یا روغن مایع قابل استفاده کنید. چرا که دستور شیرینی نخودچی با کره "حیوانی (صبحانه) یا گیاهی (مارگارین)" کاملا متفاوته و در اون آرد سفید یا آرد برنج به کار رفته. 
  • از مشکلات رایج در تهیه شیرینی نخودچی عدم انسجام خمیره، اگر خمیر بعد از ورز انسجام لازم رو نداشت می تونید مواد رو دو دور از چرخگوشت رد کنید یا یک زرده تخم مرغ به مواد اضافه کنید و با زرده ورز بدید در نهایت می تونید کمی روغن رو آب کنید اجازه بدید به دمای محیط برسه و یک تا دو قاشق اضافه کنید.
  • اگر مبتدی هستید و کار با آرد نخودچی خالص براتون مشکله بعد از اندازه گیری آرد نخودچی، دو قاشق غذاخوری از آرد نخودچی بردارید و به جای اون دو قاشق آرد معمولی بریزید. 
  •  استفاده از الک ریز برای پودر قند و آرد نخودچی در این دستور الزامیه و باعث می شه خمیر منسجم و یکدستی ایجاد شه. 
  •  علت متفاوت بودن رنگ شیرینی های نخودچی، متفاوت بودن نوع نخوده. نخود دو آتیشه تیره تر و نخود خام روشن تره. 

منبع: هنر آشپزی رزا منتظمی



مواد لازم: 
آرد نخودچی: 200 گرم 
پودر قند: 100 گرم 
روغن جامد: 100 گرم 
هل: یک قاشق چایخوری (قابل حذف) 


آماده کردن آرد نخودچی: 
ماده اولیه اصلی این شیرینی آرد نخودچیه که از آسیاب گُلِ نخودِ خام بدست میاد، گُل نخود همون نخودیه که با کشمش خورده می شه. می تونید آرد نخودچی رو بصورت آماده بخرید ولی معمولا ناخالصی داره وباعث عدم انسجام شیرینی می شه. پس توصیه می کنم خودتون نخود رو آرد کنید، چرا که کل طعم نخودچی به کیفیت موادشه. نخود بو نداده و شور نشده رو از آجیل فروشی های معتبر تهیه کنید، حتما قبل از خرید یک نخود رو تِست کنید که نمکی نباشه و نم نکشیده باشه. می تونید از نخود خام غیر نمکی، یا نخود دو آتیشه غیر نمکی یا به نسبت نصف به نصف از هر دو استفاده کنید. 



 بهترین وسیله برای آسیاب کردن نخود، آسیاب برقی یا همون خرد کن "یک-دو-سه" معرف به مولینکس یا غذاسازه.  

  

یا می تونید از آسیاب برقی کوچیک استفاده کنید.



بعد از هر دور آسیاب کردنِ نخودها، ابتدا آرد بدست اومده رو از الک کنید، تا نخودهای درشت و آرد نشده جدا شه. 



بعد دونه هایی که از الک عبور نکردن رو دوباره در آسیاب بریزید و آرد کنید.
بعد از آسیاب و آرد کردن کل مواد، یک دور آرد نخودچی رو از الک ریز رد کنید تا از لطیف بودنش اطمینان حاصل کنید. دانه ریز بودن آرد نخودچی، به انسجام شیرینی و کیفیت خمیر کمک می کنه. دقت کنید که سری اول یعنی حین آسیاب و برای جدا کردن نخودهای آسیاب نشده، نیازی به استفاده از الک ریز نیست ولی بعد از اتمام آرد کردن و قبل از اندازه گیری از الک ریز باید استفاده کرد. 

دونه های نخود باقیمونده در الک ریز رو هم مجددا آسیاب کنید. در انتها با استفاده از ترازو، آرد نخودچی رو اندازه گیری کنید.




مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. در تهیه شیرینی های سنتی بهتره از ترازوی آشپزخانه به جای پیمانه های اندازه گیری استفاده کنید.

  • منظور از هِل در شیرینی های سنتی ایرانی، هلِ سبزِ پودر شدست که می تونید از عطاری ها یا لوازم قنادی ها تهیه کنید. اما برای عطر بهتر، توصیه می کنم هِل رو بصورت کامل (با پوست) در آسیاب برقی بریزید، تا حد پودری شدن پالس کرده و بعد از الک کردن، بصورت تازه استفاده کنید.
  • برای کیفیت بهتر و لطافت شیرینی هایِ خشک، بهتره پودر قند از الک ریز یا حریر رد شه. برای راحتی کار، قبل از الک، ابتدا پودر قند رو در آسیاب برقی یا غذاساز یک دور دیگه آسیاب کرده و بعد از الک ریز رد کنید. 

و اما در دستورهایی که "روغن جامد" در مواد اولیه به کار رفته چه کار کنیم؟

  • روغن جامدِ مارک "اصیل"، بهترین گزینه برای شیرینی های سنتی ایرانیه، این روغن کاملا جامده، خوش عطر و با کیفیته و بدون صاف کردن هم قابل استفادست. البته بسیاری از اساتید توصیه می کنند این روغن رو هم به روش گفته شده در این پست صاف کنید. تنها مشکل این روغن قیمت بالا و به صرفه نبودنه.
  • اما رایج ترین گزینه، استفاده از روغن های نباتی موجود در بازاره که در قوطی های حلبی با مارک های ورامین، لادن، اویلا... به فروش می رسه. برای موفقیت در تهیه شیرینی سنتی با این دسته از روغن ها دو مرحله مهم باید رعایت شه. اول اینکه به روش گفته شده در این پست روغن رو صاف کنید و دوم استفاده از کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) با مارک های سوپرطلایی، آذربایجان، بهاران گل.. به همراه روغن صاف شدست. به این شکل که سی درصد از حجم روغن گفته شده در دستور رو از مارگارین استفاده می کنید تا مشکل بی کیفیتی روغن و عدم انسجام خمیر برطرف شه. یعنی اگر مثلا میزان روغن ذکر شده در دستور نخودچی صد گرمه، سی گرم مارگارین و هفتاد گرم روغن جامدی که صاف کردید رو به همراه هم استفاده کنید. دقت کنید که روی مارگارین کم چرب نوشته نشده باشه
  • نکته: برای استفاده از مارگارین به همراه روغن جامد صاف شده، کافیه هر دو رو در کاسه ای بریزید، یک دقیقه با دور کند همزن بزنید تا یکدست شه و بعد باقی مراحل را طبق دستور انجام بدید. یعنی نیازی به صاف کردن مجدد به همراه هم نیست.
  • در استفاده از روغن جامد صاف شده، می تونید به جای همراه کردن سی درصد مارگارین سوپرمارکتی، از سی درصد روغن صاف که در لوازم قنادی ها با نام روغن پنجاه به فروش می رسه، به همان شیوه استفاده کنید. یعنی برای صد گرم روغن گفته شده در دستور، سی گرم روغن صاف بریزید و هفتاد گرم روغن نباتی که یک دور صاف کردید استفاده کنید.
  • اگر تهیه روغن جامد اصیل براتون گرونه و روغن نباتی هم در دسترس ندارید، گزینه آخر صاف کردن کره گیاهیه. دقت کنید که منظور از کره گیاهی، مارگارین هائیه که در سوپرمارکت ها به فروش می رسه و منظور مارگارین صاف لوازم قنادی نیست. این روغن رو به روشی که در پست شیرینی کشمشی توضیح دادم می تونید صاف کنید و بعد اندازه گیری کرده و در دستورات به جای روغن جامد استفاده کنید.  
  • در زمان خریداری روغن جامد دقت کنید که روغن نباتی (گیاهی) مدنظره، روغن حیوانی جامد که با مارک های شَکَلی، رادمنش.... به فروش می رسه مناسب شیرینی پزی نیست و بافت متفاوتی با شکنندگی بیشتر ایجاد می کنه.
  • از روغن قنادی (روغن صاف یا روغن پنجاه) هم می شه استفاده کرد. این روغن در دمای محیط در حین جامد بودن نرمه و طعم و رنگ خاصی نداره و بادوام ترین نوع چربی در مقابل گرما و رطوبت محسوب می شه اما به این نکته دقت کنید که روند تولید روغن قنادی (روغن 50) نسبت به روغن جامد بسیار پیچیده تره. نتیجه این روند پیچیده تر، وجود میزان خیلی بیشتر نوعی چربی غیراشباعِ خطرناک، به نام "اسیدهای چربِ ترانس" در روغن قنادی نسبت به روغن جامده. از اونجائیکه هدف از شیرینی پزی خونگی پخت محصولات سالم تره بهتره از روغن جامد به جای روغن قنادی استفاده شه، ضمن اینکه لطافت کمتری در شیرینی ایجاد می کنه.  
  • اگر خارج از ایران زندگی می کنید، می تونید روغن جامد Ghee رو از مغازه عرب ها یا بصورت آنلاین تهیه کنید و اگر تهیه روغن جامد براتون مقدور نیست، از کریسکو crisco shortening استفاده کنید.



روغن، پودرقند و هل رو در کاسه ای تمیز بریزید. 



برای اینکه پودر قند پخش نشه، ابتدا چند لحظه با قاشق یا دور کُندِ همزن مواد رو به آرومی مخلوط کنید. بعد با دور متوسط همزن برقی حداقل چهار دقیقه پودر قند و روغن رو خوب بزنید تا صاف، یکدست، حجیم و روشن شه. همزدن خوب و کافی باعث هوادهی مناسب در بافت می شه که در لطافت و کیفیت شیرینی تاثیر بسزایی داره. 



همزن رو کنار بذارید. آرد نخودچی رو در چند مرحله به مواد اضافه کنید و با قاشق چوبی یا لیسک مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن کل آرد، خمیر رو به کاسه ای بزرگ منتقل کنید و شروع کنید به ورز دادن. 


 
این آرد صرفا با ورز دادن شکل می گیره. خمیر رو باید به میزان لازم ورز بدید و مدام تِست کنید و در صورت نیاز به ورز دادن ادامه بدید. نحوه ورز دادن این شیرینی عین چنگ زدن لباسه.



هدف از ورز دادن، اول از همه انسجام و ایجاد فرم خمیری و بعد نرم شدنه. بعد از پنج دقیقه خمیر رو تِست کنید. برای تِست، تکه ای از خمیر بردارید و در دست گوله کنید، خمیر باید فرم گوله ای به خودش بگیره. 



حالا روی خمیر رو به آرومی و کمی فشار بدید، نباید ترک عمیق روی خمیر ایجاد شه و سوم اینکه گلوله به دست تمیز نچسبه. معمولا 5 دقیقه ورز دادن کافی نیست و بیشتر باید ورز داده شه. اگر ورز دادن طولانی براتون سخته مواد رو بعد از دو سه دقیقه ورز، دو دور از چرخ گوشت رد کنید.



مکان استراحت: منظور از استراحت در محیط، استراحت در محیط خنکه (نه گرم نه سرد). بهترین مکان، در فصل سرما در کنار پنجره نیمه بازه ولی اگر دمای منزل به دلایلی بسیار گرمه می تونید خمیر رو در ظرف دردار چهارقفله قرار بدید و برای استراحت در بالکن یا راه پله بذارید. اما اگر بالکن ندارید، منزل هم خیلی گرمه یا در فصل گرما که از محیط بیرون هم نمی شه استفاده کرد شیرینی رو آماده کردید، می تونید از یخچال برای استراحت استفاده کنید. برای گذاشتن خمیر شیرینی های سنتی در یخچال، خمیر رو در نایلون گذاشته، یک حوله دورش بپیچید و در طبقه پایین یخچال قرار بدید.

زمان استراحت: زمان استراحت این خمیر چهار ساعت تا یک روز در جای خنک در بیرون از یخچاله ولی در صورت نیاز، می تونید این خمیر رو تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید و بعد شیرینی رو آماده کنید.



در صورتیکه مواد اولیه مرغوبی به کار برده و از الک ریز رد کرده باشید و به میزان لازم ورز داده باشید، بعد از استراحت باید خمیر منسجمی به دست بیاد. ولی اگر دیدید خمیر انسجام نداره اصلا نگران نباشید، می تونید خمیر رو یکبار از چرخ گوشت رد کنید. 
فر رو روی دمای 150 درجه سانتی گراد معادل 300 درجه فارنهایت یا درجه سه فر روشن کنید تا گرم شه.

  • اگر از فر گازی یا برقی استفاده می کنید، سینی های خودِ فر رو خارج کنید و توری فر رو در طبقه مناسب (طبقه وسط در فر گازی، طبقه دوم از پایین در فر برقی) قرار بدید. 
  • اینکه در فرهای برقی، تنظیم فر برای پخت شیرینی خشک روی "کانوکشن" یا "المنت بالا و پایین به همراه فن" یا "المنت بالا و پایین بدون فن" باشه در هر برندی متفاوته و باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. 
  • حتما یک دماسنجِ جنسِ خوب (مثلا پرستیژ) در فر بذارید تا از دقیق بودن دما مطمئن شید. استفاده از دماسنج فر برای کلیه فرهای گازی (چه مارک خوب، چه بد) و فرهای برقی ایرانی، چینی و مارک های متفرقه واجبه. ولی اگر از فر برقی مارک خوب (بوش، آریستون، میله، آ اِ گِ ...) استفاده می کنید نیازی به دماسنج نیست.

بعد از روشن کردن فر، سینی شیرینی پزی یا رولت که در لوازم قنادی ها با جنس آلومینیومی، گالوانیزه یا تفلون به فروش می رسه رو کاغذ روغنی، ورق تفلون یا مت سیلیکونی بندازید و آماده بذارید. این رو بدونید که فقط در چند مارکِ خاص فر، امکان استفاده از سینی خودِ فر وجود داره.



خمیر این شیرینی باید به قطر یک سانت باز بشه. تشخیص یک سانت بصورت چشمی بسیار آسونه، ولی اگر می خواید دقیق باشه، دو کتاب به ضخامت یک سانت رو انتخاب کنید، یا از وردنه مدرج استفاده کنید. 
اگر از کتاب استفاده می کنید، کتاب ها رو سلفون بپیچید و دو طَرَف خمیر قرار بدید .



کاتر سنتی این شیرینی، گل چهار پره ولی از هر کاتر کوچیک دیگه هم می تونید استفاده کنید.



سطح کار رو آردپاشی کنید، برای آرد پاشی می تونید از آرد نخودچی یا آرد معمولی استفاده کنید. خمیر رو با وردنه، به ضخامت یک سانت باز کنید. 



نکته: برای اینکه سطح نخودچی هاتون صاف و خوشگل باشه روی خمیر سلفون بندازید و سطحش رو با ماساژ صاف کنید.



حالا وقت کاتر زدنه. اگر دیدید کاتر به خمیر می چسبه و کار براتون سخته می تونید کاتر رو در آرد بزنید. 



ردیفی کاتر بزنید و بعد شیرینی ها رو با پالت یا کفگیر به سینی انتقال بدید. می تونید هم هربار که قالب میزنید همون موقع شیرینی را با قالب بردارید و کمی با انگشت روش فشار بدید تا از قالب خارج بشه و داخل سینی بذارید.

وقتی با پالت شیرینی ها رو بلند می کنید خمیر اضافه به راحتی ازش جدا می شه. 



اگر کاتر ندارید می تونید از خمیر گلوله های ده تا دوازده گرمی جدا کنید و بعد با پشت ماسوره روش طرح بندازید.
بعد از اینکه خمیر باز شده رو کامل کاتر زدید، باقی خمیر رو جمع کنید، یک دقیقه ورز بدید و بعد دوباره باز کنید و کاتر بزنید. شیرینی ها رو با فاصله دو سانت در سینی بچینید و در صورت تمایل با خلال پسته تزئین کنید. برای تزئین می تونید هم یک عدد خلال چوبی رو نصف کرده، در زعفران دم شده بزنید و وسط شیرینی ها نقطه زعفرانی بندازید.  



سینی رو به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر گرم شده بذارید تا وقتی که مغزپخت شده و پشت شیرینی ها یک درجه تیره شه. 

  • در مدت زمان پخت شیرینی های خشکِ سنتی نزدیک فر باشید، اگر بعد از ده دقیقه در فر رو باز کردید و شیرینی های یک سمتِ سینی طلایی تر شده بود، یعنی حرات در فر ناهماهنگه. کافیه سینی فر رو دربیارید و بچرخونید تا شیرینی ها به طور یکنواخت پخته شه.  
  • در بعضی از فرهای برقی به دلیل آلیاژ نامناسبِ دیواره های فر، فضای فر بسیار داغ می شه و نیازه که دما از دستور کمتر گذاشته شه. برای تِست کردنِ دمای مناسبِ پختِ شیرینی، ابتدا فقط دو عدد شیرینی رو در فِر برای پخت بذارید تا دما و زمان مناسب دستتون بیاد. 
  • با این مقدار مواد دو سینی شیرینی خواهید داشت، در زمان پخت سینی اول، سینی دوم رو در دمای محیط بذارید. 




تَه شیرینی باید یک درجه تیره تر از روش باشه. 



اجازه بدید شیرینی ها بعد از اتمام پخت کاملا خنک شن، شیرینی نخودچی بیست و چهار ساعت بعد از پخت با کیفیت تر می شه. شیرینی ها رو باید در ظرف دربسته در دمای محیط نگهداری کنید. برای نوروز می تونید این شیرینی ها رو زودتر تهیه کنید، در ظرف چهارقفله تا سه ردیف بچینید و لا به لای ردیف ها کاغذ روغنی بذارید و تا عید نگهداری کنید.

دستپخت های همراهان سایت
ماهرخ
شنبه، 26 اسفند 1402، 13:39

سلام خانم وحید عزیز🌷🍀
اگر شما بهترین رسپی ها رو در اختیار ما قرار نمیدادید، من چطوری عاشق شیرینی پزی میشدم😊😍

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 26 اسفند 1402، 15:28

سلام به روی ماهت عزیزم،
حرف ندارید باعث افتخارید عالی شده

Khadije
پنجشنبه، 24 اسفند 1402، 11:00

بهاره جون نگاه به رنگشون نکن خیلی خوشمزه شد خیلی دوسشون میدارم و شمارو هم خیلی دوست میدارم که اینقد بهم کمک کردید .ان شاءالله سال بعد حتما خودم آرد نخودچی رو تهیه میکنم.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 24 اسفند 1402، 14:00

سلام عزیزم،
اولا که خیلی هم خوشرنگ شده، دوم همین که زحمت می کشید و شیرینی خونگی درست میکنید واقعا عالیه ،نوش جونتون و ممنون از عکس

Khadije
سه شنبه، 22 اسفند 1402، 21:11

سلام بهاره جان من خمیر بعد از ۸ ساعت استراحت دادم و وقتی کاتر زدم خمیر یکم شل بود یعنی مثل شما گلش خوشگل بیرون نمیاد از طرفی چندقاشق آرد سفید زدم و ورز دادم که کمی حالت بگیره هنوزم کاتر گلو خوب در نمیاره ولی راحت گلوله میشه و مهر میگیره میخواستم بدونم مجازم بازم آرد اضافه کنم.لازمه از چرخ گوشت رد بشه؟یا بعد اضافه کردن آرد باید خیلی ورز بخوره .عکس کاتر گل برای قبل از اضافه کردن ارده و طرح مهر برای بعد از اضافه کرد آردمن دوسوم دوآتشه زدم و یک سوم معمولی به نظرتون رنگش طبیعیه
فکر نمیکردم نخودچی اینقد پر دردسر باشه😁

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 23 اسفند 1402، 06:03

سلام عزیزم،
یا نخودچی رو خودتون آرد نکردید، یا روغن مشکل داره، می تونید باز آرد بزنید ولی مسلما روی طعمش تاثیر داره. نیازی به چرخ گوشت نیست، چرخ گوشت برای انسجام و نرمیه که مال شما داره.

