پای هلو و کاستارد

بهاره وحید

پای هلو و کاستارد

Custard Peach Pie
دوشنبه، 19 بهمن 1394، 11:58   مشاهده: 16,901

برو به رسپی دستپخت های کاربران

میوه های تابستونی با عطر، طعم، رنگ و بافت عالی، یکی از بهترین مواد اولیه شیرینی پزی به حساب میان و قسمت قابل توجهی از ابداعات شف های بزرگ، با این میوه ها خلق می شه. "پای هلو و کاستارد"  یک پای تابستونی بینظیره که از یک لایه خمیربریزه، اسلایس میوه های تابستونی، کاستارد خونگی تشکیل شده و در انتها برای تکمیل این ترکیب عالی رویه اشتروزل هم روی پای ریخته می شه. 
در این پای از خمیر بریزه  Pâte Brisée /Shortcrust pastry استفاده شده که از متداول ترین و پر استفاده ترین خمیرهاست و فقط از چهار ماده اولیه ساده یعنی آرد، کره، آب و کمی شکر تشکیل شده و طعم کَره ای و بافتی تُرد و شکننده داره. اگر دوست دارید در مورد خمیرهای بیشتر بدونید درمورد انواع خمیر مناسب تارت و پای و اسامیشون در پست "تفاوت خمیر پای و تارت"  توضیح دادم.
همونظور که گفتم این پای رویه ای به نام اشتروزل داره، در پست اسلایس کرامبل هلو در مورد واژه های "اشتروزل، کرام، کرامبل، کریسپ و کرام بار" و فرقشون توضیح دادم و می دونید که معنی لغوی اشتروزل Streusel که از Strew گرفته شده، به معنی "پاشیدن و پخش کردنه" که به نحوه استفاده از این رویه اشاره داره. مواد اصلی تشکیل دهنده این رویه که اصالتا آلمانیه مخلوطی از آرد، کره و شکره که گاها ادویه هایی مثل دارچین و جوز هندی هم بهش اضافه می شه. بافت اشتروزل به شکل بیسکویت خرد شده یا خرده نونه که در اکثر مواقع به عنوان تاپینگ روی دسر پاشیده می شه، این رویه حتما باید توی فر پخته شه.


منبع: https://www.amazon.co.uk/Mary-Berrys-Desserts-Berry/dp/1405334347



مواد لازم خمیر پای:

آرد: دویست گرم
نمک: یک هشتم قاشق چایخوری
وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
کره سرد: صد گرم
آب سرد: دو تا سه قاشق غذاخوری

  • از عوامل موفقیت در شیرینی پزی، عدم تبدیل واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار گفته شده در دستور منبعه، پس برای این دستور بهتره از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید. اما اگر ترازو در دسترس ندارید، برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیریِ مواد اولیه، باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید.
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره گیاهی کم چرب و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید دقیقا زمان استفاده از یخچال خارج شه و سرد باشه.
  • آرد رو بعد از اندازه گیری حتما دو بار الک کنید.



قالب بیست سانت پای رو آماده بذارید، اگر قالب کفه متحرک داره و نچسبه، نیازی به کاغذ انداختن یا چرب کردن نیست. ولی اگر قالب کفه متحرک نداره، کاغذ روغنی رو بلندتر از دیواره های قالب بندازید تا به کمکش پای رو از قالب خارج کنید و اگر کفه متحرک داره ولی جنس قالب نچسب نیست، قالب رو با روغن مایع یا کره یا اسپری نچسب چرب کنید.
راحت ترین روش برای تهیه خمیر پای استفاده از غذاسازه، اما این رو بدونید که داشتن غذاساز الزامی نیست و به راحتی می تونید خمیر رو با وسیله ساده ای به نام پیستری بلندر Pastry Blender یا حتی چنگال تهیه کنید. در مورد روش استفاده از پیستری بلندر Pastry Blender در پست کابلر هلو توضیح دادم و می تونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید.
آرد الک شده، نمک و وانیل رو در ظرف غذاساز ریخته و بعد سی ثانیه دستگاه رو روشن کنید تا مواد یکدست شه. حالا کره رو از یخچال خارج کرده، همونطور سرد، مکعبی برش بزنید و به آرد اضافه کنید. دستگاه رو در دفعات بیست ثانیه ای روشن و تا جایی پالس کنید که مواد به شکل خرده نون دربیاد و ذرات آرد یا کره دیده نشه.