Khadije
دوشنبه، 21 اسفند 1402، 16:56

بهاره جان من میخام دو قاشق آرد اضافه کنم میخاستم بپرسم از اون پیمانه های اندازه گیری اونی که یک قاشق غذاخوری هست اونا باید انتخاب کنم؟از بالا اولی
و یه سوال دیگه تو حوزه رسپی ها ی شما نیست دستور یه شیرینی هست عذرخواهم که میپرسم من یه رسپی رو استفاده کردم که ۱۳۰ گرمش آرد سفید بود ۳۰ گرمش اردنخود ،متاسفانه اردو یکجا اضافه کردم و خمیر منسجم نیست از چرخ گوشت هم رد کردم چکار کنم بتونم از این خمیر استفاده کنم موادم حیف نشه میتونم روغن اضافه کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 21 اسفند 1402، 17:20

سلام عزیزم،
بله از بالا اولی برای آرد اضافه کردن، فقط دقت کنید، از آرد نخودچی کم کنید و جاش آرد بریزید که خشک نشه. برای شیرینی که منسجم نمی شه می تونید روغن جامد آب شده اضافه کنید، فقط کم کم این کار رو انجام بدید.

Khadije
دوشنبه، 21 اسفند 1402، 19:42

روغن رو چطور آب کنم یعنی بزارم روغن صاف تو دمای محیط آب بشه بعد اضاف کنم لازمه باهمین بزنم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 اسفند 1402، 06:20

روغن رو روی بخار آب بذارید بعد روی مواد بریزید در حد مخلوط شدن ورز بدید

Khadije
سه شنبه، 22 اسفند 1402، 10:55

بهاره جان ممنونم ازت .خمیر نخودچی رو یکبار از چرخ گوشت رد کرد گلوله اش کردم ترک برنداشت ولی شما گفتید دو دور از چرخ رد بشه به نظرتون  یه دور کافیه میترسم به روغن بیفته

Khadije
سه شنبه، 22 اسفند 1402، 12:12

و اینکه بهاره جان من بخاطر مچ دردم خمیر اصلا ورز ندادم ووقتی مخلوطش کردم ریختم تو چرخ گوشت الان گذاشتم برای استراحت .اگر لازمه دوباره رد کنم

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 22 اسفند 1402، 14:48

سلام عزیزم،
یک بار یا دو بار رد کردن، بسته به جنس آرد و روغن داره، اجازه بدید استراحت کنه، اگر خمیر منسجم بود که کاتر بزنید، اگر نه یک دور دیگر هم چرخ کنید.

Zahra ahmadi
پنجشنبه، 17 اسفند 1402، 20:00

سلام خانم وحید عزیز
خیلی مچکر از دستور عالی تون 
یه سوال داشتم اینکه در یک سری آماده کردن خمیر شیرینی  مواد رو چقدر میشه بیشتر کرد  آیا محدودیتی داره

من برای سری دوم که خواستم بپزم مواد رو یک و نیم برابر استفاده کردم  ورز دادن سخت شد و حدود یک ساعت طول کشید و در نهایت هم یک ترک ریز ایجاد میشد وقتی خمیر رو فشار دادم اما خوب گلوله میشد و به دست نمیچسبید   داخل خرد کن هم ریختم خمیر اما حس میکنم تغییری نکرد و الان گذاشتم برای استراحت

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 18 اسفند 1402، 06:14

سلام عزیزم،
تا دو برابر و نیم می تونید بکنید، خمیر رو کم کم در غذاساز بریزید، پالس بسیار کوتاه بزنید، جمع می شه نگران نباشید

نیکی
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 08:28

سلام خانم وحید  عزیز و بزرگوار
روغن لادن رو صاف کردم
عکس رو خدمتتون می فرستم ۲۴ ساعات در یخچال مونده ،
خانم وحید آیا کلا اضافه کردن کره گیاهی کیفیت شیرینی رو بهتر می کنه ؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 09:19

سلام عزیزم،
به نظر من خوبه و نیاز نداره، فقط نذارید به دمای محیط برسه، همونطور خنک استفاده کنید که شل نشه. کره گیاهی صرفا برای قوام دادن به روغنه و کیفیت شیرینی رو بهتر نمی کنه.

نیکی
يکشنبه، 13 اسفند 1402، 07:52

سلام خانم وحید عزیز و بزرگوار
آنروز روغن لادن نباتی حلبی آبی گرفتم و کره گیاهی لادن  برای صواف کردن با درصد ۷۰ و ۳۰ که شما فرمودید،
ظاهر روغن کاملا جاد هست ولی کمی نرم تز از روغن صافه قنادی ،
با این وجود باید باز هم صاف بشه و با روغن گیاهی لادن مخلوط بشه ؟
در کدام حالت بهترین نتیجه حاصل می شه ؟
سپاس از زحماتتون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 13 اسفند 1402، 08:04

سلام عزیزم،
حتما و حتما صاف کنید، چون ممکنه این حالتش پایدار نباشه و بعد از صاف شدن شل شه، وقتی صاف کردید عکسش رو برام بفرستید.

نیکی
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 08:26

سپاسگزارم چشم

یکتا. ق
دوشنبه، 07 اسفند 1402، 09:57

سلام بهاره‌جان
خیلی ممنون از رسپی‌های دقیقی که در اختیارمون می‌گذارید.
من از آردنخودچی آماده استفاده کردم و طبق دستور روغن رو صاف کردم؛ با اینکه بار اول بود شیرینی نخودچی درست می‌کردم اونم توی فر برقی ولی بافتش بسیار لطیف و در عین‌حال منسجم شد و بی‌نهایت خوشمزه.
فقط اینکه آیا دلیل کم‌رنگ بودن شیرینی، به آرد بر می‌گرده؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 07 اسفند 1402، 13:38

سلام عزیز دلم،؛
خوشحالم دوست داشتید، رنگ مال آرده می تونید یه ذره زعفرون خیلی خیلی غلیظ بریزید، سه برابر فقط آب به زعفرون بزنید.

zohrehjooni
جمعه، 08 دی 1402، 12:40

سلام استادجان جان
من روغن نباتی رو صاف کردم بعد برای اون 30% مارگارین که فرموده بودین بهتره آذربایجان یا سوپرطلایی باشه رفتم سوپرمارکتهای اطرافم گشتم همگی توو کار مهگل بودن. ناگزیر رفتم سراغ اینترنت و10تا کره آذربایجان سفارش دادم حالا که آوردن میبینم ای داد بیداد روش نوشته کم چرب!!
هیچ جوره نمیشه از این استفاده کرد ؟؟
نوشته توو 15 گرم حداقل 9 گرم چربی داره، البته اگه اشتباه نکنم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 دی 1402، 13:51

سلام عزیزم،
من که همیشه سریع جواب می دم، این جور مواقع بپرس راهنمایی کنم، الان لادن از همه بهتره، اینم اشکال نداره، به روش گفته شده در شیرینی کشمشی باید دوغ گیری کنی و بعد می شه استفاده کرد.

zohrehjooni
جمعه، 08 دی 1402، 18:52

بله درست میفرمایید ، اشتباه از من بود که قبلش مشورت نکردم باهاتون.
الان اینو دوغ گیری کنم و بعد با روغنی که صاف کردم با درصد ۷۰روغن و ۳۰ کره دوغ گیری شده باهم مخلوطشون کنم و ۱دقیقه با دور کند همزن بزنم بعد استفاده کنم ، درسته؟
 و آیا باید مخلوط روغن صاف شده و مارگارین قبل از مخلوط کردن با آرد نخود به دمای محیط برسن یا نه

zohrehjooni
شنبه، 09 دی 1402، 08:57

استاد جان
روغن مصرفی من از نوع حلبی نیمه جامد نرگس شیراز هست دیروز ریختمش توو شیشه و طبق دستور صاف کردم و گذاشتم یخچال ، الان 24 ساعت گذشته ولی بنظر روغن صاف کرده ام روان تر از باقی روغنه که توو ظرف اصلیشه! از این روغن به همراه کره دوغ گرفته آذربایجان میتونم استفاده کنم یا برم روغن دیگه ای بخرم؟

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 09 دی 1402، 14:54

اصلا نیازی به استفاده از روغن نیست، همون کره آذربایجان دوغگیری شده به تنهایی قابل استفادست، روغنتون مناسب نیست.

zohrehjooni
يکشنبه، 10 دی 1402، 08:27

اوکی ممنون

Nazika
يکشنبه، 27 فروردين 1402، 17:34

سلام استاد عزيز🥰 اوقات شما خوش❤️ اولين  بار شيريني نخودچي درست كردم با دستور عالي شما🙏🏻🙏🏻 خوشحال ميشم نظرتون رو بدونم🙏🏻🙏🏻

Nazika
يکشنبه، 27 فروردين 1402، 17:41

ببخشيد يه سوال هم داشتم! فر من برقي بدون فن هست، برا شيريني و كوكي اگر رو حالت حرارت از پايين بذارم بهتره يا حالت بالا و پايين؟ البته المنت بالا زير صفحه نيست و بيرونه!!!

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 فروردين 1402، 18:02

سلام عزیزم،
واقعا عالی شده کیف کردم چقدر هم عکستون زیباست واقعا آفرین.
در مورد تنظیم فر، حرارت از پایین فقط و فقط و فقط برای فر گازیه برای فر برقی از المنت بالا و پایین استفاده کنید.

elham.ch
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 13:05

تشکر از راهنمایی های خوب شما .

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:29

سلام عزیزم،
شیرینی هاتون بسیار عالی شده، نوش جونتون باشه سال نو شما هم پیشاپیش مبارک

نیکان مقدم
يکشنبه، 21 اسفند 1401، 14:58

خانوم وحید عزیزم، سلام.  با کمک و راهنمایی شما، این نون نخودچی‌ها رو با همون روغن اصیل صاف‌کرده درست کردم. خیلی‌خیلی ازتون ممنونم و بهترین‌ها رو در پناه خدا براتون آرزومندم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 21 اسفند 1401، 17:03

سلام عزیزم،
به به عالی شده کیف کردم نوش جونتون باشه

نیکان مقدم
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 11:40

خانوم وحید عزیزم، سلام و وقتتون به خیر.  من الان خمیر شیرینی نخودچی رو درست کردم و توی نایلون گذاشتم برای استراحت. ولی برخلاف همیشه یادم رفت آرد سفید هم با آرد نخودچی قاتی کنم.  می‌ترسم موقع کاتر زدن، خمیر وابره. الان راهی داره برای اضافه کردنِ آرد سفید؟  خیلی و خیلی ازتون ممنونم برای راهنمایی و وقتی که می‌ذارین.

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:30

الهی قربونت برم، عزیزم از همونجاییکه دستور رو برداشتید سوال کنید! من اصلا دستورم آرد نداره که یادتون رفته باشه مشکلی براش پیش بیاد!!!!!!!!!!!

نیکان مقدم
پنجشنبه، 25 اسفند 1401، 02:02

خیلی ممنونم خانوم وحید عزیزم. توی همین پست، و توی نکات پخت شیرینی نخودچی، سومین موردی که زحمت کشیدید و ذکر کردید اینه که اگه مبتدی هستید یا کار با آرد نخودچی خالص براتون سخته، بعد از اندازه‌گیری،  دو قاشق ازش بردارید و به‌جاش آرد معمولی بریزید. خیلی از زحماتتون ممنونم.

نیکان مقدم
پنجشنبه، 25 اسفند 1401، 06:36

خانوم وحید عزیزم، انقدر دستورهای شما دقیقه و انقدر همه‌ی نکات رو با جزئیات و عکس توضیح می‌دین که این نون نخودچی‌ها رو درست کردم و خیلی خوب شدند. مرسی از همه‌ی زحمات بی‌نهایتی که می‌کشید. سال نو بر شما مبارک، پیشاپیش.  در پناه خدا، سالی سرشار از موفیت، سلامتی و شادی رو براتون، صمیمانه، آرزومندم،

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 25 اسفند 1401، 12:10

ای خدا آخه شما کجا مبتدی هستید عزیزم، اون مال کسائیه که شیرینی پزی نمی کنن فقط برای عید می پزن خوشحالم راضی بودید خوشمزه ها نوش جونتون باشه پیشاپیش هم سال نوتون مبارک باشه.

نیکان مقدم
جمعه، 19 اسفند 1401، 17:09

خانوم وحید عزیزم، سلام و وقتتون به خیر. من برای درست کزدن نون نخودچی، این روغن اصیل رو باز کردم. اصلا مثل روغن‌های قبلی نیست. شله و حالت جامد هم نداره. به‌نظرتون قابل استفاده برای شیرینی هست؟ خیلی از راهنمایی و وقتی که می‌ذارین، ازتون ممنونم.

نیکان مقدم
جمعه، 19 اسفند 1401، 17:35

و خانوم وحید عزیزم، من این روغن رو تازه خریدم و تا تاریخ انقضاش هم ۸ ماه دیگه‌ مونده ولی کلا ممکنه خراب باشه؟ 🙏🙏🙏

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 19 اسفند 1401، 18:23

سلام عزیزم،
خراب نیست قربونت برم روغن خیلی دیر خراب می شه احتمالا تقلبیه، ولی اصلا ناراحت نباشید، صافش کنید با سی درصد مارگارین سوپرمارکتی یا ده درصد روغن صاف استفاده کنید.

نیکان مقدم
جمعه، 19 اسفند 1401، 18:28

خیلی‌خیلی ازتون ممنونم. 🌹🙏🌹🙏

نیکان مقدم
شنبه، 20 اسفند 1401، 14:29

خانوم وحید عزیزم، من این روغن اصیل رو صاف کردم و توی یخچال گذاشتم. خودش‌و گرفته و مثل روغن اصیلِ واقعی شده. یعنی به همون شکل، جامد شده.  می‌تونم بدون اضافه کردن مارگارین و یا روغن صاف، ازش برای پختن شیرینی استفاده کنم؟  خیلی از راهنمایی‌تون ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 20 اسفند 1401، 19:36

سلام عزیزم،
اگر سفت شده نیازی به اضافه کردن مارگارین نیست.

نیکان مقدم
يکشنبه، 01 آبان 1401، 15:22

خانوم وحید عزیزم، سلام.  این نون نخودچی‌ها رو برای  بار دوم درست کردم.  خیلی خوشمزه شدن و خیلی ازتون ممنونم که انقدر دستورهاتون دقیق و کاملند و انقدر با سخاوت، آموزش می‌دین. بهترین‌ها رو در پناه خدا براتون آرزومندم. 🙏🌸🙏

نیکان مقدم
يکشنبه، 01 آبان 1401، 15:52

خانوم وحید عزیزم،
برای اینکه نون نخودچی‌ها با سر ماسوره خوشگل‌تر بشن، باید سر ماسوره به کل سطح نون نخودچی‌ها فشار داده بشه؟  خیلی از وقتی که می‌ذارین و از راهنمایی‌تون ممنونم. 🙏🙏🙏🌸🌸🌸🌸😍😍😍

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 01 آبان 1401، 18:49

سلام عزیزم،
خیلی زیبا شده نوش جونتون و ممنون از عکس بله باید تعداد ماسوره زدن ها رو بیشتر کنید

sepiafm
چهارشنبه، 04 خرداد 1401، 15:58

این وسیله رو خدمتتون عرض کردم که به عنوان خردکن فروخته میشه آیا همون غذاساز هست و تو این شیرینی میشه استفاده کرد

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 05 خرداد 1401، 15:51

بله عزیزم می شه

مرجان ا
شنبه، 28 اسفند 1400، 01:50

هرکس توی دهن گذاشت گفت مثل قدیماست.مرسی برای این دستور دقیق و این سایت بی‌نظیر. عیدتون مبارک بهاره جون.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 28 اسفند 1400، 09:36

عید شما هم مبارک، به به عید بی نخودچی نمی شه عالی شده عزیزم نوش جونتون و ممنون از عکس

Ghniknejad
پنجشنبه، 26 اسفند 1400، 11:52

سلام، متشکرم از دستور کامل شما. همه جزییات رو خیلی خوب توضیح میدین. واقعا ممنون. اینم نخودچی. فقط یه سوال برای یک کیلو نخودچی میزان مواد رو چند برابر کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 27 اسفند 1400، 18:04

سلام عزیزم،
بسیار عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس،
مواد رو سه برابر کنید.

Mozhganchideh
پنجشنبه، 26 اسفند 1400، 11:19

سلام بهاره جان روز بخیر عزیزم اینم نخودچی های امسالم ک به پیشنهاد شما دماسنج پرستیژ گرفتم و خیلی خوب بود فقط فر گاز من بازم یه طرفش بیشتر میپزه وعد از چند دقیقه سینی رو باید بچرخم.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 27 اسفند 1400، 18:05

سلام عزیزم،
فر گازی بدون دماسنج نمی شه، عالی شد که خریدید، شیرینی هاتون هم بینظیر شدن، نوش جونتون و ممنون از عکس

armitamom
دوشنبه، 16 اسفند 1400، 15:26

باسلام
من نخودى درست كردم ، ارد نخود را از يك جاى خوب گرفتم و از روغن اصيل استفاده كردم ،براى اطمينان ٢٤ ساعت هم استراحت دادم ، پودر قند را دو بار از حرير رد كردم ، آرد نخود هم همينطور، خميرم كمى نرم بود و تميز قالب نمى خورد ، بعد از صاف كردن خمير را كمى در فريزر گذاشتم و قالب زدم ، بعد از پخت و بعد از سرد شدن شرينى به دست مى چسبيد و خيلى زود از هم مى پاشيد ، و خيلى خوشرنگ نبود ممنون ميشم راهنماييم كنيد .