در کاسه ای مقداری آب و چند قطعه یخ بریزید، دو قاشق غذاخوری از آب سرد به مواد اضافه و سی ثانیه دستگاه رو روشن کنید. بعد از سی ثانیه مقداری از خمیر رو در کف دست ریخته، فشار بدید اگر چسبید و منسجم شد آب یخ کافیه، اگرنه یک قاشق غذاخوری دیگه آب سرد اضافه کنید. 



دقت کنید که از غذاساز برای مخلوط کردن مواد استفاده می شه نه خمیری کردن، پس بعد از اضافه کردن آب، سطح کار رو تمیز کرده و مواد رو روی میز کار بریزید.



خمیر رو با نوک انگشتان فقط و فقط تا جایی ورز بدید که انسجام پیدا کنه و یکدست شه، دقت کنید که ورز زیاد باعث روغن افتادن خمیر می شه.



بعد از اینکه خمیر تشکیل شد، روی سطح کار و روی خمیر رو کمی آرد پاشی کرده و خمیر رو با وردنه به ضخامت سه میل باز کنید.  ضمن باز کردن حتما هر چند ثانیه یکبار، خمیر رو بگردونید تا به سطح کار نچسبه و راحت بلند شه.اگر خمیر چسبناکه می تونید خمیر رو بین دو کاغذ روغنی، کاغذ نسوز یا دو تکه سلفون باز کنید.



حالا وردنه رو روی خمیر باز شده قرار بدید و خمیر رو روش تا بزنید.



به کمک وردنه خمیر رو در قالب بندازید و با دست در قالب پهن کنید. در صورتیکه دیواره های قالب شیارداره، با انگشت به آرامی، خمیر رو به دیواره ها فاشر بدید.
اگر دیواره قالب خیلی بلنده، یا خمیر از دیواره بالا زده، خمیر اضافه رو با دست یا چاقو ببرید. روی قالب رو با محافظ غذا (سلفون) پوشانده و حداقل یک ساعت تا دو روز قالب رو در یخچال استراحت بدید.



بعد از اتمام استراحت، فر رو روی 200 درجه سانتی گراد روشن کنید که تا گرم شه و در زمان گرم شدن کرم رو حاضر کنید.

مواد لازم فیلینگ پای (هم دمای محیط):

هلوی متوسط: پنج عدد (حدود 700 گرم)
خامه ترش (ساور کریم): صد و پنجاه گرم
زرده تخم مرغ: سه عدد
پودر قند: صد و بیست گرم
نشاسته ذرت: سی گرم

  • در دستور خمیر از زرده تخم مرغ هم دمای محیط استفاده می شه. سفیده باقیمونده رو می تونید فریز کنید و در زمان دلخواه در دستورهایی مثل مرنگ، آنجل فود کیک، رویال آیسینگ، گردویی بازاری، شیرینی نارگیلی باترکریم ایتالیایی و سوئیسی استفاده کنید.
  • پودر قند باید از الک ریز رد شه. برای راحتی کار، قبل از الک، ابتدا پودر قند رو در آسیاب برقی یا غذاساز یک دور دیگه آسیاب کرده و بعد از الک ریز رد کنید.
  • برای تهیه خامه تُرش sour cream می تونید از یکی از روش های گفته شده در این پست استفاده کنید، یا صد و پنجاه گرم خامه صبحانه پاکتی صورتی رو در کاسه ای بریزید، نُه گرم آبِ لیموترشِ تازه بهش اضافه کنید، هم بزنید و نیم ساعت در دمای محیط استراحت بدید. یا از اون راحت تر، خامه ترش کاله از سوپرمارکت های بزرگ تهیه کنید.
  • نشاسته ذرت پودریست سفید رنگ، که اگر کیسه حاوی اون رو فشار بدید غژغژ می کنه، این نشاسته از لوازم قنادی ها قابل خریده و نقش اون در دسرها ایجاد غلظت و در کیک و شیرینی افزایش لطافت و پوکیه.
  • در این دسر به جای هلوی تازه هسته گرفته می تونید از کمپوت هلو یا شلیل، زردآلو، شبرنگ استفاده کنید.



اولین مرحله برای تهیه فیلینگ کندن پوست میوه هاست. برای پوست کندن از یکی از دو روش زیر می تونید استفاده کنید:
اگر هلوها سفتن توصیه می کنم در این بی آبی در مصرف آب صرفه جویی کنید و از پوست کن Peeler استفاده کنید. کافیه هلو رو در دستتون بگیرید و پوست کن رو از بالا به پایین بکشید.
اما اگر هلوها کمی رسیده یا نرمن، ابتدا در قسمت انتهایی هلو با چاقو بصورت ضربدری برش بزنید. بعد دو سوم یک دیگ رو پر از آب کنید و روی شعله زیاد بذارید تا به جوش بیاد، در کنارش هم یک کاسه آب سردِ پر از یخ بذارید.  وقتی آب به جوش اومد، هلوها رو در آب جوش بندازید و اجازه بدید یک دقیقه بجوشن. این زمان برای هلوی رسیدست هر چقدر میوه کال تر باشه، مدت زمان بیشتری باید در آب جوش بمونه.
بعد از این مدت هلوها رو از آب جوش در بیارید و در کاسه ی آب و یخ بندازید تا سرد شند.



بعد از 30 ثانیه هلو رو آبکش کنید، پوست بکنید و بعد هلوهای پوست کنده رو به قطر نیم سانت اسلایس کنید، سعی کنید تا جای ممکن هم اندازه باشن.



قالب رو از یخچال خارج کرده، اسلایس میوه رو کف قالب چیده و مجدد قالب رو در یخچال قرار بدید.


زرده تخم مرغ، خامه تُرش، پودر قند و نشاسته ذرت رو در کاسه ای ریخته، با دور متوسط همزن برقی تا جایی هم بزنید که یکدست شه و بعد قالب پای رو از یخچال بیرون بیارید و کاستارد رو روی هلوها بریزید.


قالب رو روی یک سینی شیرینی پزی قرار داده و به مدت نیم ساعت در فر بذارید تا کاستارد خودش رو بگیره. تا پای در حال پخته، رویه اشتروزل رو آماده کنید.



مواد لازم اشتروزل Streusel Topping :

کره (هم دمای محیط): پنجاه گرم
آرد: هفتاد و پنج گرم
شکر قهوه ای: یک چهارم پیمانه
پودر دارچین: یک دوم قاشق چایخوری

مواد لازم رو آماده کنید و روی میز کار بذارید. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از پیمانه های اندازه گیری به این پست مراجعه کنید، این رو بدونید که برای اندازه گیری مواد اولیه باید از "پیمانه ها و قاشق های استاندارد شیرینی پزی" استفاده کنید. 

  • برای اندازه گیری آرد، ظرف یا پاکت آرد رو با قاشق هم بزنید، پیمانه ها رو با قاشق پر کنید و سر پیمانه رو صاف کنید. آرد اندازه گیری شده رو حتما دو بار الک کنید. 
  • برای این دستور می تونید از کره حیوانی (کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی (مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره گیاهی کم چرب و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید هم دمای محیط باشه.
  • از اونجایی که شکر قهوه ای با تنوع ایرانی و خارجی در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به وفور پیدا می شه و در دسترسه، شکر قهوه ای رو با شکر سفید جایگزین نکنید. چرا که این دو شکر خصوصیات متفاوتی دارند و جایگزینی، باعث تغییر بافت می شه.



آرد الک شده و دارچین رو در کاسه بزرگی ریخته، با ویسک با هم مخلوط کنید. شکر قهوه ای رو اضافه و باز ویسک کنید. حالا کره هم دمای محیط رو مکعبی خرد کرده و روی مواد بریزید. در انتها با چنگال یا پِیستری بلندر، مواد رو با هم مخلوط کنید تا به خورد هم برن.