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 16 اسفند 1400، 17:46

سلام عزیزم،
نخودچی تا بیست و چهار ساعت بعد از پخت ممکنه چسبنده باشه اگر بعدش درست نشد یا زمان پخت برای فر شما کم بوده که می تونید با ده درجه دمای بیشتر مجدد در فر بذارید ضمن اینکه دو اشتباه کردید اول اینکه خمیر چسبناک رو نباید فریزر میذاشتید این کار برای خمیرهای کره ایه باید بهش آرد سفید اضافه می کردید، دوم اینکه نخود رو خودتون آرد کنید، خوشرنگ نبودن از نخوده

armitamom
دوشنبه، 16 اسفند 1400، 17:56

سلام
بله درسته عجله كردم ، چون الان چسبندگيش از بين رفت . ممنونم از راهنماييتون ،واشتباه كردم اعتماد كردم به ارد نخود لوازم قنادى و خودم درست نكردم حتما دفعه بعد خودم درست مى كنم ، ممنون كه هستى بهاره جان

Fourozan
يکشنبه، 15 اسفند 1400، 05:29

سلام خانم وحید عزیز ،
برای اولین بار و مثل همیشه با اطمینان به دستور شما شیرینی نخودچی درست کردم ، ممنون از محبت شما

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 15 اسفند 1400، 09:04

وای به به چقدرم با سلیقه بهار آوردید برامون نوش جونتون و ممنون از عکس

sepiafm
دوشنبه، 08 آذر 1400، 15:37

با عرض سلام و ادب خدمت خانم وحید عزیز
حقیقتش من بشخصه دیگه روم نمیشه سوالی بپرسم
چون هیچ راهی برای جبران محبت شما ندارم وفقط باعث زحمت شما میشم  از شما خواهش میکنم مباحثی رو به صورت انلاین و همراه با پرداخت هزینه ای قرار بدید تا ذره ای از محبت های شما رو هر چند ناچیز جبران کنم و فقط مصرف کننده نباشم
اما با اجازه شما این شیرینی نخودچی رو پختم طبق توضیحات شما متوجه شدم که عدم انسجام حالت پودریه ولی برای بنده حالت پودری نبود دقیقا مثل مایه کوکوسیب زمینی بود که خیلی تخم مرغ داره و شل شده و خیلی به دست میچسبه  که دیدم اینجا نباید تخم مرغ اضافه کرد و یکبار چرخ کردم بنظرم بدتر شد
البته مارگاین رو اضافه نکرده بودم چون بعد صاف کردن روغن حالت آبکی در روغن ندیدم ولی روغن شل بود و حالت روان داشت میخواستم بپرسم که آیا باید مثلا مثل کره سفت باشه

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 09 آذر 1400، 16:27

سلام عزیزم،
اگر هر روغنی غیر از اصیل استفاده می کنید حتما باید مارگارین اضافه شه چون آب میندازه اصلا گول ظاهر سفت رو نخورید می تونه شل تر از کره هم باشه ولی نهایتا بسیار بی کیفیتن و همه آب دارن.

Fatemehgharaee
دوشنبه، 29 شهریور 1400، 18:09

سلام بهاره جان وقتت بخیر،من شیرینی نخودچی بدستور شما درست کردم اما خیلی نرم شده وموقع پخت هم روغن از اطرافش میریزه،بيشتر شبیه حلوا شده ،از روغن نباتی ورامین استفاده کردم آدرش هم آدر دوآتیشه از قنادی گرفتم اصلا ترد نشده خیلی نرم و شکننده شده و دوتا قاشق آرد برنج ریختم
کره مارگارین رو ازکجا تهیه کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 شهریور 1400، 19:14

سلام عزیزم،
اول اینکه به هیچ وجه روغن جامدهای موجود در بازار قابل استفاده به تنهایی بعد از صاف شدن نیستند،باید یکی از روش های زیر رو انجام بدید:
وقتی عبارت "روغن جامد" در دستوری به کار رفته، روغن جامدِ مارک "اصیل"، بهترین انتخابه. این روغن شُل نیست و کاملا جامده، عطر و طعم بسیار خوبی داره و نیازی به صاف کردن نداره. کافیه بعد از خرید در دمای محیط نگهداری و بدون هیچ تغییری (بدون نیاز به صاف کردن) اندازه گیری و مصرف کنید. تنها مشکل این روغن قیمت بالا و به صرفه نبودنه.
 گزینه بعدی، استفاده از روغن های نباتی موجود در بازاره که در قوطی های حلبی با مارک های ورامین، لادن، اویلا... به فروش می رسه. برای موفقیت در تهیه شیرینی با این دسته از روغن ها، دو مرحله مهم باید رعایت شه. اول اینکه به روش گفته شده در این پست روغن رو صاف کنید و دوم اینکه در کنار روغن جامد صاف شده، از کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) با مارک های سوپرطلایی، آذربایجان، بهاران گل.. استفاده کنید. به این شکل که سی درصد از حجم روغن گفته شده در دستور رو با مارگارین جایگزین کنید تا مشکل بی کیفیتی روغن و عدم انسجام خمیر برطرف شه. یعنی اگر مثلا میزان روغن ذکر شده در دستور نخودچی صد گرمه، سی گرم مارگارین و هفتاد گرم روغن جامدی که صاف کردید رو به همراه هم استفاده کنید.

نکته: برای استفاده از مارگارین به همراه روغن جامد صاف شده کافیه هر دو رو در کاسه ای بریزید، یک دقیقه با دور کند همزن بزنید تا یکدست شه و بعد باقی مراحل را طبق دستور انجام بدید. یعنی نیازی به صاف کردن مجدد به همراه هم نیست.
اما با فرض اینکه تهیه روغن جامد اصیل براتون گرونه و روغن نباتی هم در دسترس ندارید، گزینه آخر صاف کردن کره گیاهیه، در پست شیرینی کشمشی توضیح دادم، دقت کنید که منظور از کره گیاهی، مارگارین هائیه که در سوپرمارکت ها به فروش می رسه و منظور مارگارین صاف لوازم قنادی نیست.


نخود رو حتما خودتون آرد کنید.

اگر فر گازیه دماسنج فر تهیه کنید و از سینی خود فر به هیچ وجه استفاده نکنید.

Maryamgh
دوشنبه، 29 شهریور 1400، 17:57
Zahra Hajiali
چهارشنبه، 11 فروردين 1400، 19:53

سلام استاد جان
عیدتون مبارک🥰
این هم از نخودچی های خووووشمززززه
ممنون از رسپی های عالیتون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 12 فروردين 1400، 06:59

به به چه تپلی و خوشگل هم هستن نوش جونتون و ممنون از عکس

Nooshin
يکشنبه، 08 فروردين 1400، 11:02

سلام بهاره خانم،این شیرینی فوق العادس،خیلی خوش طعم و ترده،توی دهن آب میشه.مدتها بود دلم میخواست این شیرینی رو درست کنم ولی بخاطر روغن میترسیدم خوب نشه.خدارو شکر عاای شد،دوبرابر درست کردم،۳۰ گرم مارگارین زدم و روعن صاف کردم،ممنون از این رسپی عالی💞

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 فروردين 1400، 12:40

سلام عزیزم،
خوب کردید درست کردید اصلا عید بدون نخودچی نمی شه.خیلی هم عالی شده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

گیس گلابتون
شنبه، 30 اسفند 1399، 11:22

سلام و عیدتان مبارک خانم وحید گرامی
سپاسگزارم بابت رسپی عالی و توضیحات مکفی شما.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 30 اسفند 1399، 15:22

عیدتون مبارک باشه و شیرینی ها نوش جان
موفق و سلامت باشید

Aviani
جمعه، 29 اسفند 1399، 08:09

سلام عزیزم ببخشید زیاد سوال میپرسم . عکس نخودچی رو براتون میفرستم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:14

سلام عزیزم،
در عکس که ایرادی مشخص نیست به نظر خوب میاد نوش جونتون باشه.

Aviani
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 14:51

سلام بهاره جان خسته نباشید . ممنون از دستورات و رسپی های دقیقتون. من نخود چی رو با دستور شما درست کردم . اول روغن نیمه جامد ساعی رو صاف کردم ولی بعد از صاف شل بود . ولی بهش مارگارین نزدم . ترسیدم طعم کره بده. و اینکه روغن و پودر قند رو حدود 8دقیقه هم زدم خمیر رو هم حدود ده دقیقه ورز دادم. ولی بعد ورز حس کردم خیلی حالت چربی داره ‌. ۲۴ ساعت استراحت دادم ولی برای کاتر زدن کمی حالت شل داشت . الان هم ک پخته بعد چند ساعت باز حالت خیس و خیلی شکننده ای داره. خودم نخود رو پودر کردم. حالا میخاستم دلیل این حالت شلی رو بدونم و اینکه میشه به جای ۳۰ درصد مارگارین  ۳۰ درصد روغن صاف استفاده کرد . ؟

سوال دومم هم اینه  آیا مارگارین سوپر طلایی خوبه یا نه برای اینکه شیرینی طعم مارگارین غالب نشه چکار کنم ؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 15:55

سلام عزیزم،
همونطور که بارها گفتم روغن نیمه جامد صاف شده در منزل رو به تنهایی نمی تونید استفاده کنید، این روغن شُله و نتیجه خمیری شُل می شه و کاریش هم نمی تونید بکنیدو یا باید از سی درصد مارگارین در کنارش استفاده کنید یا ده درصد روغن صاف برای اینکه عطر مارگارین حس نشه باید از هِل تازه ساب مرغوب استفاده کنید.

Aviani
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 17:10

ممنونم
هل یه قاشق چایخوری ریختم. یه سوال دیگه داشتم

من میخام دوباره درست کنم مواد رو دو برابر میکنم ۴ قاشق اردسفید بجای نخود چی بریزم یا ارد برنج ؟چند دقیقه پودر قند و روغن رو هم بزنم ؟ و ورز هم بیشتر از ده دقیقه باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 17:49

آرد سفید بریزید عزیزم. پودر قند و روغن رو تا جایی بزنید که روشن و پفی شه حدود 5 دقیقه. ورز به هیچ وجه زمان نداره و به طریقی که توضیح دادم باید تست کنید. بسته به نوع روغن ممکنه خمیر بعد از ده دقیقه جمع شه ممکنه بیشتر طول بکشه.

Aviani
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 21:47

ممنون گلم

Aviani
پنجشنبه، 28 اسفند 1399، 07:05

بهار جان من دوباره درست کردم باز ۲۰ درصد روغن صاف قنادی ولی باز حالت شل داره خمیر. پنج قاشق هم ارد سفید اضافه کردم ولی باز تغیری نکرده

Aviani
پنجشنبه، 28 اسفند 1399، 07:07

نمیتونم عکسش بفرسم نمیدونم چرا

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 28 اسفند 1399، 08:31

سلام عزیزم،
جنس روغنتون بده ضمن اینکه نخود رو خودتون آرد کنید، اشکالی نداره مخلوط آرد و آرد نخودچی اضافه کنید تا جمع شه

Aviani
جمعه، 29 اسفند 1399، 08:12

اره جنس روغن ک بده . نخود هم خودم اسیاب کردم . ولی الان ک پختن زمان پشتشون حدود ۲۵ شد و با اینکه زیرش تغیر رنگ داد ولی روی شیرینی حالت چسبناک و خیس داره بعد دو ساعت استراحت. دیگه نمیدونم باید چکار کنم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:13

24 ساعت استراحت بدید اگر درست نشد، شعله بالا رو روشن کنید، شیرینی ها رو سه دقیقه در فر بذارید تا روش خشک شه.

bahar.taheri
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 14:14

شف بهاره عزیز مثل همیشه بینظیر بود من امسال همه موادم رو با پره پارویی همزن ایستاده زدم یعنی روغن و پودر قند هل و آرد رو با اولین دور مخلوط کردم احساس کردم خمیرم کمی شل بود ۱ق آرد قنادی و ۱ق آرد نخودچی اضافه کردم چسبنده بود وقت پهن کردن اما عالی بود هم طعم و هم کاتر زدن باهاش
خیلی ممنونم از گفتن ریز ریز نکات واقعا کار سختیه اما برای من بینهایت لذت بخش
براتون پیشاپیش سالی پر از سلامتی شادی و برکت رو از خداوند خواستارم موفق، پیروز و سربلند باشید 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 15:56

سلام عزیزم،
خوشحالم که از دستور راضی بودید نخودچی هاتون هم بسیار عالیه نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Zeinab64
سه شنبه، 26 اسفند 1399، 04:47

سلام عزیزم.اول از همه ممنون از دستورات خوب و مفیدتون. من اولین باره این شیرینی ها رو درست کردم .شیرینی برنجی ک خوب بود.بابت شیرینی نخودچی یه سوال داشتم .من با دستور شما شیرینی نخودچی رو درست کردم اصلا از چرخ گوشت استفاده نکردم و خمیرش خوب شده بود.خیلی هم خوش مزه بود جای شما خالی.ولی فقط خیلی شکننده شده .یعنی بر میداریش میشکنه.میخواستم علتش و بدونم چی بوده.ممنونم عزیزم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 26 اسفند 1399، 07:38

سلام عزیزم،
آفرین بهتون و خسته نباشید، نخود رو خودتون آسیاب کردید؟

Zeinab64
سه شنبه، 26 اسفند 1399، 10:09

نه عزیزم.ولی خیلی تعریف کرد .

raz
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 14:23

سلام استادجان خوب هستین🌹
استاد من روغن نیمه جامد گیاهی خریدم دیشب گذاشتم رو حرارت بخار آب تا آب بشه بعدم داخل یخچال اما امروز دیدم هنوز سفت نشده و شل هستش،ممکنه تغییر حالت داده باشه؟ یا هنوز باید تو یخچال بمونه ؟میشه از فریزر استفاده کنم زود سفت بشه؟
استاد کره گیاهی مارگارین هم گرفتم تا باهاش مخلوط کنم اشکالی نداره؟
ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻🌹🌹🙏🏻

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 15:57

سلام عزیزم،
از فریزر نمی تونید استفاده کنید، روغن اگر سفت نشده جنسش خوب نیست و کاریش نمی تونید بکنید همون رو با سی درصد مارگارین استفاده  کنید، مارگارین نیاز به صاف کردن نداره و عادی در کنارش استفاده می شه

ShParisa
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 07:59

سلام و عرض ادب
من از روغن اصیل و ارد نخودچی اماده استفاده کردم طیق مقادیر دستور ولی خمیرم خیلی شل و روغنی هست، چرخ گوشت ندارم و با خمیر زن غذا ساز زدم و ارد نخودچی اضافه کردم اما هنوز شل هست و خمیر در دستم گلوله میشه اما شل و ول میشه و انگشت روی خمیر میکشم رد نمیندازه الان چه کنم با این خمیر ممنون میشم از پاسخگوییتون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 08:39

سلام عزیزم،
وقتی خمیر آردی، تکه ای و غیر منسجمه در غذاساز یا چرخ گوشت می ریزیم که نرم بشه. در واقع کارکرد چرخ گوشت و غذاساز نرم کردن خمیره وقتی خمیری نرم و شله نباید در غذاساز ریخت چون بدتر می شه. آرد نخودچیتون ناخالصی داشته باید بهش آرد عادی اضافه کنید، استراحت بدید درست می شه.

ShParisa
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 15:17

خواستم تشکر ویژه کنم ازتون بابت پاسخگویی و محبت خالصانه شیرینی من بالاخره اماده شد و خیلی خوب شد ممنونم🙏

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 15:56

چقدر عالی عزیزم نوش جونتون باشه

somaye mirdar
يکشنبه، 24 اسفند 1399، 14:26

سلام بهاره جون ، امسال هم از رسپي بينظير ات نخودچي درست كردم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 24 اسفند 1399، 18:43

این عکس مثل خودت بینظیره نوش جونت عزیزم

hanipaz
شنبه، 16 اسفند 1399، 11:45

سلام بهاره عزیز وقتتون بخیر
خیلی ممنونم از دستورات عالی و بی نقصتون 🌸 امیدوارم همیشه سلامت و پربرکت باشید.
شیرینی های من عالی شدن و بازهم ممنونم
فقط یک سوالی دارم ، اگر بخوام این دستور رو سه تا چهار برابر کنم ، باید مقدار آرد رو بیشتر بریزم یا طبق دستور فقط چندبرابرش کنم ؟
چون یک دستوری دیدم که برای چندبرابر کردن مواد ، برای اینکه خیلی خمیر چرب و شل نشه مقدار ارد از بقیه بیشتر بود .
ممنون میشم راهنماییم کنید

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 اسفند 1399، 17:05

سلام عزیزم،
من این دستور رو خودن سه برابر درست کردم نیازی نبوده آرد رو بیشتر کنم، ولی باز دستورهای سنتی بسته به جنس روغن ممکنه کمی آرد نیاز داشته باشن، شما طبق دستور درست کنید اگر نیاز بود چند قاشق در انتها بهش آرد نخودچی اضافه کنید.

hanipaz
جمعه، 22 اسفند 1399، 13:09

خیلیی ممنونم 🌸

مهدیه نوایی
سه شنبه، 21 بهمن 1399، 14:49

سلام بهاره جان
امسال که روغن جامد نایاب شده میشه از روغن حیوانی استفاده کرد.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 بهمن 1399، 15:36

سلام مهدیه جان،
عزیزم من تِست کردم نپسندیدم هم روی بافت تاثیر میذاره هم طعم ولی خیلی ها درست می کنن. من برای امسال آبگیری مارگارین سوپرمارکتی رو پیشنهاد می کنم، در صفحه اینستاگرامم هایلایت کردم "جایگزین روغن" یه پست هم به زودی براش میذارم

مهدیه نوایی
سه شنبه، 21 بهمن 1399، 21:00

ممنونم بانو

Zahra kiani
شنبه، 04 بهمن 1399، 12:56

سلام بهاره جان.به نظرتان این خمیر شل نیست؟من قبلا با دستورهای دیگه درست کرده بودم خیلی خمیر سفتی بود که اصلا انسجام نداشت و همش خورد میشد ولی الان با دستور شما درست کردم خیلی لطیف و نرمه.ایرادی نداره؟
و اینکه خیلی زود خمیر آماده شد.یعنی ۲دقیقه بعد ورز دادن تو دست گلوله میشد و جای انگشت می موند و به دست هم نمیچسبید.بعد از این یک دور از چرخ گوشت رد کردم و دیگه ترسیدم به روغن بیافته😊
الان گذاشتم برای استراحت.آرد اضافه نکنم دیگه؟(ببخشید طولانی شد)

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 بهمن 1399، 18:09

سلام عزیزم،
نرمی به علت نوع روغنتونه آب داشته، بعد استراحت کاتر بزنید، اگر دیدید کاتر زدن سخته بهش آرد نخودچی اضافه کنید، اگر کاتر زدن مشکلی نداشت بهش آرد نزنید.

Zahra kiani
شنبه، 04 بهمن 1399، 18:31

چشم.ممنون عزیزم.

Zahra kiani
چهارشنبه، 08 بهمن 1399، 13:49

سلام عزیزم.این شیرینی را درست کردم.فوق العاده عالی بود.امروز بعد از ۴روز که در فریزر بود استفاده کردم عالی بود.خواستم تشکر کنم.😘

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 08 بهمن 1399، 18:27

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم راضی بودید نوش جونتون باشه

Zahra kiani
پنجشنبه، 14 اسفند 1399، 13:00

سلام بهاره جان‌.وقت بخیر.
ببخشید که سوالم مرتبط با شیرینی نخودچی نیست.
میخواستم بدونم کدوم برند از  کره حیوانی بوی کمتری داره برای شیرینی عید که همه پسند هم باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 14 اسفند 1399، 17:01

عزیزم برای کم کردن بوی کرده می تونید نصفش رو مارگارین سوپرمارکتی بزنید. من به شخصه از کره میهن استفاده می کنم و راضیم.