اگر از پیستری بلندر استفاده می کنید، آرد رو از اطراف روی کره بیارید و فشار بدید.



در انتها باید مخلوط به این شکل دربیاد.



بعد از نیم ساعت، قالب رو از فر خارج و چک کنید. در صورتیکه رویه کاستارد بسته شده بود، اشتروزل رو روی اون بپاشید و مجدد قالب رو در همون دما به مدت یک ربع دیگر بپزید.



بعد از یک ربع خلال دندون رو توش فرو کنید، اگر تمیز در اومد پای حاضره. پای رو به مدت یک ساعت در قالب روی توری خنک کننده استراحت داده و بعد از قالب خارج کنید.



بعد از یک ساعت کاستارد کاملا می گیره و خمیر پای به راحتی اسلایس می شه و قابل سروه. پای رو در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

 
دستپخت های همراهان سایت
fafa. heydari
سه شنبه، 04 مهر 1402، 18:33

سلام عزیزم . از اخرای تابستون استفاده کردم و این پای خوشمزه رو پختم. من یه خورده توی درست کردن خمیر پای مشکل دارم امیدوارم با تمرین بتونم یاد بگیرم.

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 04 مهر 1402، 19:46

سلام عزیزم،
چه چیز خوشمزه ای رو درست کردید، نوش جونتون و ممنون از عکس، اگر در باز کردن خمیر مشکل دارید، دیدن ویدئوهای یوتیوب خیلی کمک می کنه.

وفا
شنبه، 30 مرداد 1400، 11:44

درود بانو بهاره عزیز
ممنون از رسپی و زحمت های بی دریغ شما
چقدر در تابستان شیرینی پزی سخت هستش.
این پای من هستش.
چند تا ایراد و متوجه شدم
اول اینکه مخلوط تخم مرغ و نشاسته رفت زیر هلو و مثل نمونه پخت شما ، روی هلو رو نپوشاند
ارتفاع کراست و قالب درست نبود برای من و در مرتبه بعد تصحیح خواهم کرد
و مشکل و یا ایراد دیگه اینکه بیشتر از ۵۴۰ گرم هلو نتوانستم در پای قرار بدم و خیلی به نظرم زیاد بود
و یک سوال دیگه اینکه بد میشه اگر هلو رو نگینی و ریزتر کنیم ؟
ممنون میشم ایراداتی که به نظرتون میاد و بفرمایید

یک دنیا تشکر از وقت و انرژی که میگذارید

بهاره وحید
نویسنده
شنبه، 30 مرداد 1400، 12:59

سلام عزیزم ،
میزان کمتر یا بیشتر شدن میزان میوه در پای و تارت مشکلی ایجاد نمی کنه.
می تونید هلو رو نگینی کنید.
میوه رو کمی فشار بدید بعد مایع رو بریزید و ضخیم تر برش بزنید که بالا نیاد.

وفا
شنبه، 30 مرداد 1400، 15:49

ممنون از توضیحاتتون . حتما نتیجه تلاش مجدد رو خدمتتون اطلاع میدم . سپاس

Zahra.sh
سه شنبه، 29 تیر 1400، 15:34

سلام مرسی از دستور خوبتون 🌺خیلی خوش طعم بود و طعم لطیفی داشت🏵

بهاره وحید
نویسنده
سه شنبه، 29 تیر 1400، 18:50

چقدر عالی شده عزیزم واقعا آفرین به شما و ممنون از عکس

صفورا
جمعه، 25 تیر 1400، 04:45

بهاره جون من .با این دستور مینی پای زدم ..خیلی خوشمزه بود...رفت جزء درخواستی ها😋.با انواع میوه میشه آماده اش کرد؟یا محدودیت داره؟کاستارش هم عالی بود.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 25 تیر 1400، 08:31

سلام عزیزم،
خوشحالم که دستور رو پسندیدید با سیب، گلابی، شلیل، انبه هم می تونید درست کنید.

Hanna
شنبه، 07 تیر 1399، 22:20

بهاره جان مرسی از رسپی خوبت ،واقعا خوشمزه شد،من با زرد آلو درست کردم

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 08 تیر 1399، 14:34

سلام عزیزم،
خیلی خوشحالم که دستور رو دوست داشتید، پای هم عالی شده نوش جونتون و ممنون از عکس

homa
پنجشنبه، 09 آذر 1396، 05:20

سلام استاد این پای خیلی عالی رومن روزهای اولی که سایت شماروپیداکردم درست کردم ولی قبل ازعکس گرفتنم خورده شدیک باردیگه هم درست کردم عکس وسوالم اصلارویت نشد درهرحال این پای چون خوشمزه بوددوباره درست کردم وجواب سوال قبلم روخودم درحین درست کردن پای گرفتم ولی یک سوال دیگه کراست این پای خیلی راحت تاحدامکان نازک شد میشه کاتربیسکویت بزنم ولاش چه فیلینگی بذارم واینکه حتماازساورکریم استفاده کنیم چون من خامه زدم واینکه مرکزش مثل چیزکیک بایدحالت ژله ای داشته باشه وبعددریخچال سفت میشه درضمن من ازهلوی فریزری اب گرفته استفاده کردم ممنون که زحمت پاسخ رومیکشید این هم عکس

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 09 آذر 1396، 05:55

سلام عزیزم،
متاسفم سوالتون منتشر نشد و چه خوب که دوست داشتید. خمیر این پای رو می تونید مثل بیسکویت کاتر بزنید و لاش گاناش شکلاتی، کارامل یا مارمالاد لاش بزنید.
بهتره به جای خامه از همون خامه ترش استفاده کنید، چرا که اسیدیته موجود در خامه ترش آنزیم ها رو فعال و کرم رو لطیف تر می کنه ولی استفاده از خامه هم مشکلی ایجاد نمی کنه.
در تمامی دستورهایی که نوعی کرم در فر قرار می گیره معمولا از همین تکنیک استفاده می شه و سمت کمی رو اجازه می دیم لرزان بمونه و در یخچال سفت شه .
اگر میوه فریزی کاملا آب اضافیش چکه کنه مشکلی در استفاده اون نیست.

AZIN DA
دوشنبه، 29 خرداد 1396، 04:04

صبحانه امروز تارت هلو (البته من بجای هلو با شلیل درست کردم) و یه اسکوب بستنی با یه لیوان تخم شربتی. بسیار خوش عطر بود وقتی از فر درش آوردم فقط بوش میکردم احتمالاً بخاطر دارچین باشه من این تاپینگ رو قبلاً درست کردم البته بهش اگر پرک اضافه بشه خیلی خوب میشه (دستور اصلیش پرک جو هست من هر بار پرک گندم میریزم). فقط دو تا مشکل اساسی داشتم یکی اینکه کراستم حالت خمیری پیدا کرد و به ظرف هم چسبید من همیشه کراست رو یه یک ربع تا 20 دقیقه ای میپزم بعد فیلینگ رو اضافه میکنم اینبار که درست کردم هم باید همین کار رو بکنم یکی دیگه هم اینکه من بجای هلو شلیل اضافه کردم که خوب نشد اولاً پوست شلیل اصلا جدا نمیشه بعدشم یه ته مزه ترش داشت که اصلاً دوست نداشتم. امیدوارم دفعه بعدی بهتر بشه راستی من دو بار دیگه نون نخودچی دستورتونو درست کردم دفعه دوم خیلی خوب شد هیچکدوم از مشکلات قبلی پیش نیومد اما دفعه بعدیش نمیدونم چرا روغنم شل شده همون روغنهای قبلی هست فکر میکنم بخاطر دمای هوا باشه خلاصه هرچی آرد اضافه کردم بازم فایده نداشت. یه خواهش هم داشتم من لاوا کیک خیلی دوست دارم میشه دستور خودتونو که تو رمکین درست کنیم رو بذارین؟ ممنون