Zahra kiani
جمعه، 15 اسفند 1399، 15:45

ممنون عزیزم

zohreh74
پنجشنبه، 10 مهر 1399، 15:14

سلام بهاره جان،من چون كاتر فشاري نداشتم موقع جدا كردن جاي انگشتم روي خمير مي موند

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 10 مهر 1399، 16:56

سلام عزیزم،
مهم اینه که شیرینی خونگی سالم و خوشمزه درست کردید، عالی شده عزیزم نوش جونتون و ممنون از عکس

Mahsa1
سه شنبه، 23 ارديبهشت 1399، 19:08

سلام خانم وحید عزیز
این شیرینی رو با دستور شما درست کردم منتهی با اندکی تغییر، ممنون از شما

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 23 ارديبهشت 1399، 19:55

سلام عزیزم،
بسیار یکدست و مرتب شدن، نوش جونتون باشه

yousefi.nz
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 08:30

سلام بهاره عزیز، متاسفانه من بعد از پخت و به مشکل خوردن سرچ کردم و دستور کامل شما رو پیدا کردم. چنتا اشکال داشتم، یکی اینکه روغن نیمه جامد لادن رو فقط ۱ ساعت داخل یخچال گذاشتم و مارگارین هم استفاده نکردم. فکر کنم به همین دلیل خمیرم چرب و روغنی شد و شل طوری که موقع کاتر زدن دفرمه میشد. مشکل بزرگ دیگه هم این بود که من آون توستر (فر برقی کوچیک) دارم و دما رو پایین تر (۱۶۰ درجه) ست کردم و با اینکه حدود نیم ساعت داخل فر موند، باز هم منسجم نشده و حالت خمیری داره و کل کاغذ هم چرب شده. البته من از سینی خود فر استفاده نکردم و کاغذ رو روی سینی پیرکس گذاشتم. آیا سینی پیرکس هم مشکل داره؟
عذر میخوام طولانی شد، میخوام دوباره  با نکات شما امتحان کنم. خیلی خیلی ممنونم.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 08:38

سلام عزیزم،
1. علت به روغن افتادن همونطور که خودتون هم گفتید نوع استفاده از روغنه.
2. حتما و حتما دماسنج فر تهیه کنید تا از دقت دما اطمینان داشته باشید، دمای کمتر و بیشتر هر دو شیرینی رو خراب می کنند.
3. متاسفانه سینی پیرکس مناسب نیست و از قالب آلومینیومی، گالوانیزه یا تفلون باید استفاده کنید.
4. خمیر منیجم نشده رو در فر نذارید. اگر انسجام نداشت از چرخ گوشت رد کنید یا ده ثانیه در غذاساز بریزید باز اگر انسجام نداشت یک عدد زرده تخم مرغ بزنید و بعد کاتر زده و در فر بذارید.

yousefi.nz
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 09:02

خیلی خیلی از پاسخگویی سریع و کاملتون ممنونم. پس روغن رو به روش شما صاف میکنم و سینی فر موج تهیه میکنم.
فقط یک سوال دیگه: خمیر منسجم نشده، یعنی خمیری که شله، یا خمیری که حالت پودری داره؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 31 فروردين 1399، 09:17

خمیری که حالت پودری و تکه ای داره

پرستو363
پنجشنبه، 28 فروردين 1399، 14:38

من درست کردم البته من باروغن صاف قنادی درست کردم نمیدونم درسته یا نه ولی طعمش دوست داشتم

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 28 فروردين 1399، 15:12

سلام پرستو جان،
روغن صاف از لطافت شیرینی کم می کنه ولی اگر خودتون راضی بودید که عالیه نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

پرستو363
پنجشنبه، 28 فروردين 1399، 17:01

یعنی میگیدبهتره از روغن جامد استفاده کنم درسته؟ ممنون از راهنمایی واگه فرصت دارید بگید روغن صاف قنادی بیشتر برای چه شیرینی هایی کاربرد داره؟ازجوابتون هم ممنون

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 28 فروردين 1399، 18:51

روغن صاف قنادی در کارهای کارگاهی کاربرد داره چون ارزون تره و کار باهاش آسون تره معمولا در کار خونگی استفاده نمی شه.

پرستو363
پنجشنبه، 28 فروردين 1399، 19:01

خیلی ممنون از جواب خوبتون

Delaram
جمعه، 15 فروردين 1399، 12:52

سلام خانم وحید
اینم از شیرینی نخود چی عید امسال من
با تزئین گل محمدی و دارچین و پسته
خیلی خوشمزه و عالی بود و همه راضی بودن
فقط یه سوال
بعضی سایتا که نوشتن ۲۴ ساعت برای استراحت ،توی کیفیت شیرینی تاثیر داره؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 فروردين 1399، 13:52

سلام عزیزم،
به به عالی شده، چقدر واقعا با ذوق درست کردید. آفرین به شما و ممنون از عکس
ما چون فرض رو بر این گرفتیم که نخود رو خودتون آرد کردید، نیازی به 24 ساعت استراحت نیست، ولی اگر آرد نخودچی بیرون رو بخرید به دلیل ناخالصی که داره استراحت بیشتر بهتره.

ZaHra M
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 15:58

سلام بهاره خانم عزیزم
بالاخره پختم نخودچیه محبوبو برای اولین بار بد نبود، و اینکه مجبورا روی سینی فر چیدمشون و دمای فرو کم کردم بعد ۳۰ ساعت درآوردم از فر رنگ تَه شیرینی ها یه درجه تیره تره با توجه به گفته هاتون، ولی نمیدونم چرا احساس میکنم روی شیرینی ها یکم مرطوبه

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 18:31

سلام عزیزم،
خیلی نتیجه عالی شده، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس
برای رفع مشکل رطوبت رویه شیرینی ها این بار بعد از اتمام پخت، شعله پایین رو خاموش و سه دقیقه شعله بالا یعنی گریل رو روشن کنید.

ZaHra M
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 18:48

ممنون عزیزم

Faezekosar
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 20:38

بهار جونم.سلام.من دوباره با ۱.۵برابر کردن مقادیر دستوردرست کردم.کره نزدم. بعد از نیم ساعت ورز،چون خوب جمع نشد کمی روغن زده و ریختم غذاساز که خداروشکر اوکی شد.اینم تصویرش.ممنون از لطف بسیارتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 05:29

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که تلاشتون نتیجه داد و نخودچی هایی به این خوش طعمی و خوبی درست کردید، واقعا آفرین به همتتون و ممنون از عکس

Faezekosar
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 14:35

ممنون از شما که انقدر لطف دارین

Fatemeh V
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 19:36

سلام و ممنون از شما
من طبق دستور از روغن نیمه جامد و مارگارین استفاده کردم. ولی آرد نخودچی آماده خریدم. دقیقا چهل دقیقه داشتم ورز می‌دادم تا منسجم بشه. دستم درد گرفت دیگه. ولی خب بعد چهل دقیقه کاملا منسجم شد و مشکلی نداشتم. طعمش هم خیلی خوب شده.
برای ورز دادن دستم رو مشت کردم و مثل گوشت‌کوب روی خمیر می‌کشیدم. چون با انگشت اصلا منسجم نمیشد.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 20:28

سلام عزیزم،
خیلی اذیت شدید ولی خوشحالم با صبر و حوصله نتیجه گرفتید. نخودچی های پر دردسر هم نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Fatemeh V
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 20:30

ارزشش رو داشت. ممنون از توضیحات کاملتون. اگر خمیر منسجم نشه با استراحت زیاد مثلا دستورهایی که ۲۴ ساعت استراحت دارن منسجم میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 فروردين 1399، 05:28

عزیزم استراحت فقط یک درجه انسجام میده، اگر خمیر از هم پاشیده باشه استراحت تاثیر زیادی نداره و باید از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده کرد.

تابش مرادی
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 14:01

سلام. وقت بخیر. خمیر من طبق دستور درست کردم ولی ترازوم ازیت عقربه ای ها بود. موادو قاطی کردم اصلا خمیرم منسجم نشد. یذره روغن اضافه کردم شیرینی هارو گذاشتم تو فر کشش میومد شبیه شکلات. بازم یذره دیگه  آرد بهش زدم الان ترک برمیداره. میشه لطفا راهنمایی کنید ایراد از چیه و چیکار کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 14:48

سلام عزیزم،
امسال به دلیل شُل بودن بیش از حد روغن های جامد موجود در بازار و در نتیجه روغن انداختن خمیر شیرینی، برای شیرینی های سنتی مراحل فوق رو انجام دهید:
۱. ابتدا کل قوطی روغن خریداری شده (لادن، ورامین، اویلا...) رو به روش آموزش داده در سایت یک دور صاف کرده و یک روز در یخچال استراحت دهید.
۲. سی درصد از حجم روغن گفته شده در دستور را مارگارین سوپرمارکتی (غیر کم چرب) بریزید. یعنی اگر میزان روغن دستور شیرینی سنتی دویست گرم است شصت گرم مارگارین و صد و چهل گرم روغن جامد صاف کرده استفاده کنید.
نکته: برای اضافه کردن مارگارین میتوانید روغن و مارگارین هم دمای محیط را یک دقیقه با دور کند همزن بزنید و بعد باقی مراحل را طبق دستور انجام دهید.

نکته بعدی اینکه خودتون نخود رو آرد کنید، آرد نخودچی ها به دلیل داشتن ناخالصی به سختی منسجم می شند
نکته آخر اینکه وقتی نخودچی منسجم نمی شه اول از چرخگوشت رد کنید یا ده ثانیه در غذاساز پالس کنید، اگر نتیجه نگرفتید، یک زرده بزنید اگر باز نتیجه نگرفتید روغن اضافه کنید.

سحر دینا یسنا
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 20:09

سلام بهاره جان ممنون بابت دستوراتتون من امشب خمیر نخودچی را درست کردم روغن و رآ طبق دستور شما با کره ترکیب کردم پودر قند و ارد هم الک کردم خوب هم هم زدم ولی خمیرم انسجام نداره خیلی ترده از چرخ گوشت هم با دندانه ریز ۴بار رد کردم الان گذاشتم تو یخچال تو کیسه فریزر پیچیدم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 20:27

سلام عزیزم،
اگر بعد از استراحت هم انسجام لازمه رو نداشت، یک زرده تخم مرغ بهش اضافه کنید و کمی ورز بدید تا منسجم شه. احتمالا خودتون نخود رو آرد نکردید و آرد نخودچیتون مرغوب نیست.

سحر دینا یسنا
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 03:56

ممنون استاد عزیز همان دیشب یه زرده هم اضافه کردم و کمی هم وانیل زدم
چند ساعت استراحت بدم کافیه؟
آیا اگر انسجام لازم را نداشت ورز بدم یا دیگه به درد نمیخوره؟
بله متاسفانه اردم را از بیرون خریدم و ارد مرغوب مثلا بهم دادند

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 05:06

دو ساعت استراحت بدید کافیه، اگر انسجام نداشت کمی ورز بدید.
چرا عزیزم به درد می خوره امسال آرد نخودچی ها خیلی ناخالصی داشت اذیت می کنه و ورز بیشتر می خواد. باز اگر منسجم نشد دو قاشق روغن آب شده اضافه کنید.

سحر دینا یسنا
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 05:47

ممنونم استاد عزیز سپاسگذار از اینکه اینجوری وقت می زارید و نتیجه کار براتون مهمه
شما جزو نوادر ایران هستین
آرزومند روزهایی سرشار از سلامتی و دل خوش براتون هستم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 فروردين 1399، 06:01

انجام وظیفه ست، شما لطف دارید عزیزم به همچنین

Faezekosar
شنبه، 09 فروردين 1399، 20:21

سلام بهاره جان. اول تشکر میکنم از دستورهای بسیار دقیقی که تو سایت میذارین بعدش یه سوال:من نخودچی رو درست کردم با روغن لادن طلایی که بروش خودتون صاف کردم و ۳۰ درصد کره گیاهی .طعم و کیفیتش خوبه.ولی نمیدونم چرا وقتی میکروسکوپی نگاهش میکنی انگار بعضی جاهاش ارد با روغن گلوله شده.با اینکه موقع کار خمیر نرم بود و ارد و پورد قند خوب الک شده بود و استراحت خمیرم ۸ ساعت بود تقریبا

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 05:34

سلام عزیزم،
متاسفانه کیفیت روغن ها خیلی پایین اومده، این بار خمیرتون رو بعد از اتمام ورز، یا یک دور از چرخ گوشت رد کنید یا فقط و فقط ده ثانیه در غذاساز پالس کنید و بعد بذارید برای استراحت.
البته ظاهر شیرینی هاتون که خیییلی خوبه نوش جونتون باشه

Faezekosar
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 10:54

چشم.امشب مجدد درست میکنم. درضمن من ارد نخودم بازاری بود.ممکنه ازون باشه؟و یک سوال؛استراحت در محیط اشپزخونه برای این خمیر بهتره یا یخچال؟و اینکه با اینکه ارد نخودم خیلی روشن بود ،رنگ خمیر بعد استراحت تیره شد.فکر کنم بخاطر روغنشه.چاره ای داره؟

Faezekosar
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 11:00

یک مورد دیگه اینکه من فرم برقیه.سینیش هم تیره اس که کاغذ روغنی انداختم.ایا تاثیر در این مشکلی که بوجود اومده داره؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 14:07

عزیزم آرد نخودچی های بیرون اکثرا ناخالصی و آرد ذرت قاطی دارن و به همین دلیل شیرینی ها تیره و دونه دار می شن اگر براتون مقدوره خودتون نخود رو آرد کنید.
اگر فضای منزل خنکه، استراحت در محیط آشپزخونه خیلی بهتر از یخچاله، اگر منزل گرمه، دور نایلون خمیر حوله بپیچید و در یخچال بذارید.
از ینی خود فر استفاده نکنید خییلی بهتره هم به علت رنگ تیره و هم به علت جنسشون که باعث روغن پس دادن می شن. ولی به نظر من مشکل از آردتون بوده.

Nastaran. A
شنبه، 09 فروردين 1399، 07:08
Nastaran. A
شنبه، 09 فروردين 1399، 07:12

من چند سال قبل یکبار شیرینی نخودچی درست کردم و خراب شد از اون موقع دیگه سمتش نرفتم چون خورد تو ذوقم تا عید امسال که بخاطر کرونا از بیرون شیرینی نخریدیم گفتم خونه موندم یه تلاشی بکنم و اتفاقی سایت شما رو دیدم که به نظرم توضیحاتتون کامل اومد و امتحان کردم که عالی شد، ازتون ممنونم که انقدر کامل و با جزییات توضیح دادید

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 09 فروردين 1399، 08:05

سلام عزیزم،
خیلی خیلی خوشحالم که موفق شدید و از دستور راضی بودید. نخودچی هاتون هم عالی شدن، نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Mahsakhansari
جمعه، 08 فروردين 1399، 14:47

سلام واقعا ممنون از آموزش های پر بار و دقیق شما سری اول نخودچی های من

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 فروردين 1399، 14:58

سلام مهسا جان،
چقدر تمیز و عالی و یکدست درست کردید واقعا آفرین بهتون و ممنون از عکس

Mahsakhansari
چهارشنبه، 13 فروردين 1399، 11:54

واقعا ممنون اگر شما کمک نمیکردید خمیر نصفه کاره  میذاشتم کنار انشاا.. خیر ببینید

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 13 فروردين 1399، 13:34

خواهش می کنم عزیزم

هانیه ۷۳
جمعه، 08 فروردين 1399، 07:33

سلام دوباره ، بسیار عالی و ممنون از دستور بسیار بسیار خوبتون و فرصتی که  برای مبتدی هایی مثل من ایجاد میکنید ، ممنون و هزار سپاس

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 فروردين 1399، 13:41

سلام عزیزم،
نخودچی هاتون اصلا مبتدی نیستن و عالین، نوش جونتون باشه وممنون از عکس

هانیه ۷۳
پنجشنبه، 07 فروردين 1399، 07:30

سلام بر استاد گرانقدر ، شکلش زیاد جالب نبود ولی خوشمزه بود ، ممنون از دستور های دقیقتون که بسیار عالی هستن،بار اول بود درست کردم و مزش خیلی خوب بود ، عیدتان مبارک و تنتان همیشه سلامت

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 07 فروردين 1399، 07:35

سلام عزیزم،
عید شما هم مبارک باشه، شیرینی نخودچی سیار پر قلقه واقعا آفرین به شما و ممنون از عکس

Mahsakhansari
چهارشنبه، 06 فروردين 1399، 12:00

سلام بالاخره به مرحله آخر رسیدم خمیر من ی کم شل بود گذاشتم یخچال ی ساعت نشده به مشکل میخورم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 06 فروردين 1399، 13:20

بهتره یک ساعت کامل شه ولی اگر عجله دارید اشکالی نداره خمیر رو باز کنید.
خمیر چرا شل بود روغن چی زدید؟

Mahsakhansari
جمعه، 08 فروردين 1399، 14:46

خودم روغن جامد اویلا ومارگارین گلوریا صاف کردم

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 08 فروردين 1399، 14:59

امسال مارگارین رو با روغن صاف نکنید، در کنارش استفاده کنید.

مامان فهیمه
دوشنبه، 04 فروردين 1399، 14:31

سلام بهاره جان.
عزیزم سال نوتون مبارک.
امیدوارم سالی پر از برکت و موفقیت پیش رو داشته باشین و پر از رسپی های جدید تو این سایت باشه.
من شیرینی نخودچی رو دوباره درست کردم اینبار با روغن زرد گاوی که فکر کنم همون کرمانشاهی بهش میگن.
فقط یک قاشق از آرد نخود کم کردم بجاش آرد سفید زدم.
فوق العاده خوشمزه و نرم شده.
برای مصرف خانواده، خیالم راحته که کاملا سالمه.
ممنون از آموزش عالی تون.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 04 فروردين 1399، 14:37

سلام عزیزم،
به به چقدر زحمت کشیدید امسال و شیرینی های متنوع و عالی درست کردید، خوشحالم که خوب در اومده نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

مهسا ذوالقدر
دوشنبه، 04 فروردين 1399، 14:00

سلام و عرض ادب خدمت استاد
خانم وحید خواستم بدینوسیله از شما بابت رسپی های بدون نقض، عالی و همینطور توضیحات کاملتون تشکر کنم . بسیار سپاسگذارم از شما بابت سایت خیلی خوبتون . من چند دوره مربوط به قنادی پایه و کیک و تزئین رو گذروندم ،اما دوره ی مربوط به شیرینی های سنتی رو خیر. ولی به جرات میتونم بگم با وجود هزینه هایی که کردم رسپی هایی که شما به صورت رایگان در اختیار ما قرار دادید فوق العاده محشر و کامل هستن حتی در مورد یک کیک ساده ی اسفنجی . با اجازتون عکس شیرینی نخودچی که امروز از رسپی شما درست کردم رو براتون ارسال میکنم.  درست مثل شیرینی بازاری شد و توی دهان آب میشه مثل عسل . بازم ازتون تشکر میکنم . امیدوارم موفق و سربلند باشید و زندگی تون پر از برکت باشه . الگوی بزرگی شدید برای من در جهت پیشبرد اهدافم در زمینه ی حرفه ی شیرین  قنادی . موید باشید.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 04 فروردين 1399، 14:24

سلام مهسا جان،
واقعا ممنون از پیام پر مهتون امیدوارم لایق محبت هاتون باشم و در کنار دوستان شما اهدافم رو پیش ببرم. خیلی خوشحالم سایت براتون مفیده شیرینی هاتون هم عالی شدن
نوش جونتون و ممنون از عکس

fateme5
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 22:57

سلام بهاره جان،منو مامانم واقعاا از تون خیلی خیلی ممنونیم بابت توضیحات و اموزش‌فوق‌العادتون،و ممنونم که راجع به روغن توضیح دادید،من از روغن اصیل استفاده کردم،و مواد رو ۵ برابر کردم، دفعه ی اولی که درست کردم ،متاسفانه به خاطر مهارت کم،قطر شیرینی ها کم شد و ظاهرش خیلی جالب نشد،اما دفعه ی بعدی تو باز کردن خمیر خیلی حساس شدم و به قطر ۱سانت تونستم باز کنم وظاهرش مثل‌شیرنیای بیرون شده
الان تنها مشکلش اینکه که یه مقدار حالت ماسیده داره تو دهان که از سوال و جواب های کامنت ها متوجه شدم بعد از ۲۴ساعت رفع میشه
خیلی خیلی ممنونم ازتون
لطفا اگه ایرادی دارم بهم بگید

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 29 اسفند 1398، 06:48

سلام عزیزم،
واقعا آفرین بهتون بسیار عالی و حرفه ای شده، در مورد حالت ماسیده اگر بعد از 24 ساعت رفع نشد از پخت کم یا ورز خیلی زیاده. ایشالا که رفع می شه و طعمش هم مثل ظاهرش عالی می شه.
نوش جونتون و ممنون از عکس

شيرين
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 08:58

سلام بهار جون
اينم نخودچي هاي من
دستور رو ٢برابر كردم و از آرد ٤ق غ استاندار كم كردم و آرد قنادي ريختم
نتونستم كاتر بزنم چون فرمش رو حفظ نكرد و با گلوله هاي ١٠گرمي مدل دادم
يه نمونه پشتش و از وسط نصف شده رو گذاشتم براتون
يه مقدار توي دهان حالت خفگي داره(زود آب ميشه توي دهان و بايد با چايي خرده بشه)البته من ميانه خوبي با نخودچي و برنجي بخاطر اين حالتش ندارم
اگه ايرادي داره بفرمائيد؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 10:39

سلام عزیزم،
1. روغن رو بعد از صاف کردن با مارگارین زدید؟؟؟؟ چون امسال همونطور که در دستور پادرازی نوشتم روغن رو نمی شه به تنهایی استفاده کرد هر سال روغن نکات خودش رو داره متاسفانه.
2. به نظرم زمان پختش رو باید بیشتر می کردید، حالت ماسیده بعد از 24 ساعت اگر درست ورز داد شده باشه و درست پخته شده باشه تا حد زیادی از بین میره.