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 خرداد 1396، 05:23

سلام آذین جان،
ممنون از عکس و نوش جونتون، عزیزم حالت خمیری کراست به خاطر خوب خنک نشدنشه. وقت کراست نرم باشه و فیلینگ رو روش بریزید، مایعات رو به خودش جذب می کنه و حالت خمیری می شه. اگر یخچال به میزان لازم خنک نیست به مدت ده دقیقه در فریزر بذارید.
برای جایگزینی میوه های ترش تر بهتره که میوه رو بعد از برش در ظرفی بچینید و شکرپاشی کنید و بعد استفاده کنید.
در مورد نخودچی در فصل گرما ممکنه دستان یا محیط کارتون گرم تر بوده و مشکل ایجاد کرده. بهتره وقتی محیط آشپزخانه گرمه، این شیرینی رو درست نکنید. ولی اگر مایل به این کار هستید، موقع گرما در زمان ورز هر بار احساس کردید خمیر در حال شل شدنه، یک ربع خمیر رو به حال خودش رها کنید تا به دمای محیط برگرده و بعد دوباره ورز بدید یعنی به طور یکسره ورز ندید.

AZIN DA
دوشنبه، 29 خرداد 1396، 12:03

خیلی ممنونم از توصیه هاتون شف عزیز

Mojgan
جمعه، 28 آبان 1395، 06:26

بهاره جونم با سپاس فراوون، من طرفدار هميشگيه اين پاي هستم خصوصا ب خاطر پايه فوق العاده ترد و خرشمزه اش

نظرات
سیب
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 16:50

و اینکه دستور تارت میوه و پاتیسیر تون چرا کره هم مای محيط؟ ولی در تموم دستورها کره سرد هست حتی در فیلمی کره فریزی بود

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 16:55

سلام عزیزم،
سه نوع خمیر برای تارت و پای داریم که کامل در پست تفاوت خمیر تارت و پای توضیح دادم نوع کره سرد و نوع کره هم دمای محیط هر دو صحیح و دو نوع متفاوتن که نتیجه متفاوتی می دن و بسته به سلیقه می تونید یک نوع رو انتخاب کنید. ولی دقت کنید که دستورهاشون فرق می کنه و نمی تونید همین دستور رو با کره سرد درست کنید. حتما پست مربوطه رو بخونید.

سیب
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 16:47

ببخشید برای تارت میوه کرم کاسترد خوشمزه تره یا پاتیسیر؟ واینکه اگه تارت بدون درپو‌ش در یخچال بمونه خشک میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 25 اسفند 1399، 16:55

سلام عزیزم،
هر دو خوشمزست من خودم پاتیسیر رو بیشتر دوست دارم. خمیر در یخچال بدون درپوش مشکلی براش پیش نمیاد ولی کرم رویه می بنده و بهتره روش پوشونده شه.

golnaz
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399، 20:42

سلام بهاره جان ممنون از توضیحات کامل
آیا این کاستارد با پودر کاستارد فوری قابل جایگزینی هست یا متفاوت هستن؟
و این مدل پای رو‌ با چه میوه دیگه ای میشه درست کرد؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399، 06:35

سلام عزیزم،
کرمِ پاتیسیرِ پستِ تارتلت رو می تونید با کاستارد آماده جایگزین کنید متاسفانه این دستور قابل جایگزینی نیست.
برای این دستور می تونید از سیب، گلابی، هلو، زردآلو و شلیل استفاده کنید.

golnaz
چهارشنبه، 19 شهریور 1399، 19:43

و‌مجدد یک‌سوال دیگه
میشه این پای رو تو قالب کمربندی درست کرد؟ یه مدل قال هم داره مثل قالب پیتزا لبه هاش دالبر داره ولی اندازش ۲۵ سانت هستش، این مدل قالبه مناسبه؟ اگر مناسبه مواد رو ۱/۵ برابر کنم؟

بهاره وحید
نویسنده
پنجشنبه، 20 شهریور 1399، 07:06

بله عزیزم می شه از قالب کمربندی استفاده کرد.

gibil
دوشنبه، 29 مهر 1398، 17:14

درود بهاره جان
تو اینذرسپی حتما باید لایه اشتروزل هم باشه؟ نمیشه لایهداشتروزل رو حذف کرد؟
و اگر میشه تایم پخت چقدر میشه؟