شيرين
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 15:07

من از همون روغن قبلي استفاده كردم و چون جامد شده بود ديگه مارگارين نزدم  چون نسبت ٥٠ به ٥٠ آب كرده بودم
براي شيريني زعفروني و نون چايي علاوه بر اون روغن ٤٠٪‏  هم جدا مارگارين ميزدم
اما واسه نخودچي مارگارين جدا نزدم
در مورد پخت من چون دستم كند هس سيني اول رو مثل شما از قبل گرم كردم و تقريباً ٤٠دقيقه فر گرم شده بود و زير نخودچي ها سوخت(البته اونايي كه دقيقاً بالاي شعله بودن)
اين موضوع بابت رولت هم برام پيش مياد
سيني دوم رو ١٥دقيقه از قبل گرم كردم و از ترسم بعد ١٥دقيقه پخت برداشتم
فر من قديمي هس دو تا طبقه داره كه من واسه رولت و شيريني بايد بزارم بالاترين طبقه وگرنه وسطش ميسوزه
اين ها تجربه أم هست

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 18:16

دماسنج فر دارید؟

شيرين
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 21:00

نه متأسفانه
همه چي دارم بجز اين مورد

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 21:29

با فر گازی اونم قدیمی دماسنج واجبه، با اینهمه زحمتی که می کشید حیفه نداشته باشید حتما تهیه کنید، بسیار موثره.

شيرين
سه شنبه، 27 اسفند 1398، 23:50

انشاا... بعد از قرنطينع حتماً ميگيرم
ممنونم ازتون عزيزم

مامان فهیمه
دوشنبه، 26 اسفند 1398، 17:44

سلام.
اینم از شیرینی نخودچی های من که اولین باره میپزم با آموزش خوب شما.
ولی خب خیلی احتیاط میخواد.
خمیرم اجبارا بیشتر استراحت دید. بعدش خواستم بازش کنم منسجم نمیشد، سه دقیقه گذاشتمش یخچال بهتر شد.
بعد اینکه فرایند پختش طولانی شد نزدیک ۵۰ دقیقه. فکر کنم دما کم بود، دماسنج فر ندارم.
ولی در نهایت خوب شد البته خیلی حساس هست نمیدونم استاندارجد هست یا نه؟ زود خورد میشه در حالی که بعد سرد شدن تو ظرف چیدم.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 26 اسفند 1398، 19:11

سلام عزیزم،
دمای فرتون خییییییییلی کم بوده 50 دقیقه یعنی تقریبا سه برابر زمان پخت استاندارد و خیلی زیاده  و باعث خشکی شیرینی می شه حتما یک دماسنج فر تهیه کنید. در مورد خرد شدن اگر بعد از یک روز استراحت یعنی 24 ساعت بعد از پخت باز خرد شد اشکال از پخته ولی به احتمال زیاد رفع می شه.
ظاهر نخودچی هاتون عالیه مطمئنم با دماسنج بهتر هم می شه ممنون از عکس

مامان فهیمه
شنبه، 02 فروردين 1399، 12:50

سلام. بله بعد اینکه تو یخچال گذاشتم عالی شد و دیگه نرم نمیشه.
ضمنا من با روغن نیمه جامد لادن قوطی آبی رنگ این شیرینی رو درست کردم بدون مارگارین و راضی هستم. گفتم برای اطلاع دوستان.

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 02 فروردين 1399، 15:18

چه عالی ممنون عزیزم

مامان ایلماز
جمعه، 23 اسفند 1398، 11:57

سلام عزیزم مرسی از دستورات پخت عالی تون . من شیرینی نخودچی پختم همه چی خوب و عالی بود ولی موقع خوردن به کام دهان میچسبه دلیلش چی میتونه باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 23 اسفند 1398، 14:02

سلام عزیزم،
شیرینی هاتون عالی شدن.
اگر پخت کافی بوده و داخلش دو رنگ نیست، به دلیل جنس آرد نخودچیه و دفعه ی بعد دو قاشق غذاخوری از آرد نخودچی کم کنید و آرد معمولی بزنید.

روژینا
جمعه، 23 اسفند 1398، 09:28

سلام خسته نباشید ، من خمیر نخودچی رو باتوجه به دستورتون درست کردم اما متاسفانه خمیرخیلی شل شده ونمیشه قالب زد ، چندتا دونه رو واسه نمونه گرد کردم توی فرگذاشتم روشون ترک خورد میشه توضیح بدید مشکل چی بوده واینکه راهی هست خمیر ازشل بودن دربیاد

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 23 اسفند 1398، 09:44

سلام عزیزم،
خمیرتون روغن پس داده که هم شل بودن و هم ترک خوردن به همین علته.
احتمال بسیار زیاد به دلیل جنس بد روغنتونه، روغن های جامد جز مارک اصیل رو دیگه به تنهایی نمی شه استفاده کرد باید یک دور روغن رو به روش گفته صاف کنید و بعد سی درصد از حجم روغن رو مارگارین سوپرمارکتی بزنید که خمیر به روغن نیوفته. من هر سال یک پست جدید شیرینی سنتی میذارم و نکات روغن اون سال رو متذکر می شم چون هر سال جنس روغن ها فرق می کنه. امسال هم در پست پادرازی توضیح دادم.
نکته دیگه ورز زیادی هست که خمیر رو روغن میندازه، نکته سوم استراحت در جای گرم.
در آخر آرد عادی اضافه کنید ببینید خمیر درست می شه.

Far_zaneh
پنجشنبه، 22 اسفند 1398، 21:32

بهاره جون شیرینی های که درست کردم.طعمشون خوب شد خیلی وقت بود شیرینی نخودچی نمیخوردم چون مزه قدیما رو نداشت ولی اینا خیلی خوش مزه بودن
به ی مشکل برخوردم فقط .اینکه سینی اول بافتش کاملا بعد خنک شدن حفظ کرد ولی سینی دومم با اینکه خنک شده دست میزدم بردارم یکم تغییر شکل میداد و تو عکس مشخص که با کوچکترین فشار خورد شده . ایا به زمان پخت بیشتری نیاز داشت ؟ ترسیدم بیشتر بذارم سفت شه . ممنون میشم راهنمایم کنید

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 22 اسفند 1398، 21:40

سلام عزیزم،
نوش جونتون باشه و ممنون از عکس
از رنگ شیرینی هاتون معلومه که کمی باید بیشتر می پختن ولی برای چک کردن پشت شیرینی باید کمی تیره شه و بعد از خنک شدن اگر برش بزنید یکرنگ باشه و وسط شیرینی خام نباشه. اگر دیدید نیاز به پخت بیشتر داشت مجدد می تونید سینی رو در فر بذارید و 5 دقیقه بیشتر بپزید. گاها هم عدم انسجام به دلیل جنس آرد نخودچیه و بعد از یک روز استراحت رفع می شه.

Far_zaneh
شنبه، 24 اسفند 1398، 23:08

ترسیدم بیشتر بمونه سفت شه . بعد از یک روز استراحت خوب شد . ولی ی بار دیگه امتحان میکنم . ممنونم از راهنماییتون

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 25 اسفند 1398، 07:42

معمولا همینطوره، برنجی و نخودچی بعد پخت هم نیاز به استراحت دارن.

Mer
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 09:19

سلام خانم وحید عزیز
من به طور اتفاقی وقتی دنبال دستور شیرینی اتابکی بودم با سایتتون آشنا شدم .
خیلی خیلی خوشحالم که هنر و تجربیاتتونو بدون کوچکترین کم و کاستی در اختیار بقیه قرارمیدین. خیلی خیلی ممنونم که با جزئیات کامل دستوراتتونو ارائه میدین و مارو کمک میکنید. اولین بار بود شیرینی نخودچی درست کردم و به نظرم خوب شد واقعا ممنونم از سایت فوق العاده عالیتون. کیک ارده و کنجدتونم درست کردم و واقعا عالی شد. امیدوارم با دستورات جذاب و کامل شما یه شیرینی پز حرفه ای  بشم سپاس فراوان

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 19 اسفند 1398، 09:33

سلام عزیزم،
چقدر خوشحال شدم سایت براتون مفید بوده و انقدر علاقه مندید.
نخودچی هاتون عالی شده، بار اول نخودچیرو انقدر خوب در آوردن خیلی سخته واقعا آفرین.
کیک و شیرینی ها هم نوش جونتون و ممنون از عکس

Janan
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 20:43

سلام عزیزم اینم نخودچی های که من درست کردم عالی شدن.
فقط تاچه مقدار میشه شیرینی کم کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 13 اسفند 1398، 21:44

سلام عزیزم،
نخودچی هاتون عالی شده فقط کمی کمرنگه آرد نخودچیتون بی رنگ بود یا تو عکس اینطور افتاده؟
متاسفانه در حد ده پونزده گرم می شه پودر قند رو کم کرد.

Janan
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 07:23

آره عزیزم ازاول کمرنگ بود.من خودم نخودگل گرفتم و آسیاب کردم.بازم سپاسگزارم ازتون

Janan
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 07:24

برای پررنگ بودن نکته خاصی باید توجه کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 08:11

یک بخشی از نخود رو دو آتیشه بخرید و آسیاب کنید رنگ می گیره

Janan
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 19:33

نصف نصف نسبت مناسبیه؟فداتشم در مورد نحوه نگهداری این شیرینی تو محیط و یخچال بفرمایین و تاچندوقت ماندگاری داره؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 14 اسفند 1398، 20:33

من خودم نصف به نصف می ریزم کاملا به لیقه خودتونه.
در ظرف دردار چهارقفله واشردار سه هفته در جای خنک ماندگاره، اگر منزل خنکه در دمای محیط اگر گرمه در یخچال نگهدارید.

Sevda
جمعه، 09 اسفند 1398، 11:34

اینم نخودی های من

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 اسفند 1398، 14:45

به به عزیزم عید آوردین برامون واقعا عالی شدن آفرین به شما و ممنون از عکس

مریم صفری
يکشنبه، 29 دی 1398، 17:49

سلام بهاره جون..شما باعث شدید که پا توی قنادی نذاریم ممنون از آموزشهای خوبتون عزیزم....شیرینی نخودچی واقعا طعمشون محشره ، توی دهن آب میشه..

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 29 دی 1398، 18:13

عید آوردید برامون مریم جون، عالی شده عزیزم واقعا، آفرین شیرینی سختی رو از پسش بر اومدید.

مریم صفری
يکشنبه، 29 دی 1398، 21:37

با آموزشهای عالی و دقیق شما هر سختی آسون میشه عزیزم..هرچی یاد گرفتم از زحمات شما بوده استاد عزیزم

Azi
دوشنبه، 05 فروردين 1398، 19:03

این هم شیرینی نخودچی که درست کردم

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 05 فروردين 1398، 19:10

به به چه نخودچی های 5 پری، عید با نخودچی عالی تره.
خسته نباشید و ممنون از عکس

Hani
شنبه، 25 اسفند 1397، 17:25

سلام
خیلی عالی بود!
متشکرم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 25 اسفند 1397، 20:26

سلام عزیزم،
چقدر عالی درست کردید با مواد اولیه الان نخودچی درست کردن بسیار سخته.
نوش جونتون و ممنون از عکس

سارا89
دوشنبه، 20 اسفند 1397، 13:25

سلام بهاره جان این از نخودچی های خوشمزه که با دستور عالی و بی نقص شما درست کردم من چون عجله داشتم روغن جامد لادن رو که از قنادی گرفتم صاف نکردم ۱قاشق از آرد رو کم کردم و بجاش آرد سفید ریختم بهش هم فقط ۱ساعت استراحت دادم ولی بازم عالی شد سپاس فراوان

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 20 اسفند 1397، 13:57

سلام سارا جان،
شیرینی هاتون عالین خوشرنگ و زیبا،  نوش جونتون باشه و ممنون از عکس

Marzieh fooladi
جمعه، 17 اسفند 1397، 20:02

سلام بهاره ی مهربونم.خیلی ممنونم بابت این رسپی های عااااالی،بی نقص.چه خوبه که شما رو دارم.اینم شیرینی نخودچیه من.
میشه لطف کنید یه رسپی خوب از شیرینی اسکار بزارین.مرسی

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 اسفند 1397، 21:07

سلام عزیزم،
شیرینی مشکلی رو درست کردید خیلی خییلی عالی و بی نقصه واقعا آفرین به شما
عزیزم در کانال خانوم خرسند https://t.me/khorsand_institute شیرینی اسکار سرچ کنید ویدئوی آموزشیش هست خیلی هم عالیه.

gibil
پنجشنبه، 09 اسفند 1397، 12:28

سلام بهاره ی عزیزم
خیلیییییی خیلییییی ازت ممنونم بابت رسپی خیلی خوبتون خیلیخیلی ازت ممنونم شف عزیزم خیلی خوشمزه و عالییی بود

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 09 اسفند 1397، 15:16

به پیشواز عید رفتی بهار آوردی برامون عزیزم، عالیه نوش جونتون باشه و ممنون از عکس چقدرم خوشرنگ شدن

ناهید21
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 09:22

سلام و خداقوت
اینم از نان نخودچی من

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 11:54

واقعا به به چقدر خوشحالم که شروع به شیرینی پزی عید کردید بسیار بی نقص و یکدست.
خسته نباشید و ممنون از عکس

پری
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 15:35

با سلام استاد عزیز من امروز شیرینی نخودچی رو خاستم درست کنم ولی خمیرم خیلی شل شد ،روغن من روغن ورامین جامد بود که به روش شما صاف کردم ،نمیدونم چرا خیلی شل شده واحساس میکنم روغنش زیاد شده واینکه بوی عطر هل اصلا نمیده ؟میشه بگین چیکار کنم ممنون از حوصله ای که بخرج میدید

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 16:03

سلام عزیزم،
این مقدار هِلی که در دستور هست برای رفع بوی روغنه و خمیر نخودچی بوی هل نمیده. اگر می خواید بوی هل در خمیر حس شه میزانش رو بیشتر بریزید و اینکه حتما خودتون هل سبز درسته رو به صورت تازه در آسیاب برقی آرد کنید و استفاده کنید تا خوش عطرتر شه.
در مورد شُل بودن خمیرتون، نوع روغنی که استفاده کردید هیچ مشکلی نداره سه حالت داره یا آرد نخودچیتون خیلی ناخالصی داشته یا دمای محیط زیاد بوده یا زیادی ورز دادید. در هر سه صورت خمیر رو الان در کیسه ای بریزید و بذارید در جای خنک کمی استراحت کنه تا از حرارتی که از ورز زیاد درش ایجاد شده بیوفته و بعد دو قاشق آرد عادی بهش اضافه کنید و مجدد ورز بدید.

پری
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 16:16

مرسی واقعا شما بی نظیرید ،ممنون از صبوری تون  لطف کردین جواب دادین ببخشید تخم مرغ نمیخاد بزنم ؟؟ بازم ممنون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 16:39

زرده تخم مرغ رو وقتی ورز خمیر مشکل داره و خشکه و شکل نمیگیره اضافه می کنن مال شما برعکسشه

پری
چهارشنبه، 08 اسفند 1397، 17:17

آهان  خیلی لطف کردین  بهاره خانم ممنون

شیوابانو
سه شنبه، 16 بهمن 1397، 10:06

بهاره جون ممنونم از دستورات کاملتون اینم نخودی های منفقط یه سوال ؟چه زمانی پخت شیرینی عید رو شروع کنیم بهتره به نظر شما الان خوبه ؟ممنونم از حسن توجهتون

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 16 بهمن 1397، 10:17

سلام عزیزم،
چقدر شیرینی هاتون تمیز و یکدست شده واقعا آفرین و مرسی از عکس.
الان خیلی زوده موندگاری این شیرینی ها در صورتیکه خوب نگهداری شه یک ماهه با توجه به اینکه یک هفته از طول عید هم باید بمونه نهایتا می تونید هفته اول اسفند شروع به کار کنید. من خودم هفته دوم اسفند شروع به شیرینی پزی عید می کنم.

.sajjad.nadia
پنجشنبه، 10 آبان 1397، 20:27

سلام.ممنونم بابت توضیحات کاملتون. بار اول بود که نخودی درست کردم. خوب شد. فقط اینکه رنگش یه مقدار تیره شد و موقع خوردن ، پودر قند زیر دندون حس میشد. آیا پودر هل تو تیره شدن موثره؟ یا اینکه فقط به خاطر پودر نخوده؟و اینکه پودر قندمو دو بار الک کردم. از همون الکهای معمولی که باهاش کیک درست میکنم.