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 29 مهر 1398، 17:25

سلام عزیزم،
می تونید رویه اشتروزل رو حذف کنید، ولی به جای اینکه بعد از نیم ساعت پای رو از فر خارج کنید و اشتروزل بریزید، بعد از 35 دقیقه پای رو چک کنید ببینید پخته یا نه و اگر نیاز بود، 5 دقیقه دیگه هم در فر بذارید تا خلال دندون تمیز دربیاد.

gibil
دوشنبه، 29 مهر 1398، 20:39

سپاس

مائده
يکشنبه، 06 مرداد 1398، 17:16

مجدد سلام ، یه سوال دیگه داشتم خمیر پای خیلی خمیر نرمی نیست و کمی باز کردنش سخته و میشکنه.برای پای آلبالو ک منو خیلی اذیت کرد، این مطلب درسته یا خمیر من ایرادی داشته؟

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 مرداد 1398، 17:32

خمیر پای نرم نیست ولی خشک هم نیست، اگر هم حین باز کردن شکسته، هم بعد از پخت خرد شده، یعنی قطعا خمیرتون مشکل داشته، یا کره سرد نبوده یا ورز زیاد دادید چربی پس داده و شکننده شده. حتما در یوتیوب ویدئویهای تهیه خمیر پای رو ببینید تا غلظت و فرم خمیر دستتون بیاد، اصلا مهم نیست مطالبی که می گه رو متوجه می شید یا نه فقط ویدئوها رو ببینید تا بدونید خمیرتون چه شکلی شه. بزنید
How to make pie crust
این ویدئوها رو هم می تونید ببینید:
https://youtu.be/jd4Kr4GumaI
https://youtu.be/5ojN1N4Qm78

مائده
يکشنبه، 06 مرداد 1398، 17:38

ممنون از توجه و راهنماییتون

مائده
يکشنبه، 06 مرداد 1398، 16:54

سلام شف عزیز، چندتا سوال ازتون داشتم :
۱-خمیر این پای رو میشه مثل خمیر پای آلبالو یک روز زودتر درست کرد؟
۲-پای آلبالو رو ک درست کردم چون قالب پای نداشتم در قالب گرد ساده چرب شد و کاغذ انداخته پختم ،ولی متاسفانه ب قالب چسبید و کاملا خرد شد.حالا برای این پای از ظرف پرکس میخوام استفاده کنم ، باید تمام قسمتهای ظرف رو چرب کنم؟ و تفاوتی نداره با کره یا روغن جامد یا مایع چرب بشه؟
ممنون از شما

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 06 مرداد 1398، 17:12

سلام عزیزم،
علت چسبیدن پای علاوه بر قالب نامناسب، می تونه ورز زیاد و عدم پخت کافی هم باشه. بهتره یک قالب پای تهیه کنید ولی اگر براتون مقدور نیست، قالب پیرکس رو با روغن جامد یا کره چرب کنید، همونطور که در پست قالب ها توضیح دادم، مدت زمان پخت در قالب های پیرکس کمتره و باید حواستون به پخت بیش از حد باشه.
خمیر این پای رو هم می تونید یک روز زودتر آماده کنید.

آمستریدا
جمعه، 10 شهریور 1396، 08:18

بهاره جون من این پای درست کردم و طعمش عالی شد ولی یه مشکلی که داشتم اون قسمت کاستاردش برای من خمیری و نرم بود و اصلا حالت ژله ای و سفت نداشت حتی با اینکه تو فر بیشتر گذاشتم بمونه ولی اصلا سفت نشد.

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 10 شهریور 1396، 10:58

سلام عزیزم،
چه حیف که این مشکل پیش اومد، حدسم اینه که جنس هلو آبدار بوده. برای حل این مشکل اول اینکخ میزان نشاسته ذرت رو بیشتر کنید، می تونید تا 50 گرم نشاسته بریزید و بعد اینکه بعد از اینکه یک ساعت در قالب خنک شد، یک ساعت هم در یخچال بذارید و بعد سرو کنید. امیدوارم که اینبار به شکل دلخواه دربیاد.

مهسا
چهارشنبه، 10 خرداد 1396، 08:34

سلام خانم وحید عزیز
من این رسپی رو درست کردم
برای خامه ترش هم از خامه ترش بسته بندی کاله استفاده کردم.
بسیار دستور قابل اعتمادی ارائه فرمودید. ممنون ازتون
در ضمن من از کمپوت هلو استفاده کردم.
من در چند قالب پای خمیر رو پهن کردم و برای یکیش هلو کم آوردم که به اجبار از توت فرنگی تازه به جای هلو استفاده کردم.
مزه بسیار جالب و ترش و شیرینی پیدا کرده بود
بازهم ازتون تشکر می کنم

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 10 خرداد 1396، 19:07

سلام مهسا جان،
عزیزم نوش جونتون و دستتون درد نکنه خیلی خوشحالم که دوست داشتید بار دیگه عکسش رو هم برامون بذارید که از هنرتون لذت ببریم.

linda
يکشنبه، 09 اسفند 1394، 10:05

بازم سلام، میشه به جای این فیلینگ این یکی رو ریخت
http://www.notquitenigella.com/2007/11/26/portuguese-custard-tarts/
این puff pastry  می خواد که ایناییکه تو ایران میفروشن یک طعم ناجوری میده. خمیر هزار لای آماده هم از مدبر خریدم خوب نبود اصلا. فکر کردم بیس از رو این رسپی باشه فیلینگ از این سایته

بهاره وحید
نویسنده
يکشنبه، 09 اسفند 1394، 20:15

فیلینگ این پای یه نوع کاستارده و با نوع دیگه ای از کاستارد مثل اینی که تو لینکی که دادی نوشته قابل جایگزینیه فقط اینکه اصولا خمیر هزارلا چیز خوشمزه تریه و ممکنه اونجور که دلت می خواد نشه

linda
دوشنبه، 10 اسفند 1394، 09:31

مرسی عزیزم لطف کردی.

linda
دوشنبه، 10 اسفند 1394، 09:32

خمیر آسون دیگه ای سراغ ندارین؟ به نظر من مشکل ترین کار درست کردن خمیره

بهاره وحید
نویسنده
دوشنبه، 10 اسفند 1394، 19:59

عزیزم اگر فکر می کنی خمیر تارتی که مثل بیسکویت درست می شه برات ساده تره می تونی از اون استفاده کنی
https://spbaking.com/recipes/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D9%85-%D9%BE%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D8%B1-t37

Mojgan
جمعه، 23 بهمن 1394، 01:00

بهاره جون این خیلی عالیه
دوستان این پای خیلی خوشمزه است، من هم با کمپوت هم هلوی تازه درست کردم جفتش عالیه

بهاره وحید
نویسنده
جمعه، 23 بهمن 1394، 06:09

نوش جونتون عزیزم!

linda
چهارشنبه، 21 بهمن 1394، 09:27

عجب چیز خوشمزه ای به نظر میاد. میشه به جای پختن هلو کمپوت هلو ریخت؟

بهاره وحید
نویسنده
چهارشنبه، 21 بهمن 1394، 12:31

آره عزیزم من با کمپوت هلو هم درست کردم خیلی هم خوب شد. خیییلی پای خوشمزه ایه.

نویسنده

بهاره وحید

با چند تا مواد اولیه ی ساده و یه رسپی دقیق می شه خونه رو پر از بوی خوش شیرینی کرد و از اون مهمتر، همه رو دور هم جمع کرد و لبخند رو لب هاشون نشوند. رسپی ها از سایت های معتبر جمع آوری شدن و بارها پخته و تست شدن!

پستهای مرتبط
پاستل د ناتا
تارت کاستارد
پای و تارت
تارت سیب و فندق وانیلی
Apple Vanilla Hazelnut Tart
پای و تارت
تارت لیموترش
Tarte au citron
پای و تارت
بیسکوکیک
کیک سابله
پای و تارت
گلِت
Galette with Buttermilk Crust
پای و تارت