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 10 آبان 1397، 22:08

نخودچی هاتون که واقعا ظاهرشون عالیه. رنگ این شیرینی به نوع نخود مربوط می شه و هل به دلیل میزان کمی که مصرف می شه تاثیر خاصی در رنگ نداره. در مورد پودر قند حتما باید قبل از مصرف یک دور دیگه در آسیاب برقی یا غذاساز بریزید و از الک ریز که یک درجه از الک عادی که برای آرد استفاده می شه ریزتره رد کنید یا می تونید از پارچه حریر رد کنید. الک عادی برای پودر قند مناسب نیست و نقشی نداره، فقط باعث می شه دانه های بهم چسبیده از هم جدا شن ولی درشت ها رو جدا نمی کنه.
موفق باشید و ممنون از عکس

1397Sara
يکشنبه، 08 مهر 1397، 18:14

دستتون درد نکنه بابت نکات خوبی که گفتید

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 مهر 1397، 20:04

سارا جان چقدر شیک و خوشرنگ شده نخودچی هاتون عزیزم خسته نباشید و ممنون از عکس

Niki
شنبه، 16 تیر 1397، 18:01

سلاممم من دوباره اومدم بهاره خانم ابن شیرینی من باز درست کردم با ارد بیرون روغن حیوانی  دما فر 140 گذاشتم اما نميدونم چرا بعد پخت ترک 7خوردش عكس پخته شده و قبلش گذاشتم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 17 تیر 1397، 05:18

سلام عزیزم،
منظورتون از روغن حیوانی چیه؟ کره؟ یا روغن جامد حیوانی؟
1. دستور نوشته شده برای روغن جامد نباتی مثل لادن، اصیل، اویلا ... تنظیم شده که باید ابتدا صاف و بعد استفاده کنید. برای اینکه شیرینی هاتون با این دستور  بی نقص و بی ترک باشن هیچ کدوم از این دو ( روغن حیوانی یا کره) به تنهایی قابل استفاده نیست نهایتا بتونید نصفی از روغن حیوانی رو با نصفی روغن نباتی صاف کنید و استفاده کنید. محصولات حیوانی رطوبت بالایی دارن که در فر بخار می شه و ایجاد ترک می کنه.
2. نکته بعدی که ایجاد ترک می کنه خوب ورز ندادنه. باید مواد رو بین دو دست مالش بدید ببینید انسجام پیدا کرده یا نه یعنی یک تکه از خمیر رو کف دستتون بذارید و با کف اونیکی دست روش بکشید ببینید مواد خمیری می شه یا تکه تکه، اینطوری از خوب ورز دادن مطمئن می شید. 
3. اگر تازه کار هستید هرگز و هرگز هیچ نوع شیرینی رو کامل کاتر نزنید در فر بذارید، اول چند تا دونه رو امتحانی در فر بذارید اگر خوب نشد و مثلا در شیرینی نخودچی ترک خورد روی خمیر بیشتر کار کنید مثلا یک قاشق روغن جامد رو آب کنید به خمیر اضافه کنید و دوباره ورز بدید. 
4. حتما دماسنج فر بخرید تا از دمای واقعی مطلع باشید، شاید دمای فرتون بیش از 140 بوده که خودش ایجاد ترک می کنه. 

Tayebeh
شنبه، 04 فروردين 1397، 07:42

سلام عیدتون مبارک
با نکات ریز و دقیق و صمیمانه شما، برای اولین بار شیرینی نخودچی رو درست کردم. من لذت بردم از طبخ و رضایت اطرافیان  اما اشکالات:
۱- بعد بیست دقیقه شیرینی هایی که دقیقا بالای شعله فر بود تیره و حتی یکی دوتاش سوخته شد.
۲- یه کم چربی شیرینی احساس میشد موقع قورت دادن

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 04 فروردين 1397، 07:56

سلام طیبه جان،
آفرین عزیزم به همتتون و ممنون از عکس، در مورد اشکال اولی که فرمودید، متاسفانه شعله فرتون تنظیم نیست و باعث سوختن شده حتما دماسنج فر تهیه کنید تا حین پخت از پشت پنجره فر دما رو چک کنید و از درست بودنش مطمئن شید. برای شیرینی خشک، بین کار سینی رو بچرخونید و این رو بدونید که مدت زمان گفته شده در تمام دستورات در تمام پیج ها برای فر کاملا استاندارد نوشته شده و هر کسی با توجه به مشخصات فِرِش باید تا حدودی مدت رو کم یا زیاد کنه. مثلا در تُستر آوون به دلیل کوچیکی، شیرینی در مدت زمان کمتری آماده می شه، پس حتما شیرینی ها رو کمی زودتر از زمان گفته شده چک کنید.
مشکل دوم سه عامل داره اول از همه دمای زیاد فر بوده که 150 درجه واقعی نبوده و باعث شده شیرینی چربی پس بده، دوم ورز دادن زیاده که چربی رو از خمیر خارج می کنه و دلیل سوم نامرغوب بودن جنس روغن جامده.

Tayebeh
شنبه، 04 فروردين 1397، 18:49

ممنونم از حوصله و وقتی که گذاشتید.

Roghayeh
يکشنبه، 27 اسفند 1396، 13:26

سلام
این هم نخودچی های من.
واقعا وقتی میذاری توی دهن آب میشه. باز هم ممنون ازتون
میشه خواهش کنم دستور شیرینی بهشتی رو هم بذارید.

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 27 اسفند 1396، 16:01

سلام عزیزم،
آفرین به شما واقعا عالی شده خیلی یکدشت و با سلیقه
شیرینی زعفرانی سایت مشابه بهشتیه ولی اگر خود بهشتی رو می خواید من از روی این دستور درست می کنم عالی می شه شما هم به لینک زیر مراجعه کنید
https://www.aparat.com/v/vlX2M/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85_%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86

Roghayeh
يکشنبه، 27 اسفند 1396، 19:06

بسیار سپاسگزارم

Boshra
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 07:49

سلام بهاره جون،وقت بخیر.خیلی خیلی ممنون از رسپی های بسیار خوبتون.چند تا سوال داشتم،یکی اینکه ماندگاری نخودچی ها چقدر هست یعنی از دو سه هفته قبل از عید میشه آماده و نگهداری کرد؟و اینکه در مقیاس زیاد همین دستور رو چند برابر کنم یا اینکه چندین بار با همین اندازه درست کنم؟ممنون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 12:35

وای به به چه شیرینی های تر و تمیز و خوشگلی شدن عزیزم بسیار عالین.
نخودچی در صورتیکه خوب نگهداری شه سه هفته موندگاری داره، نخودچی رو در ظرف چهارقفله بذارید، لا به لای شیرینی ها کاغذ روغن بچینید، اگر در جای مرطوب مثل شمال زندگی می کنید دور ظرف محافظ غذا بکشید و در جای خنک بیرون از یخچال نگهداری کنید. اگر محیط خونه گرمه در یخچال بذارید.
برای چند برابر کردن دستور همین دستور رو یکباره چند برابر کنید من همیشه خمیر رو سه برابر برای عید می گیرم مشکلی هم پیش نمیاد.

Boshra
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 17:37

مرسی عزیز جان،دست شما درد نکنه.بابت راهنمایی تون هم ممنون

marjanklaw
سه شنبه، 08 اسفند 1396، 22:31

سلام.استاد
من شیرینی نخودچی پختم .ی ساعت ک از خنک شدنش گذشته شروع شده ب سفت شدن.
فقط هم از ارد نخودچی استفاده کردم.
خاهشا راهنماییم کنید.ابروم جلو فامیل شوهر میره

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 06:19

سلام عزیزم،
از چه روغنی استفاده کردید؟ بعد از سرد شدن در ظرف دردار گذاشتید در دمای محیط و سفت شد؟

Reihaneh
شنبه، 05 اسفند 1396، 02:21

سلام بر شف عزیز
من نون نخودچی رو درست کردم. با اعتماد کامل  خوندن چند باره ی کامنت ها و متن.
باورم نمیشه که شد. چند ساله میخوام درست کنن ولی دستورها  همه  شون خیلی پیچیده بوده. این اين  بار با اعتماد کامل و تجربه ی موفق نون خامه ای دست بکار شدم.
فقط لحظه ی آخر غافل شدم روشون یه کم تیره شد ولی هیچی از ذوق من و خوشمزگی شیرینی کم نمیکنه. میخوام شیرینی های عیدم رو امسال خودم درست کنم.
دست شما درد نکنه خیلی خیلی خیلی ممنونم
همه ی پروژه های شکست خورده ی قبلی رو با دستورات شما امتحان میکنم. پروژه ی بعدی شیرینی نارگيلیه

Reihaneh
شنبه، 05 اسفند 1396، 02:27

دوتا عکس فرستادم قبل و بعد از پخت ولی فقط یکیش آپلود شده

Reihaneh
شنبه، 05 اسفند 1396، 03:55

ببخشید خیلی پ. ن داره کامنتم.
شیرینی عالی بود برای بار اول ولی بنظرم بقدر کافی تو  دهن ب نمیشه. من فراموش کردم پودر قند و روغن رو اول کار  با همزن بزنم. همه ی مواد رو همون اول مخلوط کردم. ممکنه علتش کمتر بودن لطافتش این باشه؟ . تو دستور نون چایی دیدم. نوشتید هم زدن روغن و شکر موجب لطافت میشه

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 05 اسفند 1396، 05:48

سلام ریحانه جان،
عزیزم رمز موفقیت در شیرینی پزی فقط و فقط تجربه، تمرین و تکراره، اگر از دستورات هر سایتی راضی نبودید برید سایت بعدی و تمرین رو ادامه بدید مطمئنم موفق می شید. عزیزم این شیرینی ها عالی شدن واقعا خوشگل و خوشرنگن. در مورد عذم لطافت همونطور که خودتون گفتید، زدن پودر قند و روغن خیلی خیلی مهمه و حداقل 4 دقیقه باید بزنید تا کاملا یکدست و پفکی شده، اون پفکی شدن ایجاد لطافت می کنه که متاسفانه شما فراموش کردید. این مهم ترین نکته بوده، نکته دیگه جنس آرد نخودچی و رد کردن پودر قند از الک ریزه. حتما از جای مطمئنم آرد بخرید.
برای عید ایشالا عالی می شه، عزیزم ممنون از عکس

Feri
دوشنبه، 16 بهمن 1396، 08:24

واقعا بابت رسپی و اطلاعات دقیقتون ممنون

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 18 بهمن 1396، 10:39

وای عزیزم عالیه چه رنگ و رویی نوش جان و ممنون از عکس

Hakimeh
پنجشنبه، 07 دی 1396، 15:43

سلام ممنونم بابت دستور این شیرینی

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 07 دی 1396، 19:11

سلام عزیزم،
ممنون از شما بابت عکس زیباتون عالی شده

Neda_m
چهارشنبه، 29 آذر 1396، 13:01

سلام بهاره جون،خسته نباشی.عزیزم من تا حالا دوبار شیرینی رو درست کردم و هربار به دلیلی خراب شده.اولین بار روغن رو خودم صاف کردم اما آرد نخودچی آماده خریدم،مواد رو هم به همون میزان که گفتین ریختم اما خیلی روغنی شده بود،کف سینی فر کاغذ روغنی رو کلا روغنی کرد به طوریکه تو همون ۲۰دقیقه زمان پخت تهش سوخت.اما خود شیرینی خوب شده بود.این سری آرد رو هم خودم نخود رو آسیاب کردم،منتها از ترس روغن رو ۸۵گرم ریختم،یعنی ۱۵گرم کمتر.خیلی هم ورز دادن و گذاشتم یه روز هم حتی بیشتر موند،اما خمیر کلا وا میرفت،در واقع خمیر نشده بود.بعد ورز و قبل استراحت خوب بود.یه قاشق آرد زدم،فرقی نکرد.یه زرده تخم مرغ بازم فرقی نکرد.دیدم خیلی خشکه دو قاشق روغن صاف زدم،قبلش کمی با همزن زدنش.ورز دادم.مثل خمیر انسجام پیدا کرد اما بعد پخت ترک خورده.البته فر من برقیه و بالا و پایین رو با هم روشن کرده بودم.البته خجالت میکشم با این وضع شیرینی پختنم.میدونم کارم پر از اشکاله،ببخشید.میخوام بدونم علت ترک خوردن چی بوده؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 29 آذر 1396، 16:04

سلام ندا جان،
عزیزم این سایت برای کسائیه که اشکال دارن اصلا خجالت نکش خیلی هم کار خوبی کردی.
ندا جان اشکال کارت از عکس بدون خوندن توضیحاتی که دادی مسشخص و معلومه، سینی خود فر رو چرا استفاده کردی؟ برای هیچ دستوری سینی خود فر رو نباید استفاده کنی عزیزم، بار اول مشکلت آرد نبوده که همه سینی پر از چربی شده، مشکلت جنس سینی بوده و به خاطر سینی کف شیرینی ها سوخته، باید حتما سینی شیرینی پزی بخرید، همون که توش رولت هم می پزن و رنگ روشن داره. شیرینی ها رو روی کاغذ روغنی کف سینی شیرینی پزی بچینید و روی توری فر بذارید (یعنی به جای سینی فر اون طبقه راه راه رو بذاری). برای فر هم دماسنج فر بخرید بیشتر شیرینی ها به حرارت حساسن به خصوص شیرینی های ریز عید که بتونید دمای دقیق رو ببنید، علاوه بر بالا و پایین فن فر رو هم روشن کنید مطمئنم درست می شه. برای تمرین نمی خواد نخود رو خودتون آرد کنید با همون آرد نخودچی بیرون تمرین کنید که کارتون سخت نشه ایشالا برای عید خودتون آرد کنید. میزان مواد رو هم تغییر ندید.

Neda_m
چهارشنبه، 29 آذر 1396، 18:33

ممنونم از راهنماییت عزیزم،چشم.حتما تهیه میکنم.مرسی که همراه رو خالصانه در اختیارمان میذاری عزیزم

homa
سه شنبه، 07 آذر 1396، 14:40

سلام استاد ممنون ازاین اموزش مفید این شیرینی رومیخوام حتماعیددرست کنم وحتمابه توصیه شما نخودچی روخودم اسیاب کنم مطمئ هستم اونی که شما تاکیدمیکنیدحتمامهم هست عیدهرشیرینی که بخورم بازچشمم دنبال شیرینی نخودچی هست ممنون ازاموزش مفیدتون این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 07 آذر 1396، 15:18

به به خوشمزه ترین شیرینی نوروزی همینه چه خوب که تمرین کردید مررررسی از عکس

گندم
شنبه، 24 تیر 1396، 06:51
بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 24 تیر 1396، 06:54

عالی شده عزیزم، خییلی یکدست و خوشرنگن از عکس هم خیلی ممنونم

AZIN DA
شنبه، 16 ارديبهشت 1396، 03:45

برا اولین بار یه نون نخودچی واقعی درست کردم اما خودم به خودم نمره 15 میدم چون اولاً خیلی تیره شد یعنی کلا از همون اول بعد از اضافه کردن آرد خمیر تیره شد توی فر هم من 20 دقیقه نگه داشتم باید یه ربع یا حتی 10 دقیقه نگه میداشتم کافی بود دو تا چالش هم درگیرش شدم! اولیش اینه که موقع زدن روغن و شکر خیلی پاشش داشت یکی هم موقع قالب زدن شیرینیها جدا نمیشد با انگشت هم که فشار میدادم دفرمه میشد کلاً باید بازم تمرین کنم ولی عاشق طعم نخودچی هستم طعمش خیلی خوب بود اما به این حالت نبود که به قول یکی از کامنتها تا توی دهن بذارم آب میشه با شیرینیهای بیرونی فرق داشت اما از این کاریکه کتاب دو طرفش بذارم خیلی خوشم اومد خلاقیت باحالی بود

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 ارديبهشت 1396، 05:03

سلام آذین جان،
عزیزم شیرینی نخودچی از اون چیزهایی نیست که بار اول عالی شه و تمرین و تکرار می خواد، که مال شما برای بار اول خیلی خوبه. با توجه به توضیحاتی که دادید اشکالات زیر رو داشتید:
. علت تیره شدن شیرینی جنس آرده. وقتی آرد نخودچی رو به صورت آماده می خرید ممکنه از هر جنسی باشه یا بعضا قاطی هم داره. برای رفع این مشکل به آجیل فروشی خوب برید خودتون با سلیقه خوبتون نخود روشن و بدون نمک تهیه و آرد کنید.
پودر قند باید خیییلی خیییلی لطیف باشه تا با روغن یکدست شه و نپاشه یعنی به لطافت پودر بچه این بار پودر قند رو از الک ریزتری رد کنید. در مورد فشار دادن و دفرمه شدن منظور فشار شدید نیست ولی اگر می بینید همه نکات رو رعایت کردید باز دفرمه می شه یک عدد زرده تخم مرغ به مواد اضافه کنید و ورز بدید، کاتر رو هم هر بار اول در آرد بزنید بعد دز خمیر فرو کنید.
علت اینکه شیرینی شما توی دهن آب نمی شده به اشکالات تهیه اون مربوط نمی شه و مشکل از مواد اولیه شماست. روغن قنادی بسیار سفته، آرد نخودچی بیرون هم ناخالصی داره به همین دلیل شیرینی لطیفی به شما نداده. این بار روغن آشپزی رو صاف کنید و یا می تونید روغن قنادی رو با روغن آشپزی نصف به نصف با هم آب و مخلوط کنید و بذارید خنک شه و استفاده کنید. ولی روغن قنادی به تنهایی لطافت رو از شیرینی می گیره.
در مورد مدت زمان فر حتما دماسنج فر بخرید و هرگز مدت زمان پخت رو کم کنید، دما رو کم کنید. این بار با دمای کمتری شیرینی ها رو بپزید.

AZIN DA
شنبه، 16 ارديبهشت 1396، 11:52

وای ممنون شف واقعا توضیحات خوبی بود البته در مورد دفرمه شدن اونقدر هم حالتشو از دست نمیداد که زرده تخم مرغ بزنم باید به قول شما بیشتر تمرین کنم مثلا گوشه هاش یه کم تو میرفت جایی که با انگشت فشار میدادم در مورد آرد هم خودم هم به همین نتیجه رسیدم باید مثل شما خودم آرد رو تهیه کنم احتمالاً با توجه به نظر شما داخل آردش قاطی کرده بودن چون خودم هم تعجب کردم به محض اضافه کردن آرد خمیر تقریبا قهوه ای شد این دفعه هم دمای فر رو کم میکنم اما زمان پخت رو کم نمیکنم البته من از فر برقی استفاده کردم تا زمان قالب زدنم تموم بشه هم یه 20 دقیقه ای شاید حتی بیشتر فر روشن بود خیلی گرم شده بود در مورد توضیحی که درباره روغن دادین حتما این سری عمل میکنم بازم ممنون شف

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 16 ارديبهشت 1396، 13:58

ایشالا این بار عالی می شه عزیزم

Saharp
چهارشنبه، 18 اسفند 1395، 21:26
بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 19 اسفند 1395، 06:24

عالی و منظم و زیبا، دقتت و هنرتون قابل تحسینه.

شعله کرد
چهارشنبه، 03 آذر 1395، 14:41

مرسي بابت توضيحات بينظيرتون❤️

جمیله رستمی
جمعه، 29 مرداد 1395، 21:10

بهاره جون شمااونقدرعالی توضیح میدید که سخت ترین شیرینی هارو هم میشه براحتی درست کرد .برای اولین بارتوی عمرم شیرینی نخودجی پختم .ممنونم

نظرات
Sunflower
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 09:19

سلام خانم وحید عزیز
ببخشید از روغن اصیلی که خریده بودم ۵۰ گرمش مونده واسم، اگه بخوام باهاش شیرینی نخودچی سایت رو درست کنم، به نطرتون میشه کنارش از ۵۰ گرم مارگارین سوپرمارکتی استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 13:14

سلام عزیزم،
بله می شه فقط کم چرب نباشه مثل مهگل، روش رو بخونید.

Sunflower
دوشنبه، 14 اسفند 1402، 13:40

متشکرم

Nooshin
دوشنبه، 15 اسفند 1401، 16:29

سلام عزیزم وقت بخیر،من ی آرد نخودچی خریدم روش نوشته ساده،منظورش چیه؟ باید اونه بو بدم؟ میتونم این شیرینی رو باهاش درست کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 24 اسفند 1401، 19:28

سلام عزیزم،
مگه آرد نخودچی رو بو می دن؟

sepiafm
سه شنبه، 03 خرداد 1401، 19:27

سلام خانم وحید عزیز
وقت شما بخیر
چطور میشه سایز خمیر رو کاملا 1سانت درآورد چون  برای  من کناره ها 1 سانت میشه ولی وسط ضخیم تره
و اینکه خرد کن همون غذاساز هست
ممنونم از زحمات شما

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 04 خرداد 1401، 13:04

سلام عزیزم،
دو طرف خمیر کتابی به ارتفاع یک سانت قرار بدید، دو طرف وردنه رو کتاب باشه وسط خمیر، کاملا میزون درمیاد. خرد کن نمی دونم منظورتون کدوم وسیله ست.

ZIBA1365
يکشنبه، 29 اسفند 1400، 09:20

سلام بهاره جان خسته نباشید
من قبلا از دستور شما چندین بار این شیرینی رو پختم و هربار عالی شد ولی امروز به مشکل خوردم
خمیرو آماده کردم دوبار از چرخ گوشت رد کردم ولی انسجام ن اشت تا ۵ بار از چرخ گوشت رد کردم ولی بازم انسجام ندارم و وقتی گلوله خمیرو کمی فشار میدم یه کوچولو ترک میخوره،من به جای آرد گندم ارد ب نج ریختم دو قاشق یعنی از اینه؟به نظرتون چیکارکنم؟زرده تخم مرغ بزنم یا روغن اضافه کنم؟
الان گذاشتم خمیر استراحت کنه بعد استراحت بهش اضافه کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 29 اسفند 1400، 19:36

عزیزم آرد برنج خشک می کنه مال اونه، یه ذره روغن جامد رو آب کنید اضافه کنید.

Maryam Mohseni
جمعه، 29 اسفند 1399، 00:01

سلام بهاره جان عزیز. من شیرینی نخودچی رو بالاخره پختم و به نظرم عالی شدن.قبلا همیشه افتضاح میشد. اگه یادتون باشه تو اینستا پیام دادم گفتم که روغن اصیل و هیچ روغن نیمه جامد دیگه ای پیدا نکردم. بالاخره علی رغم میل باطنیم مجبور شدم از روغن صاف قنادی استفاده کنم با عذاب وجدان فراوان. چون اون پیج گفتن قبل عید دیگه ارسال نداریم.
بهاره جون من تمام رسپی رو دونه به دونه اجرا کردم. نخود گل خریدم و خودم آرد کردم و صافی کشیدم.الحق که خیلیییی تاثیر داره تو خوشمزگی شیرینی. به بقیه عزیزان هم پیشنهاد میکنم خودشون ارد کنن.
فقط اینکه موقع پخت شما گفتین 14 دقیقا تو فر 159 درجه باشه. اما برای من نیم ساعتی طول کشید تا بپزن. دماسنج هم دارم اتفاقا. دلیلش چی میتونه باشه عزیزم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 29 اسفند 1399، 09:15

سلام عزیزم،
خوشحالم راضی بودید، مهم نیست بسته به نوع فر و جنس نخود ممکنه زمان طول بکشه.

Sarina ranji
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 00:30

سلام بهاره جانم خسته نباشی
من درمورد شیرینی نخودچی یه مشکلی دارم دفعه اول که درست کردم خیلی خوب شد ولی جدیدا از فر که میاد بیرون سرد میشه بافتش  مثل حلواس می دونم دمای فر مشکلی نداره روغن روغن اصیل میزنم پودر قند الک حریر  و ارد نخودچی خوبیم استفاده میونم ایا ممکنه بخاطر ورز زیاد باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 27 اسفند 1399، 11:08

سلام عزیزم،
آرد نخودچی رو خودتون تهیه کنید، 15 گرم از آرد نخودچی کم کنید آرد معمولی بزنید، فقط در حد انسجام ورز بدید و خمیر رو لِه نکنید.

مرتضی
پنجشنبه، 23 مرداد 1399، 18:23

سلام این دفعه دومیه که این شیرینی رومی پزم دفعه قبل با روغن قنادی واین بار خودم روغن جامد رو به همراه کمی روغن قنادی صاف کردم  وچون ارد نخودچی بازاری بود 24 ساعت استراحت دادم دفعه قبل بخاطر استفاده از قالب کیک کاملا وا رفتند واین بار روی سینی فر گازی با حفظ شکل ظاهریشون اصلا سفت نمی شدند وحالت خمیری داشتند تا زیر بعضی هایشان سوخت نمی دونم مشکل از چیه که مال بقیه ترد میشه ولی مال من هر دوبار سفت نشد ضمنا کیک می پزم خوب میشه از نظر دما فکر نکنم مشکل داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.   

مرتضی
پنجشنبه، 23 مرداد 1399، 18:31

در ضمن دفعه دوم بیشتر از ارد گفته شده ریختم چون اصلاخمیری نمی شد انگار اردش به نسبت روغن خیلی کمتر بود .

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 23 مرداد 1399، 20:31

سلام،
در پخت شیرینی به هیچ وجه از سینی خود فر استفاده نکنید، توری فر رو طبقه وسط قرار بدید، شیرینی ها رو روی سینی شیرینی پزی تهیه شده از لوازم قنادی بچینید و بپزید.
در مورد آرد کم اومدن یا آردتون ناخالصی داشته یا روغنتون مشکل داره از چه مارکی روغن استفاده کردید و به چه نسبتی صاف کردید؟

مرتضی
جمعه، 24 مرداد 1399، 06:18

روغن فامیلا بود چون ترازو نداشتم چشمی روغن قنادی ریختم توش باهاش صاف کردم وبعد ازاینکه ازیخچال بیرون اوردم کاملا جامد شده بودوبه نظرم مشکلی نداشت.

مرتضی
جمعه، 24 مرداد 1399، 06:21

اصلی ترین مشکلم اینه که چرا هر دو دفعه با زمان پخت زیاداصلا سفت نمی شد ونرم بود .

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 24 مرداد 1399، 06:51

نخودچی بعد از یک روز استراحت بافت اصلیش درست می شه. این بار روغن رو چشمی صاف نکنید، نخود رو خودتون آرد کنید، از سینی خود فر استفاده نکنید، یک روز به شیرینی قبل از تِست استراحت بدید درست می شه.

مرتضی
جمعه، 24 مرداد 1399، 15:37

ازکمکتون ممنونم.

Vahideh.s
دوشنبه، 25 فروردين 1399، 13:30

باسلام خدمت استاد عزیز،بابت رسپی های عالی وحرفه ایتون بسیار ممنون
من شیرینی نخودچی رو داخل فرگازی گذاشتم تمام مراحل رو هم موبه مو اجرا کردم شیرینی م بسيار عالی شد فقط حدود یکساعت یا بیشتر داخل فر با دمای
150 بود
فکر نمیکنید دما رو باشد بالا ببرم؟
بازم ممنون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 فروردين 1399، 14:23

سلام عزیزم،
برای فر گازی حتما باید دماسنج فر تهیه کنید، دمای فرتون دقیق نیست و مشکل داره یک ساعت خیلی زیاده با دماسنج دمای صحیح رو بذارید.

ZaHra M
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 17:39

سلام بهاره جان، سال نو شما مبارک
خیلی اتفاقی با سایتتون آشنا شدم و از توضیحات کامل و جامعتون خیلی خوشم اومد، راستش من میخواستم شیرینی نخودچی درست کنم برای اولین بار، ولی اون سینی شیرینی پزی مخصوص رو ندارم ، برای رفع این مشکل چیکار کنم به نظرتون تا شیرینیها ترک نخورن و نسوزن؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 20:29

سلام عزیزم،
سال نو شما هم مبارک باشه،
متاسفانه راهی وجود نداره، سینی خود فر به غیر از چند مارک خاص به دلیل نازک بودن و تیره بودن گرمای زیادی جذب می کنه و این گرما باعث ترک و ته گرفتگی می شه، نهایتا بتونید خیلی کم دما رو کم کنید.

ZaHra M
يکشنبه، 10 فروردين 1399، 17:36

سلام بهاره جان سال نو

Sarah s
سه شنبه، 05 فروردين 1399، 15:52

عزیزم سلام من شیرینی نخودچی رو درست کردم ولی بعد پخت خیلی نرمه و چسبیده به سینی

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 05 فروردين 1399، 17:02

سلام عزیزم،
اگر قبل از پخت خمیر منسجم و خوب بوده یا دما دقیق نیست و کمتره و یا زمان رو باید بیشتر کنید، ولی احتمال میدم از دما باشه حتما دماسنج فر تهیه کنید.

Saeideh_mt
دوشنبه، 26 اسفند 1398، 14:57

سلام خانم وحید عزیز یه سوال داشتم من روغن حیوانی باز دارم کمی عطر داره میتونم از این روغن استفاده کنم ؟ واینکه توی بعضی از دستورها میگن خمیرو تا ۳ ۴ روز نگهداری بهتره ایا نیاز هست اینکارو بکنیم؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 26 اسفند 1398، 16:15

تا جایی که من می دونم نیازی به استراحت سه - چهار روزه نیست،
در مورد روغن حیوانی از نظر بافت و عطر مناسب نیست هم بافت رو خشک تر و تُرد تر می کنه هم عطر غالبی داره به نظر من استفاده نکنید بهتره.

Saeideh_mt
چهارشنبه، 28 اسفند 1398، 12:09

ممنون خانم وحید عزیز

Sheyda.T
دوشنبه، 11 شهریور 1398، 09:11

سلام،
میشه از پودر شکر که خودم آسیاب کردم به جای پودر قند استفاده کنم؟ و اینکه مقدارش تغیر نمیکنه؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 شهریور 1398، 09:48

سلام شیدا جان،
عزیزم مشکلی نیست، میزانش هم تغییر نمی کنه، به غیر از چند مغازه معتبر لوازم قنادی و چند شهر به خصوص مثل قزوین، بقیه پودر قندهایی که فروخته میشه همون پودر شکره، فقط خوب از الک ریز رد کنید.

mehrsan
پنجشنبه، 08 فروردين 1398، 03:49

سلام. ببخشید شیرینی نخودچی من بعد پخت نرم و چسبناکن. موقع خوردن به دهن می چسبه. به نظرتون مشکل از روغنشه؟ یا دمای فرمه؟ من از روغن Aseel vegetable ghee استفاده کردم. البته صافش نکردم

mehrsan
پنجشنبه، 08 فروردين 1398، 04:14

حالت خمیری داره! پوک نشده. قبلا دوبار درست کرده بودم البته با روغنهای دیگه ولی اینجوری نشده بود.خیلی خوب بود و تو دهن آب می شد.
نصف خمیرم رو دارم. راهی هست که خمیرم رو درست کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 08 فروردين 1398، 05:52

سلام عزیزم،
اگر از دمای فر مطمئنید و می دونید که کمتر نیست، مدت پخت رو بیشتر کنید درست می شه.
روغن اصیل اگر اصل باشه نیازی به صاف کردن نداره عزیزم، زمان پخت رو افزایش بدید درست می شه.

mehrsan
پنجشنبه، 08 فروردين 1398، 07:31

ممنون. پس ایندفعه بیشتر میذارم بمونه

Parisadiamond
جمعه، 24 اسفند 1397، 14:02

سلام وقت بخیر. ببخشید این شیرینی نخودچی هایی که روش پودر دارچین و پودر کاکائو هست به چه شکل تزیین میشه. یعنی باید با آب مخلوط بشه و رومال بشه یا ساده روی شیرینی الک کنیم؟ ممنون

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 24 اسفند 1397، 14:48

سلام عزیزم،
شرمنده اینی که می گید رو تا حالا ندیدم فکر کنم برشتوک منظورتون باشه که شکلات آب شده ته قالب می ریزن و برشتوک نخودچی رو روش می ریزن.

elahesa
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 11:54

سلام استاد عزیز خانم بهار
من شیرینی نخود چی را چند بار درست کردم واقعا عالی شد ولی یه مشکلی که دارم استفاده از کاتره اصلا مرتب و زیبا کات نمی خوره خیلی دلم می خواد توی این چن روز باقیمانده برای عید درست کنم حت ی مامانم هم خورده بود خیلی خوشش اومد گفت برام درست کن ولی وقتی کاتر خوب نمی شه انگیزه ام رفته امکانش هست که راهنماییم کنید که چکار باید بکنم.
واقعا از شما سپاس گزار

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 14:25

سلام عزیزم اگر خمیر شله مشکل یا از روغنه یا از ورز زیاده که باعث شده روغن پس بده ولی اگر به شکل تصاویره، خمیر رو بین دو سلفون یا کاغذ روغنی باز کنید، کمی در یخچال استراحت بدید و بعد کاتر بزنید، خمیر خنک بهتر کاتر می خوره.

elahesa
چهارشنبه، 22 اسفند 1397، 08:11

خیلی ممنون از راهنماییتون

Fateme.nafas
دوشنبه، 20 اسفند 1397، 18:57

بهاره جون من الان دوبار شیرینی نخودچی درست میکنم بار اول هیچ مشکل مزه و ترک و اینا نداشت ولی مدل شیرینی تو فر تغییر کرد.منظورم اینه حجم پیدا کرد
دوباره هم که درست کردم طبق دستور ولی از کره استفاده کردم با روغن صاف قنادی، ارد که اضافه کردم میزان ارد به نصف که رسید خمیرش نرمال شد یعنی من ۲۵۰ گرم کره و روغن و ۲۵۰ گرم پودرقند داشتم با ۵۰۰ گرم ارد نخودچی که نمیدونم چرا بیشتر از ۳۵۰ گرم ارد مصرف نمیشه تازه بازم شیرینی تو فر حجم پیدا کرد و تغییر شکل داد. ولی مزش خوب بود حتی نرم و لطیف هم بود. ولی ظاهرش خیلی تغییر کرد و دوست نداشتم. دلیلش چیه؟ لطفا راهنماییم کنید.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 20 اسفند 1397، 21:55

عزیزم کره استفاده کردید یا مارگارین (کره گیاهی)؟؟؟؟ نخود رو خودتون آرد کردید؟

Fateme.nafas
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 04:28

بله عزیزم کره پاستوریزه همون مارگارین استفاده کردم.همراه با روغن صاف قنادی. نه ارد نخودچی دو اتیشه از بیرون تهیه کردم. خودم اماه نکردم. مشکل خمیر من اینه که به سختی شکل میگیره کلی هم ورز دادم اما بازم پودر میشه انگار اردش زیاده

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 06:03

فاطمه جون کره پاستوریزه با مارگارین فرق داره و من دقیقا می خوام بدونم کدوم رو ریختید. ما یه کره داریم که کره حیوانیه، روش نوشته کره پاستوریزه همون که سر صبونه میذاریم مارک های کاله، میهن، پاک، پاندا، دامدارن..... یه کره گیاهی داریم که اسم دیگه ش مارگارینه مارک های مهگل، آذربایجان، سوپرطلایی روش نوشته کره گیاهی یا مارگارین. قیمت کره حیوانی یا پاستوریزه یا صبونه صد گرمش 4500 تومنه مارگارین 1300 تومنه می خوام ببینم کدوم رو استفاده کردید. اگر مطالب دستور رو خونده باشید در نکات هم ذکر کردم که با کره نمی شه از این دستور استفاده کرد، کره دوغ داره، دوغ کره ایجاد خشکی می کنه، همونی که می گید ورز میدم پودر می شه و شکل نمی گیره منظور از خشکی کره همونه.
 اگر از کره بخواید استفاده کنید هم دوغش رو باید بگیرید هم باید با روغن صاف یک دور صافش کنید و تازه بعدش هم این دستور به دردش نمی خوره باید دستور آرددار استفاده شه. اگر از مارگارین (کره گیاهی) استفاده کردید باید با نسبت مناسب با روغن صاف، صافش کنید بعد استفاده کنید.

Fateme.nafas
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 08:41

ممنونم از راهنماییتون عزیزم من از مارگارین استفاده کردم یک کیلویی خریدم ۱۵هزارتومن.۱۵۰ گرم کره گیاهی با ۱۰۰ گرم روغن صاف قنادی مخلوط کردم. ممنونم ازتون ازین به بعد فقط از روغن جامد استفاده میکنم. امیدوارم خوب بشه

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 21 اسفند 1397، 09:49

فاطمه جان درست عمل کردید پس، من فکر کردم از کره حیوانی استفاده کردید. از چرخ گوشت رد کنید عزیزم درست می شه، روغن صافتون سفته یکدست نمی شه

Fateme.nafas
چهارشنبه، 22 اسفند 1397، 05:44

ممنونم با چرخ گوشتم درست نشد مجبور شدم روغن اب کنم چنتا قاشق روغن اب شده اضافه کنم تا درست بشه مرسی ازین که وقت میذارید و توضیح کامل میدید

Hani
جمعه، 17 اسفند 1397، 17:42

سلام به جای روغن جامد یا صاف میتونم از روغن جامدی که شف طیبه با کره یاد دادند، استفاده کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 17 اسفند 1397، 18:33

عزیزم قائدتا نباید مشکلی باشه ولی من چون تا حالا خودم امتحان نکردم نمی تونم با اطمینان بگم، توصیه می کنم یک بار در مقادیر کم درست و تست کنید ایشالا که عالی می شه

somayeh35
يکشنبه، 12 اسفند 1397، 04:52

سلام عزیزم خمیر شیرینی من بسیار سفت شد و اصلا قابل گلوله شدن نیست میشه من رو راهنمایی کنید ممنونم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 12 اسفند 1397، 05:18

سلام سمیه جان،
از چه روغنی استفاده کردید؟ الان همه نخودچی ها شُل می شه به خاطر به نیمه جامد بودن روغن ها

Niki
دوشنبه، 02 بهمن 1396، 02:14

سلام بهاره خانم من یه سوال داشتم من ایران نیستم میشه با کره درست کنم؟
رو کیفیت نهایی تاثیر داره ؟و اینکه گیاهی باشه یا حیوانی ؟اون هم مثل روغن نیمه جامد بذارم رو بخار کتری تا تبدیل به روغن صاف شه؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 02 بهمن 1396، 05:25

سلام عزیزم،
نیکی جان روغن جامد رو مغازه های عربی و هندی با نام Ghee میفروشن، ضمن اینکه بهترین و با کیفیت ترین روغن جامد که ما هم که ایران هستیم دنبالشیم روغن اصیله که آمازون می فروشه
https://www.amazon.com/Aseel-Vegetable-Ghee-4-5-Lb/dp/B00CQU59SK?th=1

یا می تونید از کریسکوی کره ای استفاده کنید، که اون رو هم نیازی به صاف کردنش نیست.
https://www.amazon.com/Crisco-Vegetable-Shortening-Butter-Flavor/dp/B00I8G7QYQ

می تونید از خود کره هم استفاده کنید، گیاهی (مارگارین) یا حیوانی فرقی نداره فقط کره گیاهی ماندگاری بیشتری داره و حیوانی عطر بهتر. نیازی به صاف کردن کره نیست فقط اجازه بدید هم دمای محیط شه و بعد استفاده کنید. استفاده کردن از کره، شیرینی رو تردتر و شکننده تر می کنه.

Niki
يکشنبه، 06 اسفند 1396، 07:25

سلام بهاره خانم خسته نباشید.مرسی که پاسخگو هستید
من یه مشکلی پیدا کردم .شیرینی نخودچی درست کردم اما اصلا انسجام نداشت انگار هرچی ورز میدادم بدتر میشد.به زور جمعش کردم اما کوچکترین فشاری پودر میشد با این حال گذاشتم استراحت فرداش بدتر بود یه زرده زدم اما خوب نبود و با هر بدبختی بود قالب زدم چندتا گذاشتم فر متاسفانه خیلی خشک بود.
میشه بگید ایراد من کجا بود.من از کره حیوانی استفاده کردم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 اسفند 1396، 17:46

سلام عزیزم،
دستور نخودچی با کره کاملا متفاوته کره 80 درصد چربی داره روغن جامد صد در صد، کره شیر داره که تو فر می ره بخار می شه و شیرینی رو خشک می کنه، روغن بخار نمی شه، در واقع شما دستوری که برای روغن که چرب تره و مقاوم تر رو برای کره که خشک تر استفاده کردید. معمولا دستورهای کره دار از آرد برنج و آرد معمولی علاوه بر آرد نخودچی استفاده می شه که متاسفانه من دستور کره ای ندارم در اینترنت جستجو کنید حتما پیدا می کنید.
شیرینی پزی مجموعه ای از تجربه هاست، برای شما هم تجربه شد که به هیچ وجه در شیرینی پزی مواد رو جایگزین نکنید مگر در دستور ذکر شده باشه که قابل جایگزینیه چون هر ماده اولیه ای خصوصیات به خصوص خودش رو داره

Niki
يکشنبه، 06 اسفند 1396، 19:30

مرسی

Niki
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 09:46

سلام بهاره خانم درست کردم عالی شد.روغن کریسکوی گرفتم.عالی بود مرسی

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 09 اسفند 1396، 12:36

عزیزم خیلی خیلی خوشحال شدم نتیجه گرفتید، امیدوارم برای عید درست کنید در کنار عزیزانتون نوش جان کنید.

AZIN DA
سه شنبه، 12 ارديبهشت 1396، 04:12

توی دستور مادر بزرگم نوشته شده خمیر را چند ساعت بلکه یکی دو روز نگاه میداریم. فکر کنم این بخش مهمی از درست کردن این خمیر هست همینطوریکه شما هم این نکته طلایی رو گفتین. موادشم تقریباً مشابه مال شماست: آرد نخودچی خیلی نرم یک کیلو، پودر قند نیم کیلو، روغن 500 تا 600 گرم. دیگه آرد گندم یا تخم مرغ نداشت.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 12 ارديبهشت 1396، 20:04

پس همین دستوره، ایشالا عزیزم درست می کنید و عالی می شه

AZIN DA
يکشنبه، 10 ارديبهشت 1396، 13:49

سلام من یکی از شیرینیهایی که دوست دارم یاد بگیرم و اتفاقا خوب هم بلد نیستم همین نخودچی هست فقط یه سوال میشه از کره مارگارین استفاده کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 10 ارديبهشت 1396، 19:29

سلام آذین جان،
آره عزیزم می تونید از کره استفاده کنید مشکلی پیش نمیاد

AZIN DA
دوشنبه، 11 ارديبهشت 1396، 12:03

همین امروز رفتم هم کاتر نون نخودچی گرفتم چون نداشتم هم آرد نخود هم روغن گرفتم لوازم قنادی کنار خونمون تقریبا همه چی داره تا گفتم روغن قنادی یا بهش روغن صاف میگن دارین؟ عین همین روغنهای توی عکس رو نشونم داد البته جامد بود و لطیف از مارگارین با صرفه تر هم هست من 150 گرم خریدم شد هزار تومن حالا همین روزا درست میکنم امیدوارم خوب بشه یه حسی بهم میگه خوب میشه چون دستورشو شف بهاره داده :)

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 11 ارديبهشت 1396، 17:22

ایشالا که عالی می شه عزیزم

nateghi.farzanem
شنبه، 28 اسفند 1395، 14:06

عزیزم من حس میکنم شیرینیم خیلی چربه خمیرشو چیکارکنم من 500گرم ارد با175 گرم پودر قند و200گرم روغن زدم بازم ارداضافه کنم

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 28 اسفند 1395، 16:10

سلام عزیزم فکر می کنم مشکل از روغنتونه اول از همه پُست صاف کردن روغن رو مطالعه کنید و دوم اینکه دستورتون مشکل داره. نسبت ها درست نیست و خمیر تشکیل نشده. اگر فکر می کنید ورز زیادی دادید، خمیر رو نیم ساعت در یخجال استراحت بدید و ببینید بهتر می شه یا نه

asra110
جمعه، 27 اسفند 1395، 07:59

سلام بهاره خانم.
من از همین دستور نخودچی درست کردم.خمیر رو حدود 24 ساعت هم استراحت دادم.
از نظر ظاهر خوب شده  بود اما بعد اینکه خنک شد. شیرینی بسیار نرم شده بود...به محض دهان گذاشتن آب میشد... مشکل از کجاست؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 27 اسفند 1395، 09:27

سلام عزیزم،
این شیرینی نخودچی که آموزش دادم از نوع قدیمی و سنتیه که فقط از نخود آرد شده در اون استفاده شده. نرم بودن و آب شدن در دهان جزو خصوصیات شیرینی نخودچی خالصه، البته اگر بیش از حد نرمی احساس می کنید به علت خوب ورز ندادنه که باید ورز بیشتری بدید یا دو دور از چرخ گوشت رد کنید.
علت اینکه شیرینی نخودچی قنادی ها بسیار سفت تره، خالص نبودن آرد نخودچی و داشتن آرد سفید در اونه. برای انسجام و سفت شدن شیرینی نخودچی دو راه دارید. یکی اینکه به این دستور دو قاشق غذاخوری آرد معمولی اضافه کنید یا یک عدد زرده تخم مرغ بزنید.

bikhyal
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 15:49

سلام بهاره جان عزیز
قبل از هر چیز میخواستم تشکر کنم ازت بخاطر زحماتت . و مهمتر اینکه اینقدر مطالب رو کامل و جامع گذاشتی و هیچ نکته ی ریزی رو از قلم ننداختی توی توضیحاتت . واقعا ممنون
و اینکه لطفا منو نجات بده که بشدت گیر کردم
من ایران نیستم و اینجا ما روغن جامد نداریم اصلا
فقط انواع روغن مایع هست و همچنین انواع کره ( حیوانی ، گیاهی ، مایع ، نرم و سفت )
میدونم که نون نخود
چی حتما روغن جامد میخواد
حالا من چیکار کنم ؟
راه حل جایگزین داری بهم پیشنهاد بدی لطفا ؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 16:27

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که سایت براتون مفید بوده. اصلا نگران نباشید اولا که مغازه های عربی محصولی به نام Vegetable ghee دارن که همون روغن جامده. ولی اگر این مغازه ها هم در دسترستون نیست. روغن جامد اصیل Aseel Vegetable Ghee که بهترینشه و ما هم تو ایران همیشه دنبالشیم، به صورت آنلاین در سایت آمازون فروخته می شه.
https://www.amazon.com/Aseel-Vegetable-Ghee-4-5-Lb/dp/B00CQU59SK?th=1

گزینه دوم مغازه های انگلیسی هستن که محصولی به نام کریسکو crisco vegetable shortening دارن که این محصول هم در آمازون به صورت آنلاین موجوده.

https://www.amazon.com/Crisco-Butter-Flavor-Vegetable-Shortening/dp/B00061EPIG

در نهایت اگر هیچ کدوم رو پیدا نکردید می تونید از کره حیوانی استفاده کنید، فقط درصد چربی کره بالای 80 درصد باشه.  

bikhyal
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 18:25

ممنون برای راهنمایی عزیزم . میرم دنبالش پس

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 18:55

خواهش می کنم عزیزم

MinaS
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 14:42

بهاره جان می‌دونید به انگلیسی‌ چی‌ باید سرچ کنم برا روغن جامد یا روغن صاف؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 16:08

سلام مینا جان،
عزیزم باید روغن جامد رو بخرید و خودتون صاف کنید، توی پست صاف کردن روغن جامد توضیح دادم، پس واژه ای که باید دنبالش بگردید روغن جامده Vegetable ghee. اگر خارج از ایران زندگی می کنید مغازه های عربی این محصول رو می فروشن.

MinaS
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 17:16

دستتون درد نکنه هم برا روغن هم کلا برا همه رسپی‌های عالیتون.

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 16 اسفند 1395، 18:56

خواهش می کنم عزیزم مرسی از شما، اگر خارج از ایران تشریف دارید می تونید به صورت آنلاین بخرید
https://www.amazon.com/Aseel-Vegetable-Ghee-4-5-Lb/dp/B00CQU59SK?th=1

MinaS
جمعه، 15 دی 1396، 15:09

سلام بهاره جان. من بالاخره شیرینی‌ نخودچی درست کردم، البته نه خیلی‌ موفق. با اینکه برا آرد، نخودچی آسیاب کردم و کلا همه مراحلی که گفتید رو رعایت کردم، خمیرم انسجام نداشت. حدود یک ساعت و نیم ورز دادم (البته در دو مرحله چون واقعا از نفس افتادم) بعد از ۴۵ دقیقه که دیدم  راه به جایی نمی‌برم حدود یک قاشق روغن اضافه کردم. بهتر شد ولی‌ آخر سر هم وقتی‌ گلوله ازش درست می‌کردم و فشار می‌دادم، اطرافش ترک می‌خورد. گفتم شاید استرحت کنه بهتر شه ولی‌ نشد. اینقدر که حتا نتونستم با وردنه بازش کنم و ازش گلوله درآوردم و گذاشتم تو فر. بعد از پختن از هم نپاشید ولی‌ چون خیلی‌ فشارشون داده بودم، بافت لطیف هم نداشت. ولی خیلی‌ خوشمزه شده. اینقدر خوشمزه که حتا وقتی‌ ورز می‌دادم هم برای انرژی گرفتن از خمیرش همینجور می‌خوردم.

این عدم انسجامش ممکنه واقعا به خاطر خشکی خمیر باشه؟ آرد نخودچی هم مثل آرد معمولی‌ ممکنه جنس متفاوت داشته باشه؟

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 15 دی 1396، 17:18

سلام مینا جان،
چقدر اذیت شدید، جنس نخودها متفاوته ولی اگر از الک ریز رد شده باشه و کاملا آرد شده باشه احتمالا مشکل از روغن بوده، به علت اینکه روغن ها الان نیمه جامدن و چربی کمتری دارن انسجام رو کم می کنن. در این موقع یا خمیر رو دو دور از چرخ گوشت رد کنید که خودش به خورد هم بره، یا یک زرده تخم مرغ اضافه کنید که خمیر رو منسجم کنه.

MinaS
دوشنبه، 18 دی 1396، 10:18

ممنون بهاره جان. متأسفانه چرخ‌گوشت ندارم. دفعه بد اگه بازم وضع همین بود زرده تخم مرغ می‌زنم. بازم ممنون

saeedeh
چهارشنبه، 04 اسفند 1395، 07:05

سلام بهاره جان من خمیرموزیادورزندادم بعدازاستراحت خمیرمیشه ورزش بدم خراب نمیشه

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 04 اسفند 1395، 08:06

بعد از استراحت چک کنید ممکنه خمیر ورز نخواد ولی اگه منسجم نیست ورزش بدید مشکلی پیش نمیاد

hila
يکشنبه، 01 اسفند 1395، 16:28

سلام
اگه با روغن نیمه جامد این روشی که گفتین انجام بدیم ، همون روغن صاف قنادی پنجاه میشه، یا کار همون رو انجام میده دیگه؟ اگه دلیلشم بگین که چرا روغن رو آب کردین و دوباره گذاشتین ببنده ممنون میشم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 01 اسفند 1395، 16:34

سلام هیلا جان،
آره عزیزم می شه و همون کار رو انجام می ده. روغن رو به خاطر از بین بردن حباب ها آب می کنیم و دوباره خنک می کنیم. در مورد صاف کردن روغن قنادی، علتش و نحوش توی پست "روغن صاف قنادی"  توضیح دادم حتما مطالعه کنید.

https://spbaking.com/recipes/%D8%B5%D8%A7%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C-t21

مامان نیما و پارسا
يکشنبه، 12 دی 1395، 05:51

سلام بهاره جون وقتتون بخیر من امروز تصمیم گرفتم شیرینی عید رو خودم بپزم میشه مثل همیشه لطف کنید و چند تا شیرینی که خوب میشه قالب زد و شیک باشه رو هم اسم ببرید و دستورش رو بعدابرامون بذارید.؟ضمنا برخی معتقدند برای خوشمزه شدن شیرینی روغن جامد را با کره نصف نصف بزنیم ایا در این صورت باز باید از مواد ترمون حذف کنیم ؟ایا کره به دمای محیط برسه کافیه ؟ممنون میشم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 12 دی 1395، 07:35

سلام عزیزم،
چه تصمیم خوبی مطمئنم به بهترین شکل از پس پخت شیرینی های عید بر میاید. بیسکویت شکری و شیرینی مارمالادی قابل کاترزدن و مناسب عیدن ولی در مجموع شیرینی های سنتی مثل نخودچی، برنجی، فندقی و حاجی بادوم برای عید متداول ترن. حتما اسفند ماه چند شیرینی دیگه ی مناسب عید هم براتون می ذارم.
برای جایگزین کردن نیمی از روغن شیرینی با کره نیازی نیست که از مایعات کم کنید، کره هم باید هم دمای محیط باشه. می تونید کره و روغن رو به نسبت نصف نصف روی بخار آب، ذوب کنید و هم بزنید و بعد توی یخچال بذارید تا خودش رو با هم بگیره. برای استفاده قبلش به دمای محیط برسونید و بعد استفاده کنید.

Mojgan
جمعه، 09 بهمن 1394، 06:31

دوستانی که عضو اینجائید ، خواستم بگم من اولین بار بود که این شیرینی رو درست میکردم اما خیلی خوب شد
این رسپی کامل و دقیقه و بهاره جوون همه نکات ریز و درشتش رو مثل همه رسپی هاشون گفتن
ار این طریق هم ازشون تشکر میکنم هم به همه تازه کارهاومثل خودم این نوید رو میدم امسال عید خونتون پر از عزر نخودچی خوشمزه میسه ب راحتییییی

Mojgan
جمعه، 09 بهمن 1394، 06:43

ببخشید بابت غلط املایی ها، عطر نخودچی.....
میشه.....

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 09 بهمن 1394، 07:30

چه خبر خوبی! کلی انرژی گرفتم عزیزم امیدوارم شیرینی های عیدت هر کدوم بهتر از اون یکی بشه!

Mojgan
شنبه، 03 بهمن 1394، 02:51

بهاره جونم واقعا ممنون كه زحمت ياد دادن اين شيريني كه انصافا بينظيره رو كشيدي
اميدوارم بتونم خوب در بيارمش

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 03 بهمن 1394، 05:57

عزیز دلم یه بار درست کنی حتما دستت میاد.

parisaa
سه شنبه، 15 بهمن 1398، 04:44

سلام من خمیرم رو دوروز در یخچال گذاشتم خیلی سفت شده مثل سنگ شده تمام دستورات رو دقیق انجام دادم روغن قنادی استفاده کردم دلیل سفت شدن چیه؟؟؟؟؟؟/الان چکار کنم؟؟؟؟؟

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 15 بهمن 1398، 05:57

سلام عزیزم ،
دلیل سفت شدن روغن قنادیه، الان کمی ورز بدید اگر نرم نشد، ده گرم کره یا روغن جامد آب کنید بهش اضافه کنید و ورز بدید درست میشه.

Elena
پنجشنبه، 21 اسفند 1399، 04:57

سلام بهاره جون.من روغن قنادی از فروشگاه لوازم قنادی خریدم.دیشب باهاش نخودچی پختم.البته با دستور شما نه.۵۰۰ گرم ارد نخود رو سه قاشق ازش برداشتم جاش ارد زدم.خمیر رو میشد قالب زد ولی یک مقدار به خاطر نمیدونم‌سردی هوا موقع قالب زدن پودر بود.وقتی پخت نرم و عتلی بود.تو دهن اب مبشد.الان رفتم دیدم سفت شده.نرم میشه بمونه؟
خیای زحمت کشیدم واسه قالب زدن اخه

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 21 اسفند 1399، 11:40

عزیزم از همونجایی که دستور برداشتید سوال کنید بهتر می تونن راهنماییتون کنن چون من تا حالا روغن صاف استفاده نکردم. ولی استاد جنت دوست در سه پست در موردش کامل توضیح دادن و این مطلب رو هم گفتن نگاه کنید حتما کمکتون می کنه:
https://www.instagram.com/p/CLjbhSgp2-B/
https://www.instagram.com/p/CLkPbL-nxJd/
https://www.instagram.com/p/CLkRPRBHC5l/

ShParisa
شنبه، 23 اسفند 1399، 08:19

سلام وفت بخير من روغن جامد اصيل خريدم براي شيريني نخودچي لازمه صاف بشه؟ و چرخ گوشت ندارم ايا ميشه از خمير زن غذا ساز استفاده كرد يا بايد با دست ورز بدم؟ ممنون

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 23 اسفند 1399، 09:26

سلام عزیزم،
روغن اصیل نیاز به صاف کردن نداره و می تونید از تیغه غذاساز استفاده کنید.

ShParisa
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 07:55

سلام و عرض ادب
من از روغن اصیل و ارد نخودچی اماده استفاده کردم طیق مقادیر دستور ولی خمیرم خیلی شل و روغنی هست، چرخ گوشت ندارم و با خمیر زن غذا ساز زدم و ارد نخودچی اضافه کردم اما هنوز شل هست و خمیر در دستم گلوله میشه اما شل و ول میشه و انگشت روی خمیر میکشم رد نمیندازه الان چه کنم با این خمیر ممنون میشم از پاسخگوییتون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 08:40

سلام عزیزم،
وقتی خمیر آردی، تکه ای و غیر منسجمه در غذاساز یا چرخ گوشت می ریزیم که نرم بشه. در واقع کارکرد چرخ گوشت و غذاساز نرم کردن خمیره وقتی خمیری نرم و شله نباید در غذاساز ریخت چون بدتر می شه. آرد نخودچیتون ناخالصی داشته باید بهش آرد عادی اضافه کنید. استراحت بدید درست می شه.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
شیرینی مراکشی بلیغات
حلوة البليغة
شیرینی
سوهان عسلی
شیرینی
اسلایس تِرتِل
Pecan Turtle Cookie Bars
شیرینی
شیرینی مشهدی
شیرینی آلمانی
شیرینی
سابله دایموند
Diamant Sablé
شیرینی